וול מארט נותנת "פייט" לאמזון - כללי המשחק בשוק האונליין משתנים
הפוקוס היום בוול סטריט מתמקד בענקית הקמעונאות וול מארט (סימול:WMT) שקופצת בתחילת המסחר ב-3.4% לאחר שהחברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות.
החברה דיווחה על הכנסות של 134.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, עלייה של 8.6% ביחס להכנסות של 123.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות של החברה בחנויות הזהות עלו ב-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מהמכירות באונליין רשמו עלייה של לא פחות מ-74% ביחס לרבעון המקביל והן כבר מרכיב משמעותי מהמכירות הכוללות (קרוב ל-10%). משבר הקורונה מעניק דחיפה נוספת למעבר למכירות באונליין.
הקורונה למעשה מאיצה את המעבר לאונליין ונראה כי וול מארט "הרוויחה" בחודשים האלו, שנים של מאמצי חדירה. מדובר בקיצור דרך משמעותי, ומדובר בחדשות מאוד טובות לחברה ולתחום הקמעונאות בכלל, וחדשות פחו טובות לגורילת הרשת - אמזון.
וול מארט היא לא רק קמעונאית מזון. היא מוכרת מגוון רחב של שירותים והיא יכולה להרחיב את המגוון הזה. אמזון שזלזלה ביריב עם החנויות הפיזיות, עלולה לגלות מתחרה נחוש וחזק, מתחרה עם מותג מוכר בשוק העיקרי - השוק האמריקאי. אז נכון, שאמזון פחות מוכרת מזון, אבל אלו היו הכוונות שלנו ומנועי הצמיחה בעתיד. עכשיו ואם המגמה הזו תימשך, יהיה ניתן לדבר על שינוי בכללי המשחק בשוק האונליין וול מארט עוד עשויה להיתפס במקביל לבייסיק שלה שהוא חנויות פיזיות, כחברת אונליין חזקה.
ג'ף בזוס הבעלים והמנכ"ל של אמזון לא צפוי להתרגש מדי מדוחות וול מארט, וצריך גם לזכור שאמזון פועלת היום במספר תחומים לרבות תחום הענן שמהווה מוקד רווח משמעותי (גדול מתחום קמעונאות האונליין); ועדיין - יש כאן תחילה של מגמה מדאיגה מבחינתו.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- ישראל במוקד: בעלי המניות לוחצים על אמזון לבחון את קשריה הביטחוניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובחזרה לדוחות - ההוצאות התפעוליות של וול מארט עלו בעקבות הקורונה, כאשר החברה שכרה יותר מ-235 אלף עובדים בכדי לסייע בפעילות האונליין ובתחזוקת הפעילות בחנויות. בנוסף החברה עלתה את שכר העובדים ב-2 דולר לשעה והגדילה את חלוקת הבונוסים לעובדים. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 3.99 מיליארד דולר או 1.41 דולר למניה, לעומת רווח של 3.84 מיליארד דולר או 1.34 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 3.9%. בתוך כך, בדומה לחברות רבות אחרות בחרה וול מארט לא לספק תחזית לרבעון הנוכחי.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)