קיצוץ הריבית לא שיכנע את הקונים: הנאסד"ק השיל 2.04%

מדד הדאו ג'ונס שהגיב בצניחה של כ-3.8% בתחילת היום, חתם בירידה של 1.06%. מניות סקטור הקמעונאות והפיננסים דווקא התחזקו. בישראליות:טבע איבדה 4.66%, הורמוניק הוסיפה 2.73% ואמפייר השילה 8.39%

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו ביום שלישי בירידות שערים חדות. לאחר מכירת החיסול עם פתיחת המסחר, כאשר מדד הנאסד"ק השיל כ-4.9% ומדד הדאו ג'ונס ירד כ-3.5% או כ-460 נקודות, התמתנו הירידות בעוד המשקיעים קיבלו את התמיכה שחיפשו מה'פד', על אף שהמהלך לא הרגיע את הרוחות לחלוטין.

כמו כן, הורדת הריבית לא רק חיזקה את מניות הסקטור הפיננסי, אלא גם עזרה לסקטור פגוע נוסף, מניות הקמעונאות. בהמשך להתחזקות סקטורים אלו התמתנו הירידות במדד הדאו ג'ונס, והוא ננעל בהפסד של 128 נקודות.

המשקיעים בארה"ב, ששבו מסוף שבוע ארוך לבושים באפודים, בהמשך לגל של ירידות שערים חדות בכל הבורסות ברחבי הגלובוס, קיבלו כשעה לפני הפתיחה, את הודעת וועדת הפד המפתיעה על ב-75 נקודות הבסיס ל-3.5%.

"לעולם לא משתלם להמר נגד הפדרל ריזרב", ציין ביל סטון, אסטרטג בכיר ב-PNC. "נראה כי ה'פד' מנסה לעקור את הסנטימנט השלילי בשוק, שנוצר בעקבות ההרגשה כי המיתון קרב.", הוסיף אד פיטרס, מנהל נכסים ב- PanAgora.

יומיים של ירידות שערים חדות, נרשמו בבורסות ברחבי העולם, בצל חששות מתגברות למיתון בארה"ב ופגיעה משמעותית ברווחי החברות. ישנם כאלה, שזעקו שמהלך המכירות החד, שנרשם ביומים האחרונים, מזכיר את התמוטטות השווקים בשנת 1987, למרות שמדד הדאו ג'ונס יצטרך להשיל כ-2,700 נקודות על-מנת להשוואות לאותה ירידה-באחוזים שנרשמה אז.

"הוועדה ביצעה את הצעד הזה לאור תחזית להחלשות הכלכלה והגידול החד בסיכונים לצמיחה", כתבו חברי וועדת השוק הפתוח בהצהרה שפורסמה. הצעד הינו חלק משרשרת צעדים רחבים שנועדו לעצור את גלישת הכלכלה הגדולה ביותר בעולם מלהיכנס למיתון, עוד נמסר.

למרות זאת, השווקים האמריקנים ככל הגלובוס עומדים כעת מול הסכנה לכניסה לטרטוריה הדובית - ירדו כבר 20% מהשיאים שנרשמו ב-2007.

בעולם

התנודתיות ברחבי העולם נמשכת, ושוקי ההון באירופה שפתחו את היום בירידות שערים חדות של כ-4% במדדים המובילים הספיקו להשלים פניית פרסה ולהינעל בטרטוריה הירוקה. הפוטסי הלונדוני התחזק ב-2.9%, הקאק 40 הצרפתי הוסיף 2.1% לערכו, הדקס הגרמני איבד 0.3%.

גם באסיה, נזכרו היום המשקיעים ב-11 בספטמבר - מדד שנחאי צנח ב-7.2%, הניקיי נחתך ב-5.7% והאנג סנג התרסק ב-8.6%. הקוספי הדרום קוריאני רשם ירידה של 4.2%. הבורסות באסיה הספיקו למחוק כבר יותר מ-5 טריליון דולר מתחילת השנה, על רקע החששות הכבדים ממיתון בארה"ב שיגררו האטה כלכלית עולמית.

מדדים ודולר

מדד הנאסד"ק ננעל בירידות של כ-2.04 לרמה של 2,292 הנקודות, לאחר שפתח בירידה של מעל 5%. מדד הדאו ג'ונס שהגיב בצניחה של כ-3.8% חתם בירידה של 1.06% לרמה של 11,971 הנקודות, בעודו מנסה לכבוש בחזרה את ה-12,000.

החוזים העתידיים על הנפט הגולמי ננעלו בירידה של 57 סנט לרמה של 90 דולר לחבית, והחוזים העתידיים על הזהב חתמו בעלייה של 8.6 דולר למחיר של 890.3 דולר לאונקיה.

הדולר מצליח להחזיר היום קצת מההפסדים שאיבד אל מול הין היפני, בהמשך לרמזים ששיעורי הריבית במעצמה הדיגיטלית עלולים לרדת. במקום אחר, הבנק המרכזי בקנדה צפוי להודיע היום את החלטתו בנוגע לריבית.

מניות במרכז

לכאוב את המשבר בסקטור הפיננסים בעוד 6 בנקים נוספים מדווחים היום על ירידה נוספת ברווחים כתוצאה מפגעי משבר האשראי והמשכנתאות. בנק ההשקעות Wachovia מאבד 98% מרווחיו בהשוואה לאשתקד, בנק אוף אמריקה הודיע על צניחה של 95% ברווחיו. רווחי בנק KeyCorp ירדו ב-83% ו-בנק Regions Financial השיל 80% מרווחיו.

דוחות החברות, שבתקופה האחרונה תופסים את מרב תשומת הלב בולטים היום יותר, תחת זרקור החששות מפני פגיעה ברווחי החברות - מי שיפספס צפוי להרגיש את פחדי המשקיעים, חזק. חברת JOHNSON&JOHNSON תדווח במהלך המסחר.

מניות מובילת החדשנות, חברת APPLE, נסחרות בירידות שערים של כ-4.5% במחזור הגבוה בנאסד"ק לקראת פרסום הדוחות - תדווח היום לאחר סגירת המסחר. מניות סיסקו, במקום השני במסחר, צונחות 4.8%.

יצרנית מוצרי הכימיקלים, DU PONT, הודיעה היום שרווחי הרבעון הרביעי נפלו ב-37% בהשוואה לשנה הקודמת, כאשר ההוצאות החד-פעמיות העיבו על השורה התחתונה. בהוצאת פריטים אלו, רווחי החברה קפצו ועקפו את ציפיות האנליסטים, בעוד עסקי החברה ברחבי העולם זינקו.

בחזית הפיננסית, בנק אוף אמריקה דיווח היום על ירידה של 95% ברווח לרמה של 268 מיליון דולר, או 5 סנט למניה, ברבעון הרביעי ופספס את ממוצע תחזיות האנליסטים שעמד על רווח של 18 סנט למניה ברבעון. בשורה הראשונה רשם הבנק צניחה של 32% בהכנסות לרמה של 12.67 מיליארד דולר. את הפגיעה בשורת הרווח הביא משבר האשראי ששלח את הבנק להפריש לחובות מסופקים 3.31 מיליארד דולר.

מניות YAHOO INC נסחרות היום תחת מעטה השמועות, כי החברה עשויה לפטר מאות עובדים בעקבות צמיחה איטית בהכנסות והפגיעה של הרשתות החברתיות ברווחיות.

ישראליות במרכז

ענקית התרופות הישראלית, חברת טבע חו"ל, הודיעה היום על רכישת חברת CoGenesys תמורת 400 מיליון דולר במזומן. CoGenesys הינה חברה פרטית שנוסדה ב-2005 ועוסקת בפיתוח מוקדם של תרופות על בסיס מולקולות חלבון, ולה 70 עובדים. טבע תממן את הרכישה מקופת המזומנים שלה, והעסקה צפויה להיסגר סופית במחצית הראשונה של השנה.

לאחר הסגירה, חברת אמדוקס תפרסם את תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2007 כולה. מחר, תיהיה זו צ'ק פוינט שתדווח את תוצאותיה.

חברת נייס חו"ל (סימול: NICE) הודיעה היום, כי קיבלה הזמנת המשך לפתרון IEX TotalView לניהול כח אדם מחברת מיקור החוץ לתהליכים עסקיים Aditya Birla Minacs. מהחברה נמסר, כי הזמנה זו מהווה צעד מהותי נוסף של חברת Minacs להפוך את IEX TotalView שהינו חלק מ- NICE SmartCenter, לסטנדרט ב-17 מוקדי שירות של החברה המעסיקים למעלה מ-9,000 עובדים.

חברת אמבלייז, הודיעה היום שחברת הבת, פורמולה חו"ל (סימול: FORTY.O) , מינתה את גיא ברנסטיין למנכ"ל, בתוקף המיידי. ברנסטיין מחליף את גד גולדסטיין, אשר שימש כנשיא ומנכ"ל פורמולה במשך 23 השנים האחרונות והעוזב לחפש הזדמנויות עסקיות אחרות.

מניות ביגבנד רשתות (סימול: BBND), אשר הספיקו להשיל כבר למעלה מ-80%, מאז שנגעו בשיא של 21.6 דולר לאחר ההנפקה במארס 2007 נסחרות היום, בהמשך להודעתה כי השיקה היום את הדור החמישי של פלטפורמת הווידיאו הדיגיטלי המותג שלה - BigBand Switched Video Services 5.0.

חברת סקופוס (נאסד"ק SCOP) דיווחה היום על עסקה חדשה עם TVMAX, מפעילת שירותי טלוויזיה בכבלים בטקסס, ולקוח חדש של סקופוס. החברה תספק פתרון כולל לרשת וידאו דיגיטלית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.