"ה-AI מתחיל להיראות כמו בועה" - מי אמר ולמה סיכוי טוב שהוא צודק?
ג'ו צאי, יו"ר ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא, שחרר אזהרה חריפה בוועידת ההשקעות העולמית של HSBC בהונג קונג: "ההקמה המואצת של מרכזי נתונים עבור בינה מלאכותית (AI) עלולה להפוך לבועה כלכלית". לדבריו, הקצב שבו חברות טכנולוגיה גדולות, קרנות השקעה וגופים נוספים מקימים שרתים ברחבי העולם נראה חסר שליטה, וחלק גדול מהפרויקטים האלה נבנים בלי לקוחות ברורים שישתמשו בהם. "אני מתחיל לראות את תחילתה של איזו בועה" אמר צאי, והוסיף: "אני לא מצליח להבין את הסכומים שזורקים באוויר, במיוחד בארצות הברית".
מאות מיליארדים של השקעות ב-AI - האם זה לא מוגזם?
המירוץ להשקיע ב-AI הפך לדבר המרכזי בשנתיים האחרונות, כשחברות כמו מיקרוסופט, סופטבנק היפנית ואפילו עליבאבא עצמה שופכות מיליארדים רבים על שבבים מתקדמים של אנבידיה ו-SK Hynix, חיוניים לפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית. עליבאבא, למשל, מתכננת להשקיע יותר מ-380 מיליארד יואן (כ-52 מיליארד דולר) בשלוש השנים הקרובות כדי לחזק את יכולות ה-AI שלה. בארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ מקדם את פרויקט "סטארגייט" – תוכנית ענק בשווי חצי טריליון דולר לבניית תשתיות AI. ענקיות הטק משקיעות כל אחת בין 50 ל-100 מיליארד דולר בשנה. אבל צאי מטיל ספק בצורך האמיתי מאחורי הסכומים האלה: "אנשים מדברים על 500 מיליארד דולר, מאות מיליארדים – אני לא חושב שזה הכרחי. הם משקיעים הרבה מעבר למה שהביקוש הנוכחי מצדיק, ומקווים שהביקוש העתידי יתפוס את הקצב".
תחרות עולמית: מיליארדים על השולחן, אבל למי?
התחרות בתחום ה-AI לא נעצרת כמובן בגבולות סין. ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות מובילות בתחום וגם בהיקפי ההשקעות: אמזון הכריזה על השקעה של 100 מיליארד דולר בתשתיות AI, גוגל תשקיע 75 מיליארד, ומטא מתכננת להוציא עד 65 מיליארד. מיקרוסופט, צפויה להשקיע 80 מיליארד דולר השנה על מרכזי נתונים ושבבים, אם כי בכיריה מרגיעים שהקצב הזה יאט בשנה הבאה. עם זאת, הטענה של צ'אי עלול להתברר כנכונה - אלו השקעות שלא ברור אם הן יניבו פירות בהיקף הצפוי. ברור שה-AI הוא מהפכה אדירה, ברור שזה ייכנס למודל של החברות האלו ויגדיל הכנסות, לא ברור אם ההשקעה הענקית הזו נחוצה. נראה כאילו כולם בריצת אמוק מטורפת להשקיע כדי להיות ראשונים ובדרך הם שכחו את הבסיס של הכלכלה - יש חלופות, אפשר לחסוך ובהדרגה המחירים יורדים.
מדובר באנשים חכמים מאוד אז למה הם לא מבינים זאת? הם מבינים, פשוט אין להם ברירה. אם הם לא יעשו זאת - השוק-וול סטריט יעניש אותם. מי שלא משקיע ב-AI - לא קיים. הכסף עצמו לא חשוב, יש להן מזומנים בשפע, אלו חברות משגשגות שמה שמוביל אותן זה מחיר המניה. אז יכול להיות שההשקעות ענקיות מדי, אבל אם כולם עושים את זה - אז ל"חיי הבינוניות", אף אחד לא טועה לבד והכל בסדר. אם תהיה כמנכ"ל אמיץ ותחליט שאתה לא עושה את זה - ולא תשקיע עשרות מיליארדים ומעלה, תקבל צל"ש או טר"ש, אבל איזה מוטיבציה יש למנכ"ל להסתכן? אין לו. ולכן ההשקעות בשמיים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש כבר רמזים מסוימים לכך שהגאות מוגזמת. בפברואר מיקרוסופט ביטלה חוזי שכירות למרכזי נתונים בארצות הברית, מה שמעורר חששות שהיא – ואולי גם אחרות – מקימות יותר מדי מרכזי נתונים ומהר מדי. בינתיים, בצד השני של העולם, חברות סיניות כמו DeepSeek זורקות פצצה אמיתית לשוק. המודל החדש שלהם, שפתוח לקהל, מתחרה בטכנולוגיות אמריקאיות אבל נבנה בעלות נמוכה משמעותית - פחות מ-10 מיליון דולר והתוצאות של המודל טובות. זה מעלה שאלות נוקבות: האם ההשקעות העצומות מוצדקות, או שמא הטכנולוגיה מתקדמת לדרכים חסכוניות יותר ממה שתעשיית הענק חזתה? ודיפסיק לא לבד, הסינים הצליחו להציג שורה של צ'אטים מתקדמים וטובים בהשקעה מאוד נמוכה, לא עשרות מיליארדים, גם לא מיליארדים וגם לא מאות מיליונים. אולי עשרות מיליונים - באטרפליי אפקט: הסטארט-אפ הסיני שמבטיח להוביל את מהפכת ה-AI; רוסיה וסין משתפות פעולה בתחום ה-AI, האם זה איום על ארה"ב?
עליבאבא מתאוששת: מהפך ב-2025
צאי לא דיבר רק על הסכנות. הוא גם שיתף תוכניות אופטימיות לעתיד של עליבאבא. אחרי שנים של פיקוח וביקורת רגולטורית שהאטו את הצמיחה, החברה נמצאת בתהליך "אתחול מחדש". היא חזרה לגייס עובדים ומתמקדת בפלטפורמת ה-AI שלה, Qwen, שצוברת פופולריות ומבטיחה לחזק את עסקי המסחר והענן שלה. "אנחנו רוצים להוביל ב-AI, אבל בדרך חכמה," אמר צאי, והדגיש את הצורך בכישרונות חדשים שייקחו את החברה צעד קדימה, אולי אפילו לעבר בינה מלאכותית כללית – חלום שמושך את כל השחקנים הגדולים.
אבל האזהרה שלו על השוק האמריקאי בלטה במיוחד. "אני מודאג כשאנשים מקימים מרכזי נתונים על בסיס ספקולציה," הוא אמר. "יש קרנות שמגייסות מיליארדים בלי לדעת מי ישתמש בתשתיות האלה." התגובה בשוק לא איחרה לבוא – מניית עליבאבא בהונג קונג צנחה ביותר מ-3% לאחר הדברים, סימן לכך שגם המשקיעים מתחילים לתהות אם המירוץ הזה בר קיימא.אלא שבול סטריט בינתיים עסקים כרגיל. בטרום הפתיחה המניות הבולטות בתחום, לרבות ענקיות הטק שומרות על יציבות.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בועה או הזדמנות? השאלה שמטרידה את כולם
הדברים של צאי מגיעים בשלב שבו וול סטריט עוד לא מתחילה להטיל ספק בהוצאות הענק על AI, אבל היא כן זהירה יותר ושומעת ומבינה שיש כמה דרכים למירוץ ל-AI וכנראה שיש דרכים בעלויות נמוכות יותר. המחסור ביישומים מעשיים ברורים לחיי היומיום – מעבר לכלים כמו צ'אטבוטים או עוזרים וירטואליים – מעורר סימני שאלה, למרות שכאמור זה יגיע - ה-AI אמור להחליף שורה גדולה של תפקידים בתחום המוקד, השירות, המכירות ועוד. מה שלא ברור זה האם כל המיליארדים האלה באמת יניבו תוצאות שיצדיקו את העלות. זה הרי לא קשור ר קלכך שה-AI יהפוך לישים, אלא לשאלה כמה יגבו עליו, איך תראה התחרות ותוך כמה זמן הוא יחזיר את ההשקעה. החשש הוא שאנחנו עדים לבניית תשתיות שיישארו ריקות. צאי לא לבד בחששות שלו. יש כאלו שמצביעים על כך שחברות מסוימות מתכננות את העתיד על סמך תחזיות אופטימיות מדי, בלי בסיס אמיתי בביקוש הנוכחי, אבל הם מעטים.
מצד שני, יש מי שטוען שההשקעות האלה הן הכרחיות כדי להישאר בחזית הטכנולוגית. מיקרוסופט, למשל, מדגישה שהיא מוציאה יותר כסף מאי פעם כדי להבטיח את מקומה בעולם ה-AI. אבל כשמנהיג כמו צאי – שמכיר את התעשייה מבפנים – מרים דגל אדום, קשה להתעלם. האם ה-AI הוא העתיד שישנה את העולם, או בועה שתתפוצץ ותשאיר מאחוריה שרתים ריקים וחובות ענק? התשובה עדיין לא ברורה, אבל הדיון הזה רק מתחיל.
- 12.אנונימי 02/04/2025 19:40הגב לתגובה זושאינם מבינים מהו AI נסחפים בגל האופנתי ומנפחים את הבועה.
- 11.ספי אייל 25/03/2025 23:22הגב לתגובה זוכתבה מעולה סוף סוף על משו מעניין
- 10.שניסנט 25/03/2025 18:54הגב לתגובה זוהוא גורם שתוכן אינטרנטי אנושי ידרוש מעתה תמלוגים גבוהים. כך שהוא הופך להיות בעיקר תלוי קלט המשתמשים שלו דרכם אוסף מידע חיוני ללמידה ולשיפור יכולותיו. מה שאין לרבים מהם אינטרס כי לא מתחשק להם שהוא יחליף אותם יום אחד. אז למה למנוסים שבהם להשתמש בו אם הם יכולים בלעדיו. נקודה למחשבה.
- 9.אנונימי 25/03/2025 17:33הגב לתגובה זודיפסיק אולי מוזילה רק את בניית המודל.לשרת מיליארדי בקשות דורש המון כח מחשוב
- 8.AI זה כמו מכשיר וידאושל פעם עם מאה פיצרים אבל כולם משתמשים ב קדימהאחורהפליי (ל"ת)אנונימי 25/03/2025 15:06הגב לתגובה זו
- 7.צדיק בסדום (ל"ת)אנונימי 25/03/2025 14:57הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 25/03/2025 14:49הגב לתגובה זוההיסטוריה לא חוזרת על עצמה.אבל היא מתחרזת.
- בול פגיעה (ל"ת)דניאל 25/03/2025 15:09הגב לתגובה זו
- 5.כתבה מצויינת (ל"ת)יורי 25/03/2025 14:39הגב לתגובה זו
- מסכים (ל"ת)אנונימי 25/03/2025 15:08הגב לתגובה זו
- 4.דר דום 25/03/2025 14:20הגב לתגובה זובועת הAI והשקעות העתק בלמו את הגל הראשון של פיצוץ בועת הכסף הזול בשנת 2022 אבל היא רק תעצים את הנזק והקריסה בשנתיים הקרובות תהיה עמוקה יותר לנוכח הפילים הלבנים שנבנו במאות מילארדים. הצרכן האמריקאי מאבד כוח קניה והמגמה מטה תמשך בלי קשר לממשל המטורלל של טראמפ
- 3.אנונימי 25/03/2025 14:16הגב לתגובה זוקשה לקבל שמשהו הולך להפוך את הכל זה קשה אבל זאת המציאות
- אנונימי 25/03/2025 17:40הגב לתגובה זוהאיש אינו מכחיש את חשיבות הבינה. הוא טוען שמשקיעים יותר מדי בלי צידוק
- 2.דניז 25/03/2025 14:13הגב לתגובה זואנבידיאה. היא פשוט לא יכולה להתקדם טכנלוגית בלי השבבים החדשים.
- 1.אנעוזר 25/03/2025 14:09הגב לתגובה זואין ספק שהבינה המלאכותית היא כלי שימושי מאוד אפילו מהפכני אבל כבר עקומת ההתקדמות שלה משתטחת ומתחילים לראות עוד מאותו הדבר. כרגע עוד יש מספיק דלק לשנה בערך כדי לחגוג על כספי המשקיעים. אבל בסוף גם זה יירגע ונחכה עוד כמה שנים לפריתה האמיתית בתחום הרובוטיקה והרכיבים האוטונומיים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
