ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP
בזוס צריך לחשוש?

וול מארט נותנת "פייט" לאמזון - כללי המשחק בשוק האונליין משתנים

משבר הקורונה הפך את וול מארט למעצמת אונליין - הדוחות ברבעון הראשון מציגים  זינוק של 74% ברכישות באינטרנט; וול מארט היא לא רק קמעונאית מזון; אמזון שזלזלה ביריב עם החנויות הפיזיות, עלולה לגלות מתחרה נחוש וחזק
עמית נעם טל |
נושאים בכתבה אמזון וול מארט

הפוקוס היום בוול סטריט מתמקד בענקית הקמעונאות וול מארט (סימול:WMT) שקופצת בתחילת המסחר ב-3.4% לאחר שהחברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות.

החברה דיווחה על הכנסות של 134.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, עלייה של 8.6% ביחס להכנסות של 123.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות של החברה בחנויות הזהות עלו ב-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות מהמכירות באונליין רשמו עלייה של לא פחות מ-74% ביחס לרבעון המקביל והן כבר מרכיב משמעותי מהמכירות הכוללות (קרוב ל-10%). משבר הקורונה מעניק דחיפה נוספת למעבר למכירות באונליין. 

הקורונה למעשה מאיצה את המעבר לאונליין ונראה כי וול מארט "הרוויחה" בחודשים האלו, שנים של מאמצי חדירה. מדובר בקיצור דרך משמעותי, ומדובר בחדשות מאוד טובות לחברה ולתחום הקמעונאות בכלל, וחדשות פחו טובות לגורילת הרשת - אמזון. 

וול מארט היא לא רק קמעונאית מזון. היא מוכרת מגוון רחב של שירותים והיא יכולה להרחיב את המגוון הזה. אמזון שזלזלה ביריב עם החנויות הפיזיות, עלולה לגלות מתחרה נחוש וחזק, מתחרה עם מותג מוכר בשוק העיקרי - השוק האמריקאי. אז נכון, שאמזון פחות מוכרת מזון, אבל אלו היו הכוונות שלנו ומנועי הצמיחה בעתיד. עכשיו ואם המגמה הזו תימשך, יהיה ניתן לדבר על שינוי בכללי המשחק בשוק האונליין וול מארט עוד עשויה להיתפס במקביל לבייסיק שלה שהוא חנויות פיזיות, כחברת אונליין חזקה. 

ג'ף בזוס הבעלים והמנכ"ל של אמזון לא צפוי להתרגש מדי מדוחות וול מארט, וצריך גם לזכור שאמזון פועלת היום במספר תחומים לרבות תחום הענן שמהווה מוקד רווח משמעותי (גדול מתחום קמעונאות האונליין); ועדיין - יש כאן תחילה של מגמה מדאיגה מבחינתו. 

ובחזרה לדוחות - ההוצאות התפעוליות של וול מארט עלו בעקבות הקורונה, כאשר החברה שכרה יותר מ-235 אלף עובדים בכדי לסייע בפעילות האונליין ובתחזוקת הפעילות בחנויות. בנוסף החברה עלתה את שכר העובדים ב-2 דולר לשעה והגדילה את חלוקת הבונוסים לעובדים. בשורה התחתונה, החברה רושמת רווח נקי של 3.99 מיליארד דולר או 1.41 דולר למניה, לעומת רווח של 3.84 מיליארד דולר או 1.34 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד – עלייה של 3.9%. בתוך כך, בדומה לחברות רבות אחרות בחרה וול מארט לא לספק תחזית לרבעון הנוכחי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?