אחרי עונת הדו"חות - אז האם יש או אין בועה בשוקי המניות?

משה אוזקרגוז, אנליסט מניות בבנק דיסקונט, מסכם את עונת הדו"חות בוול סטריט ומתייחס לשאלת הבועה בשוק
משה אוזקרגוז | (3)

עונת הדוחות לרבעון השני של 2014 הסתיימה. צמיחת רווחים והכנסות מרשימה בכל 9 ענפי העל של מדד S&P500 החזירה את התיאבון לסיכון, ומדדי המניות המובילים בארה"ב רשמו התאוששות מהירה. מדד הנאסד"ק הוביל את המגמה החיובית כשזינק לשיא של 13 שנים, וכיום מרוחק ב-10% בלבד מהשיא ההיסטורי בשנת 2000.

כן בועה, לא בועה

בחודשים האחרונים, אמצעי המדיה השונים שואלים את עצמם ואחרים באמצעות כתבות, פאנלים, מומחים, אנליסטים, ואריות שוק ההון לשעבר ובהווה, האם יש בועה בשוק המניות? האם הגיע הזמן למכור?

עד לפני מספר חודשים, מרבית הכתבות היו בעיקרן אופטימיות. הן הסבירו כי לשוקי המניות יש עוד מקום לעליות, בהתבסס על מכפילים, צמיחה וכדומה. אולם, למרות תוצאות כספיות חיוביות מאד ברבעון השני, דווקא הכותרות הפסימיות הן שתופסות את הכותרות.

המלך עירום?

במידה רבה, להגיד שבשוק המניות יש בועה, מזכיר את הסיפור "בגדי המלך החדשים", בו הילד הקטן זועק מתוך ההמון כי המלך הטיפש למעשה עירום. אז כמובן המלך וכולם מתפכחים וקולטים את המציאות כפי שהיא. כמובן שפחד גבהים היא תופעה ידועה בקרב משקיעים ואנליסטים, אך לאחרונה יש לא מעט "קליברים" בעלי שם שמביעים חשש גלוי מתמחור יתר של שוקי המניות המובילים בארה"ב. הבעיה האמיתית, שעצם העיסוק הגובר במונח "בועה" או "מפולת" ידוע ככזה שמאפיין וחוזר על עצמו בקרבת משברים. לכן, לאור ניסיון העבר, אולי יש בכל זאת סיבה לדאגה?

אמצעי המדיה והמשקיעים

בשלב מתקדם זה של גאות בת חמש שנים בשוקי המניות, ציבור המשקיעים חזר לשוק המניות, גם אם לא בדיוק כמו בעבר. ציבור המשקיעים אינו יכול לעקוב, להבין, לעכל ולסנן את כמות האינפורמציה המציפה אותו, ולכן כאשר ישנה עלייה באי הוודאות, הוא פונה לכלי המדיה וחדשות הפיננסים בכדי שאלו יעזרו לו להבין. כידוע, אמצעי התקשורת זקוקים לכותרות וניזונים במידה רבה מאותה אי הוודאות המגבירה את חוסר ההבנה של המשקיעים. לכן ייתכן, ששוקי המניות בדרך לתפוס כותרות הולכות וגדלות בחודשים הקרובים.

לסיכום, לאמצעי המדיה של היום, יכולת אפילו גבוהה מבעבר להשפיע על עיצוב המציאות והתנהגות שוקי המניות. עיתונים, טלוויזיה, אינטרנט, פייסבוק ואחרים דואגים להשאיר את כולנו מעודכנים "אונליין" בנוגע לחדשות החמות באשר הם, אך האם הם מציגים את התמונה הנכונה?

כמובן שהמשקיע הסביר צריך להיות קשוב למתרחש. להערכתנו נכון לנקוט במשנה זהירות בתקופה הנוכחית. אולם, היות וקשה לתזמן את השווקים, שינוי מדוד ובחינה לאורך זמן של החשיפות הענפיות והגיאוגרפיות ברכיב המניות, הינן הדרכים הנכונות ביותר לביצוע התאמה של תיק המניות.

**הערות ואזהרות כלליות מטעם בנק דיסקונט לישראל בע"מ:

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גזוז קר 26/08/2014 17:58
    הגב לתגובה זו
    ואמא שלי תמידאמרה לי שאני גאון
  • 1.
    לא אמרת כלום. (ל"ת)
    d 24/08/2014 13:17
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 25/08/2014 02:37
    הגב לתגובה זו
    לא אמרת כלום, לא הבנת כלום, כי הוא אמר, "עצם העיסוק בבועה מתאפיין וחוזר על עצמו לפני משברים, ולאור ניסיון העבר יש סיבה לדאגה", ובמלים אחרות, "זאת נבואה המגשימה את עצמה, ויש סיבה לדאגה", והוא גם אמר, "קשה לתזמן את השוק", ובמלים אחרות, אי אפשר לדעת מתי יתחיל התיקון, כלומר, התיקון יכול להתחיל מחר, או בשבוע הבא, או בחודש הבא, או בשנה הבאה, לא?

לא רק רמי לוי: צים שיווק מראה שגם היא יכולה

מחלקת המחקר של דיסקונט, סוקרת וממליצה על צים שיווק לאור התחרות ההולכת וגוברת בשוק הקמעונאות, איום החזרה של המחאה החברתית בקיץ והמאבק על הלקוח
הערכת השווי שלנו לוקחת בחשבון הנחות מחמירות ועדיין השווי המוערך ביחס לשווי השוק אטרקטיבי להשקעה - בעיקר לטווח ארוך. כל זאת, תחת המגבלות של מניית יתר קטנה יחסית ובתחום פעילות הנתון בתחרות עזה. במאי 2011 מכרו בעלי השליטה, האחים צים כ-10% ממניות החברה תמורת כ-40 ש' למניה. מחיר זה היה אמור לשקף שווי כלכלי בתוספת פרמיה מסוימת לאותה נקודת זמן. המכירה הביאה את החזקות הציבור בחברה לכדי 25% ובכך נפתחה הדלת להיכללותה במדדים. מה יותר חשוב בטווח הקצר-בינוני - שווי כלכלי או כניסה למדדים? ימים יגידו, אך בתור אנליסטים / כלכלנים איננו מזלזלים בכוחם של המדדים (והקרנות / ת. סל העוקבות) וכיום נכללת המניה במדד יתר 50. צים שיווק הונפקה באזור מחיר 28 ש' למניה, מאז נסקה לאזור 50 ש' למניה וכיום נסחרת שוב באזור המחיר בו הונפקה. מבחינה טכנית, המניה נסחרת באזור רמת תמיכה משמעותי מאוד לנייר הצעיר בשוק ההון. הערכת שווי ברווחיות תפעולית מייצגת של 3.6% ובשיעור היוון 12%, מתקבל שווי של כ-31 ש' למניה. להערכתנו, זהו השווי ההוגן עבור מנית החברה, בהינתן המידע הידוע כיום. שווי זה מהווה מכפיל של כ-10 על הרווח החזוי בשנת 2012 (כ-3.02 ש' למניה). להערכתנו, המניה מעניינת להשקעה לטווח ארוך במחירים הנוכחיים, שכן האפ-סייד גדול משמעותית מאשר הדאון סייד. יחד עם זאת, ירידה מתחת אזור 24 ש' למניה, תדרוש בדיקה מחודשת. צים שיווק מנסה להראות שגם היא יכולה (לא רק רמי לוי) (1) מחלקת דיבידנדים רבעוניים בקצב שנתי של כ-6%, ביחס לשווי שוק נוכחי. (2) פותחת סניפים כמו פטריות אחרי הגשם - ב-2012 יפתחו כ-7.5 סניפים וב-2013 מתוכננים כ-6 נוספים. החברה צופה כי שטחי המכירה יגדלו בתום תוכנית התרחבות זו מכ-.35.4 א' מ"ר לכ-52.3 א' מ"ר. (3) בשנה שעברה ויתרו האחים צים על חלק מהבונוסים וכן הפחיתו משכרם ומשכר יו"ר הדירקטוריון, כדי לייצר אווירה של הנהלה רזה. (4) הרווחיות התפעולית נשחקת ובשנת 2011 עמדה על כ-4% בלבד. במודל הנחנו צמיחה מתונה מזו המתוכננת, המשך שחיקת הרווח ושיעור היוון של 12%. אלו הנחות די מחמירות שאמורים להגן מפני דאון סייד משמעותי ועדיין תומכים בקניה. התחרות גואה והמחאה החברתית בפתח - השוק במתח שוק ההון ראה את החברה בחשדנות רבה בתחילת דרכה הבורסאית בטענה ש"לא כולם רמי לוי". לאורך זמן באם תהיה התמדה, צעדים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי בשווי החברה הסחיר. בסה"כ מדובר בסיפור צמיחה ובתחום דפנסיבי - שילוב מעניין. מנגד, ההשקעות הנדרשות לשם הצמיחה (פתיחת חנויות ורכישת פעילויות) פוגמות בפוטנציאל הדיבידנד, לפחות בשנתיים הקרובות. כך גם התחרות הגואה בתחום הפעילות מובילה אותנו להפחית את שיעור הרווח התפעולי החזוי ולהעלות כאמור את שיעור ההיוון. בינתיים שוק ההון "ממתין" עם וולואציות גבוהות יותר לכל הענף, מחששות מפני המשך שחיקת הרווח וחיצי המחאה החברתית שככל הנראה תתעורר שוב בקרוב. למדור 'המדריך לשוק ההון' בביזפורטל לחץ כאן מעלים המלצה דיסקאונט של 17% כבר מעניין למניית יתר, משום שהערכת השווי מניחה הנחות די מחמירות. יחד עם זאת, עדיין יש לזכור כי מדובר במניית יתר ובפעילות המצויה תחת לחץ תחרותי. אנו מעלים המלצתנו ל"תשואת יתר" ומותירים את מחיר היעד על כ-31 ש' למניה.