תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock

"האינפלציה בארה"ב תדעך בתחילת 2022"

?על רקע על צמיחת האינפלציה בארה"ב, מרי דאלי נשיאת הבנק הפדרלי בסן פרנסיסקו מגיבה: "גורמים שדוחפים את האינפלציה בארה"ב עשויים לדעוך בתחילת 2022, הגורמים הזמניים שמאיצים את האינפלציה יימשכו עד סוף השנה"
סתיו קורן | (7)

השלכות נגיף הקורונה הכו חזק בכלכלה העולמית בכלל, ובכלכלת ארה"ב בפרט - מה שיוצר בסיס מוצק לעליית מחירים בטווח הקצר. בשנת 2020 המוכרת כשנת הקורונה החלו בעיות בשרשרת ההספקה הגלובלית, שאף החמירו בחודשים האחרונים. עיקר הקשיים קשורים לענף התובלה האווירית והימית שהובילה לתנודות חדות במחירים. 

למרות המשבר, קיים מחסור בעובדים כפי שמראים סקרים במדינות שונות. בסקר אמון הצרכנים בארה"ב בשבוע שעבר שיעור המשיבים שענו חיובית לשאלה "Jobs hard to get" היה אחד הנמוכים מאז שנות ה-60.

על רקע על צמיחת האינפלציה בארה"ב, מרי דאלי נשיאת הבנק הפדרלי בסן פרנסיסקו מגיבה, "גורמים שדוחפים את האינפלציה בארה"ב עשויים לדעוך בתחילת 2022, הגורמים הזמניים שמאיצים את האינפלציה יימשכו עד סוף השנה, בזמן בו נחזיר את הכלכלה בחזרה למסלול, ונאושש אותה".

דאלי, שבחרה השנה במדיניות מוניטרית טוענת כי היא סבורה שהאינפלציה תישאר גבוהה עד סוף 2021, וכי מגוון לחצים גורמים לעליית מחירים כרגע - כולל מגבלות על שרשרת האספקה בספנות וייצור מוליכים הנובעים מההשפעה של המשבר הכלכלי שהתרחש בשנה שעברה.

הפד מחזיק בשיעור ריבית קרוב לאפס, בתגובה לשיעור הריבית הנמוכה פקידיו טענו כי ימשיכו במגמת רכישת הנכסים החודשית שלהם, עד להשגת התקדמות משמעותית נוספת בתעסוקה ובאינפלציה. דאלי הוסיפה כי לדעתה המדיניות המוניטרית נמצאת במקום טוב, וכי קובעי המדיניות צריכים להיות סבלניים, כיוון שצריך להתחשב בעובדה שבארה"ב יש יותר מ -8 מיליון מובטלים.

פרופ' לכלכלה צבי אקשטיין מגיב בראיון לביזפורטל, על האינפלציה בארה"ב, "כרגע יש תחזיות של אנליסטים שאומרים שהאינפלציה תגיע ל-20%, אני מעריך שלא, אני חושב שכאשר הפד' יראה שהאינפלציה הצפויה היא רוחבית, והיא עולה לכיוון ה-3% בטווח של שנה, ומגיעה מעל היעד של 2% שהוא הציב, הוא יודיע על תהליך הדרגתי של הפסקת קניות של אג"ח ממשלתי, ואג"ח מגובות. היום הפד קונה אג"ח בכ-120 מיליארד דולר בחודש, אני מעריך שבאחת ההחלטות הקרובות יודיעו על תהליך הדרגתי של הפסקה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יובל 24/05/2021 11:29
    הגב לתגובה זו
    הכל הם יודעים שם. חחח. יותר מדויק שהיא מתכוונת שהיא ממש מקווה , שתאמינו בשטויות האלה. כי גם ככה האינפלציה פה בענק. ואם לא תאמינו לשקרים שלה אז הציפיות אף יחמירו את המצב.וזה ממש לא כדאי. לעובדה שהם אחראים ישירות למצב בגלל הדפסות חסרות רסן, אין בכלל קשר למצב
  • 6.
    שרה 24/05/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה פה כלום לא יעזור,גם לא "דחיפת פסיכולוגיה כלכלית"
  • 5.
    עדי 24/05/2021 08:38
    הגב לתגובה זו
    בעוד כ 10 שנים הדולר יעלה ל 3.5
  • 4.
    רבקה 23/05/2021 22:53
    הגב לתגובה זו
    ב 2022!
  • 3.
    חיים 23/05/2021 18:13
    הגב לתגובה זו
    עובדים עליכם כל מדפיסים יותר כסף האינפלציה משתוללת . זה הדרך של הרצאות הברית להיפטר מהחוב שלהם
  • 2.
    רבקה 23/05/2021 17:44
    הגב לתגובה זו
    בתחילת 2022 נראה מצב גרוע בהרבה מהיום. היום עשיתי הזמנה בשופרסל. בד"כ הם היו שומרים על המחירים ל 14 יום. היום נאמר שהמחירים נשמרים רק ל 8 ימים. מעניין ששופרסל מודעת למצב יותר מאשר אנשים שאמורים להיות אנשי מקצוע.
  • 1.
    אנחנו נראה את הזהב טס בתקופה הקרובה ועד דעיכת האינפלציה (ל"ת)
    יוסי 23/05/2021 16:59
    הגב לתגובה זו
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

אמזון
צילום: reuters
דוחות

אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%

ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".


הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.


בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.


ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת תיאורי מוצרים.