מורגן סטנלי
צילום: אתר החברה

מורגן סטנלי מפטר כ-3,000 עובדים

בעקבות החשש מהמיתון ועליות הריבית, הבנק ממשיך לפטר, כשמי שיושפע מזה בעיקר יהיו מגזרי בנקאות ההשקעות והמסחר
אדיר בן עמי |

לאחר שהחשש ממיתון גובר ופוגע בעסקאות חדשות, במורגן סטנלי MORGAN STANLEY החליטו לצאת בסבב פיטורים נוסף של 3,000 עובדים בתוך חודשיים זאת לאחר סבב הפיטורים בדצמבר האחרון של כ-1,600 עובדים. נראה כי הפיטורים הקרובים הולכים להשפיע בעיקר על מחלקות הבנקאות והמסחר, ההכנסות מבנקאות ההשקעות ירדו ב-49% בשנת 2022 לעומת שנת 2021.

עסקאות רבות של מיזוג ורכישה נקלעו לעיכובים בעקבות עליית הריבית ואי הוודאות הכלכלית. מנכ"ל מורגן סטנלי, ג'יימס גורמן, אמר בשיחת משקיעים כי הוא לא צופה ריבאונד בפעילות המיזוגים  והרכישות עד למחצית השנייה של 2023 או 2024. "אלה הכנסות מעוכבות, לא מתות. אנחנו כבר רואים סימנים ראשונים של צמיחה בכמות המיזוגים והרכישות. זאת בנוסף לחברות חדשות שמתכננות להנפיק, כך שההכנסות בעיכוב ולא אבודות לנצח", אמר.

הרבעון הראשון של 2023 היה יותר מאותו הדבר. מורגן סטנלי אמר באפריל כי "הפעילות בבנקאות ההשקעות המשיכה להיות מוגבלת". ההכנסות מבנקאות השקעות ירדו ב-24% לעומת הרבעון בשנה הקודמת, בעוד שהכנסות מייעוץ ירדו ל-638 מיליון דולר מ-944 מיליון דולר.

הבנק דיווח בתוצאותיו לרבעון האחרון על הכנסות בגובה של 14.5 מיליארד דולר, ירידה של 1.9% משנה קודם לכן. הרווח למניה עמד על 1.7 דולר, לעומת 2.06 דולר אשתקד. הבנק נסחר לפי שווי של 143 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה 3% מתחילת השנה ו-11% בשנה האחרונה כולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

BYD (X)BYD (X)

עצירה פתאומית - הרווח הנקי של BYD נפל ב-33%

יצרנית הרכב החשמלי הסינית רשמה את הנפילה החדה ביותר ברווח הנקי מזה שנים, על רקע התחרות בסין

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

ענקית הרכב הסינית BYD, יצרנית הרכב החשמלי הצומחת ביותר בעולם והיריבה המרכזית של טסלה, דיווחה היום על האטה משמעותית. הרווח הנקי שלה ברבעון השלישי צנח בשיעור חד של 33% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם ב-7.8 מיליארד יואן (כ-1.1 מיליארד דולר), תוצאה חלשה מתחזיות האנליסטים שציפו ל-9.6 מיליארד יואן.

התוצאות מעידות על הלחץ הגובר בפעילות בשוק הסיני, שהתאפיין לאחרונה ב"קמפיין" של הנחות אגרסיביות ומלחמת מחירים. זוהי ירידה רבעונית שנייה ברציפות ברווח הנקי, והיא משקפת שחיקה ברווחיות הליבה של החברה. ההכנסות הרבעוניות הסתכמו ב-195 מיליארד יואן, ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל, ונפילה מול תחזית האנליסטים ל-216 מיליארד יואן. שולי הרווח הגולמי של החברה ירדו באופן משמעותי מ-21.89% ברבעון המקביל אשתקד ל-17.6% ברבעון הנוכחי.

נתח שוק ויצוא

למרות הירידה ברווח, BYD ממשיכה לשלוט בשוק הרכב החשמלי המקומי עם כ-30% מהשוק, אך מתמודדת עם תחרות גוברת מצד ג׳ילי וחברות מקומיות אחרות. כתוצאה מכך, החברה מאיצה מכירות בחו"ל, עם מפעלים בברזיל, הונגריה, אינדונזיה, תאילנד, טורקיה ואוזבקיסטן, וצוות משלוח של שמונה אניות ייעודיות. בנוסף, החברה מצפה להציג בקרוב פריצות דרך טכנולוגיות, כולל סוללה חצי-מוצקה ותהליך ייצור חדש שיקל על משקל הרכב ויפשט את ההרכבה.

ואכן, היצוא הוא נקודת אור בדוחות. יצוא הרכבים של BYD בתשעת החודשים הראשונים של השנה זינק ב-14% ל-705 אלף יחידות, והחברה עומדת בדרכה להשיג את יעד היצוא השנתי שלה (800 אלף עד מיליון רכבים). BYD היא מנוע הצמיחה המרכזי של יצוא הרכב החשמלי הסיני, כשהיא מחזיקה בכ-40% מסך היצוא של רכבים חשמליים מסין.

הקבוצה, שחזתה מכירות כוללות של 4.6 מיליון מכוניות השנה, הציבה יעד מכירות שנתי ארוך טווח של 10 מיליון מכוניות, מחציתן מגיעות מחוץ לסין.