זינוקים באג"ח ה"זבל" - המגמה תימשך?
שבוע מסחר במגמה מעורבת באג"ח הממשלתי והפכפך מאד באג"ח החברות , חתם את שנת 2007. אגרות החוב השקליות נסחרו השבוע ללא שינויים גדולים כמעט בכל ימות השבוע ובמצטבר הן סיימו בעליות שערים קלות מאד. כך ננעלה תשואת השחר לשנתיים ב-5.30% שחר ל 5 שנים נושק (מלמטה) לתשואה של 6% ואילו השחר הארוך ביותר במח"מ של למעלה מ 11 שנים נסחר בתשואה של 6.45%.
לעומת השחרים, בצמודי המדד הממשלתיים הארוכים נרשמה מגמה ברורה של ירידות שערים ותשואתם של האגח"ים במח"מ 11-12 שנים נסגרה על 3.68%, לעומת 3.60% בסוף השבוע שעבר כך שהם ירדו כ-1% במהלך השבוע . בשאר הטווחים לפדיון המגמה היתה מעורבת עם נטיה לירידות.
כאמור, מסחר הפכפך וסוער מאד המשיך לאפיין את אגרות החוב הקונצרניות, ובפרט את תת הסקטור המכונה אג"ח "זבל".
בעוד שבימים הראשונים של השבוע, שהיו גם הימים האחרונים של שנת 2007, המשיכה המגמה השלילית של השבועות והחודשים האחרונים, החל מיום שלישי ה- 1.1.08 החליטו הפעילים שהשנה החדשה צריכה להיפתח ברגל ימין ויד נעלמה החלה לדחוף את המחירים באגרסיביות כלפיי מעלה.
עם זאת, קוראיו הנאמנים של הטור זוכרים בוודאי שבשבועות האחרונים הבאתי כאן מדי שבוע רשימה ארוכה של אגח"ים שהירידות השבועיות שלהם היו חדות ביותר, לעיתים אף דו ספרתיות, כך שיש לזכור שלאגח"ים הנ"ל יש מרחב רב לתיקון.
כך למשל זינקו בשבוע האחרון אגרות החוב של דיירקט קפיטל בלמעלה מ-5% (שתי הסדרות) גלובוס גרופ עלתה ב-11% בשלושת הימים האחרונים בלבד (החל מה 1.1.08), ואילו הגדילו לעשות אגרות החוב של חברת דיידלנד שזינקו ב-15% , כשגם במקרה הזה מדובר בשלושת ימי המסחר האחרונים בלבד. עוד בלטו אגרות החוב להמרה של חברת חלל שעלו בשיעורים של בין% 4 ל 6% וזאת בעקבות הצעת רכש חלקית למניות החברה.
האם המגמה הנ"ל תימשך או שמדובר רק בתיקון טכני לאחר ירידות השערים החדות – ימים יגידו. אישית, אני שב וחוזר על דעתי שגם אחרי עליות השערים החדות נראה כי בשוק האג"ח הקונצרני ישנן הזדמנויות רבות לקבע תשואות ריאליות יפות מאד ברמת סיכון הגיונית, אבל כל זאת בתנאי שמדובר במשקיע סבלני לטווח ארוך , שלא מתרגש מרכבת ההרים הזאת.
מאת: ערן סטפק, מנהל קרנות בכיר בבית ההשקעות מיטב.
לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי
צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית
צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.
חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח
חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.
בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.
בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.
- ChatGPT נהפך לבסטי החדש - למה זה גם מרגש וגם מפחיד
- מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל
החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.
ילד משקיע בשוק ההון צילום: ביזפורטל38% מבני הנוער אומרים שה-AI מבין אותם יותר טוב מהמשפחה והחברים
בתוך 3 שנים בלבד - 92% מהישראלים כבר משתמשים ב-AI, לפי דוח"ח האינטרנט של בזק אנחנו מבלים 1.5 שעות ביום בממוצע בלדבר עם הצ'אט; אחד מכל חמישה ישראלים משלם על כלי AI; השימוש מתרחב גם לתחומים רגישים: 38% קיבלו עצה רפואית; 59% בני נוער קיבלו תמיכה רגשית;
78% אומרים שהם פונים לאלגוריתם לפני בכלל ששוקלים לגשת לאיש מקצוע
בזק מפרסמת את דו"ח האינטרנט השנתי והמספרים בו מראים כמה אנחנו אימצנו את הבינה המלאכותית, זה אולי כמעט ללא תקדים אם נשווה למהפכות הטכנולוגיות הקודמות. סקר מקיף שכלל 4,750 ישראלים מגיל 13 ומעלה בשיתוף עם KANTAR ישראל, חושף כיצד ה-AI הפך מכלי ניסיוני למלווה יומיומי שמשפיע על כל תחום בחיים שלנו. מבריאות מתמיכה רגשית, דרך קניות, לימודים, ועד להורות ולתעסוקה.
92% מהישראלים השתמשו לפחות בכלי AI אחד בשלוש השנים האחרונות, שזה גידול של כ-33% בהשוואה לשנה שעברה, והוא עוקף בהרבה טכנולוגיות אחרות למשל לפלטפורמת המסרונים שאין מי מאיתנו שלא משתמש בה כיום, וואטסאפ, נדרשו 10 שנים כדי להגיע לאימוץ דומה כמו לכלי ה-AI ולעשיית קניות באתרי האונליין לקח אפילו שני עשורים כדי להגיע לאותן רמות.
הישראלי הממוצע משתמש כיום ב-2.7 כלי AI שונים, לעומת 1.8 בשנה שעברה. כל אחת מאיתנו מבלה בצ'אטים למיניהם כ-1.5 שעות ביום בממוצע, וזה קורה בעיקר בנייד. מי מוביל? ChatGPT בראש, אבל גם Gamma, Perplexity, Gemini ו-Canva מטפסים.
הנתונים מראים שה-AI לא רק מוסיף זמן מסך (70% מהמשתמשים הגבירו את השימוש בכלים כאלה בהשוואה לשנה שעברה) אלא הוא גם מחליף פעילויות אחרות: אצל 50% הוא בא על חשבון גלישה כללית באינטרנט, אצל 35% זה מגיע על חשבון רשתות חברתיות, ואצל 33% על חשבון צפייה בסטרימינג. אחד מכל חמישה ישראלים גם משלם על מנוי ל-AI, מה שמעיד על כמה השימוש חשוב לישראלים שמוכנים גם לשלם כדי לנצל את היכולות המוגברות ואת המודלים המשופרים.
- בזק מעלה את תחזית הרווח ל-1.55 מיליארד שקל
- בי-קום מממשת: סרצ'לייט ופורר מפיצים מניות בזק בהיקף של כ-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוכן באינטרנט "מתלכלך"
אבל לצד ההתלהבות, יש גם משבר אמון. 67% מהישראלים מודים שהם מתקשים להבחין בין תוכן שנוצר על ידי אדם לבין כזה שיוצר על ידי AI, ו-71% מהישראלים רוצים שתוכן שיוצר על ידי בינה מלאכותית יסומן ככזה.
