הפדרל ריזרב
צילום: Federalreserve

הורדת ריבית בארה"ב לא צפויה השבוע - במה כן כדאי להתמקד

הבנק המרכזי ממשיך במדיניות ה"נחכה ונראה" שלו, כאשר שוק עבודה גמיש וצמיחה כלכלית מאפשרים לו לקחת את הזמן עד הורדת הריבית הבאה. החוזים מתמחרים כעת סבירות של 57.9% להורדת ריבית רק בספמטבר
אדיר בן עמי | (1)

הפדרל ריזרב יתכנס ביום ברביעי הקרוב על מנת להחליט בנוגע לריבית, כאשר בוול-סטריט החוזים מתמחרים הסתברות של 97.3% לכך שהריבית תישאר גם הפעם על כנה. עם זאת, התוכניות לגבי המאזן של הפד עשויות לקבל יותר תשומת לב. 

ועדת השוק הפתוח של הפד תחל כבר ביום שלישי את הפגישה שלה ותסיים אותה עם החלטת הריבית ברביעי. החוזים לא צופים הורדת ריבית לפחות עד חודש ספטמבר, כאשר הסבירות שהריבית תישאר ללא שינוי גם ביוני ויולי עומדת על יותר מ-70%. נציגי הפד אמרו לאחרונה כי הם מחכים לעוד הוכחות לכך שהאינפלציה יורדת באופן בר קיימא לעבר היעד של 2%, לאחר נתונים "חמים" מהצפוי עד כה השנה.

הבנק המרכזי ממשיך במדיניות ה"נחכה ונראה" שלו, כאשר שוק עבודה גמיש וצמיחה כלכלית מאפשרים לו לקחת את הזמן עד הורדת הריבית הבאה. בוול-סטריט סבורים כי המשקיעים יתמקדו באיך נציגי הפד מתבטאים בתחזיות האינפלציה שלהם, כאשר בחודש מרץ המסר העיקרי היה "יהיו אתגרים בדרך". לפני כשבועיים, בנאום של פאוול, הודה יו"ר הפד כי האינפלציה לא התקדמה כמצופה. 

המיקוד לא צריך להיות בהאם פאוול יציין מועד ספציפי לשינוי בריבית, כי זה כנראה לא יקרה, אלא באופן הניסוח שלו ושל שאר נציגי הפד בנוגע לגישה תלוית הנתונים בה הפד נוקט וכאמור לתחזית האינפלציה. בנוסף, יתכן וגם הבנק המרכזי יספק פרטים נוספים לגבי תוכניות המאזן שלו. 

 

מאזן הפד 

הבנקים בארה"ב מחזיקים רזרבות אצל הפד ומלווים ולווים מזומנים אחד מהשני לתקופות קצרות מאוד, לרוב אפילו ללילה אחד בלבד, על מנת לענות לצרכים קצרי טווח או להפיק את התשואה המרבית על עודפי המזומנים שלהם. השוק הזה של הסכמי רכישה חוזרת, או ריפו (Repo), שווה טריליוני דולרים ליום. 

בנוסף לקביעת שיעור הריבית שהבנקים מרווחים על היתרות שלהם, הפד יכול גם להשפיע על העמדה של המדיניות המוניטרית באמצעות שוק הריפו ושינויים בגודל המאזן שלו. רכישות בקנה מידה גדול של נכסים, מה שמכונה הקלה כמותית, מכניסות מזומנים למערכת, מה שהופך את ההלוואות לזולות יותר. ההפך מזה נקרא "הידוק כמותי" או QT.

הפד עוסק ב-QT עוד מיוני 2022, מה שמאפשר "לתוקף" של 60 מיליארד דולר באג"ח ו-35 מיליארד דולר בניירות ערך מגובי משכנתאות להסתיים מבלי להחליף אותם וכך מפחית בעצם את כמות הכסף במערכת הפיננסית.  בפגישת הפד במרץ, אמר פאוול כי בקרוב יגיע הזמן להאט את המחזור במאזן, מה שבוול-סטריט מפרשים כאפשרות לכך שיו"ר הפד יציג תכנית רשמית בפגישה הקרובה ולאחריה ירידה בקצב בחודשי בחצי ביוני או יולי.

קיראו עוד ב"גלובל"

מאזן הפד ירד מכמעט 9 טריליון דולר בשיא של 2022, לאחר הכפלה מאז תחילת הקורונה לכ-7.4 טריליון דולר בשבוע שעבר. בסופו של דבר המטרה של הבנק המרכזי היא להבטיח כי העתודות במערכת הבנקאית יהיו במצב של "שפע". מה זה אומר בדיוק זה נושא שנוי במחלוקת. אומדן אחד של הפד מצביע על כך ששפע זה רזרבות בשיעור של 10% מהתוצר המקומי הגולמי, עם זאת השיעור הזה עמד לאחרונה על 12%.

בפד הדגישו כי החלטה הקשורה ל"הידוק כמותי" אינה קשורה להחלטה על הריבית והמשקיעים יצטרכו להמשיך ולהיעזר בסבלנות כמו שבבנק המרכזי מרבים להגיד. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עושה חשבון 30/04/2024 08:57
    הגב לתגובה זו
    עליית המחירים תעלה כל הריביות בעולם . תקופה חדשה .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.