המדינה מתנגדת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "אינה חיונית"
בתגובה לעתירות שהוגשו לבג"ץ בנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, טוענת המדינה כי לא מדובר בצורך חיוני וכי אין צורך בהתערבות שיפוטית של בג"ץ. "המדינה סבורה כי התקנה אשר מתייחסת למתן רישיון לפעילות בימי מנוחה של קווים שהם חיוניים מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית, נועדה לאפשר קיום הולם של התחבורה ציבורית, למשל לאחר כניסת השבת ולפני יציאתה", נמסר בהודעה.
עוד טוענת המדינה כי "החלטת שר התחבורה והמפקח על התעבורה במשרד התחבורה, לאור הוראות הדין הקיימות, להימנע מפעולה אקטיבית לאיתור הצרכים התחבורתיים ביום המנוחה, ובמקום זאת להסתמך על מנגנון של הגשות בקשות פרטניות, בין היתר גם במסגרת תכנון מכרזים ובארגון מחדש של קווי שירות באשכולות שירות קיימים, מצויה במתחם הסבירות, כאשר העובדה שבפועל חל גידול משמעותי במספר הרישיונות הניתנים לנסיעה במהלך יום המנוחה (כולו או חלקו) תומכת במסקנה זו".
בין העותרים לבג"ץ הם ח"כ תמר זנדברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת ישראל חופשית ועמותת חדו"ש. העתירה הוגשה נגד שר התחבורה ישראל כ"ץ נוכח סירובו להפעיל את סמכותו לבחון הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, וזאת בניגוד לחוק ולתקנות בעניין.
בתגובה על התנגדות המדינה אמרה ח"כ יעל גרמן כי זו "פגיעה ישירה והענשת השכבות החלשות כמו גם אוכלוסיות שאין להן רכבים פרטיים ולכן נגזר עליהם להישאר בעוצר ביתי בשבת ובחג. הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא חובה חברתית, כדי שכל אחת ואחד יוכלו להגיע לים ולפארק כמו כל מי שיש להם רכבים פרטיים".
- העליון קבע: המתנה של האבא לבת - תתחלק עם הגרוש
- האם אנשי הקבע יוכלו להתאגד לארגון מקצועי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נציין כי על פי נתונים שהציגה עמותת חדו"ש בשיתוף עם מכון סמית לוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת לקראת הדיון בנושא ביוני האחרון, עולה כי 73% מהציבור היהודי בישראל תומכים בתחבורה ציבורית בהיקף מלא או מוגבל בשבתות וחגים. מתוכם 50% תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית "בהיקף מצומצם בקווים מרכזיים ובתדירות נמוכה יותר, אולי במוניות שירות". 23% תומכים בהפעלת "תחבורה ציבורית בהיקף מלא כמו ביום חול".
- 9.זיו 08/09/2017 16:37הגב לתגובה זוואז נראה איך השרים ופקידי הממשלה מסתדרים ללא רכב.
- 8.מגעיל . שמים עלינו XXX (ל"ת)דן 08/09/2017 12:44הגב לתגובה זו
- 7.עירית 08/09/2017 10:55הגב לתגובה זומדינה מנוולת שלא עושה שום מאמץ כדי להייטיב עם אזרחיה
- 6.אבג 06/09/2017 08:35הגב לתגובה זולוקחת מיסים , קוראת למילואים, אבל את הדבר הבסיסי לאפשר לכל אחד להתנייד גם בסוף השבוע היא מונעת משיקולים פוליטיים צרים. בושה
- 5.לא מבין 06/09/2017 00:29הגב לתגובה זופתאום העותרים חושבים שלאנשים אין מכוניות? איזה קשקוש. אצלינו בשבת, אנשים לא יוצאים מהבית, המכוניות בחניה. אנשים רוצים לנוח ולא לנסוע. רק זה חסר לי, רעש של אוטובוסים בשבת. תנו לישון.
- אולי עכשיו תבין 06/09/2017 08:33הגב לתגובה זואנחנו חיים במדינה מתורבתת ומתוקנת לא במדינת הלכה כמו שאתה ושכמותך היו רוצים, וכמו בכל מדינה מתוקנת גם פה צריכה להיות( ותהיה!) תחבורה ציבורית גם בשבת.
- 4.שמאל של סלון רוצה עבדים בשבת. (ל"ת)שבת מנוחה לעובד 05/09/2017 19:40הגב לתגובה זו
- 3.אזרח 05/09/2017 17:32הגב לתגובה זויושבים להם שרים ופקידי ממשלה, מקבלים רכב ודלק על חשבון משלם המיסים, אבל מחליטים שתחבורה ציבורית לשאר בני התמותה אינה חיונית. רק במדינת בננות כמו ישראל שרים כאלה יכולים להמשיך ולהבחר פעם אחר פעם.
- 2.שרים מושחתים 05/09/2017 17:10הגב לתגובה זוחוצפה שאין דוגמתה
- 1.מי אתם שתקבעו לי אם זה חיוני או לא? (ל"ת)שחיתות 05/09/2017 16:45הגב לתגובה זו
- גיא 05/09/2017 17:33הגב לתגובה זושבת קודש
- יש ר א לי 06/09/2017 10:19של המאה הקודמת. רובם של המעט שנשארו הבינו והפסיקו לשמור. הבנת?

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
