אנפייז
צילום: טוויטר

אתגרים חדשים: אנפייז נאלצת להתמודד עם תחזיות פסימיות

אחת השחקניות המובילות בתחום האנרגיה הסולארית, נאלצת להתמודד עם רוחות נגד גוברות. שינויים בשוק, כגון עלייה בשימוש במערכות סולאריות בבעלות צד שלישי ותחרות גוברת מצד חברות כמו טסלה, מעכבים את צמיחתה. ההשלכות של מגמות אלו עלולות להשפיע על מחירי המערכות הסולאריות ועל זמינותן בשוק
גיא אבטליון | (3)

חברת אנפייז  ENPHASE ENERGY עשויה לחוות האטה בצמיחה בשנה הבאה, כך לפי אנליסטים מחברת RBC Capital Markets. לאור הנתונים והמגמות בשוק, האנליסטים החליטו להוריד את דירוג המניה ולהתאים את תחזיותיהם בהתאם. במקביל, הם גם הורידו את מחיר היעד למניה מ-125 דולר ל-100 דולר. בתגובה לכך, מניית Enphase יורדת היום ב-6% לשווי שוק של 12.9 מיליארד דולר.

 

מודל ה-TPO: איום חדש על שליטתה של אנפייז בשוק?

עוד ציינו האנליסטים מספר סיבות להורדת הדירוג. ראשית, עלייה בשימוש במודלים של בעלות צד שלישי (TPO) – מודל שבו חברת האנרגיה הסולארית מחזיקה במערכת והצרכן משתמש בחשמל שהיא מייצרת – עשויה להעניק יתרון למתחרים של אנפייז. במודל זה, בעלי הבית אינם רוכשים את המערכת אלא משלמים עבור השימוש בחשמל המיוצר על ידה, דבר שמקל על תהליכי התקנה ושירות.

בין היתר, הם ציינו כי סביבת הריבית הגבוהה ומודל ה-TPO, שיכול לגשת להטבות מס גבוהות יותר מכוח חוק ההפחתה האינפלציונית (IRA), עשויים להוביל לאימוץ רחב יותר של מערכות TPO בשנה הבאה. מגמה זו, לטענתם, עשויה להוות רוח נגדית עבור אנפייז, שהמיקוד שלה נוטה יותר למערכות שבהן בעלי הבית הם הבעלים הישירים של המערכת הסולארית.

שנית, נתח השוק של אנפייז במערכות ממירים (inverters) עשוי להצטמצם, אם גרסה חדשה של ה-Powerwall של טסלה  TESLA INC תתפוס תאוצה. Powerwall הוא סוללת בית קטנה שמאחסנת אנרגיה סולארית. לפי הערכות, כ-6% מההתקנות של ממירי אנפייז בקליפורניה קשורות לפרויקטים עם סוללות Powerwall 2 של טסלה. אם טסלה תצליח לקדם את השימוש בגרסה השלישית של ה-Powerwall, אנפייז עלולה לאבד נתח שוק משמעותי בממירי המתח שלה, מאחר וה-Powerwall 3 מגיע עם ממיר סולארי משולב, כך לפי האתר של טסלה.

לבסוף, למרות שהביקוש לסוללות היה חזק השנה, האנליסטים מאמינים שקצב הצמיחה בתחום זה עשוי להאט. העלייה בביקוש לסוללות מבוססת על מעבר לאנרגיה מתחדשת ושימוש במערכות אגירת אנרגיה, במיוחד במדינות כמו קליפורניה, שם יש דגש גדול על עצמאות אנרגטית ואגירה. עם זאת, אם יתחילו לראות האטה בביקוש, הדבר עלול לפגוע ברווחי החברה.

 

האם סולאראדג' תנצל את האתגרים של אנפייז כדי להרחיב את השפעתה?

במקביל לאתגרים של אנפייז, כדאי להתייחס גם למתחרה הישראלית בתחום, סולאראדג' סולאראדג' . החברה נחשבת לאחת המובילות בשוק הפתרונות הסולאריים, והיא ממשיכה להתחזק ולצבור נתחי שוק ברחבי העולם. אחד היתרונות הבולטים של סולאראדג' הוא הפתרונות המתקדמים שלה לניהול אנרגיה, המציעים גמישות טכנולוגית שמאפשרת ללקוחות לחסוך באנרגיה ולהגדיל את היעילות של המערכות הסולאריות שלהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחרונה, סולאראדג' הודיעה על הרחבת פעילותה בשוקי מפתח כמו אירופה וארצות הברית, שם יש עלייה בביקוש למערכות סולאריות, במיוחד בשל מדיניות ממשלתית המקדמת מעבר לאנרגיות מתחדשות. החברה גם מדווחת על פיתוחים טכנולוגיים חדשים במערכות האגירה והניטור שלה, המאפשרות ניהול חכם יותר של האנרגיה הביתית. כל אלה מציבים אותה בעמדה חזקה להתמודד עם התחרות מצד חברות כמו אנפייז וטסלה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנפייז אהובתי 17/10/2024 10:43
    הגב לתגובה זו
    כל כתבה אחרת בשוק מציינת שאנפייז עומדת להגדיל את ההכנסות שלה וכנ"ל גם טסלה. הפתרונות של סולראדג' אנכרוניסטים ולולא הפמפום הישראלי כולם כבר מזמן היו יוצאים. מישהו עוד רוצה להישאר? מנייה שירדה תוך שנה מ300 לפחות מ20 דולר.
  • 2.
    תחום מת כל עוד הריבית גבוהה (ל"ת)
    ממש 16/10/2024 06:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סולראדג' "אחת המובילות בשוק"?? חחח. יופי של הנדסת תודעה (ל"ת)
    עטבד החברה 15/10/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.