מדוע הם שותקים? האם זו שתיקת כבשים?
סוגיית עמלות היתר המשולמת למשרדי הפרסום חוזרת מעת לעת למדורי השיווק והפרסום בעיתונות הכלכלית הכתובה והמקוונת. לאחרונה, התפרסם בעיתונות שוועדת הכספים של הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה קבעה כללים חדשים לדיווח של זכייניות הטלוויזיה, בבואן לדווח על הכנסותיהן והוצאותיהן.
כללים אלה הם אחת מהתוצאות הנגזרות מהדו"ח שהוגש על ידי עו"ד דרור שטרום לרשות השנייה, שעסק בנושא עמלות היתר למשרדי הפרסום.
מפילים את האשמה על הפקות המקור - חבל שאי-אפשר לקנות הכל מחו"ל
הבה נעשה סדר בדברים. כחלק מזיכיון השידור שלהן, נדרשות זכייניות הערוצים המסחריים לשדר תכניות המופקות בארץ - הפקות מקור, אשר מטבע הדברים עלותן גבוהה לאין שיעור לעומת רכישה של תכניות וסדרות מחו"ל. כמו כן נדרשות הזכייניות לשדר תכניות המוגדרות "סוגה עילית", אשר מטבען מושכות קהל צופים מצומצם יותר (או במילים אחרות מקבלות רייטינג נמוך יותר) מאשר תכניות "נמוכות" ופופולאריות.
בשל כך צפויות תכניות כאלה להניב הכנסות נמוכות יותר, שכן מחירי הפרסום בתכנית נמוכות-רייטינג הם נמוכים יחסית. וכך, מצמצום ההכנסות ומהכברת ההוצאות, מתקפח מצבן הכספי הזכייניות. פנו הזכייניות לרגולטור בבקשה לקבל הקלות בדרישות מנימוקים כלכליים. בין הסיבות למצבן מנו הזכייניות את העובדה שהן משלמות למשרדי הפרסום ולחברות המדיה עמלות בשיעורים גבוהים מאד.
יו"ר הרשות השנייה (נורית דאבוש) הורתה על בדיקה מדוקדקת, ואכן מצא עו"ד שטרום שהזכייניות משלמות עמלות בשיעורים גבוהים מאד. משרדי הפרסום וחברות המדיה חלקו על ממצאי עו"ד שטרום במידה חלקית או רבה, אולם המחלוקת הייתה לא על עצם תשלומי העמלות ועמלות היתר אלא על שיעורן. הרשות השנייה קיבלה את הממצאים והמסקנות של עו"ד שטרום וחזקה עלינו שבצורה כללית הממצאים המספריים של עו"ד שטרום הם מדויקים.
מכל הרעש התקשורתי הרב סביב הנושא עולה כאילו כל הבעיה מתמקדת בין הזכייניות ובין הרשות, וכי משרדי הפרסום וחברות המדיה נחשפים ומוצגים כמי שגורפים רווחים גבוהים. (וראו הידיעות שפורסמו בהקשר לתשקיף ההנפקה של משרד הפרסום אדלר-חומסקי & ורשבסקי).
איך זה עובד? תעקבו אחרי הכסף
נבחן את הצדדים הטכניים של התהליך, הזכייניות משלמות עמלות ומשרדי הפרסום מקבלים עמלות. עמלות מטבען הן תשלום המשולם לגורם מתווך, על ידי זה המעוניין למכור את מרכולתו ללקוחות באמצעות אותו גורם מתווך.
במקרה זה העמלות משולמות עבור מה ובגין מה? הגורם המעוניין הוא כמובן הזכיין, הגורם המתווך הוא משרד הפרסום או חברת המדיה שבבעלות, אבל מי הוא הלקוח המשלם עבור המרכולת? בכל ההמולה התקשורתית הוא נשכח לכאורה.
איכשהו יוצא שאנחנו הצרכנים סופגים את העלויות במוצרים
ובכן, הגורם המשלם הוא המפרסם. המפרסם רוכש מהזכייניות זמן אוויר לשידור הפרסומות שלו. הוא משלם עבור זמן אוויר זה סכומים לא מבוטלים המיועדים לכיסן של הזכייניות. הזכייניות מוותרות במודע על חלק ניכר מהכנסות אלו (כ 30% ויותר מצא עו"ד שטרום) ומעבירות אותו כעמלה לקופת המתווכים, הרי הם משרדי הפרסום וחברות המדיה.
אולם תופעה זו אינה מיוחדת רק לטלוויזיה המסחרית המפוקחת על ידי הרגולטור. גם עיתונים, מגאזינים, תחנות רדיו וכל אמצעי הפרסום באשר הם משלמים עמלות (דמי תיווך) למשרדי הפרסום ולחברות המדיה. גורמים אלה אינם ציבוריים ואין גורם רגולטורי המפקח עליהם. לגביהם, לכאורה, לא צריכה להיות טענה כל שהיא, הרי מדובר בהסכמים מסחריים בין שלושה גורמים עסקיים סוברניים לקבל החלטות.
האמנם? האם הציבור לא יוצא נפגע גם מתשלומי עמלה מוגזמת בערוצים אלה? האם לא ניתן לסבור שהמפרסמים מגלגלים את הוצאות הפרסום הגבוהות בתוך מחירי המוצרים? זו הרי אחת מהטענות הישנות והותיקות המכוונות כלפי הפרסום כענף כלכלי. וגם אם לא נקבל טענה זו במלואה, האם לציבור אין עניין שהמפרסמים יפעלו להקטין את הוצאותיהם בכלל ואת הוצאות הפרסום בפרט?
המפרסמים גוזרים על עצמם דממה - למה?
מאידך, אחת הטענות הישנות המסנגרות על הפרסום כענף כלכלי היא שהפרסום מאפשר קיום אמצעי תקשורת בלתי תלויים ועצמאיים. טענה חזקה וחשובה מאין כמותה. אבל אמצעי התקשורת נהנים רק משני שלישים של כספי המפרסמים.
תקציב הפרסום של המפרסמים ככלל הוא בלתי יעיל בעליל אם שליש ממנו מתכלה. האם האינטרס של המפרסמים הוא להוציא סכומים גבוהים מהדרוש?
מכל האמור לעיל עולה שאלה מרכזית אחת, מדוע לא נשמע קולם של המפרסמים? נכון אמנם שאי פה אי שם היה מי שהשמיע קול בודד, אולם היה זה קול יחיד ורפה. מדוע לא נשמעה אמירה של ארגוני המפרסמים, התעשיינים, לשכות המסחר על הנושא? מדוע לא נשמע קולם של בעלי העניין באותם מפרסמים שהם חברות ציבוריות?
שתיקה תמוהה. שתיקת הכבשים?
 שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות
החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%.
אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה.
המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)
רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- שי אהרונוביץ' על הרווחים הכלואים: "חברות דוגרות על מיליארדים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)
 סמוטריץ ממשלה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ’: “אין כוונה לפגוע בהטבות המס בקרנות ההשתלמות”
משרד האוצר מפריח "בלוני ניסוי" כדי לבדוק אם בשלה העת למסות את החסכון הפופולרי; אחרי שהכלכלן הראשי באוצר הציע לקצץ בהטבות המס, שר האוצר מבהיר שאין כוונה לפגוע באפיק החיסכון “לא נבטל הטבה שמחזיקה את מעמד הביניים אחרי שנה כלכלית קשה” 
אחרי הסערה הציבורית סביב האפשרות לפגיעה באחד מאפיקי החיסכון הפופולריים בישראל, קרנות ההשתלמות, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כי אין בכוונת הממשלה לשנות את תנאי המס הנהוגים כיום. ההצהרה מגיעה ימים ספורים אחרי שהכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, פרסם דוח שבו הציע לצמצם את ההטבות, בטענה שהן מוטות לטובת העשירונים העליונים - האוצר חקר ומצא - קרנות השתלמות זה מוצר מנצח...לעשירים.
הדוח של הכלכלן הראשי העלה לדיון מחודש את אחד מנושאי החיסכון המרכזיים במשק - קרנות ההשתלמות, שנחשבות זה שנים לאפיק היחיד שמאפשר חיסכון לטווח בינוני בלי תשלום מס רווח הון. לפי הנתונים שהוצגו, תשעה מתוך עשרה עובדים בעשירון העליון נהנים מקרן השתלמות, בעוד שבעשירון התחתון רק אחד מתוך עשרה. המשמעות, לטענת אברמזון, היא שההטבה שעלתה לקופת המדינה יותר משני מיליארד שקל בשנה מופנית בעיקר כלפי בעלי שכר גבוה, ולא אל השכבות שזקוקות לתמריץ חיסכון אמיתי.
בדוח הוצעו כמה צעדים לצמצום ההטבה, בהם הפחתת תקרת ההכנסה המזכה בהפקדה והגבלת הפטור ממס לשש שנות חיסכון בלבד. המשמעות הייתה שכל סכום שיופקד מעבר לכך ייחשף למס רווח הון עם המשיכה. ההצעה עוררה תגובות חריפות מצד ההסתדרות וחברי כנסת רבים - גם מהקואליציה - שהבהירו כי לא יסכימו לפגיעה באפיק שנחשב לקו הגנה חשוב לעובדים, בעיקר במעמד הביניים.
האוצר לוקח צעד אחורה - עד לפעם הבאה
בעקבות הלחץ הציבורי והפוליטי, סמוטריץ’ קטע את הדיון עוד לפני שהגיע לשולחן ועדת הכספים. “אין מקום לפגוע בהטבת המס הזאת, במיוחד עכשיו, אחרי שנה שבה הציבור נשא על כתפיו את עיקר הנטל הכלכלי של המלחמה”, אמר השר בדיון פנימי במשרדו. לדבריו, “לא נכון לבטל הטבה שחוסכת לעובדים כסף אמיתי ומעודדת חיסכון דווקא כשהם מנסים להתאושש”.
- סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למעשה, מדובר בשחזור של תסריט שחוזר כמעט מדי שנה ניסיון מצד הדרג המקצועי באוצר לצמצם את עלות ההטבות, שמסתיים בהבהרה מצד הדרג הפוליטי שהנושא ירד מהפרק. קרנות ההשתלמות, שהחלו בשנות ה-50 כקרן השתלמות למורים ועובדי מדינה, הפכו עם השנים לכלי חיסכון רחב לשכירים ועצמאים, שמאפשר למשוך את הכסף אחרי שש שנים ללא מס.

