וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

עונת הדוחות תעלה השבוע הילוך (מה צפוי בדוח של טסלה?) והאנליסטים מסתכלים על האינפלציה בארה"ב ותוהים אם היא מסוגלת לחזור לסביבה שהפד' מצפה לה; וגם - האם ייתכן שוק מניות עולה למרות העליות הצפויות בריבית?
נתנאל אריאל | (5)

לקראת פתיחת שבוע המסחר האנליסטים מסתכלים על האינפלציה כגורם מרכזי בהשפעה-השלכה על השווקים. להערכתם, האינפלציה עשויה לעלות בגלל מחירי האנרגיה העולים, דבר שעשוי להקדים את עליית הריבית. 

במהלך השבוע יתפרסמו דוחות כספיים של חברות מרכזיות. נטפליקס NETFLIX תפרסם דוח כספי ביום שלישי הקרוב (אחרי הסגירה) והציפיות הן לדוח טוב גם בזכות הסדרה - משחק הדיונון (הרחבה כאן). טסלה  TESLA INC תפרסם דוח ביום רביעי (אחרי הסגירה). האנליסטים מצפים לרווח של 1.5 דולר למניה (המניה נסחרת ב-844 דולר) על הכנסות של 13.5 מיליארד דולר. אלא שבשני הרבעונים האחרונים החברה הכתה את הציפיות (הכתה את תחזית הרווח בכ-30% בממוצע), כך שנראה שהשוק מצפה להפתעה חיובית גם הפעם. זאת ועוד - נתוני המסירות של טסלה בחודשים האחרונים היו טובים.

מפרסמות נוספות השבוע יהיו - ג'ונסון אנד ג'ונסון JOHNSON & JOHNSON בשלישי (לפני תחילת המסחר), וריזון VERIZON ברביעי (לפני תחילת המסחר), IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES ברביעי (אחרי הסגירה); AT&T  AT&T INC בחמישי (לפני הפתיחה) ואינטל INTEL CORPORATION בחמישי (אחרי הסגירה).

  

גאות במחירי האנרגיה - סכנה

דר' גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, טוענים כי "לא מן הנמנע שהשווקים עדיין לא תמחרו באופן מלא את כל קשת האפשרויות לשנה הקרובה בכל הקשור לאינפלציה, התמשכות מצב של צווארי בקבוק, התממשות גורמי סיכון, ותגובת המדיניות של הבנקים המרכזיים המובילים כחלק מראשיתו של תהליך נורמליזציה.

"העלייה בסביבת האינפלציה בארה"ב נמשכת, ו נראה שבטווח הקרוב לא צפויה התמתנות משמעותית, אם בכלל, בסביבה זו. ככל שגל התחלואה הנוכחי יפחת, זה ישפיע על התאוששות הביקוש לשירותים ועליית המחירים. במקביל, המחסור המחודש בכלי רכב חדשים יביא ללחץ מחודש כלפי מעלה על מחירי הרכב המשומש. סגירת מפעלים בווייטנאם תפעיל לחץ כלפי מעלה על מחירי ההלבשה בחודשים הקרובים. בנסיבות אלו, קשה לראות את האינפלציה בארה"ב, שעשויה להסתכם בכ-5%-6% השנה, יורדת ליעד של 2% בעתיד הנראה לעין.

 

בפמן ורזניק מעריכים כי "נראה שעליית מחירי האנרגיה תרמה כ-70% מן ההאצה באינפלציה בכלכלות המתקדמות בשנה האחרונה. מדובר לא רק בתרומת העלייה במחירי הנפט, אלא בתרומה משמעותית נוספת של עליית מחיר הגז הטבעי וחומרי אנרגיה נוספים. השפעת התייקרות הגז הטבעי צפויה להיות מודגשת באינפלציה בגוש האירו. מחירי האנרגיה מגיעים עתה לשיאים שמזה מספר שנים לא נראו.

"הקשר המדויק בין מחירי האנרגיה לבין המחירים של סחורות אחרות, תלוי בעצימות האנרגטית בתהליך הייצור וגם הגורמים המשותפים בגורמי הביקוש הבסיסיים. תחום המתכות הוא משתמש כבד באנרגיה, המהווה 10% מצריכת האנרגיה העולמית והרוב הוא בשל ייצור הפלדה. נדרשת גם מידה רבה של אנרגיה לשינוע ולהפצת מתכות תעשייתיות. הביקוש למתכות תעשייתיות ואנרגיה הוא מחזורי ומתאים בדרך כלל לפעילות התעשייתית הגלובלית. יחסית לקשר ההיסטורי המוכר, עוצמת עליית מחיר הפלדה בחודשים האחרונים חריגה וייתכן שמעידה על OVERSHOOTING.

קיראו עוד ב"גלובל"

"האנרגיה מהווה גם חלק גדול מעלויות הייצור של רוב הסחורות החקלאיות בצורה של שימוש בדלק כגון בנזין ודיזל, המשמשים בתהליכי שתילה, דישון וקציר של יבולים, כמו גם ההובלה שלאחר מכן. האנרגיה משמשת בתהליך ייצור והפקה של כימיקלים חקלאיים כגון חומרי הדברה, המיוצרים באמצעות נפט ומוצריו. חלק מן הדשנים, כמו דשן על בסיס חנקן, מופק תוך שימוש בגז טבעי. בנסיבות האלה, האינפלציה עדיין צפויה להישאר גבוהה יחסית בעתיד הנראה לעין, זאת בעיקר עקב ההשפעות הישירות והעקיפות המתמשכות של עליית מחירי האנרגיה. בעוד שהשפעת העלייה במחיר האנרגיה על האינפלציה צפויה להתרסן בהדרגה בשנה הבאה, בעיקר כתלות במידת ההרחבה של ההיצע על ידי אופ"ק, רוסיה, ארה"ב ומפיקות אחרות, החשש הוא שהמחסור בכוח אדם יהיה בעל השפעות מתמשכות יותר על האינפלציה וזאת בעיקר בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה וקנדה".

עוד הם מעריכים כי "נראה שהמדיניות המוניטרית המרחיבה לא תרמה עדיין להאצה גדולה של האינפלציה, אך האפשרות הזו קיימת בהמשך, זאת כתלות בצעדי המדיניות הבאים.  לא מן הנמנע שהשווקים עדיין לא תמחרו באופן מלא את כל קשת האפשרויות לשנה הקרובה בכל הקשור לאינפלציה, התמשכות מצב של צווארי בקבוק, התממשות גורמי סיכון, ותגובת המדיניות של הבנקים המרכזיים המובילים כחלק מראשיתו של תהליך נורמליזציה".

גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש מתייחס בסקירתו לאינפלציה כגורם סיכון - "סביבת האינפלציה במשק ממשיכה להתרחב. תחזית האינפלציה נותרה על 2.2%. הרכישות החוזרות של אג"ח ע"י משרד האוצר יחד עם המשך הרכישות ע"י בנק ישראל ופדיון ענק בחודש נובמבר מייצרים לחצים לירידת תשואות. אולם, מנגד הריבית והאינפלציה צפויות לפעול לעליית תשואות. בסה"כ, כיוון התשואות לעלייה.

החוזים מבטאים העלאות ריבית

"החוזים על ריבית ה-FED כבר מגלמים חמש העלאות ריבית עד סוף 2023", מעדכן ז'בזינסקי , "הסיכון לעלייה באינפלציה באירופה אף גבוה יותר מאשר בארה"ב. תגובת שוק האג"ח האמריקאי לעלייה בציפיות הריבית מעידה שה-FED עדיין לא 'מאחורי העקום'".

ולגבי שוק המניות אומר ז'בזינסקי - "עליות שערים בשוק המניות האמריקאי תוך עליית ציפיות ריבית משקפות שהוא יוכל להתמודד עם ריבית עולה, במידה ותהיה מבוקרת תוך המשך צמיחת המשק. 

"קיים סימן חיובי – שוק המניות לא נבהל מעליית ריבית ה-FED. מספר סיבות תרמו לעליות שערים בשוק המניות: המשך ירידה בתחלואה בארה"ב, אסיה ומרבית המדינות באירופה מבשר על סיום אפשרי של המגפה.

תחילת עונת הדוחות בארה"ב ש"הייתה בסה"כ חיובית. המרחק של S&P500 מהשיא (כ-1.4%) אינו משקף מצבן של רוב החברות הכלולות במדד. גם אחרי העליות בשבוע האחרון, 81% מהחברות נמצאות במרחק יותר גדול מהשיא מהמדד עצמו, כאשר המרחק הממוצע עומד על כ-9.3%.

"התגברות קצב עלייה של מדד המחירים ליצרן מביאה בשורה חיובית לרווחיות החברות. לאורך שנים קיים קשר הדוק בין השינוי במדד המחירים ליצרן (מחירי המכירה של החברות) לבין רווחיות החברות במדד S&P 500. אולי הנקודה החיובית החשובה ביותר היא שעליות בשוק המניות התרחשו במקביל לעלייה משמעותית בציפיות לריבית ה-FED. התפתחות זו מבשרת ששוק המניות לא נרתע מאפשרות של עליית ריבית, כל עוד היא מבוקרת ומתרחשת בד בבד עם המשך שיפור בצמיחת המשק.

"שורה תחתונה: אנו ממליצים על חשיפה בינונית לאפיק המנייתי. בארה"ב אנו ממשיכים להמליץ להתמקד בהשקעה בחברות שעיקר פעילותן מוטה למשק האמריקאי.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    צחי 18/10/2021 11:48
    הגב לתגובה זו
    כמו שנאמר נגמר הסוס זמן פוטים תותים
  • 4.
    כפי שציינתי אתמול זמן שורט ופוטים (ל"ת)
    רוני 18/10/2021 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמרתי אתמול שלקחתי מלא פוטים ושורטים (ל"ת)
    רוני 18/10/2021 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלון 17/10/2021 21:13
    הגב לתגובה זו
    בהובלת הטכנולגיה ...
  • 1.
    אבשלום חום 17/10/2021 20:08
    הגב לתגובה זו
    רמת התבטאות של כתה ג
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".