מאז פרוץ המלחמה - ירידה של כ-40% בהיקף פרסום מודעות דרושים

משרד העבודה עם בדיקה על התפתחות הביקושים בשוק העבודה לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל"; ?היקף הגיוסים החודשי הממוצע ירד מ- 46,000 ל- 27,000 מודעות בחודש
רוי שיינמן | (1)

שוק העבודה ממשיך להציג את ההשפעה השלילית עליו של מלחמת "חרבות ברזל" - בשלושת השבועות הראשונים של המלחמה, העלות השבועית של ירידת היצע העבודה בגין היעדרות עובדים הייתה כ-2.3 מיליארד שקל, זאת לפי ניתוח של חטיבת המחקר בבנק ישראל. אבל ההשפעה על שוק העבודה לא מתבטאת רק בהיעדרויות של עובדים, אלא גם בירידה משמעותית בגיוסים.

מבדיקה של משרד העבודה עולה שמאז פרוץ המלחמה היקף הגיוסים החודשי הממוצע ירד מ- 46,000 ל- 27,000 מודעות בחודש - ירידה של 41.5%. הנתונים עולים מתוך מעקב שוטף אחר טרנדים של מודעות דרושים בשוק העבודה באמצעות ניטור לוחות משרות מרכזיים במשק (Alljobs, indeed.il).

בראייה שבועית, ניתן לראות כי בשבוע הראשון עם פרוץ המלחמה ניכרה עצירה בגיוס עובדים. בשנה שעברה ניתן היה לראות זינוק בגיוס עובדים מיד עם תום חגי תשרי ואילו השנה, שבוע העבודה המלא הראשון אחרי החגים התאפיין בירידה בביקושים. לצד זאת, ניכרה התאוששות בסך כל הביקושים משבוע לשבוע, גם אם הם טרם הגיעו להיקפם ביחס לשנת 2022. אמנם, היקף פרסום מודעות הדרושים בשנת 2023 (ינואר-ספטמבר), היה נמוך באופן כללי ב- 12% מהיקף הפרסום בשנת 2022 (ינואר-ספטמבר), אך הפער בארבעת השבועות שלאחר חגי תשרי בין השנים התרחב ל- 35%.

לוחות המודעות המנוטרים ALLJOBS ו – INDEED.IL הם אגרגטורים, האוספים מודעות דרושים ממקורות שונים. יש להם כיסוי נרחב של מודעות הדרושים בישראל במקצועות אקדמיים ובמקצועות הדורשים הכשרה מקצועית או טכנולוגית. נראה שמקצועות השייכים לסדרים של עובדים בחקלאות; בעלי מלאכה בתעשייה ובבינוי; מפעילי מכונות, מרכיבי ציוד ונהגים; ועובדים בלתי-מקצועיים מכוסים בחסר ולכן קשה להגיע למסקנות לגבי הביקוש לעובדים במקצועות אלה על בסיס מתודולוגיה זו. 

בחינה אזורית

בהסתכלות אזורית רואים ירידה ברורה של עשרות אחוזים בביקושים ברוב האזורים בארץ ביחס לממוצע הגיוסים הכולל בתשעת החודשים הראשונים של 2023. הירידה הגדולה ביותר בביקושים היא באזור הדרום (52%) ובמרכז (51%), ואחריה בירושלים (48%) ובצפון (46%). גם אזור תל אביב נפגע וחווה ירידה של 31% בהיקף הביקושים. ירידה דומה נצפתה במודעות שאין להן סיווג אזורי או שהן מיועדות לעבודה מרחוק (ישראל 34%).

קיראו עוד ב"בארץ"

בחינה ענפית

בעוד בענפי התכנות ומערכות מידע נראה כי למלחמה לא הייתה השפעה מצננת על היקף הביקושים והוא דומה להיקפם בשנה שעברה, הרי שהביקושים נמוכים יותר בתחומי משרד ותמיכה, בנייה ומלונאות והסעדה. הביקושים בענף חינוך והמשפט החלו לחזור להיקפים דומים לשנה הקודמת תוך פרק זמן ארוך יחסית לענפים אחרים, רק לאחר כארבעה שבועות של מלחמה. ענף התעשייה הוא היחיד שמציג ביקושים גבוהים מאלו של השנה שעברה.

בחינה ברמת העיסוק

ניטור מודעות הדרושים מאפשר הצצה ייחודית לביקוש לעיסוקים ספציפיים. ברבים מהמקרים, ניתן לראות כי בחינת העיסוק הספציפי דומה למגמה הענפית שהוצגה לעיל. להלן עיסוקים בולטים שנצפה פער משמעותי בין הביקוש בארבעת השבועות שלאחר פרוץ המלחמה לבין ממוצע הביקוש החודשי במהלך שנת 2023 (ינואר-ספטמבר):

- העיסוק הבולט שבו נצפתה עלייה בהיקף מודעות הדרושים שפורסמו היה קופאי בחנות (25%). יצויין כי עיקר העלייה נצפתה בשבוע הראשון והשני למלחמה ולאחר מכן, היקף הביקושים התמתן.

- בעיסוקים שונים בתחום המכירות והקמעונאות גם נצפתה צניחה בהיקף הביקושים – חלה ירידה של 77% במס' מודעות הדרושים למוכרים בחנויות, של 74% במודעות למנהלי פרסום ושל 59% במודעות של נציגי מכירות טלפוניים.

- כפי שראינו בתחום המשרד והתמיכה חלה ירידה בהיקף פרסום מודעות הדרושים בכלל וניכרה ירידה בביקוש לפקידים כלליים (66%-) ונציגים במוקדי שירות לקוחות (57%-).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בת אל 19/11/2023 00:17
    הגב לתגובה זו
    נתניהו הכושל לא מספק את הסחורה דרוש מנהיג אמיתי שירסן את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.