ניו יורק ארה"ב נדל"ן בניין
צילום: Istock

סוף הקפיטליזם? רווח זה לא הכל

במסמך שפרסם "השולחן העגול העסקי", ארגון המאגד את החברות החזקות במשק האמריקאי, הם מתחייבים לפעול למען כל בעלי העניין בחברות שלהן, כולל העובדים והקהילות. עכשיו נשאלת השאלה: האם זה ייושם בפועל?
ארז ליבנה | (8)

מאז אמצע שנות ה-80, התאגידים בארצות הברית אימצו שיטת ניהול שנקראת "ראשוניות בעלי המניות", שמטרתה למקסם את הרווח של בעלי המניות הראשיים של חברה על פני כל שיקול אחר. עכשיו, למעלה מ-30 שנה, יש אפשרות לשינוי מהותי בתפישה הכלכלית, שרבים טוענים כי הובילה חברות רבות להתמקד ברווחים קצרי טווח עבור גרעיני שליטה, במקום יצירת רווח מתמשך עבור כל בעלי העניין בחברה.

 

"השולחן העגול העסקי" – ארגון המאגד לתוכו עשרות מנכ"לים של החברות הגדולות בארצות הברית, בהם מנכ"לי אמריקן איירליינס, אמריקן אקספרס, אמזון, בנק אוף אמריקה, אפל, בואינג, נאסדאק ועוד ועוד – פרסם מסמך בו כלל המנכ"לים מתחייבים לשינוי בסדר העדיפויות של תאגידי הענק אותם הם מנהלים.

 

לטענתם, הם יחלו לפעול לכך שהחברות שהם מנהלים לא יפעלו רק לטובת שורת הרווח של בעלי המניות, אלא לטובתם של כל בעלי העניין בחברה – בהם העובדים, הקהילה והלקוחות.

מעבר מבעלי מניות לבעלי עניין

במסמך בעל 5 הנקודות המנכ"לים מתחייבים לשורה של הבטחות לשינויים מרחיקי לכת באופן שבו ינהלו עסקים. הנה 5 הנקודות:

 

הענקת ערך ללקוחותינו. אנחנו נעמיק את המסורת של חברות אמריקניות ונוביל את הדרך לענות על הציפיות של הלקוחות ואף מעבר לכך.

- השקעה בעובדים שלנו. זה מתחיל מתשלום הוגן ואספקה של הטבות חשובות. זה כולל תמיכה באמצעות הכשרה וחינוך, שיאפשרו להם לרכוש יכולות חדשות הנדרשות לעולם המשתנה במהירות. נקדם גיוון, הכללה (של כל האוכלוסיות) וכבוד.

- ניהול עסקי אתי עם הספקים שלנו. אנחנו מחויבים להיות פרטנרים עסקיים טובים לחברות אחרות, קטנות כגדולות, שיעזרו לנו לעמוד במשימות שלנו.

- תמיכה בקהילות שבתוכן אנחנו עובדים. אנחנו מכבדים את האנשים בקהילות שלנו ולשמור על הסביבה באמצעות מעבר לשיטות עבודה ברי קיימא.

- יצירת ערך לטווח ארוך לבעלי המניות, שכספם מאפשר לחברות להשקיע, לגדול ולחדש. אנחנו מחויבים לשקיפות והתנהלות אפקטיבית עם בעלי המניות. 

לסיכום, חברי השולחן העגול קובעים כי "כל בעלי העניין הוא חיוני. אנחנו מתחייבים לספק ערך לכול בעלי העניין, למען ההצלחה העתידית של החברות שלנו, הקהילות שלנו והמדינה שלנו".

 

עכשיו עוברים לשלב החשוב: לביצוע

שלא תטעו, מדובר במהפכה של ממש במחשבה העסקית האמריקאית. לדאגה היחידה לשורת הרווח של בעלי המניות בכל רבעון יש תחלואות רבות, שהובילו לפערים בלתי נתפסים בין השכבות הגבוהות באוכלוסייה לשכבות הנמוכות.

 

עם זאת, כציניקן מובהק, גם אני הרמתי גבה כשקראתי את המסמך. האם באמת עידן המרדף אחרי הרווח המהיר בכלכלה האמריקאית מסתיים? אז זהו שלא בטוח. אבל גם אסור לזלזל בהצהרה החתומה הזו. חלקים ממנו "נכתבו" על ידי הלקוחות עצמם, שיותר מעורבים בעמדות של התאגידים, שנדרשים לאחריות תאגידית, אחרת הם סופגים מטחים מהציבור האמריקאי ומסתכנים בחרמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אפילו האדם הנאיבי ביותר לא יאמין שהכול ישתנה בתחלואי התאגידים בן-לילה. אבל זה בהחלט צעד שבכיוון הנכון. מספיק להסתכל על יוזמת RE100, עליה חתמו ענקיות גלובליות כמו קוקה קולה, גוגל ועוד, שחתרו להגעה ל-100% אנרגיה מתחדשת בעסקיהם – ושבחלקן הגדול כבר עמדו ביעדים אלה – כדי לדעת שלמסמך זה יש חשיבות עצומה.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 27/08/2019 08:17
    הגב לתגובה זו
    כסף, הרס את העולם ואת הערכים
  • 4.
    אייבי 27/08/2019 08:16
    הגב לתגובה זו
    תראו מה קורה באמזונס
  • 3.
    יום אבל למצביעי זהות, העובדים עוד עלולים לקבל פירורים (ל"ת)
    ספרטקוס 21/08/2019 08:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כפיר 21/08/2019 06:47
    הגב לתגובה זו
    קפיטליזם הוא הביטוי הכלכלי של הליברליזם במובנו הקלאסי ולא "עשיית רווח מהיר". השאת ערך ללקוחות ושכר אטרקטיבי לעובדים הם לא עניין חדש ואלמנטים כאלה מופיעים בחזונן של חברות רבות כבר עשרות שנים. לקרוא לזה מהפכה זה לא רק מוגזם אלא ההיפך מהאמת.
  • אייבי 27/08/2019 08:18
    הגב לתגובה זו
    והעולם נעלם
  • 1.
    אופטימי 20/08/2019 23:03
    הגב לתגובה זו
    מכינים תירוץ לירידות...
  • אנונימי 27/08/2019 08:20
    הגב לתגובה זו
    יהיו ירידות חדות מאוד
  • אנונימי 27/08/2019 08:18
    הגב לתגובה זו
    תרוצים ליום השחור
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.