ביל אקמן
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק, סעיף 27א׳ לחוק זכות יוצרים

ביל אקמן יורד מעניין הספאק, לאחר שכבר גייס 4 מיליארד דולר

 הסיבה לדברי אקמן: לא נמצאה חברה מתאימה לצאת איתה להנפקה; הגיוס הגדול ביותר אי פעם לחברת  ספאק חיכה מאז יולי 2020 אך לבסוף החליט אקמן להחזיר את  הכסף למשקיעים 
עומר רוסו | (2)

המשקיע המפורסם ביל אקמן מבטל את הנפקת הספאק שלו ומחזיר את כספי המשקיעים - כ-4 מיליארד דולר. 

הספאקים קיימים בשוק מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת, אבל בעבר השחקנים הגדולים, כולל הביג 4 של עולם החשבונאות, התרחקו מהתחום כי הספאקים והמיזוגים נתפסו כהנפקות חשודות. זה השתנה בשנים האחרונות כשכעת השוק שוב הצטמצם, אבל הוא עדיין קיים ועדיין גדול לעומת המצב לפני מספר שנים.

חברות ספאק הן חברות ללא פעילות שמוקמות כדי למזג חברה אמיתית ולהכניס אותה לבורסה בדלת האחורית, בלי הליך ההנפקה הרגיל והמפרך משהו של חתמים, תשקיף בדיקה קפדנית ואישורים. חברות הספאק (SPAC) הפכו לאופנה החמה בשוק האמריקאי בשנתיים האחרונות ובמסגרתן חברות רבות נכנסו לבורסה, אך המגמה נעצרה בחדות בשנת 2022, הידועה כשנה לא קלה לספאקים ולהנפקות חדשות.

במהלך השנה חלק לא קטן ממניות החברות שנכנסו לבורסה באמצעות מיזוג ספאק התרסקו מאז המיזוג בעשרות אחוזים והעלו את התהייה האם החברות הללו היו בכלל שוות מראש את השווי שקיבלו במיזוג. כדי לסבר את האוזן, מדד CNBC SPAC Post Deal, המורכב מחברות ספאק שהשלימו את המיזוגים שלהן, ירד ב-65% בשנה האחרונה, 50% רק בשנת 2022 לבדה. שווי החברות שהנפיקו בספאק מכ-80 מיליארד דולר לקצת יותר מ-40 מיליארד.

נחזור לאקמן, גייס 4 מיליארד דולר אי שם ביולי 2020, הסכום הכי גדול שגויס אי פעם לספאק, וכעת מתחייב להחזיר את הכסף למשקיעים. אקמן מדגיש שתנאי השוק השליליים ותחרות חזקה מחברות IPO, הקשו למצוא חברה שמתאימה לאופי הספאק של אקמן.

עוד נמסר מטעם אקמן : "ההתאוששות המהירה של שוקי ההון והכלכלה שלנו הייתה טובה עבור אמריקה אך מצערת עבור PSTH (הספאק שלו), שכן היא הפכה את שוק ההנפקות המסורתי למתחרה חזק ואלטרנטיבה מועדפת עבור עסקים איכותיים וצומחים הרוצים לצאת להנפקה ציבורית״

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    האם הוא מחזיר את סכום הקרן?או שהוא צמוד.והיה ולא עשה אחלה קופה ע"ח המשקיעים שהם מצידם שמחים שהבחור "הגון",בעוד הוא כנראה גרף(לכאורה) איזה קופון קטן בדרך....(לכאורה). (ל"ת)
    יוסף 12/07/2022 19:42
    הגב לתגובה זו
  • רבית אפס 12/07/2022 21:18
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הוא מחזיר נומינלית לא ענניינך.גם הבנק נותן אפס אבל רווח הון 12 אחוז
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.