אתר בניה פועלים נדלן אתר בנייה סינים
צילום: Istock

כיצד השתלטו הסינים על מכרזי התשתית הגדולים בארץ?

החברות הסיניות זכו בשנים האחרונות בפרויקטים בסך עשרות מיליארדים; האם זה קשור לכך שהחברות האלו שייכות לממשלה הסינית ולגורמי ממשל סינים? הקבלנים: "מדובר בפגיעה אנושה ביכולתן של חברות מקומיות לשרוד"
מורן ישעיהו | (8)

השתלטות סינית? הקבלנים טוענים לפגיעה של תאגידים סיניים בחברות המקומיות וקוראים לחשב הכללי (החשכ"ל) להסדיר את השתתפות החברות בבעלות גורמים בממשל הסיני במכרזי תשתיות אסטרטגיים.

בפנייה שהעבירה התאחדות בוני הארץ לחשכ"ל, טענו לפגיעה קשה באינטרס הציבורי בעקבות הימנעות הוועדה לצמצום הריכוזיות מהחלת חוק הריכוזיות על תאגידים סיניים, התורמת לריכוז כוח משמעותי בידי גורמים זרים וגורמת, בין היתר, לפגיעה בתאגידים ישראליים המתחרים מול אותם גורמים שחסינים למעשה מהוראות חוק הריכוזיות. 

לפיכך, ביקשו מהחשכ"ל להיכנס לעובי הקורה ולבחון את ההשלכות במכרזים לפרויקטים של תשתיות חיוניות בישראל, שלטענת הקבלנים מגיעה להיקפים של עשרות מיליארדי שקלים. "אנו קוראים לממשלת ישראל לנהל בצורה מושכלת ובאור השמש את היחסים המורכבים עם ממשלת סין, בצורה שתדע להגן על השוק המקומי ועובדיו. חשוב שהידע והניסיון יישאר בארץ וישמש לעתיד".

"ההתאחדות מצפה מהחשב הכללי שיאסוף את העובדות הרלוונטיות, יחקור ויבחן אותן ועל בסיסן יפעל לשם התאמת תנאי המכרזים למציאות הבעייתית שמתרחשת בישראל, לפגיעה בתחרות השוויונית במכרזים בטווח הקצר ופגיעה אנושה ביכולתן של חברות מקומיות לשרוד בטווח הבינוני והארוך", כתבו לחשכ"ל.

"ישראל האחרונה לזהות את הסכנה"

במכתב מפורטים רבים מהמכרזים בישראל בהן זכו חברות בבעלות ובשליטת הממשלה הסינית ופורטו החששות מהשפעת זכייתן במכרזים אלו בהן מסירת פרויקטים אסטרטגיים לידי ממשלת סין, מתן אחיזה הדוקה לממשלת סין במערך הובלת סחורות בכל העולם, מתן יתרונות תחרותיים לחברות הסיניות מול החברות הישראליות המתמודדות במכרזים בשל סובסידיות שהן מקבלות מהממשלה הסינית שאינה מונעת רק ממניעים כלכליים, וחשש מהתנהגות אנטי תחרותית של החברות הסיניות במכרזים.

 

עוד פורט על פעולות של מדינות אחרות באיחוד האירופאי ובארה"ב להגבלת הפעילות של חברות בבעלות ממשלת סין שננקטו בשל חששות דומים שלהם ממעורבות סינית בפרויקטים אסטרטגיים בתחומן.

 

לסיכום, ביקשו בהתאחדות לקבוע בכל מסמכי מכרזי התשתיות האסטרטגיות בישראל איסור על השתתפותם של תאגידים בבעלות ממשלתית באופן כללי, לקבוע בכל מסמכי המכרזים בישראל כי יש לראות בחברות הסיניות המשתתפות גוף אחד כאשר חברות מאותו גוף רשאיות להשתתף רק בקבוצה אחת במכרז, ולקבוע כי כל התאגידים הסיניים הם חלק מגורם ריכוזי אחד הנשלט בידי ממשלת סין.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בניה חוזית מסר כך: "לצערי הרב אנחנו "האחרונים לזהות" את הסכנה שבהשתלטות של ממשלת סין על תשתיות לאומיות של מדינת ישראל. תחת הכינוי "חברות זרות" נאלצים עכשיו קבלני ישראל להתחרות במכרזים מול ממשלת סין, כאילו הם עוד קבלן ששיקוליו נטו מסחריים. מובן שאין פה תחרות הוגנת. החברות האירופאיות והאמריקניות הבינו זאת והחלו להדיר רגליהן ממכרזים אלו של המדינה".

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פשוט הציעו מחירים הוגנים, ביחס לגופים נתמכי ההסתדרות (ל"ת)
    שוק חופשי. קפיש? 29/08/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    yehuda04 29/08/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
    עובדי יצור בניה תשתית כולל מהנדסים נפגעים ויפגעו לא רק בעלי החברות וזו הבעיה ! מדינת חלם
  • 5.
    הימור גורלי 29/08/2019 01:08
    הגב לתגובה זו
    לסינים שאיפות אסטרטגיות ולא רק כלכליות. האם ההחלטה לפתוח את שוק מכרזי התשתית לפני הסינים היא החלטה מושכלת, או רצון להרוויח כסף...או אינטרס של מישהו בכיר מאד (=מה שאולי יתגלה בהמשך)
  • 4.
    משה 28/08/2019 20:33
    הגב לתגובה זו
    והצוללות ....
  • 3.
    ההשתלטות הסינית על נכסים אסטרטגיים בישראל מטרידה מאוד.. (ל"ת)
    בדקו בגוגל 28/08/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
  • לא משתלטים. פועלים במחיר הוגן. להבדיל מפועלי ניסקורן (ל"ת)
    שוק חופשי 29/08/2019 22:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שיר 28/08/2019 17:27
    הגב לתגובה זו
    מה שאין כן שאר אסייתים וכמובן אירופאים רצחניים, בהחלט מגיע להם איזשהי פריבלגיה על כך.
  • 1.
    אריק 28/08/2019 16:09
    הגב לתגובה זו
    ושהחאפרים הישראלים ילכו לעזאזל
חיפה. קרדיט: צלי אהרוןחיפה. קרדיט: צלי אהרון
סיור שכונות

חיפה: העיר של משקיעי הנדל״ן - דירות על הים ב-1.3 מיליון שקל

סיור בשכונות החוף: קריית אליעזר, קריית שפרינצק ובת גלים - 50 אלף דירות בדרך, זינוק של 12% במחירים בשנת 2024 והמשקיעים ממשיכים להגיע; ״כל הנתונים מעידים על המשך צמיחה״; וגם - מה הסיכונים בהשקעה כזו?

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

לאורך שנים חיפה נחשבה לעיר שמאבדת תושבים, אבל מאז תקופת הקורונה בשנת 2020 - התמונה השתנתה לחלוטין. משקיעים נוהרים אליה ונראה שבצדק - הם הגיעו לתשואות יפות מאוד. בשנה שעברה חיפה הובילה את מדד מחירי הדירות עם זינוק של 12%, ובימים אלה יש כ-50 אלף דירות בתכנון ובביצוע בעיר. 

כמובן שבהשקעה בדירה יש גם סיכונים - כמו ירידת מחירים, סיכון של אי-השכרה ועוד. אבל באופן כללי ואם מסתכלים על העבר של השנתיים האחרונות ואפילו 5 השנים האחרונות - המשקיעים בחיפה נהנו מתשואות יפות. בעיקר מעליית ערך מהירה בשכונת בת גלים.

העיר הצליחה להפוך את עצמה ליעד השקעה אטרקטיבי בזכות שילוב די נדיר: מחירי דירות נמוכים יחסית, קרבה לים, תחנות רכבת במרחק הליכה ופארק הייטק במרחק 10 דקות נסיעה בלבד. המחירים בחיפה נעים כיום בין 1.8 ל-2 מיליון שקל בממוצע לדירת 3 חדרים, 2 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. ויש גם מחירים גבוהים מכך כמובן. התשואה למשכירים נעה בין 2.8% ל-3%, לא מדובר על החזר חודשי גדול, אבל נאה בהחלט ביחס לתל אביב וסביבתה, וחשוב לזכור שההשקעה בעיר נהנתה בעיקר מעליית ערך משמעותית בשנתיים האחרונות.

אז איפה בדיוק משקיעים? סיור בשכונות החוף של העיר בוחן שלוש שכונות מרכזיות שעוברות תהליכים מואצים של התחדשות עירונית ומושכות משקיעים מכל הארץ:


הים של תל אביב (תמר מצפי)הים של תל אביב (תמר מצפי)

תושבי רחוב ארנון ניצחו - הפרויקט לא יסתיר את הנוף לים

מה חשוב יותר - הקמת בנייני דירות ומלונות או שימור הסביבה והמורשת של העיר? 

עמית בר |
נושאים בכתבה תל אביב ועדת ערר

ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב ביטלה השבוע את היתר הבנייה לפרויקט משולב של מלון ומגורים ברחוב הירקון 162-164, הסמוך לרחוב ארנון. הפרויקט, ביוזמת חברת א.פ.צ השקעות שבשליטת היזם ספי צביאלי, כלל איחוד של שני מגרשים צמודים, מגרש עם מלון ישן המיועד להריסה ומגרש חנייה, והקמת שני בניינים מחוברים בגובה שבע קומות ובהיקף של 55 חדרי מלון ו-32 יחידות דיור.

תושבי רחוב ארנון הגישו ערר בטענה שאיחוד המגרשים והיקף הבנייה סותרים את תוכנית רובע 3 החלה על האזור. התוכנית, שאושרה ב-2007 ומעודכנת מעת לעת, קובעת כי כל מגרש במרכז העיר חייב להישאר יחידה תכנונית עצמאית, ומגבילה את שטח הבלוק המותר לפיתוח ל-700 מ״ר בלבד. המערערים הוסיפו כי הבנייה המתוכננת תחסום את נוף הים הנשקף מדירותיהם, תגרום להצללה משמעותית, תפגע באוורור הטבעי ובאור היום ותשנה לרעה את המרקם ההיסטורי של הרחוב, הנמצא בגבול אתר המורשת העולמית ״העיר הלבנה״.

ועדת הערר, בראשות עו״ד שלומית וולף-לוי, קיבלה את מרבית הטענות וקבעה כי איחוד המגרשים אינו חוקי וכי הוועדה המקומית חרגה מסמכותה כאשר אישרה את התוכנית. בפרוטוקול ההחלטה נכתב במפורש שהיתר הבנייה ״פוגע בערכי השימור של העיר הלבנה ובמרקם העירוני הייחודי״, וכי ״גם קיומו של שימוש מלונאי קודם במגרש אחד אינו מצדיק הסרת ההפרדה בין המג. כתוצאה מכך בוטל ההיתר במלואו והפרויקט הוקפא.

החלטה זו מצטרפת לשורה של מקרים דומים בשנים האחרונות שבהם ועדות ערר מחוזיות בלמו פרויקטים בטענה של פגיעה בעיר הלבנה או בתוכנית רובע 3, ביניהם ביטול פרויקט מלונאות של רשת בראון ברחוב הירקון 127 (״רשת בראון הפסידה: פרויקט המלון בהירקון בוטל סופית״) והפחתת היקף בנייה בפרויקט אחר של צביאלי עצמו ברחוב אלנבי.

במישור הרחב יותר, הפסיקה ממחישה את המתח בין הצורך בהתחדשות עירונית והגדלת היצע המלונאות בעיר, לבין החובה לשמר את המורשת האדריכלית ואת איכות החיים של התושבים. בעוד התושבים רואים בהחלטה ניצחון על שמירת הנוף והמרחב האישי, היזמים והרשות המקומית נאלצים להתמודד עם האטה בפיתוח ועם קושי למצוא פתרונות כלכליים למגרשים קטנים ומוגבלים. מקרה זה עשוי להשפיע גם על עשרות תוכניות דומות הממתינות להכרעה בוועדות השונות, ולהקשיח את עמדת מוסדות התכנון כלפי איחודי מגרשים באזורי שימור.