וול מארט נותנת "פייט" לאמזון - כללי המשחק בשוק האונליין משתנים
הפוקוס היום בוול סטריט מתמקד בענקית הקמעונאות וול מארט (סימול:WMT) שקופצת בתחילת המסחר ב-3.4% לאחר שהחברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות.
החברה דיווחה על הכנסות של 134.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, עלייה של 8.6% ביחס להכנסות של 123.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות של החברה בחנויות הזהות עלו ב-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מהמכירות באונליין רשמו עלייה של לא פחות מ-74% ביחס לרבעון המקביל והן כבר מרכיב משמעותי מהמכירות הכוללות (קרוב ל-10%). משבר הקורונה מעניק דחיפה נוספת למעבר למכירות באונליין.
הקורונה למעשה מאיצה את המעבר לאונליין ונראה כי וול מארט "הרוויחה" בחודשים האלו, שנים של מאמצי חדירה. מדובר בקיצור דרך משמעותי, ומדובר בחדשות מאוד טובות לחברה ולתחום הקמעונאות בכלל, וחדשות פחו טובות לגורילת הרשת - אמזון.
וול מארט היא לא רק קמעונאית מזון. היא מוכרת מגוון רחב של שירותים והיא יכולה להרחיב את המגוון הזה. אמזון שזלזלה ביריב עם החנויות הפיזיות, עלולה לגלות מתחרה נחוש וחזק, מתחרה עם מותג מוכר בשוק העיקרי - השוק האמריקאי. אז נכון, שאמזון פחות מוכרת מזון, אבל אלו היו הכוונות שלנו ומנועי הצמיחה בעתיד. עכשיו ואם המגמה הזו תימשך, יהיה ניתן לדבר על שינוי בכללי המשחק בשוק האונליין וול מארט עוד עשויה להיתפס במקביל לבייסיק שלה שהוא חנויות פיזיות, כחברת אונליין חזקה.
ג'ף בזוס הבעלים והמנכ"ל של אמזון לא צפוי להתרגש מדי מדוחות וול מארט, וצריך גם לזכור שאמזון פועלת היום במספר תחומים לרבות תחום הענן שמהווה מוקד רווח משמעותי (גדול מתחום קמעונאות האונליין); ועדיין - יש כאן תחילה של מגמה מדאיגה מבחינתו.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לדוחות - ההוצאות התפעוליות של וול מארט עלו בעקבות הקורונה, כאשר החברה שכרה יותר מ-235 אלף עובדים בכדי לסייע בפעילות האונליין ובתחזוקת הפעילות בחנויות. בנוסף החברה עלתה את שכר העובדים ב-2 דולר לשעה והגדילה את חלוקת הבונוסים לעובדים. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 3.99 מיליארד דולר או 1.41 דולר למניה, לעומת רווח של 3.84 מיליארד דולר או 1.34 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 3.9%. בתוך כך, בדומה לחברות רבות אחרות בחרה וול מארט לא לספק תחזית לרבעון הנוכחי.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
