דנוס על תוכנית הדיור: "לא רואה איך יפשירו 80 אלף יחידות דיור עד 2014, היו צריכים ללכת יותר על דיור להשכרה"
"החלק הכי חשוב בתוכנית הדיור הממשלתית הוא מה שאין בה הבטחה להפחתת מחירי הדיור, דבר שהיה מונע מקבלנים להתחיל לבנות. במקום זאת מדברים על הגדלת היצע הדירות ועל שרשרת היצור", כך אמר אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים ביחס לתוכנית הדיור של הממשלה שפורסמה אתמול.
לדבריו, תוכנית הדיור הממשלתית היא למעשה הוראות אופרטיביות ליישום דו"ח טרכטנברג "המבחן הוא לא בדברים שנכתבו, שהם נכונים וראויים, אלא ביישום כמה הוראות באמת יצליחו להעביר. אני לא רואה איך יפשירו 80 אלף יחידות דיור עד 2014 וחבל שבטווח הקצר לא טיפלו בנושא הדיור להשכרה יותר ברצינות, חשבתי שילכו עם זה יותר רחוק. אני בספק אם יצליחו לבנות 6,000 דירות להשכרה עד 2014, המדינה צריכה לבנות בעצמה ולא במכרזי BOT."
בנושא הפינוי בינוי, דנוס אינו מאמין שמשרד המשפטים יאפשר לפנות מביתו דייר מתנגד גם אם הושג רוב של 80% מבעלי הדירות. "בתמ"א 38(2), המאפשרת הריסה ובנייה מחדש של בניינים, רצו רוב של 51% מהדיירים כדי לצאת לפועל במיזם ולפנות דייר שמתנגד, במשרד המשפטים לא הסכימו לפחות מ-80% מבעלי הדירות". מנגד, דנוס מרוצה מקרן ההלוואות הממשלתית בהיקף של 102 מיליון שקל שנועדה לסייע ליזמי תמ"א 38.
בנוגע לקריטריונים לדיור למשתכן, אשר קבעו שב-70% מהדירות המיועדות לציבור החילוני יוחל קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות, וש-30% מהדירות המיועדות לציבור החרדי לא יחול סעיף זה, טוען דנוס כי קיבלו למעשה את הצעת לשכת השמאים: "הקריטריונים צריכים להיות דיפרנציאליים כושר השתכרות ביישוב המיועד לציבור החרדי אינו רלבנטי ושירות בצה"ל אינו רלבנטי בקרב אוכלוסיית המיעוטים, לא צריך לפעול בטיפשות בהוראה גורפת אלא להתאים את התנאים לאוכלוסיות ספציפיות."
- 8.שמשרד רה"מ יקים מלשינון לדווח על תכניות בניה מעוכבות (ל"ת)מעכבים אלפי דירות 30/05/2013 14:11הגב לתגובה זו
- 7.עושים מיליאארדים ע"ח הפראייר=בועה50%בפיצוץ בפני הגנבים! (ל"ת)קבלן,בנק,ממשל=גנבים 30/05/2013 13:01הגב לתגובה זו
- 6.קונספירציה נתוני שקר לפראייר=בועה בפיצוץ בפני האשמים!!! (ל"ת)בפועל עודף דירות 30/05/2013 12:59הגב לתגובה זו
- 5.מעל שנה דמגוגיה שקר לפראייר=תזהרו סופרבועה בפיצוץ=מיתון (ל"ת)דמגוגיה להרצת פראייר 30/05/2013 12:57הגב לתגובה זו
- 4.אבי 30/05/2013 12:19הגב לתגובה זומי הוא? מאיפה הוא צץ? איזה פסימיסט. בגלל כאלה שום דבר לא נבנה במדינה. דבר פחות ותעשה יותר ואז לבנים שלנו יהיה מקום להתגורר בו
- 3.אלברט 30/05/2013 12:16הגב לתגובה זוהעולם. לכן, אין מנוס מבניה ממשלתית תחת מעטפת של מחירון דירות מפוקח, כדי למנוע מצד אחד עליית מחירים וכדי למנוע מצד שני נפילת מחירים שיסכנו את בעלי החוב הרבים. חייבים בניה מתועשת ממשלתית לגובה + מחירון דירות + קרקע בהשאלה בלבד = ענף דיור יציב, עם תשואות יפות לכל משקיע וסיכון מינימלי לבעלי החוב ממשקי הבית. התערבות ממשלתית חייבת להיות בבניה מתועשת ממשלתית !
- 2.לפיד הבטיח במצע שלו "חזרה למחירי 2007" (ל"ת)מילה זו מילה 30/05/2013 11:11הגב לתגובה זו
- 1.אזרח 30/05/2013 11:06הגב לתגובה זווהכרחי אים בירצוננו ליראות שינויים ופיתרונות מהירים ובכוחם ליצור את השינוי הדרוש לפיתרונות בשוק הדיור ואפילו בנייה לדירות 3 חדרים בחסות מישרד השיכון במחיר מוזל לזכאים דירה ריאשונה

יוזמות נדל"ן רוכשת שליטה בפרויקטים של איציק תשובה בנתניה
החברות מגדילות את השותפות כך שיוזמות תחזיק 51% ב-8 חברות פרטיות עם עשרות פרויקטים למגורים, מסחר ונכסים מניבים; במסגרת ההסכם תשובה ימשיך לנהל את הפרויקטים ויקבל דמי ייזום וניהול בהיקף של 50 מיליון שקל
קבוצת יוזמות פיתוח נדל"ן וחברת איציק תשובה מעמיקות את שיתוף הפעולה ביניהן, במהלך שמרחיב משמעותית את היקף הפעילות המשותפת ועוברים לשליטה משותפת של שתי החברות. במסגרת ההסכם החדש, יוזמות צפויה לרכוש 51% מההון שמחזיקה קבוצת תשובה ב-8 חברות פרטיות, שבבעלותן החזקה בכ-30 חברות פרויקט הפועלות בעיר נתניה ובסביבתה. מדובר במתחמים הכוללים מגדלי מגורים, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, לצד זכויות בקרקעות בהרצליה, הרצליה פיתוח ונתניה.
יש כאן שלושה פרויקטים מרכזיים שכבר נמצאים בשלב מתקדם יחסית: פרויקט ברחוב ירושלים בנתניה, פרויקט נוסף בשדרות ויצמן, ופרויקט שלישי ברחוב ז'בוטינסקי. בשלושת המתחמים נחתמו עד כה הסכמי התחדשות עירונית עם למעלה מ־90% מבעלי הזכויות, מה שמקדם אותם לעבר שלבי תכנון ורישוי מפורטים. בסך הכול, שלושת הפרויקטים כוללים פוטנציאל לבניית כ-333 דירות חדשות, לצד כ-920 מ"ר שטחי מסחר וכ-730 מ"ר שיועדו לשימוש ציבורי עבור עיריית נתניה. על פי הערכות החברות, היקף המכירות הצפוי בשלושת הפרויקטים עומד על כ-698 מיליון שקל, כאשר חלקה של יוזמות צפוי לעמוד על כ־178 מיליון שקל מכירות ורווח של כ-26 מיליון שקל.
העסקה החדשה מגיעה בהמשך לעסקה קודמת שעליה הודיעו הצדדים לפני כחודשיים, שבה חברו לשותפות ב-4 פרויקטים נוספים בנתניה בהיקף של כ-575 דירות ותחזית מכירות של כ־1.2 מיליארד שקל. כלומר, במקום שותפות נקודתית בפרויקטים בודדים, יוזמות נכנסת לעמדת שליטה רוחבית ברוב הפעילות היזמית של קבוצת תשובה באזור, תוך יצירת מבנה אחיד לניהול, תכנון, מימון וביצוע. מבחינת שתי החברות, מדובר בתהליך הדרגתי שבו הן מייצרות מודל שותפות ארוך טווח ולא מהלך חד־פעמי.
בנוסף, יוזמות תישא גם בעלויות ההון העצמי הנדרשות לקידום ולמימון הפרויקטים. המשמעות היא שהחברה תעמיד את חלקה במימון ותוביל את ההיבטים הכלכליים של הפרויקטים, בעוד קבוצת תשובה תמשיך לפעול כחברת ייזום וביצוע ותלווה את הפרויקטים עד מסירתם. מנגנון התגמול במסגרת ההסכם קובע כי קבוצת תשובה תקבל דמי ייזום וניהול בהיקף כולל של 50 מיליון שקל בתוספת מע"מ, אשר ישולמו בארבעה תשלומים שנתיים שווים.
ההסכם כולל גם תקופת בדיקת נאותות (Due Diligence) בהיקף של 90 ימים, עם אפשרות להארכה, שבמהלכה תבחן יוזמות כל פרויקט בנפרד. החברה תוכל לבחור אילו מהפרויקטים לכלול במסגרת העסקה, ובלבד שהיקף הפעילות הכולל לא יפחת מ-80% מהפעילות הקיימת של חברת תשובה. מנגנון זה מספק ליוזמות גמישות יחסית בבחינת ההיתכנות התכנונית, המשפטית והכלכלית של כל פרויקט, ומאפשר לה להתאים את סל הפרויקטים לרמת הסיכון שהיא מוכנה לשאת. בנוסף, הצדדים הסכימו על זכות הצטרפות הדדית לפרויקטים עתידיים לתקופה של 18 חודשים החל ממרץ 2026.
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותמשכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?
על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?
חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.
הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?
החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.
בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה. 80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל.
- ריבית המשכנתא - על כמה היא עומדת ולכמה היא תרד?
- ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?
