עונשי מאסר על מורשעי קרטל הספרים
גזר דין בתיק קרטל הספרים - בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עונשי מאסר על כל מורשעי קרטל ספרי הלימוד. השופט עודד שחם גזר עונשי מאסר בפועל לכל המורשעים שהיו מעורבים בקרטל ספרי הלימוד. באוקטובר האחרון הרשיע בית המשפט שורת חברות להפצת ספרי לימוד ונושאי משרה בהן בסדרת תיאומים של מכרזי משרד החינוך ורשויות מקומיות לפרוייקט השאלת ספרי לימוד. היום ניתן גזר הדין בפרשה.
בית המשפט גזר על סיגל חבז שהייתה מנהלת בחברת ספר לכל עונש של 8 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח; על מר אודי זלוף שהיה גם הוא מנהל בחברת ספר לכל גזר בית המשפט עונש של 4 חודשי מאסר בפועל; ועל רחמים זלוף, הבעלים של החברה, שגילו 86, עונש של 2 חודשי מאסר בפועל ו-2 חודשי עבודות שירות.
על מר עודד שפר, הבעלים והמנכ"ל של חברת מדע נגזר עונש של שישה חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.
על מר שי כהן, מנהל בחברת יש הפצות נגזר עונש של חמישה חודשי מאסר בפועל. ועל מר משה כהן, המנכ"ל והבעלים של חברת יש הפצות נגזר עונש של 75 ימי מאסר בפועל.
ביחד עם עונשי המאסר נגזרו על הנאשמים ועל החברות קנסות בגובה של עשרות ומאות אלפי שקלים חדשים.
פרוייקט השאלת ספרי לימוד נועד לסייע להורדת מחירי ספרי הלימוד בישראל, להנגיש את הלימודים בבתי הספר למי שלמשפחתם אין יכולת כלכלית לרכוש ספרי לימוד, לצמצם פערים בחברה ולהגביר את שוויון ההזדמנויות על ידי הקטנת ההוצאה הפרטית של משקי הבית על חינוך בשכבות החלשות.
- סטראטאפ ה-AI שמבקש להחליף את הוצאות הספרים גייס 6.5 מיליון דולר
- 5 המלצות קריאה פיננסיות לשבוע הספר: הספרים שאתם חייבים להכיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תיאומי המכרזים כללו שש פרשיות על פני חמש שנים, במסגרתן מנהלי החברות ונושאי משרה בהן, תיאמו ביניהם במספר מקרים הצעות מחיר למכרזים ובמקרים אחרים את החרמת המכרזים, הכל על מנת להשיא את רווחיהם על חשבון הציבור וכך פגעו בתחרות, ובפרויקט ההשאלה בכללותו.
בהכרעת הדין בית המשפט קבע כי מדובר בתיאום שיטתי ורחב היקף ביחס לעשרות בתי ספר, ושהנזק הפוטנציאלי מהתיאומים היה רב מאוד מכיוון שהמכרז היה מיועד לכל בתי הספר בארץ שרצו להשתתף בפרויקט השאלת ספרי הלימוד. בשל המעשים והמרמה השיטתית, הורשעו הנאשמים גם בעבירת קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.
חקירת רשות התחרות החלה בשנת 2013, וכללה מעצרים של חלק מהמעורבים.
- 3.רונית 17/03/2021 08:51הגב לתגובה זוממש צדק....אוי שופטים כאלה...
- 2.א... 15/03/2021 14:31הגב לתגובה זולשפוט אנשים טובים זה הכי קל , אנו חיים במדינה שכל יום חברות ואנשים עושקים ציבור , והם מסתובבים חופשי. לקחת אדם בן 86 שכל החיים היה ישר וכשר ולשלוח אותו לכלא , זו איוולת ואטימות .
- 1.במקום שיתפסו פושעים 15/03/2021 07:08הגב לתגובה זוהמחירים זהים אצל כל הספקים. כי רק היצרן מרוויח בספרי לימוד מסכנים

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.53% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".