אתגרים חדשים: אנפייז נאלצת להתמודד עם תחזיות פסימיות
חברת אנפייז ENPHASE ENERGY עשויה לחוות האטה בצמיחה בשנה הבאה, כך לפי אנליסטים מחברת RBC Capital Markets. לאור הנתונים והמגמות בשוק, האנליסטים החליטו להוריד את דירוג המניה ולהתאים את תחזיותיהם בהתאם. במקביל, הם גם הורידו את מחיר היעד למניה מ-125 דולר ל-100 דולר. בתגובה לכך, מניית Enphase יורדת היום ב-6% לשווי שוק של 12.9 מיליארד דולר.
מודל ה-TPO: איום חדש על שליטתה של אנפייז בשוק?
עוד ציינו האנליסטים מספר סיבות להורדת הדירוג. ראשית, עלייה בשימוש במודלים של בעלות צד שלישי (TPO) – מודל שבו חברת האנרגיה הסולארית מחזיקה במערכת והצרכן משתמש בחשמל שהיא מייצרת – עשויה להעניק יתרון למתחרים של אנפייז. במודל זה, בעלי הבית אינם רוכשים את המערכת אלא משלמים עבור השימוש בחשמל המיוצר על ידה, דבר שמקל על תהליכי התקנה ושירות.
בין היתר, הם ציינו כי סביבת הריבית הגבוהה ומודל ה-TPO, שיכול לגשת להטבות מס גבוהות יותר מכוח חוק ההפחתה האינפלציונית (IRA), עשויים להוביל לאימוץ רחב יותר של מערכות TPO בשנה הבאה. מגמה זו, לטענתם, עשויה להוות רוח נגדית עבור אנפייז, שהמיקוד שלה נוטה יותר למערכות שבהן בעלי הבית הם הבעלים הישירים של המערכת הסולארית.
- אורסטד מזנקת לאחר פסיקה שמבטלת את עצירת טראמפ לפרויקט הרוח
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנית, נתח השוק של אנפייז במערכות ממירים (inverters) עשוי להצטמצם, אם גרסה חדשה של ה-Powerwall של טסלה TESLA INC תתפוס תאוצה. Powerwall הוא סוללת בית קטנה שמאחסנת אנרגיה סולארית. לפי הערכות, כ-6% מההתקנות של ממירי אנפייז בקליפורניה קשורות לפרויקטים עם סוללות Powerwall 2 של טסלה. אם טסלה תצליח לקדם את השימוש בגרסה השלישית של ה-Powerwall, אנפייז עלולה לאבד נתח שוק משמעותי בממירי המתח שלה, מאחר וה-Powerwall 3 מגיע עם ממיר סולארי משולב, כך לפי האתר של טסלה.
לבסוף, למרות שהביקוש לסוללות היה חזק השנה, האנליסטים מאמינים שקצב הצמיחה בתחום זה עשוי להאט. העלייה בביקוש לסוללות מבוססת על מעבר לאנרגיה מתחדשת ושימוש במערכות אגירת אנרגיה, במיוחד במדינות כמו קליפורניה, שם יש דגש גדול על עצמאות אנרגטית ואגירה. עם זאת, אם יתחילו לראות האטה בביקוש, הדבר עלול לפגוע ברווחי החברה.
האם סולאראדג' תנצל את האתגרים של אנפייז כדי להרחיב את השפעתה?
במקביל לאתגרים של אנפייז, כדאי להתייחס גם למתחרה הישראלית בתחום, סולאראדג' סולאראדג' . החברה נחשבת לאחת המובילות בשוק הפתרונות הסולאריים, והיא ממשיכה להתחזק ולצבור נתחי שוק ברחבי העולם. אחד היתרונות הבולטים של סולאראדג' הוא הפתרונות המתקדמים שלה לניהול אנרגיה, המציעים גמישות טכנולוגית שמאפשרת ללקוחות לחסוך באנרגיה ולהגדיל את היעילות של המערכות הסולאריות שלהם.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
לאחרונה, סולאראדג' הודיעה על הרחבת פעילותה בשוקי מפתח כמו אירופה וארצות הברית, שם יש עלייה בביקוש למערכות סולאריות, במיוחד בשל מדיניות ממשלתית המקדמת מעבר לאנרגיות מתחדשות. החברה גם מדווחת על פיתוחים טכנולוגיים חדשים במערכות האגירה והניטור שלה, המאפשרות ניהול חכם יותר של האנרגיה הביתית. כל אלה מציבים אותה בעמדה חזקה להתמודד עם התחרות מצד חברות כמו אנפייז וטסלה.
- 3.אנפייז אהובתי 17/10/2024 10:43הגב לתגובה זוכל כתבה אחרת בשוק מציינת שאנפייז עומדת להגדיל את ההכנסות שלה וכנ"ל גם טסלה. הפתרונות של סולראדג' אנכרוניסטים ולולא הפמפום הישראלי כולם כבר מזמן היו יוצאים. מישהו עוד רוצה להישאר? מנייה שירדה תוך שנה מ300 לפחות מ20 דולר.
- 2.תחום מת כל עוד הריבית גבוהה (ל"ת)ממש 16/10/2024 06:58הגב לתגובה זו
- 1.סולראדג' "אחת המובילות בשוק"?? חחח. יופי של הנדסת תודעה (ל"ת)עטבד החברה 15/10/2024 19:41הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

