ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP
בזוס צריך לחשוש?

וול מארט נותנת "פייט" לאמזון - כללי המשחק בשוק האונליין משתנים

משבר הקורונה הפך את וול מארט למעצמת אונליין - הדוחות ברבעון הראשון מציגים  זינוק של 74% ברכישות באינטרנט; וול מארט היא לא רק קמעונאית מזון; אמזון שזלזלה ביריב עם החנויות הפיזיות, עלולה לגלות מתחרה נחוש וחזק
עמית נעם טל |
נושאים בכתבה אמזון וול מארט

הפוקוס היום בוול סטריט מתמקד בענקית הקמעונאות וול מארט (סימול:WMT) שקופצת בתחילת המסחר ב-3.4% לאחר שהחברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות.

החברה דיווחה על הכנסות של 134.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, עלייה של 8.6% ביחס להכנסות של 123.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות של החברה בחנויות הזהות עלו ב-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מהמכירות באונליין רשמו עלייה של לא פחות מ-74% ביחס לרבעון המקביל והן כבר מרכיב משמעותי מהמכירות הכוללות (קרוב ל-10%). משבר הקורונה מעניק דחיפה נוספת למעבר למכירות באונליין. 

הקורונה למעשה מאיצה את המעבר לאונליין ונראה כי וול מארט "הרוויחה" בחודשים האלו, שנים של מאמצי חדירה. מדובר בקיצור דרך משמעותי, ומדובר בחדשות מאוד טובות לחברה ולתחום הקמעונאות בכלל, וחדשות פחו טובות לגורילת הרשת - אמזון. 

וול מארט היא לא רק קמעונאית מזון. היא מוכרת מגוון רחב של שירותים והיא יכולה להרחיב את המגוון הזה. אמזון שזלזלה ביריב עם החנויות הפיזיות, עלולה לגלות מתחרה נחוש וחזק, מתחרה עם מותג מוכר בשוק העיקרי - השוק האמריקאי. אז נכון, שאמזון פחות מוכרת מזון, אבל אלו היו הכוונות שלנו ומנועי הצמיחה בעתיד. עכשיו ואם המגמה הזו תימשך, יהיה ניתן לדבר על שינוי בכללי המשחק בשוק האונליין וול מארט עוד עשויה להיתפס במקביל לבייסיק שלה שהוא חנויות פיזיות, כחברת אונליין חזקה. 

ג'ף בזוס הבעלים והמנכ"ל של אמזון לא צפוי להתרגש מדי מדוחות וול מארט, וצריך גם לזכור שאמזון פועלת היום במספר תחומים לרבות תחום הענן שמהווה מוקד רווח משמעותי (גדול מתחום קמעונאות האונליין); ועדיין - יש כאן תחילה של מגמה מדאיגה מבחינתו. 

ובחזרה לדוחות - ההוצאות התפעוליות של וול מארט עלו בעקבות הקורונה, כאשר החברה שכרה יותר מ-235 אלף עובדים בכדי לסייע בפעילות האונליין ובתחזוקת הפעילות בחנויות. בנוסף החברה עלתה את שכר העובדים ב-2 דולר לשעה והגדילה את חלוקת הבונוסים לעובדים. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 3.99 מיליארד דולר או 1.41 דולר למניה, לעומת רווח של 3.84 מיליארד דולר או 1.34 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 3.9%. בתוך כך, בדומה לחברות רבות אחרות בחרה וול מארט לא לספק תחזית לרבעון הנוכחי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.