שלושת השלבים של אבה: השוק היפני לפני זריקת עידוד נוספת
מדד המניות המוביל ביפן, הניקיי, עלה בשנה שחלפה בחדות (57%). כיום, הוא נסחר ברמת שיא של שש שנים, ועומד בראש התשואות והגיוסים בעולם לשנת 2013. כעת נשאלת השאלה, האם גם שנת 2014 תהיה טובה?
התשובה לכך היא כמובן מורכבת. אך ראשית אסביר, הזינוק החד בשנה שחלפה נבע בעיקר בגלל ההרחבות המוניטאריות שהובילה הממשלה בדמות הדפסת כספים ורכישות אג"ח, שהביאו להיחלשות שער הין ובהתאם העלאת האטרקטיביות של חברות יצואניות במדינה, תחום שהכלכלה המקומית נשענת עליו רבות.
על אף הצלחת המהלך, היפנים ממשיכים כעת ביישום רפורמות. לאחרונה, החליטו על מהלך שעשוי לדעתי לתרום לכלכלה ולשוק המניות בשנה הקרובה. הממשל היפני אישר תכנית תמריצים נוספת בהיקף רחב (182 מיליארד דולרים), זאת במטרה להקל על הצרכנים שיושפעו לרעה מעליית המע"מ הקרובה באפריל 2014 (עליה של 3%). ההרחבה הפיסקאלית החדשה צפויה לתרום לכלכלה, כיוון שהכספים החדשים יופנו להשקעה בתשתיות, כלומר יוסיפו מקומות עבודה ויתרמו לעלייה בפריון לעובד.
בנוסף, הם יהוו לדרך היחלשות נוספת של המטבע המקומי (הין היפני), דבר שיגביר את האטרקטיביות של מוצרים יפנים בשווקים הבינלאומיים, יעודד את החברות היצואניות במשק ובהתאם יתמוך בשוק המניות.
- "השוק ימשיך שלא להגיב לסימני האינפלציה עד שהפד' יפסיק לבטלם"
- האם הפד ירסן את עליית תשואות האג"ח דווקא בכלי שאמור לזרז את האינפלציה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין עוררין על כך שראש הממשלה, שינזו אבה, כבר הצליח להעיר את הכלכלה היפנית לאחר למעלה מעשרים שנה של דפלציה, בזכות התכנית האגרסיבית שלו הקרויה "אבנומיקס" (Abenomics). למרות זאת, כעת כשרואים את ניצני ההצלחה, שמתבטאת גם בצמיחת התוצר וגם בשוק המניות, הוא ממשיך ללחוץ על הגז ומנסה לעודד את הכלכלה עוד יותר בניסיון להמשיך במומנטום החיובי בו הוא נמצא.
בשלב זה ניתן לצפות שניסיונות עידוד הכלכלה יתבטאו בשנת 2014 בשתי דרכים עיקריות. הראשונה, במסגרת התכנית החדשה כשהוצאות הממשלה עתידות לצמוח בכ-80 מיליארד דולר ו-102 מיליארד דולר נוספים יינתנו כהלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. ואילו הדרך השניה, בעובדה שיפן נבחרה לארח את האולימפיאדה הבאה (2020) - נקודת אור נוספת לכלכלת יפן, כיוון שאירוח האולימפיאדה יוביל להקמת תשתיות לקראת האירוע באמצעות השקעות מקומיות וזרות רבות, שיש בכוחן לתרום רבות לצמיחה.
אבה כבר ציין בעבר כי הוא מעוניין להוביל לסיום "השנים האבודות ביפן" על ידי שלושה שלבים עיקריים, ועל בסיסם הוא גם נבחר לראשות הממשלה. הראשון, הרחבה מוניטארית קרי הדפסת כסף, שמטרתה הגברת הצריכה הפרטית והגברת אמון הצרכנים בכלכלה המקומית, החלשת הין ויצירת אינפלציה. אנחנו נמצאים כעת לאחר שהשלב הראשון יצא לפועל, ואין ספק שמדובר בהצלחה.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
כעת אנחנו לפני תחילת השלב השני - ההרחבה הפיסקאלית החדשה, שתתבטא בגידול בהוצאות הממשלה בתחומי רווחה והשקעה בתשתיות מקומיות. שלב זה הוא שלב מבחן וטומן בחובו גם סיכון. בעוד שהתכנית המוניטארית (בשלב הראשון) נוסתה בהצלחה בארה"ב ובריטניה, הרי ששילוב של הרחבה פיסקאלית הוא דבר חדש בכלכלה וקשה לדעת כיצד יגיב לכך השוק, אך בשלב זה נראה שהוא מקבל זאת בצורה חיובית. השלב השלישי שצפוי על פי התכנית של אבה, הינו רפורמות בענפי הפיננסים, שינויים בקרנות הפנסיה, עידוד חדשנות ועוד. שלב זה צפוי להעיר את ענף הפיננסים במדינה ולעודד את שוק ההון המקומי גם כן. על כל אלו הצהיר אבה כשנבחר לראשות הממשלה, ובשלב זה נראה שהוא נחוש ליישם את שלושת השלבים כבר עד סוף 2014.
*הכותב הינו עובד של קבוצת תכלית תעודות סל. הכותב אינו בעל רישיון יועץ השקעות על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. הכותב עשוי למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיו. אין לראות באמור בהודעותיו של הכותב הנ"ל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.
- 3.רמבו 05/01/2014 20:31הגב לתגובה זולא סתם יפן עלתה השנה חזק !
- 2.דלטוט, הפך לישראלי פעם הריצו מניות בפורמים כיום מנהלים. (ל"ת)דעתו של הנפגע 05/01/2014 18:09הגב לתגובה זו
- 1.יריב 05/01/2014 14:20הגב לתגובה זוואם תקחו בחשבון שאוכלוסיית יפאן קטנה מ120 מיליון ל 75 בשנת 2050, תבינו שלא ישאר גם מי שישלם את החובות האלה. להתרחק, למרות העליות בשנה האחרונה.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
