דראגי יושב על הגדר ומכוון ת'בזוקה

אורית לוין, אנליסטית בנקים וביטוח במזרחי טפחות, סוקרת את שינוי הגישה בדרכי ההתמודדות של הבנק המרכזי האירופי במשבר הפיננסי
אורית לוין | (2)

התבטאויותיו האחרונות של נשיא הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, גרמו לתנודות חדות בתשואות לפדיון על אגרות החוב. המשקיעים כבר לא מאמינים ביכולתן של ספרד ואיטליה להחזיר את חובן, ואילו דראגי התנה עד כה את הסיוע בתכנית פיסקאלית משותפת להצלת גוש האירו. אם מדיניות זו תשתנה, יש אולי סיכוי להתאוששות...

כה אמר דרגי...

בדצמבר האחרון נאם נשיא ה-ECB בפני הפרלמנט האירופי, וטען שתי טענות. האחת, גוש האירו זקוק לאיחוד פיסקאלי. השנייה ואולי החשובה מכך - מה שדרוש לגוש האירו עוד יותר מכל הוא רצף פעולות בכיוון אחד. לדבריו, אמון המשקיעים תלוי בשאלה אם יש אופק ארוך טווח שניתן להתבסס עליו. מאז המדיניות של ה-ECB הייתה לא לנקוט בכל צעדי תמרוץ, כדוגמת רכישת אג"ח מקומיות, אלא אם ממשלות גוש האירו יתעשתו ויפעלו במשותף לצעדי צנע תקציביים. כך חלפו להם שמונה חודשים, שום פעולה לא נעשתה וגוש האירו ממשיך להידרדר.

בשבועות האחרונים, כשהתשואות על אג"ח ממשלות ספרד ואיטליה הרקיעו שחקים, פתח דראגי בשורה של התבטאויות שונות ממדיניותו עד כה. ב-26 ביולי אמר שה-ECB ינקוט בכל מה שדרוש לשמר את גוש האירו, אך לא פירט. התבטאות זו גרמה לזינוק בשווקים. בשבוע שעבר, אמר דראגי שה-ECB ינקוט בפעולות בשוק הפתוח בהיקף מתאים לצרכים. כהרגלו, שוב לא פירט מהן הפעולות ובאילו היקפים. הפעם, שוקי אירופה צנחו, משום שהמתינו לאמירה מפורשת יותר מצדו כמו גם בצעדים ממשיים. בהמשך, תיאר את מדיניותו: התניית רכישת אג"ח של ממשלות שבעבר ביקשו סיוע מקרנות הסיוע בהתאם להיענותן לשורה של צעדי צנע פיסקאליים. יש לציין, כי גם אם ה-ECB יפעל, ירכוש רק אג"ח קצרות ובכך לא יפתור את בעיית התשואות הגבוהות לפדיון על האג"ח הארוכות בספרד ובאיטליה. והנה שוב חזר דראגי "הישן": מדיניות של ישיבה על הגדר עד שממשלות גוש האירו יעשו משהו. השוקים הבינו את הרמז והגיבו בנפילות נוספות.

מדוע רכישת האג"ח שבוצעה עד כה לא סייעה?

הבנק האירופי המרכזי ביצע בעבר רכישות אג"ח מקומיות. הסיבה שבסופו של דבר המהלך נכשל, הייתה שהיה מוגבל בזמן ובכסף. הבנק הפסיק את התכנית בפברואר האחרון, תחת לחץ של ממשלת גרמניה, אשר חששה מהתפתחויות אינפלציוניות. בעיית התשואות הגבוהות על האג"ח היא בעיית חוסר אמון של משקיעים, והיא לא תיפטר במהלכים ארעיים, ולא מתואמים.

דראגי וה"בזוקה"

שוקי ההון משוועים לידיעות מפורשות על "הבזוקה" של אירופה: תכנית מתואמת וארוכת טווח, שתכלול יצירת מקומות עבודה ופוטנציאל להגברת התחרותיות, הייצוא והצמיחה, בראש ובראשונה באיטליה ובספרד. בנוסף, אין דרך להימנע מרכישת אגרות חוב מקומיות, כדי לסייע לממשלות לגייס הון ולממן חובותיהן. ניצנים ראשונים של הבנה זו התגלו בימים האחרונים. מתברר שגרמניה מתחילה לתמוך ברכישת אג"ח על ידי ה-ECB, תכנית אליה התנגדה עד כה. משברים גדולים פותרים ב"בזוקה" ולא בישיבה על הגדר. אולי סוף סוף השתנה משהו ביבשת אירופה...

לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנטליסט 08/08/2012 09:51
    הגב לתגובה זו
    שלום, אורית. קראתי את הכתבה ושוב עולה רושם שהגורמים עם הכלים פועלים רק כשכבר אין ברירה ולא נערכים בזמן. אני גם חושב שדרגי מחכה לברננקי והם יפעלו יחד. בברכה.
  • 1.
    לא אתפלא אם אראה אותך עובדת באחד הבנקים בקרוב. (ל"ת)
    אכן אוסרות אלא ש... 08/08/2012 09:31
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.