שופרסל תנובה מאבק עליית מחירים
שופרסל תנובה מאבק עליית מחירים

רשמית - שופרסל שולחת את הלקוחות לקנות תחליפים לתנובה

תנובה רצתה להעלות את המחירים ב-4.7%, על רקע האינפלציה (והאמת שיש בזה משהו), אבל שופרסל לא מוותרת כרגע ובין החברות יש נתק ולא מתנהל מו"מ. יובהר - אין מחסור במוצרים שבפיקוח כמו חלב וגבינה לבנה; השאלה האמיתית היא לא שופרסל אלא האם הצרכן הישראלי יסכים לוותר על שוקו ומעדנים (מוצרי מותרות) כי יחליט שבמחיר החדש זה יקר לו מדי
נתנאל אריאל | (6)

ממש כמו כל יצרנית אחרת, גם תנובה רוצה להעלות מחירים. יש בזה אפילו היגיון על רקע האינפלציה שעולה בישראל ונמצאת בקצב שנתי של 5.1% נכון לחודש אוקטובר האחרון - חומרי הגלם שלה מתייקרים ומה אתם רוצים ממנה - שלא תעלה את המחירים? אם כן, מאיפה היא תממן את ההתייקרות? לא שצריך לרחם על תנובה יותר מדי. הרי זה לא יכול לעבוד רק לכיוון אחד - כשהמחירים ירדו בשנת 2019 תנובה לא הורידה את המחירים, אז האם עכשיו זה לגיטימי שהיא תעלה אותם? לא בטוח. כדאי גם לומר - במקביל לתנובה יש שורה של חברות שלא זוכות לתגובה משמעותית מהרשתות או התקשורת. בעוד תנובה ודיפלומט מקבלות ביקורות, השוק מתעלם משטראוס למשל? לא ברור למה. שטראוס הרבה יותר רווחית, הרבה יותר בריונית מאשר דיפלומט. 

בכל מקרה, תנובה ביקשה להעלות את המחירים ב-4.7% אבל נתקלה בהתנגדות עיקשת של שופרסל, הקמעונאית הגדולה בישראל. כעת, כבר יש מחסור במוצרים של תנובה על המדפים ברשת שופרסל. שאר הקמעונאיות כרגע לא הולכות בעקבותיה של שופרסל ואולי ממתינות לתוצאות המאבק - ומורחות את המו"מ מול תנובה. רמי לוי, אושר עד, ויקטורי ואחרות עדיין רוכשות את המוצרים לפי המחירון הקודם, ללא העלאת המחירים אבל הן לא מנהלות את המאבק בפומבי ונותנות לשופרסל להישכב על הגדר בשבילן. כרגע יש נתק בין שופרסל ותנובה. מנכ"לי החברות נפגשו לפני שבוע אבל לא נרשמה התקדמות בין הצדדים.

יודגש - אין מחסור במוצרים שבפיקוח (חלב, גבינה לבנה, שמנת וכדו') וכן במוצרים כמו חלב סויה ודל לקטוז, וקוטג' שבו תנובה זוכרת מצוין את מחאת הקוטג' מלפני עשור (לא שזה עזר לציבור - תנובה פשוט הורידה בחזרה את מחיר הקוטג' והעלתה את מחירי שאר המוצרים...

אבל השאלה האמיתית היא לא שופרסל, אלא האם הצרכן הישראלי יסכים לוותר על שוקו ומעדנים כי יחליט שבמחיר החדש זה יקר לו מדי - במקרה כזה תנובה תיאלץ להתקפל

המחסור במוצרים הוא במוצרים כמו גבינות קשות, שוקו, מעדנים, היוגורטים 'מולר' ו'יופלה', וכן 'אלטרנטיב'. האם אלה מוצרי חובה ש'אי אפשר לחיות בלעדיהם?' ודאי שאפשר לחיות בלעדיהם. אפשר לוותר על המוצרים האלה ולחיות מצוין. תשאלו את ההורים שלנו. הם חיו בתקופה פחות 'מפנקת' מאיתנו, ולא היו להם מעדנים ושוקו כל הזמן. השאלה אם הצרכן הישראלי יסכים לוותר על המוצרים הללו, לפחות באופן זמני. הסיפור הוא בעיקר הציבור הישראלי. ממש כמו בזמן מחאת הקוטג' לפני יותר מעשור - אם הציבור הישראלי יחליט לא לקנות את מוצריה של תנובה בסוף היא תצטרך להיכנע ולוותר (ולספוג על עצמה את עליית המחירים) אבל אם הציבור יקנה את המוצרים במקומות אחרים - שופרסל היא זו שתיאלץ להתקפל בסופו של דבר.

זה גם התרחיש הסביר, אין בארץ מתחרות משמעותיות לתנובה. טרה כבר העלתה את המחירים ושופרסל, שאמנם מחזיקה מותג פרטי לא באמת מסוגלת להחליף את כל המוצרים של תנובה. מה גם שהמחלבה שאיתה שופרסל עובדת (רמת הגולן) נקלעה לחובות של 40 מיליון שקל וביקשה הקפאת הליכים. שופרסל הודיעה שתזרים למחלבה (כנראה כמיליון שקל) כדי לסייע לה לשרוד ולחפש רוכש.

אז לא בטוח כמה שופרסל תוכל להתמיד במאבק מול תנובה לאורך זמן, אבל שני הצדדים היו רוצים להגיע לעמק השווה. על פי הערכות, כ-20% מהכנסותיה של תנובה מגיעות משופרסל. שופרסל רוכשת מתנובה מוצרים בעשרות מיליוני שקלים מדי שבוע.

קיראו עוד ב"בארץ"

יוקר המחיה מתחיל עוד קודם - בחוסר התחרות במשק הישראלי, בחסימת היבוא שאותו מעודדים הרפתנים ומועצת הלול

אפשר להגיד שהמאבק של שופרסל הוא לא באמת מאבק צרכני, אלא מאבק על נראות, שכן בסופו של דבר אינפלציה פירושה הוא עליית מחירים בכל המשק. המחירים עולים גם בתחומים אחרים, האם הציבור הישראלי לא מקבל את העלאות המחירים גם בתחומים אחרים כמו חשמל ארנונה ועוד? בוודאי שכן, אז למה בעצם לא כאן? מה שצריך הוא עוד ועוד מתחרים על הלקוחות, בעיקר בנושא הייצור. אם תהיה תחרות גדולה יותר ולא שוק שלם שנשלט ע"י תנובה ועוד כמה חברות יותר קטנות - המחירים לצרכן יוכלו לרדת. אבל מי מתנגדים לכך? נכון, החקלאים והרפתנים. אז אולי בעצם יוקר המחיר בכלל מתחיל אצל הרפתנים ומועצת הלול? טוב, אתם כבר יודעים שזה נכון.

המאבק מול יוניליוור

שופרסל נמצאת כעת גם במאבק מול יוניליוור. הקמעונאית לא הסכימה להעלאת המחירים - יוניליוור מספקת את מוצרי הקורנפלקס של תלמה, וגם במקרה הזה המחסור כבר קיים על המדפים.

גם במקרה הזה הסיפור הוא לא שופרסל אלא הציבור הישראלי - האם הציבור יסכים לוותר על קורנפלקס 'תלמה' ולרכוש את המוצרים המתחרים? מקרה הסלמונלה בקורנפלקס של תלמה ב-2016 מראה שלא בטוח שיש תקווה צרכנית. הציבור הישראלי אמנם כעס והפסיק לקנות את המוצרים אבל מהר מאוד חזר לרכוש אותם. כלומר, הציבור אולי מגיב בזעם ומפסיק לקנות מוצרים אבל זה לא שינוי התנהגותי שבהכרח נשאר לזמן רב. אם זה מה שיקרה גם הפעם - יוניליוור וגם תנובה יהיו אצלה שיצחקו אחרונות.

בעקבות עליית האינפלציה קמעונאיות המזון, כולל שופרסל, נפגעו בתוצאות הרבעון השלישי. שופרסל עצמה רשמה קיפאון בהכנסות שעמדו על 3.8 מיליארד שקל, הרווח התפעולי הסתכם ב-3% בלבד מהמכירות (אם אתם מחפשים סיבה ליוקר המחיה - זה לא אצל קמעונאיות המזון).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ג'ק 11/12/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
    הלקוח הישראלי חייב להפעיל את הכוח בידיו וברגליו במלחמה ביוקר המחיה . להחרים את המונופולים שמעלים מחירים ולהעדיף את היצרנים והמוצרים המתחרים .
  • 5.
    ג'ק 04/12/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
    הכוח נמצא אצל הקונים . חייבים להצביע ברגלים . לקנות מוצרים של יצרנים קטנים שהשתן לא עלה להם לראש . מונופולים חזיריים שמתחזרים על המחירים ושמים קצוץ על הקונים .
  • 4.
    nav 01/12/2022 16:36
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לשופרסל
  • 3.
    המחיר בסופר בישראל פי 2 עד 4 יותר יקר מאשר באירופה (ל"ת)
    דודו 01/12/2022 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עידו 01/12/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק מבקשים מתנובה, או כל מחלבה אחרת, לא להעלות מחיר, כשהמדינה קובעת עבורה כמה חלב תקנה מהרפתות, ובאיזה מחיר? שחררו את שוק החלב מהריכוזיות.
  • 1.
    הקטר הירוק 01/12/2022 10:15
    הגב לתגובה זו
    בתור צרכנים, הגיע תורנו לתמוך במאבק נגד חברות הענק. צריך לתמוך בשופר סל ולקנות אצלם מוצרים תחליפיים לתנובה.
נתניהו לוויתן
צילום: עמוס בן גרשום

112 מיליארד שקל: אושרה עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים

ההסכם מבוסס על הרחבת יצוא הגז ממאגר לווייתן, צפוי להניב כ־58 מיליארד שקל לקופת המדינה ולהימשך עד שנת 2040



אדיר בן עמי |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב כי אושרה עסקת יצוא הגז הטבעי הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים. לפי דבריו, היקף העסקה הכולל עומד על כ־112 מיליארד שקל, וההכנסות הצפויות לקופת המדינה מוערכות בכ־58 מיליארד שקל לאורך חיי ההסכם.


העסקה מבוססת על הסכם שנחתם כבר באוגוסט האחרון בין השותפות במאגר לווייתן, ניו־מד אנרג’י, רציו ושברון, לבין חברת Blue Ocean Energy (BOE), הרוכשת גז טבעי מישראל עבור השוק המצרי. מדובר בהרחבה משמעותית של היקפי היצוא הקיימים, במסגרת הסכם ארוך טווח שיימשך עד שנת 2040 או עד למכירת מלוא הכמות שנקבעה.


לפי הדיווחים, העסקה כוללת אספקה מצטברת של כ־130 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי, ושוויה הכלכלי מוערך בכ־35 מיליארד דולר. שברון, המפעילה את מאגר לווייתן, היא השותפה השלישית בעסקה ומשמשת גורם מרכזי בפיתוח ובהובלת התשתיות הנדרשות להרחבת היצוא.


בדבריו ציין נתניהו כי בשנים הראשונות ההכנסות למדינה יהיו מתונות יחסית, אך יגדלו בהדרגה. לדבריו, בתוך כמה שנים צפויות ההכנסות השנתיות להגיע לכ־6 מיליארד שקל, לאחר השקעות נרחבות של החברות בהרחבת תשתיות ההולכה, ובראשן הרחבת צינור הגז למצרים.


ראש הממשלה הדגיש כי העסקה אושרה לאחר בחינת כלל ההיבטים הביטחוניים, הכלכליים והמדיניים, וציין כי ההכנסות מהגז מיועדות לחיזוק תקציבי החינוך, הבריאות, הביטחון והתעשייה. לדבריו, מדובר במהלך אסטרטגי שמעמיק את מעמדה של ישראל כספקית אנרגיה אזורית ומבטיח מקור הכנסה משמעותי לשנים הבאות.



החברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gptהחברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gpt

מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025

פעם הם היו המותגים הנחשקים והמרוויחים ביותר וכיום הם נלחמים על נתח שוק הולך וקטן מול מתחרות חדשות וישנות: המותגים שנפלו ב-2025 והאם יש להם סיכוי לקום?

רונן קרסו |

לצד הצלחות רבות,יש מותגים שחוו שנה לא פשוטה, שהיו בעבר מובילי שוק אך השנה, כל מותג ונסיבותיו, נפל או המשיך את הנפילה כאשר שנת 2026, תהיה עבור כולם שנת מבחן.

בשנה זו ייקבע אם יעשו שינויים נדרשים ויוכלו לעלות מהתחתית, או שימשיכו בצניחה מטה ויתנו למותג לגווע. אלו המותגים שעבורם שנת 2025 היתה שנה שיעדיפו לשכוח.

                             Nike

עוד שנה קשה עברה על נייק ועל ריטיילורס זכיינית נייק בישראל.

שוק אופנת הספורט עבר שינויים רבים בשנה האחרונה. אם בעבר נייקי שלטה  ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה בעולם גירד את רף ה-300 מיליארד דולר. השווי כיום נחתך ב-70% ל-90 מיליארד דולר בלבד, כאשר השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה עד לשפל הנוכחי.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל ושווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שכעת המתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס, שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשווית. עוד מתחרות בתחום ההנעלה הן פומה,

ההשפעה הישירה של הנפילה הזו בישראל היא על רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות הראל ויזל). ברבעון השלישי הסתכמו רווחי החברה ב-14.2 מיליון שקל בלבד, ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי.