הכל על קניית אופניים: בין 1,200 ל-50 אלף ש'

ממושגים בסיסיים ועד התאמה אישית, מהקסדה ועד המשקף האוירודינמי, מהספה בבית ועד המסלולים הכי יפים. כל מה שרציתם לדעת על התחום הדו גלגלי (הלא ממונע)
משה בנימין | (1)

מערכת Bizportal מגישה לכם את מדריך הקנייה שיעזור לכם לקחת את ההחלטה הנכונה לפני שאתם מכניסים את היד לכיס. והפעם: אופניים.

מה המכנה המשותף בין אודי אנג'ל, שלמה נחמה וששי מאיר ?

טוב, אז מעבר לעובדה שמדובר בכמה מאנשי העסקים המוצלחים בארץ, שלושתם (ועוד רבים) הפכו את רכיבת האופניים לחלק מחייהם.

ענף האופניים נמצא בהתפתחות מתמדת בישראל והצליח לסחוף אליו רבים, כמעט בכל הגילאים, שבכל סופשבוע יוצאים למסלולי רכיבה מתוכננים בחבורות קבועות.

הענף שהיה עד סוף שנת 99' נחלתם של מכורים בלבד, הפך בשנים האחרונות לתרבות אופניים פופולארית של ממש: רשתות אופניים, פורומים באינטרנט, דגמים חדשניים ואביזרים נלווים.

מערכת Bizportal נעזרה בסיגל ירון, דוברת איגוד האופניים (לשעבר), רוכבת אופניים ותיקה, ובעלת משרד יחסי ציבור המתמחה בתחום הצרכנות ותרבות הפנאי, ויצאה לבדוק מה הם הדברים שחשוב שתדעו לפני שאתם מחליטים על רכישת זוג אופניים.

לפני שנתחיל, נעבור על המושגים הבסיסיים

היום לא ניתן לקנות אופניים ללא מחקר של מספר שבועות לפחות. מקובל בענף האופניים לבצע חלוקה בין "אופני מדבקה" לאופני מותג.

"אופני מדבקה" – אלו אופניים שאינם שייכים למותג מסוים. הם מיוצרים לרוב בסין או בטיוואן על פי הזמנת היצרן המקומי ומאיכות יצור נמוכה ומיובאים בכמויות גדולות. המונח "מדבקה" נולד ממדבקת המותג המודבקת לאופניים על ידי היצרן המקומי. חשוב לדעת שעקב השימוש בחלקים זולים האופניים לא מצליחים לעמוד בדרישה הראשונית לאמינות ולנוחות. טווח המחירים שלהם בהתאם הוא בין 200-700 שקל.

"אופני כניסה" - המושג נקבע על ידי מתכנני אופניים ובהנדסת האנוש והכוונה היא לאופניים המיועדות לפעילות ספורטיבית ברמה בסיסית, שתכנונם מקל על הרוכב המתחיל באמצעות גיאומטריה נוחה ובחירת חלקים אופטימאלית בתקציב נמוך יחסית. שפע מותגי האופניים עלול בהחלט לבלבל כל מי שמעוניין לבצע סקר שוק לפני ההחלטה על קניית אופניים ופער המחירים עצום. "אופני הכניסה" מאפשרים לרוכב המתחיל אופניים ממותגות במחיר התחלתי – כך תוכלו לראות אם התחביב אכן מוצא חן בעיניכם עם אופניים איכותיות ומקצועיות סביב 1200 שקל.

"אופני מותג" - פה אנחנו כבר מתחילים לדבר. אלו אופניים אשר נרכשו תחת מותג מוכר בעולם ויש להם מפעל ייצור משלהם בחו"ל המייצר אופניים בקטגוריות שונות: הרים (קרוס קאונטרי), כביש, שבילים, פרירייד, אופני נשים, אופני עיר ועוד. אלו חברות המעניקות חסות גם לרוכבים מקצוענים ידועים בעולם. תחת שם זה נוכל למצוא חברות כמו: קנונדייל, טרק, סנטה קרוז, ספשלייזד ועוד. טווח המחירים לגבי אופניים אלו נע בין 1200-50,000 שקל.

אין טעם לרכוש אופניים במחירים אסטרונומיים, אפילו אם השיקול הכספי לא מהווה בעיה עבורכם ולו בשל העובדה שזהו תחביב שאתם רוצים להתנסות בו ולהחליט אם הוא מתאים לכם בכלל ודבר שני, על מנת להעריך את האיכותי ביותר צריך גם לרכוש מיומנות בעת הרכיבה וזאת ניתן לעשות עם אופני כניסה.

איך אני יודע מה זוג האופניים המתאים לי ?

השיקול הראשון בבחירת אופני מותג הוא הצרכים שלי בתור רוכב/ת, כלומר: אופי הרכיבה הצפוי. האם מדובר ברכיבת שטח, כביש, עיר או אתגרי.

אופני הרים - אלו האופניים הנמכרים והנפוצים ביותר מבין אופני המותג. כאן עומדים במבחן, עמידות השלדה והאבזור הנלווה לאופניים (כמו: קראנק, מעבירי הילוכים, בולם זעזועים) ומכאן, רכישת אופני מותג הם הכרח. אופני מדבקה ככל הנראה יצאו משימוש אחרי רכיבה אחת בלבד בשטח ומכאן אין זה מומלץ לעשות בהם שימוש בשטח. המחירים הם בין 2000-7000 שקל.

אופני כביש (אופני מרוץ) - התחום הותיק ביותר בענף, מיועדים לרכיבת כושר ותחרות. לאופניים כידון מתעקל ותנוחת רכיבה כפופה אוירודינמית. מחירם נע בין 2500 – 40,000 שקל.

אופני העיר – כשמם כן הם, מיועדים לרכיבה בעיר לצורכי תחבורה שוטפת. אופני העיר הם למעשה בני כלאיים הכוללים את יתרונות אופני ההרים עם בולם זעזועים, מערכת הילוכים מתאימה לעליות ומערכת בלימה משופרת ובנוסף משלבים את יתרונות אופני הכביש – גלגלים מהירים עם צמיגים חלקים, ללא בליטות אשר מתאימים לרכיבת אספלט. תנוחת הרכיבה תהיה זקופה והאוכף גדול ורך. מחירם נע בין 1100 שקל ועד 3000 שקל.

אופני שבילים – אופניים עם שלדה קשיחה במבנה אופנוע המתאימים לנסיעה על תווי שטח מסולע ועל מכשולים כבדים. המחיר נע בין 5500 - 20 אלף שקל.

סוג נוסף של אופניים התופס פופולאריות בשנים האחרונות מכונה אופני פרירייד (הכוללים אופני דאונהיל, TRIAL, דירט ג'אמפ ועוד) המדובר באופניים המשמשות לרכיבה אתגרית (אקסטרים) הכוללת מורדות הרריים, סלעים משוננים, סיבובים חדים וצניחות חופשיות מגבהים, מסלעים וממדרגות ("דרופים") ושאר אתגרים. האופניים המתאימים לסגנון זה הן "מפלצות" הענף ודומים בתצורה שלהם לאופנועים. האופניים כבדים יחסית, סביב ה-20 ק"ג, בעלי בולמים וצמיגים רחבים. מחירם נע בין 14- 25 אלף שקל.

בעת ההחלטה לרכוש אופניים כדאי שתדעו מיהם היבואנים הגדולים לאופני מותג הפועלים בארץ. אני מציעה להגיע למתחם רח' החשמונאים ומנחם בגין בתל אביב שם תמצאו את ריכוז חנויות הדגל של רשתות האופניים הגדולות: רשת רוזן את מינץ (בעלת 13 סניפים ומייבאת בעיקר את רוקי מאונטיין, מרידה, GT אופני הכביש COLNAGO ואופני היוקרה אלסוורת', רשת מצמן את מירוץ (11סניפים) יבואני ספשלייזד, הארו, ראלי ואופני היוקרה סנטה קרוז, חברת CTC יבואני טרק, גארי פישר וקליין חברת DAA יבואנית קנונדייל (חנות דגל בתל אביב למותגי אופניים יוקרתיים.SCOTT USA (2 סניפים) יבואני סקוט ונורקו, בייק קלאב יבואני GIANT, K2 ועוד. לצד הרשתות הגדולות פועלות עשרות חנויות אופניים שכונתיות, שמספקות פריסה רחבה יותר של האופניים הממותגים ברחבי הארץ.

מה בודקים בעת התאמת האופניים ?

בשוק האופניים אין חולקים על כך שהנושא הכי חשוב הוא התאמת שלדת האופניים לרוכב/ת. הדבר נמדד על פי גודל השלדה. האופניים צריכים להיות נוחים. תנוחת הרכיבה צריכה להיות נוחה. הכסא אולי יכאיב במפשעה בימים הראשונים, אבל כאבי גב/ברכיים/צואר/מרפקים אסור שיהיו. אם ישנם - האופניים כנראה לא מתאימים למידתכם או שאינם מכוונים כראוי. אחרי כיוון מידת השלדה צריך לבחור גיאומטריה שמתאימה לרוכב ולסגנון הרכיבה. אורך המוט העליון צריך להיות כזה שבעת רכיבה יראה הרוכב את ציר הגלגל הקדמי באמצע ה"סטם" - המוט המחבר את הכידון לציר המזלג הקדמי). אם הציר נראה קרוב לכידון עצמו אזי השלדה ארוכה מידי לרוכב, אם הציר נראה קרוב יותר לציר המזלג אזי השלדה קצרה מידי לרוכב.

מערכת ההנעה באופניים נתונה לבלאי וזקוקה טיפול תקופתי - תלוי באופי ובתדירות הרכיבה. חשוב לוודא שחנות האופניים ממנה אתם קונים את האופניים, מסוגלת לתת שירות טוב ומלא לאופניים שאתם קונים.

מהם האביזרים הנלווים שחשוב לרכוש לרכיבת אופניים ?

האביזרים הנלווים מהווים היום אופנה בפני עצמה. זהו חלק מה"פאנאש" (מצרפתית: סגנון, סטייל) של רוכבי האופניים הכולל את הלוק המושלם של קסדה, נעלי רכיבה אופנתיות, חולצות, מכנסי רכיבה, כפפות, בנדנות וכו'. הרוכבים הישראלים מאוד אוהבים איכות ומותגים ומוכנים לשלם כסף טוב עבורם.

קסדה - איכות הקסדה באה לידי ביטוי בקלות שלה מצד אחד ובקשיחותה מהצד השני. אלמנט נוסף שנכנס בשיקול המחיר הוא מידת אוורור הקסדה. המחיר נע בין 100-700 שקל.

כפפות - מגוון הכפפות המוצע בשוק הוא רחב. בעיקרון רוכבי כביש משתמשים בכפפות מבד עדין יותר לעומת רוכבי השטח עד לשימוש רוכבי הפרירייד בכפפות מאסיביות ביותר. המחיר נע בין 100-300 שקל.

נעלי רכיבה - רוכבי אופניים משתמשים בנעלי רכיבה המתחברות עם קליפס לפדלים. הרכיבה הופכת לאיכותית ויעילה יותר. רק שצריך לקחת בחשבון כמה נפילות די כואבות, עד שמתרגלים. עלות הנעליים נעה בין 300 – 1700 שקל.

בגדי רכיבה - מכנסי הטייטס המפורסמים בהם נראים רוכבים המרופדים באזור המפשעה. חולצות בדוגמאות ססגוניות , מעילי רוח בחורף ועוד. חליפת חולצה ומכנס תתחיל ב-400 שקל ועשויה להגיע גם עד 1100 שקל.

משקפי שמש אופנתיים לרוכבי אופניים - משקפיים קלים, אוירודינמיים היושבים באופן יציב על האף ומכסים יפה יפה את העיניים מבלי לגרום לאדים בעדשות המשקפיים. המותגים הבולטים: רודי פרוג'קט ואוקלי 500-800 שקל.

מגיני מרפקים, מגיני ברכיים לרוכבי השבילים והפרירייד - עוד 200 - 400 שקל.

אז מה היה לנו שם ?

המחיר לרוכב החסכן והמתחיל:

אופני "מדבקה" + אביזרים נלווים זולים (ללא המשקפיים) = כ- 2300 שקל

המחיר לרוכב העירוני הממוצע:

אופני עיר + אביזרים נלווים + משקפיים = כ- 4950 שקל

המחיר לרוכב המקצוען והמשקיע:

אופני כביש + אביזרים נלווים + משקפיים = כ- 30 אלף שקל

ולסיכום, אחרי שבדקנו, התאמנו ושילמנו, לאן נוסעים ?

מסלולים לדיווש

לרוכבי כביש - את רוב רוכבי הכביש מאזור המרכז, השפלה וירושלים תוכלו למצוא מוקדם, בשבת בבוקר מגיעים לאזור המכונה "המשולש". הרכיבה נמשכת עד 10-11 בבוקר ואז הם מתפזרים למשפחותיהם. נקודת המפגש היא צומת נחשון ומשם היא גם תחילת הרכיבה במסלול של 50 ק"מ המתנהלים בכביש מישורי פחות או יותר. כדאי להגיע לשם ומשם להתחיל את המסלול: הרכיבה מתחילה על כביש מספר 3 עד שערי אברהם, לפני צומת ראם, משם פונים שמאלה לכביש 383, צומת זכריה וימינה לכביש 38 לעלייה לבית שמש, מגיעים לצומת שמשון ופנייה לכביש 44 עד צומת נחשון.

לרוכבי שטח

מסלול ביער בן שמן המסלול מאפשר חוויית רכיבה נהדרת לרוכבי שטח מתחילים ומתקדמים. יש להגיע למצפה מודיעין על כביש 443 להחנות הרכב בחניה. חזרה עם האופניים לכביש רכיבה מזרחה על כביש 443 כ-2.5 ק"מ, (עוברים את פארק נאות קדומים משמאל), פניה ימינה דרומה, שביל מסומן שחור ממשיכים בירידה כל הזמן על השביל השחור. לאחר 1.7 ק"מ פניה ימינה מערבה.המשך רכיבה כ - 2.5 ק"מ היער כל הזמן מימיננו.פניה ימינה שמאלה יש לשמור על השביל הראשי (השחור). המשך רכיבה 1 ק"מ מגיעים לכביש גימזו, פונים ימינה צפונה על הכביש, רכיבה של 1 ק"מ צפונה פארק הקופים משמאלנו. אפשרות ראשונה (פחות מענינית ומסוכנת) רכיבה על הכביש עד כביש 443 פניה ימינה וחזרה למצפה מודיעין. אפשרות שניה כניסה ימינה לשבילי היער ורכיבה מקביל לכביש עד החניה של מצפה מודעין. לאחר מעבר פארק הקופים פניה ימינה ליער תוביל אותנו להפסקת הקפה יש שולחנות ומים. מי שרוצה להאריך את המסלול ולהרוויח תצפית יפהפיה יכול לנסוע ממצפה מודיעין צפונה מתחת לכביש לכיוון תל חדיד על שביל ישראל יש שם ירידה נפלאה וקופצנית מאוד ואז עליה לתצפית נהדרת לכיוון תל אביב. אפשר לחזור באותה הדרך או להמשיך בסימון כחול (לא שביל ישראל) עד הכביש ולחזור על הכביש.

למקומות..היכון..זוז !

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    RED 24/02/2018 00:01
    הגב לתגובה זו
    איפה ז"ק ש"מ?
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה

רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רווחים כלואים

החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%. 

אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה. 

המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)

רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.

"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)