תקציב דו שנתי פאסה? תחשבו שוב; מחאת 2011 כדוגמא
רבים סבורים כי התקציב הדו שנתי, שהונהג בישראל ונחשב חידוש עולמי, נכשל. הם מסבירים זאת בחוסר הצלחתו להתמודד עם ההאטה המפתיעה בהכנסות מחד והגידול הלא מתוכנן בהוצאות - תוצאת המחאה החברתית של קיץ 2011 - מנגד. שתי הטענות נכונות, אך בטור זה אסביר שאין לזנוח עקב כך את הרעיון.
נפתח בנושא ההוצאות. המחאה החברתית הוליכה להתחייבויות ממשלתיות גדולות שלא נלקחו בחשבון כשתוכנן התקציב הדו שנתי. למה הדבר דומה? לבנקים, המעמידים אשראי לציבור תחת הנחה קריטית שלא כל הלקוחות (מפקידים; חוסכים) יבקשו את כספם בו זמנית. אם כך יקרה חלילה, יקרסו מיד. בקטע יפהפה מהסרט מרי פופינס צועק בנו הקטן של גיבור הסרט, מנהל בבנק לונדוני, על מנהל הבנק הבכיר יותר ותובע שישיב לו פרוטה שנתן לו. את הפרוטה הוא רצה לתת דווקא לזקנה שיושבת ליד הבנק ומפזרת מזון לציפורים. כשהלקוחות האחרים שומעים זאת, הם מתנפלים על הדלפקים ודורשים את כספם, שהרי אם ילד קטן לא מקבל פרוטה...
כך קרה גם בעת המחאה החברתית - לרוב התביעות היה כמובן מקום, אך היבטן החברתי והמתוקשר והתרחשותן הבו זמנית הזכירו באופיים ריצה לכסף בבנקים. מדובר כמובן באירוע אקסוגני נדיר - תקציב המדינה לא היה מצליח לעמוד בכך והמסגרת הייתה נפרצת גם לו היה התקציב חד שנתי.
לגבי ההכנסות, רוב הכלכלנים מעריכים כי המשק יימצא בהאטה בשנה - שנתיים הקרובות. לפי הלמ"ס התמ"ג גדל אשתקד ב-3.3% ובנק ישראל מעריך שהתמ"ג יגדל השנה ב-2.8% (ללא גז טבעי). אימוץ תקציב דו שנתי ברוח זו ישקף זהירות והתאמה כלפי מטה של צד ההוצאות. אם במהלך התקופה המשק יפתיע לטובה וההכנסות תהיינה גבוהות מהמשוער, יהיה לממשלה קל יותר להשתמש בהכנסות העודפות על מנת להקטין את שיעורי הגירעון התקציבי והחוב הציבורי. כך תוכל להתמודד עם התביעות התקציביות שתופענה אז ולנהל כהלכה מדיניות אנטי - מחזורית (הקטנת הגירעון כשההכנסות גדלות, או הגדלתו כשההכנסות קטנות). גם קריאתו של נגיד בנק ישראל להימנע מפריצה של יעד הגירעון תקבל בכך מענה.
וכך, בהנחה סבירה שלא יהיה אירוע דומה למחאה החברתית של קיץ 2011 בשנתיים הקרובות, אם אכן פני המשק להאטה בשנה-שנתיים הקרובות, תקציב דו שנתי שיבנה על הנחות זהירות על הכנסות המדינה, יוכל להיות כלי טוב וחשוב.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
