לא רק באופנה: 35% מהעסקים צופים ירידה בפעילות ב-2018
חברת CofaceBdi פרסמה סקר שערכה בקרב 140 עסקים קטנים, בינוניים וגדולים בישראל ממנו עולה כי הגידול בהיקף הרכישות של הישראלים בזירות המסחר האלקטרוני פגע באלפי עסקים שלא היו ערוכים להשפעות המגמה ולשינוי המודל העסקי שלהן.
על פי הסקר, 35% מהמשיבים ציינו כי הם צופים ירידה בהיקף הפעילות שלהם ב-2018 כתוצאה מהגידול בפעילות במסחר האלקטרוני, כאשר קרוב לשליש מהם צופה ירידה משמעותית של למעלה מ-10% בהיקף פעילותם במהלך השנה.
בסה״כ ציינו 40% מהמשיבים כי פעילותם נפגעה בשנת 2017 בעקבות הגידול בפעילות המסחר ברשת, בעוד ש-30% בלבד ציינו שפעילותם לא נפגעה משום שהם כבר פעילים בזירה האלקטרונית, ו-30% הנותרים לא נפגעו מסיבות אחרות.
בשבועות האחרונים ראינו קריסה של חברות אופנה בולטות, שסבלו מירידה בפעילות הרכישה של לקוחות בחנויות בקניונים ומרכזי המסחר. יש לציין כי הנפילות המתוקשרות אמנם מתייחסות לחברות הגדולות והמוכרות ולצידן מאות עסקים פחות מוכרים שנפלו אף הם, עקב היעדר יכולת להתמודד עם התחרותיות הגוברת מצד המסחר המקוון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, ״הסקר שערכנו מגלה תמונה מדאיגה של אי מוכנות העסקים בישראל לגידול ההולך ומתמשך של המסחר בזירות האלקטרוניות. אנחנו רואים מתאם ישיר בין רמת הסיכון הגבוהה של עסק, לבין הרגישות שלו להשפעות גידול המסחר ברשת, במיוחד בקרב עסקים קטנים. אנחנו רואים שההתמודדות של העסקים בישראל עם הנושא היא במידה רבה על ידי הורדת מחירים, תהליך שעשוי להשפיע במידה רבה על רווחיותן ולפיכך גם על סיכויי ההישרדות של עסקים אלו״.
החברות שמושפעות ביותר מהמסחר האלקטרוני – חברות בסיכון גבוה
על פי הסקר, ככל שהחברה בעלת סיכון גבוה יותר, כך היא רגישה יותר להשפעות הגידול במסחר האלקטרוני, כאשר לרוב -החברות הגדולות שיש להן פעילות רחבה באינטרנט לא מדווחות על השפעה מהותית. בקרב חברות בעלות סיכון נמוך, רק כ-21% מהמשיבים ציינו שהגידול במסחר האלקטרוני פגע בהן בשנת 2017, בעוד שבקרב חברות בעלות סיכון ממוצע ענו כך 44% ואילו חברות בעלות סיכון גבוה 50% ציינו כי פעילותן נפגעה ב-2017.
עוד עולה מהסקר כי בקרב החברות הגדולות התחולל תהליך של "הבנה מאוחרת" והן התעוררו מאוחר יחסית לאתגר ההתמודדות עם הגידול במסחר האלקטרוני ביחס לחברות הבינוניות והקטנות.
- וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
- ישראל מובילה ביזמות; האקדמיה הישראלית קופצת בדירוג היוקרתי - ת"א במקום השביעי בעולם ביזמות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350...
באופן מפתיע, במענה לשאלה האם אתה בוחן כניסה לזירה האלקטרונית ונערך לשיווק מוצריך באתר משלך או באתרים אחרים, כ- 57% מהמשיבים בקרב החברות הבינוניות ו- 46% מהמשיבים בקרב החברות הקטנות העידו כי הם כבר פעילים ברשת, זאת לעומת רק 20% מהמשיבים בקרב החברות הגדולות אשר העידו כי הם כבר פעילים ברשת.
עם זאת נראה שהחברות הגדולות (100 עובדים ומעלה) השכילו להבין שהנוכחות באתרי המסחר הינה קריטית להתפתחותן ובהתאם כ- 50% מהמשיבים בקרב החברות הגדולות ציינו כי הם נערכים לכניסה לפעילות האינטרנטית בשנתיים הקרובות.
פגיעה קשה של המסחר האלקטרוני בענפי האופנה וחלקי החילוף לרכב
באופן לא מפתיע 60% מחברות האופנה השיבו בסקר כי מכירותיהן נפגעו בשנה החולפת כתוצאה מהגידול במסחר המקוון, נתון המסביר ותואם במידה רבה את הקריסות האחרונות של חברות האופנה בישראל, והעלייה במדד הסיכון שלהן. מחצית מהעסקים בענף האופנה צופים כי פעילותם תיפגע גם בשנת 2018, כאשר כ-40% מהם צופים ירידה משמעותית של למעלה מ-10% בהיקף הפעילות.
ענף נוסף שהושפע במידה רבה מפעילות המסחר האלקטרוני הוא ענף חלקי החילוף לרכב, כאשר כשני שלישים מהמשיבים הפועלים בענף זה ציינו כי פעילותם נפגעה מהגידול במסחר המקוון. תמונה דומה מצטיירת גם בענף הציוד המשרדי, כלי בית צעצועים ומתנות, כאשר כ-41% מהמשיבים בענף ציינו כי הם צופים ירידה בהיקף פעילתם השנה בעקבות הגידול במסחר האלקטרוני.
קרוב למחצית מהעסקים מחזיקים בפעילות בזירה האלקטרונית
אחת מנקודות האור העולות מהסקר היא ההיערכות של חברות ועסקים לעולם הסחר המשתנה ועם זאת, למרות כל העדויות לחשיבות המסחר האלקטרוני, עדיין ענו 23% מהמשיבים כי הם אינם שוקלים בינתיים להיכנס לפעילות במסחר אונליין.
מתמודדים על ידי הורדת מחירים
אחת הדרכים הבולטות להתמודדות של העסקים שהושפעו מתחרות בזירה האלקטרונית היא הורדת מחירים. 24% מהמשיבים ציינו כי הם מוזילים מחירים כחלק מדרכי ההתמודדות עם הגידול במסחר המקוון.
43% השיבו כי הם מתמודדים עם המגמה על ידי כך שהם מפעילים או מתכננים להיכנס אף הם לזירה האלקטרונית. בנוסף לכך, מספר לא מבוטל של 12% מהמשיבים, ציינו כי הם אינם יודעים כיצד להתמודד מול מגמת הגידול במסחר האלקטרוני.
דרכי התמודדות נוספות שצוינו לנוכח התחרות החריפה מצד המסחר האלקטרוני: שיפור חווית הקנייה בחנויות הפיזיות, חיזוק השירות והמקצועיות, עבודה בשיתוף עם אתרים אחרים לטובת קידום והרחבת נוכחות פעילותם.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- יורחבו תנאי הפטור ממס לקופות גמל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע פטור מעמלות ושירותים ייעודיים לעצמאים, על רקע השקת הבנק החדש אש של ניר צוק - האם הבנקים הקטנים יאכלו אחד את השני כשהגדולים יחייכו מהצד?
בנק ONE ZERO הכריז היום על השקת מסלול בנקאי חדש לעצמאים, שכולל שירותים ייעודיים כמו הפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול מע"מ, פטור מעמלות עו"ש ומט"ח, וממשק דיגיטלי לניהול פעילות עסקית וכל זה ללא עלות חודשית. לפי הבנק, מדובר בחבילת שירותים שעשויה לחסוך לעצמאי
למעלה מ־3,000 שקל בשנה.
המסלול מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת FINBOT, שמספקת את הפלטפורמה לניהול הפעילות העסקית דרך האפליקציה FINBOT SMART. כך לדוגמה, בכל תקבול שמתקבל לחשבון, המערכת תזהה אוטומטית את הצורך בתשלום מע"מ, תציע להפריש 18% מהסכום לפיקדון
יומי ייעודי, ותאפשר גם לצבור ריבית על כספי המע"מ בנוסף להתראות שוטפות על המצב התזרימי של כל החשבונות במקום אחד.
קניבליזציה בין הבנקים הקטנים?
זה מגיע בעיתוי טעון במיוחד: ימים ספורים לאחר ההשקה הרשמית של בנק אש. המסלול החדש של וואן זירו הוא כנראה יותר אילוץ מיוזמה. וואן זירו, נאבק יותר משלוש שנים כדי לבסס את עצמו כבנק משמעותי מול הענקיים ואז מגיע בנק אש שאולי הוא עדיין לא איום אמיתי אבל הוא בהחלט מצליח לייצר רעש, ועושה זאת עם אג’נדה לוחמנית, ואפילו עקיצות ישירות מהיזם הראשי - בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות.
במעמד השקת הבנק החדש, הביקורת הייתה ישירה וחסרת עכבות מצד אחד מהמייסדים, יזם ההייטק ניר צוק: "לא יודע למה מישהו חשב שזה יעבוד", הוא
אמר כשהוא התייחס למודל המנוי החודשי של וואן זירו. לדבריו, “וואן זירו החליטו שהם כמו נטפליקס או חדר כושר. אנחנו בבנק אש באים עם מודל אחר לגמרי אנחנו מחלקים חצי מהרווחים עם הלקוחות. לא גובים עמלות עו"ש, לא דמי מנוי, וכל שקל שמופקד אצלנו הבנק מרוויח חצי ממנו
והלקוח חצי. זה הוגן, וזה שקוף".
- מה הריבית בפיקדונות בכל הבנקים וכמה אתם מפסידים על הכסף בעו"ש?
- ההטבות של ONE ZERO למילואימניקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא לא סיים רק במודל העסקי ותקף גם את התשתית הטכנולוגית של וואן זירו: "הם בחרו במערכת ליבה הודית בת 40 שנה, יקרה ולא מותאמת. אצלנו המערכת נבנתה מקצה לקצה על ידי הייטק ישראלי, רזה וזול". בנוסף לזה צוק ציין שוואן
זירו "שרף כבר כ־890 מיליון שקל מתוך המימון שגייס", בעוד שבבנק אש, לדבריו, "רוב הכסף עוד נמצא בקופה".