עזר מלחי; קרדיט: אי בי אי
עזר מלחי; קרדיט: אי בי אי
הכר את המומחה

"הטכנולוגיה תמשיך להוביל את השוק, גם אם היא בתמחור יתר"

עזר מלחי מאי.בי.אי מאמין שהשוק חוזר לנורמה: עליות מתונות של עד 10% בשנה הן תרחיש סביר גם בארה"ב וגם בישראל; לדבריו, הטכנולוגיה תמשיך להוביל, אך גם הבנקים וחברות הביטוח נראים מבטיחים; התנודתיות מחייבת משקיעים להימנע מטרנדים רגעיים ולהישאר סבלניים: "מי שיישאר קר רוח ויחזיק לאורך זמן - יתוגמל"

אחרי שנתיים חלומיות בשווקים, המשקיעים שואלים את עצמם מה הלאה. המציאות היום בשווקים תנודתית הרבה יותר מבעבר והיא דורשת איפוק וראייה לטווח הארוך, זאת תוך עמידה בפיתויים וטרנדים שמופיעים ונעלמים חדשות לבקרים. עזר מלחי, מנהל השקעות באי.בי.אי, מאמין שתחום הטכנולוגיה ימשיך להוביל את השוק, כשגם הסקטור הפיננסי נראה מבטיח, והשוק האמריקאי יתנרמל לתשואה שנתית של עד 10%, בדומה לשוק המקומי שצפוי לשוב לרמות ההיסטוריות הרגילות שלו.


למה בחרת את תחום העיסוק הזה? 

"זה תחום שמצריך חשיבה אנליטית, הבנה של מגמות כלכליות וקבלת החלטות בתנאים משתנים. זה מקצוע שמחייב הבנה של סביבות כלכליות ולא פחות חשוב - הבנה של אנשים".

עזר מלחי, קרדיט: אי בי אי


 כמה זמן אתה במקצוע הזה?

"אני בשוק ההון כ 15 שנה, עבדתי במגוון תפקידים בבתי השקעות ובבנקים בארץ מתמחה בניהול תיקי לקוחות פרטיים ולקוחות עושר. בנוסף, אני מתמחה בניהול תיקי עמותות, אפוטרופוס ותיקים עם מגבלות רגולטוריות שונות".


קיראו עוד ב"גלובל"

איך אתה מנסה לייצר תשואה עודפת למשקיעים-חוסכים?

"שילוב של שיח משותף עם כלל הגורמים המקצועיים בחברה, זיהוי מגמות והזדמנויות שבהן השוק לא מתמחר נכון סיכון. דגש מאוד גדול מושם על פיזור סיכונים וראייה ארוכת טווח".


מה האני מאמין שלך?

"לספק ללקוח ערך אמיתי, להיות עוגן פיננסי עבורו בכל אספקט".


אם היית יכול לחזור לרגע בזמן, איזה טיפ היית נותן לעצמך בתחילת הדרך?

"לא לפחד לקחת סיכונים מחושבים, הצלחה מגיעה עם התמדה ולמידה מטעויות בכל אספקט ובפרט בהשקעות".


מה אתה חושב על שוק המניות המקומי ולמה?

"יעלה עד 10% בשנה. אחרי גל עליות משמעותי אני נוטה להאמין שהשוק יחזור למספרים חד ספרתיים הקרובים יותר לממוצעים הרב שנתיים".


מה אתה מעריך שיקרה בS&P 500 ולמה?

"יעלה עד 10% בשנה בדומה לשוק המקומי. אני חושב שהשוק האמריקאי יתנרמל לממוצעים הרגילים שהוא יודע לתת לאחר מהלך עליות משמעותי בשנה החולפת".


ממה משקיעים צריכים להיזהר?

"המשקיעים צריכים לדאוג לפיזור נכסי בחלוקה בין מספר רב של אפיקי השקעה. צריך להיזהר מנהירה אחר טרנדים ללא ניהול סיכונים ראוי. ההסתכלות חייבת להיות ארוכת טווח וסבלנית. משקיע חייב להיות ביקורתי כלפי עצמו ולא לחפש הצדקה לפוזיציה בכל מחיר".


איזה תחומים יבלטו לטובה?

"תחום הטכנולוגיה בראש ובראשונה ימשיך להוביל את השווקים, גם כשנדמה שהתחום בתמחור יתר, זה תחום שממציא את עצמו מחדש והכלים לתמחור שלו מוגבלים בנוסף, בבנקים ובחברות הביטוח האפסייד נראה מבטיח".


איך משקיע סביר צריך להשקיע 200 אלף שקלים שיש לו בצד?

"בהתאם לצרכים ולטווח ההשקעה - ככל שהטווח ארוך יותר, חשיפה גבוהה יותר למניות ואגרסיביות בתיק תשתלם בטווח הארוך ברמת התשואה הכוללת".

 

מסר, טיפים, ותובנות שתוכל לשתף אותנו בהם?   

"בשוק ההון נדרש להיות סבלניים וקרי רוח, התאמה נכונה של תמהיל הסיכון לצרכים של הלקוח היא המפתח לניהול אופטימלי של התיק". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הוא בשוק 15 שנה קרי 2010... (ל"ת)
    אנונימי 29/03/2025 12:40
    הגב לתגובה זו
  • פששש .. חישבת את זה לבד (ל"ת)
    חנן הנזיר 29/03/2025 23:08
    הגב לתגובה זו
  • מה הנקודה שלך (ל"ת)
    שלדון 29/03/2025 13:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 28/03/2025 18:29
    הגב לתגובה זו
    לא מוזר! ודאי שכן כי איש אינו חוזה עתיד!
  • אני לא חושב שהוא מתיימר לחזות עתיד (ל"ת)
    יובל כהן 29/03/2025 13:36
    הגב לתגובה זו
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 3.49%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.81%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.