
שוב תקועים: עשרות אלפי ישראלים מחכים – אבל הדרך חזרה ארוכה מהצפוי
המרחב האווירי עדיין סגור, על פי ההערכות ייקח שבוע-שבועיים לפחות עד שיחזרו הביתה
התקווה של עשרות אלפי ישראלים לחזור בקרוב מחו"ל הולכת ומתפוגגת. השמיים עדיין סגורים – ובשלב הזה לא נראה מועד מוגדר לפתיחתם. למרות סימנים מעודדים בשטח ואופטימיות בקרב גורמים מסוימים בענף, ברשות התעופה האזרחית, מסבירים שזה ייקח זמן.
המצב מורכב בהרבה ממה שנראה מבחוץ. ברשות שדות התעופה לא לוקחים סיכונים, לא בנוסעים ולא בצוותים. הם מסבירים שהטיסות יחודשו רק כשיהיה ביטחון מוחלט.
מאחורי הקלעים של המשבר הזה התנהל בשקט מבצע לוגיסטי מורכב במיוחד: העברת צי המטוסים מישראל לנמלים בטוחים ברחבי העולם – עוד לפני תחילת ההסלמה. ההתארגנות למצב הנוכחי נמשכה חודשים. מהלך העברת המטוסים, כך מסתבר, לא היה רק עניין של תכנון טכני. היה צורך בתיאומים ביטחוניים עם שותפים מחוץ לישראל, בשיבוץ צוותים שיגיעו למטוסים בזמנים מדויקים, ובהיערכות מוקדמת לכך שישראל תזדקק ליכולת לחלץ אזרחים פרוסים על פני עשרות מדינות.
חזרה הביתה? לא בזמן הקרוב
ישראלים שנמצאים עכשיו באירופה, באסיה, או באמריקה, יצטרכו ככל הנראה למצוא פתרונות זמניים כי טיסה סדירה לארץ עדיין לא עומדת על הפרק.
- התחזה לדייל, טס עשרות פעמים - ועכשיו הוא עלול לבלות שלושה עשורים בכלא
- ממשיכה לנסוק - ההזמנות של בואינג במאי זינקו ל-303 מטוסים
המדיניות, כך נראה, שמרנית ובצדק. ברשות התעופה מעדיפים לבטל יותר מדי טיסות - מאשר לאבד מטוס באוויר. ולכן כל חידוש תעופתי יהיה מבוקר מאוד, ורק אחרי שכל הגורמים הביטחוניים יאשרו זאת.
במקביל, יש מאמץ שקט לשנע אזרחים באמצעים חלופיים – אם כי גם כאן המגבלות רבות. מדינות מסוימות לא מוכנות לאפשר ריכוזי ישראלים, אחרות דורשות ביטוחים מיוחדים, וחלקן פשוט אינן מצוידות לקלוט מטוסים חונים או תנועה לא שגרתית.
שאלות ותשובות בנושא השבת הישראלים מחו"ל
למה בכלל נסגרו השמיים?
- "הגרעין האיראני לא נפגע משמעותית" (בינתיים)
- המלחמה באיראן - איך יראה המזרח התיכון אחריה?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המרחב האווירי נסגר בשל הערכת מצב ביטחונית, שמצביעה על סיכון ממשי לפגיעה במטוסים אזרחיים. מדובר בהערכה שנובעת מהתפתחות בשטח, וכוללת התראות מודיעיניות ברורות.
מתי צפויה להיפתח מחדש התעופה לישראל?
כרגע אין מועד מוגדר. ברשות שדות התעופה העריכו שזה ייקח "שבועות, לא ימים", ושהחזרה תהיה מדורגת ואיטית.
האם בכלל נערכו מראש לתרחיש כזה?
התכנון התחיל חודשים מראש. מטוסים הועברו בהדרגה מישראל, תוכנן מערך קליטה של מטוסים בחו"ל, והוכן מבצע חירום לשינוע ישראלים.
אז למה אי אפשר להחזיר מיד את כל הישראלים?
גם גם אם יש מטוסים זמינים – לא ניתן להמריא מכל יעד. בכל מדינה יש מגבלות אחרות, חלקן אינן מאפשרות טיסות בינלאומיות כלל. בנוסף, האישור הביטחוני לטיסה צריך להינתן בכל מקרה לגופו.
האם תתאפשר טיסה לישראל ממדינות מסוימות בלבד?
כנראה שכן. מדובר על חידוש הדרגתי, עם דגש על מדינות בטוחות יותר מבחינת המצב האזורי והתיאומים הביטחוניים.
מה קורה למטוסים שנמצאים כרגע בחו"ל?
רובם במקומות בטוחים שנבחרו מראש. הצוותים המקומיים שומרים עליהם, והם מוכנים להמריא בעת הצורך – אך רק אחרי אישור.
האם מתקיימות טיסות חילוץ?
לא מדובר במבצע חילוץ כולל, אבל יש ניסיון לבחון פתרונות ממוקדים – לעיתים גם טיסות פרטיות שאושרו חריגות.
מה לגבי ישראלים במדינות בלי שגרירויות ישראליות?
הם נחשבים במצב מאתגר במיוחד. משרד החוץ מנסה להפעיל סיוע דרך מדינות מתווכות, אבל הפתרון תלוי במצב הדיפלומטי בכל מקרה.
כמה ישראלים תקועים כרגע מחוץ לארץ?
אין מספר רשמי, אך ההערכות מדברות על עשרות אלפים, ייתכן שגם מעבר לכך – כולל סטודנטים, מטיילים, ואנשי עסקים.
האם חברות ביטוח משתתפות בהוצאות החזרה?
לרוב לא, אלא אם נרכש כיסוי ביטוחי מקיף במיוחד הכולל מצבי חירום ביטחוניים. מרבית הפוליסות הרגילות לא מכסות סגירת מרחב אווירי.
האם יש סכנה בטיסות פרטיות בשלב הזה?
כל עוד אין אישור ביטחוני גורף – גם טיסות פרטיות חשופות לאותם סיכונים. המדינה לא ממליצה עליהן כפתרון.
מה יקרה אם המרחב יישאר סגור גם בעוד חודש?
תרחיש כזה מחייב פתרונות יצירתיים, כולל חיבור יבשתי ליעדים מרוחקים או גיוס סיוע ממדינות אחרות. בשלב הזה, המדינה לא פרסמה תוכנית חירום לתרחיש קיצון כזה.
איך כדאי לישראלים להתנהל בינתיים?
המלצה המרכזית: להישאר בקשר עם שגרירויות, לעדכן פרטים אישיים ולהמתין להודעות רשמיות. לא למהר להזמין כרטיסים – כל עוד אין ודאות.
האם נעשה ניסיון לפנות קבוצות פגיעות קודם?
כן. יש ניסיון ממוקד להחזיר חולים, נשים בהריון, וילדים שנמצאים בליווי מבוגר יחיד. זה מתבצע על בסיס מקום פנוי ובהתאם לנסיבות.
מה יקרה לטיסות היוצאות מישראל?
גם הן מוקפאות כרגע. חלק קטן של טיסות אישרו לצרכים דיפלומטיים או ביטחוניים – אבל אין טיסות סדירות.
האם מדובר בסגירה כוללת של שמיים?
בפועל כן. פרט למספר חריגים, אין פעילות תעופתית אזרחית מישראל ואליה.
- 2.אנונימי 15/06/2025 07:05הגב לתגובה זוממשלות ישראל תמיד הפקירו את אזרחי ישראל בכל תחום ממשל
- 1.מירי רגב 14/06/2025 21:18הגב לתגובה זותפסיקו ללייל כמו חתולים מסכנים תבקשו מהמדינה ספינות ממרסי מאיטליה ומקפריסין פעם לא היו מטוסים