זינוקים באג"ח ה"זבל" - המגמה תימשך?

האם המגמה הנ"ל תימשך או שמדובר רק בתיקון טכני לאחר ירידות השערים החדות – ימים יגידו ובעיקר - הסבלנות תשתלם
ערן סטפק |

שבוע מסחר במגמה מעורבת באג"ח הממשלתי והפכפך מאד באג"ח החברות , חתם את שנת 2007. אגרות החוב השקליות נסחרו השבוע ללא שינויים גדולים כמעט בכל ימות השבוע ובמצטבר הן סיימו בעליות שערים קלות מאד. כך ננעלה תשואת השחר לשנתיים ב-5.30% שחר ל 5 שנים נושק (מלמטה) לתשואה של 6% ואילו השחר הארוך ביותר במח"מ של למעלה מ 11 שנים נסחר בתשואה של 6.45%.

לעומת השחרים, בצמודי המדד הממשלתיים הארוכים נרשמה מגמה ברורה של ירידות שערים ותשואתם של האגח"ים במח"מ 11-12 שנים נסגרה על 3.68%, לעומת 3.60% בסוף השבוע שעבר כך שהם ירדו כ-1% במהלך השבוע . בשאר הטווחים לפדיון המגמה היתה מעורבת עם נטיה לירידות.

כאמור, מסחר הפכפך וסוער מאד המשיך לאפיין את אגרות החוב הקונצרניות, ובפרט את תת הסקטור המכונה אג"ח "זבל".

בעוד שבימים הראשונים של השבוע, שהיו גם הימים האחרונים של שנת 2007, המשיכה המגמה השלילית של השבועות והחודשים האחרונים, החל מיום שלישי ה- 1.1.08 החליטו הפעילים שהשנה החדשה צריכה להיפתח ברגל ימין ויד נעלמה החלה לדחוף את המחירים באגרסיביות כלפיי מעלה.

עם זאת, קוראיו הנאמנים של הטור זוכרים בוודאי שבשבועות האחרונים הבאתי כאן מדי שבוע רשימה ארוכה של אגח"ים שהירידות השבועיות שלהם היו חדות ביותר, לעיתים אף דו ספרתיות, כך שיש לזכור שלאגח"ים הנ"ל יש מרחב רב לתיקון.

כך למשל זינקו בשבוע האחרון אגרות החוב של דיירקט קפיטל בלמעלה מ-5% (שתי הסדרות) גלובוס גרופ עלתה ב-11% בשלושת הימים האחרונים בלבד (החל מה 1.1.08), ואילו הגדילו לעשות אגרות החוב של חברת דיידלנד שזינקו ב-15% , כשגם במקרה הזה מדובר בשלושת ימי המסחר האחרונים בלבד. עוד בלטו אגרות החוב להמרה של חברת חלל שעלו בשיעורים של בין% 4 ל 6% וזאת בעקבות הצעת רכש חלקית למניות החברה.

האם המגמה הנ"ל תימשך או שמדובר רק בתיקון טכני לאחר ירידות השערים החדות – ימים יגידו. אישית, אני שב וחוזר על דעתי שגם אחרי עליות השערים החדות נראה כי בשוק האג"ח הקונצרני ישנן הזדמנויות רבות לקבע תשואות ריאליות יפות מאד ברמת סיכון הגיונית, אבל כל זאת בתנאי שמדובר במשקיע סבלני לטווח ארוך , שלא מתרגש מרכבת ההרים הזאת.

מאת: ערן סטפק, מנהל קרנות בכיר בבית ההשקעות מיטב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-100 מיליארד שקל מעל היעד״

בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס

ליאור דנקנר |

ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.

אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-100.5 מיליארד שקל מעבר ליעד.

הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה. 

הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%


נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות

לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.

מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.