ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

מה עומד מאחורי החנות המהפכנית של אמזון?

ענקית הקמעונאות השיקה סניף ראשון של Amazon Go - סופר ללא קופות; וגם - הזווית הישראלית שמאחורי הטכנולוגיה
נועם בראל |
נושאים בכתבה אמזון בזוס
השבוע, נפתח בסיאטל הסניף הראשון של Amazon Go, חנות הסופרמרקט של ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון, שמצליחה כבר מעל שני עשורים להמציא מחדש ולשכלל את עולם הקניות כפי שהוא מוכר לנו. הפרויקט השאפתני, אשר נמצא מעל לשנה בניסויים והרצות על ידי עובדי החברה, שם לו למטרה לחסוך לנו, הקונים, במצרך היקר בעולם – זמן.   החידוש אותו מביאה אמזון הפעם לעולם הצרכנות הוא חנות סופרמרקט ללא קופות, כשהקונספט הוא פשוט - קח מה שאתה צריך, וצא. ממש כך. את החיוב תשאיר לטכנולוגיה לעשות, ויש לא מעט טכנולוגיה מאחורי Amazon Go. החנות מרושתת במצלמות חכמות, חיישני מיקום ומשקל, וסורקים חכמים, אשר מסוגלים לזהות כל מוצר שנלקח מהמדף או מוחזר למדף, מהגדול ביותר לקטן ביותר, וזאת ללא שום התערבות של הלקוח בתהליך. על גבי המוצרים מוטבע ברקוד ייחודי שכולל צורות הנדסיות כגון משולשים ועיגולים, אותן קולטות אין ספור המצלמות המוצבות בחנות, שלא מפספסות שום תנועה של חפץ ממקומו. חנות ה'סופר ללא קופות' אולי נשמעת כמו גימיק נחמד, אך לא לחינם אמזון השקיעה מאמצים בלתי נלאים בפיתוח הטכנולוגיה מאחוריה. המטרה האמיתית אשר לשמה אמזון עמלה כל כך, היא מידע. והרבה מידע. למעשה, כשהלקוחות נכנסים לחנות Amazon Go, הם מאפשרים לחברה ללמוד על הרגלי הצריכה שלהם לפרטי פרטים. אולי אפילו יותר ממה שהיו רוצים שאמזון תדע עליהם. מעבר למוצר אותו הלקוח קנה, המצלמות והחיישנים בהם משתמשת אמזון מאפשרים לה לאגור ודעת פרטים נוספים כמו כמה פעמים הלקוח קנה את אותו מוצר, כמה זמן הלקוח החזיק את המוצר ביד לפי שהחליט לקנות אותו, מה הוא קנה יחד עם המוצר, ובכלל, המדפים של אמזון ידעו לספר לה על כל מה שהיא תרצה לדעת על הרגלי הצרכנות של לקוחותיה ועל המוצרים שהיא מציעה, עד לרמה שהיא תוכל לדעת באיזה חלק מדויק של המדף למקם את המוצר כדי שימכור יותר. אמזון מבינה את חוקי המשחק – ידע זה כח. ובעולם הצרכנות, ככל שתכיר את הצרכנים יותר טוב, כך גם תמכור יותר טוב.   המידע אותו אוספת אמזון על הלקוחות נשמר בשרתי החברה ומנותח על ידי אנשי הסטטיסטיקה של החברה, שמשתמשים בו כדי לבנות תרחישי צריכה אופטימלים עבור כל מוצר תוך כדי תנועה. אמזון יכולה בעזרתו לשווק נכון יותר ולמכור את מוצריה ביעילות יותר, כיוון שהיא יודעת בדיוק מי יקנה, כמה יקנה ובאיזה תדירות. למעשה, המידע אותו אוגרת אמזון בשרתיה כל כך יקר, שייתכן והיא אף תציע חלקים ממנו למכירה לחברות אחרות בעתיד. נשמע כמו מדע בדיוני? תתפלאו, אבל גם כאן המוח היהודי היה כבר לפני. חברות ישראליות כמו שלף-איקס (ShelfX) וסופרסמארט מציעות פתרונות דומים לעסקים, כשהאחרונה כבר נמצאת בשימוש ברשת הסופרים אושר עד, שגם השקיעה בחברה בתחילת דרכה. סופרסמארט, אשר נוסדה בראש העין, מבקשת מהלקוחות להוריד אפליקציה ייעודית שכולל סורק ברקודים, איתה הלקוחות מטיילים בחנות, לוקחים את המוצר שהם רוצים, סורקים את הקוד דרך האפליקציה ופשוט יוצאים החוצה, כשכל החיוב נעשה אוטומטית. שלף-איקס מציעה לעסקים את המדפים החכמים שלה, כשכל מה שהלקוח צריך לעשות הוא להעביר את כרטיס האשראי כדי לפתוח את דלת המקרר ולקחת את המוצר בו הוא חפץ. גם כאן, כמו בדומה לאמזון, המדפים של שלף-איקס לומדים את הרגלי הצריכה של הלקוחות ומספקים לבעל העסק את כל המידע שהוא צריך כדי למקסם מכירות בצורה יעילה.   אמזון אמנם לא הודיעה על חנויות נוספות שצפויות להפתח בקרוב, אך מאותתת למתחרותיה מסר מאוד ברור – היתרון הטכנולוגי שלנו גדול משלכם ואנחנו משנים את עולם הצרכנות. תיישרו קו או שתשארו מאחור. החברה, שרק נזכיר שהתחילה בתור חנות ספרים מקוונות שפעלה מהגראז', מוערכת היום במעל 650 מיליארד דולר, כשהבעלים, ג'ף בזוס, עקף לאחרונה בהונו את ביל גייטס והפך לאדם העשיר בעולם עם הון של 105 מיליארד דולר.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות

מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?  

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.

לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב. 

אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.

מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים? 

אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל. 

אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.  

פטריוט (צה"ל)פטריוט (צה"ל)

ביקוש משולש לטילי הפטריוט והקשר לתעשייה הביטחונית הישראלית

וגם - 10 דברים שצריך לדעת על הפטריוט

רן קידר |
נושאים בכתבה טילי פטריוט

בואינג משלשת ייצור רכיבי פטריוט על רקע ביקוש עולמי שיא. החברה האמריקאית נערכת לקפיצה דרמטית בהזמנות ומקימה מתקן חדש - התעשייה הביטחונית הישראלית צפויה להרוויח גם היא מהביקושים למערכות הגנה. 

חברת בואינג הודיעה כי היא צופה עלייה חדה במספר מערכות ההנחייה (seekers) שהיא מספקת עבור טילי הפטריוט, מערכת ההגנה האווירית האמריקאית. מדובר בשילוש קצב האספקה על רקע דרישה עולמית גוברת למערכות הגנה מתקדמות, בעיקר באירופה.

מתכוננים לביקוש: מתקן חדש ומעבר לייצור מואץ

בהתאם לתחזיות הביקוש, בואינג הקימה מתקן ייעודי חדש בשטח של כ-4,000 מ"ר שנועד לתמוך בהרחבת כושר הייצור של רכיבי ההנחיה. סטיב פארקר, ראש חטיבת ההגנה והחלל של בואינג, ציין במהלך תערוכת התעופה בדובאי כי החברה "זיהתה את העלייה בביקושים עוד לפני שהלקוח עצמו פנה", וכי היא נערכת לתקופה של פעילות אינטנסיבית. המהלך מגיע על רקע סיום שביתה ממושכת במפעלי החברה בסנט לואיס, מיזורי – שם מיוצרים חלק מהרכיבים הקריטיים. בעקבות סיום השביתה, החברה נוקטת גישה מדודה בפתיחת קווי הייצור שנפגעו.

מערכת הפטריוט נמצאת בשירות נרחב בכמה מהמדינות המרכזיות של נאט"ו, לרבות גרמניה, פולין, הולנד ורומניה. בשנה האחרונה הביקוש למערכות אלו קפץ משמעותית, בעיקר בשל החשש באירופה מהמשך תוקפנות רוסית. בנוסף, מערכות הפטריוט נמצאות בשימוש אינטנסיבי באוקראינה, כחלק מהמאמץ ליירט טילים בליסטיים ורחפנים איראניים.

במקביל, גוברת הדאגה ברחבי העולם מהתעצמות המתיחות במספר מוקדים נוספים. באירופה, החשש המרכזי נוגע לא רק ללחימה הפיזית באוקראינה אלא גם לממד ההיברידי של המלחמה, לרבות מתקפות סייבר, הפצת דיסאינפורמציה וניסיונות לערער יציבות פוליטית במדינות החברות בנאט"ו. המתיחות סביב הגבולות המזרחיים של אירופה והאיום מפני חדירה של גורמים עוינים אל תוך שטח האיחוד האירופי מגבירים את הדרישה לפתרונות הגנה מתקדמים.