דראגי יושב על הגדר ומכוון ת'בזוקה
התבטאויותיו האחרונות של נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, גרמו לתנודות חדות בתשואות לפדיון על אגרות החוב. המשקיעים כבר לא מאמינים ביכולתן של ספרד ואיטליה להחזיר את חובן, ואילו דראגי התנה עד כה את הסיוע בתכנית פיסקאלית משותפת להצלת גוש האירו. אם מדיניות זו תשתנה, יש אולי סיכוי להתאוששות...
כה אמר דרגי...
בדצמבר האחרון נאם נשיא ה-ECB בפני הפרלמנט האירופי, וטען שתי טענות. האחת, גוש האירו זקוק לאיחוד פיסקאלי. השנייה ואולי החשובה מכך - מה שדרוש לגוש האירו עוד יותר מכל הוא רצף פעולות בכיוון אחד. לדבריו, אמון המשקיעים תלוי בשאלה אם יש אופק ארוך טווח שניתן להתבסס עליו. מאז המדיניות של ה-ECB הייתה לא לנקוט בכל צעדי תמרוץ, כדוגמת רכישת אג"ח מקומיות, אלא אם ממשלות גוש האירו יתעשתו ויפעלו במשותף לצעדי צנע תקציביים. כך חלפו להם שמונה חודשים, שום פעולה לא נעשתה וגוש האירו ממשיך להידרדר.
בשבועות האחרונים, כשהתשואות על אג"ח ממשלות ספרד ואיטליה הרקיעו שחקים, פתח דראגי בשורה של התבטאויות שונות ממדיניותו עד כה. ב-26 ביולי אמר שה-ECB ינקוט בכל מה שדרוש לשמר את גוש האירו, אך לא פירט. התבטאות זו גרמה לזינוק בשווקים. בשבוע שעבר, אמר דראגי שה-ECB ינקוט בפעולות בשוק הפתוח בהיקף מתאים לצרכים. כהרגלו, שוב לא פירט מהן הפעולות ובאילו היקפים. הפעם, שוקי אירופה צנחו, משום שהמתינו לאמירה מפורשת יותר מצדו כמו גם בצעדים ממשיים. בהמשך, תיאר את מדיניותו: התניית רכישת אג"ח של ממשלות שבעבר ביקשו סיוע מקרנות הסיוע בהתאם להיענותן לשורה של צעדי צנע פיסקאליים. יש לציין, כי גם אם ה-ECB יפעל, ירכוש רק אג"ח קצרות ובכך לא יפתור את בעיית התשואות הגבוהות לפדיון על האג"ח הארוכות בספרד ובאיטליה. והנה שוב חזר דראגי "הישן": מדיניות של ישיבה על הגדר עד שממשלות גוש האירו יעשו משהו. השוקים הבינו את הרמז והגיבו בנפילות נוספות.
מדוע רכישת האג"ח שבוצעה עד כה לא סייעה?
הבנק האירופי המרכזי ביצע בעבר רכישות אג"ח מקומיות. הסיבה שבסופו של דבר המהלך נכשל, הייתה שהיה מוגבל בזמן ובכסף. הבנק הפסיק את התכנית בפברואר האחרון, תחת לחץ של ממשלת גרמניה, אשר חששה מהתפתחויות אינפלציוניות. בעיית התשואות הגבוהות על האג"ח היא בעיית חוסר אמון של משקיעים, והיא לא תיפטר במהלכים ארעיים, ולא מתואמים.
דראגי וה"בזוקה"
שוקי ההון משוועים לידיעות מפורשות על "הבזוקה" של אירופה: תכנית מתואמת וארוכת טווח, שתכלול יצירת מקומות עבודה ופוטנציאל להגברת התחרותיות, הייצוא והצמיחה, בראש ובראשונה באיטליה ובספרד. בנוסף, אין דרך להימנע מרכישת אגרות חוב מקומיות, כדי לסייע לממשלות לגייס הון ולממן חובותיהן. ניצנים ראשונים של הבנה זו התגלו בימים האחרונים. מתברר שגרמניה מתחילה לתמוך ברכישת אג"ח על ידי ה-ECB, תכנית אליה התנגדה עד כה. משברים גדולים פותרים ב"בזוקה" ולא בישיבה על הגדר. אולי סוף סוף השתנה משהו ביבשת אירופה...
לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
- 2.מנטליסט 08/08/2012 09:51הגב לתגובה זושלום, אורית. קראתי את הכתבה ושוב עולה רושם שהגורמים עם הכלים פועלים רק כשכבר אין ברירה ולא נערכים בזמן. אני גם חושב שדרגי מחכה לברננקי והם יפעלו יחד. בברכה.
- 1.לא אתפלא אם אראה אותך עובדת באחד הבנקים בקרוב. (ל"ת)אכן אוסרות אלא ש... 08/08/2012 09:31הגב לתגובה זו

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.