אוזן: לתגמל את היועץ ההסדר הפנסיוני לפי שירותיו
"יש לתגמל את מנהל ההסדר הפנסיוני על שירותיו ולא רק על המוצר", כך אמר היום מאיר אוזן, יו"ר קבוצת שקל ויו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, בכנס הביטוח והפנסיה של עדיף, שהתקיים היום בהשתתפות ח"כ עמיר פרץ, קובעי המדיניות ראשי הענף ומנהלי חברות הביטוח והבנקים. לדברי אוזן, "כל עוד התנאים הסוציאליים הם חלק מתנאי ההעסקה של העובד, המעסיק לא יכול לשחרר עצמו מדאגה לעובד, כיוון שהוא הגורם היחיד אליו יחזור העובד במקרה של בעיה. לכן, לא נראה נטישת מעסיקים את התחום הפנסיוני, אלא דאגה, תוך מתן בחירה לעובד באם יצטרף להסדר הפנסיוני של התאגיד, או לכל הסדר פנסיוני אחר". אוזן הוסיף: "אין תחליף לכוחו של התאגיד לדאוג לתנאי העובד, ולכן המעסיקים ימשיכו לתת את הטון, כשמצד שני העובדה שבחירת המעסיק היא בגדר המלצה בלבד, תיצור מצב בו כאשר התנאים אינם מתאימים לעובד מסוים - לדוגמא, אם מגיע עם קרן פנסיה ממקום עבודה קודם - המעסיק ייתן לכך משקל בעת בחירת ההסדר הפנסיוני לעובד הספציפי, כך שהחוק יוצר איזון נכון בין צרכי המעסיק לדאוג לעובד ובין רצון העובד לתנאים אופטימליים. בנוגע לתפקיד הבנקים על מפת הפנסיה החדשה אמר אוזן: "המחוקק צריך להיות עירני לכך שהבנקים תופסים את תפקידם כיועצים יותר כמשווקים, וזו לא היתה כוונת המחוקק. הכוונה היתה לאפשר שירותי ייעוץ ללקוחות הבנקים, ולא לאפשר שיווק ודחיפת מוצרים על ידם. אינני מבין איך הבנקים יוכלו לייעץ אם אין להם את כל המוצרים. כדאי לשקול דחיית כניסת הבנקים אל השוק הפנסיוני רק לאחר שיוכלו להציע את מגוון המוצרים". לדברי אוזן: "לבנקים נדמה, שאם הם קונים תוכנה, נדמה להם שהם יודעים לייעץ. הם אינם מבינים שזו דיסיפלינה מעמיקה ומקצועית, שדורשת ידע רב בביטוח, בהכרת המוצרים ההסטוריים והחדשניים, בדיני עבודה ועוד. כיום רק מנהלי ההמנהל ההסדר הפנסיוני הם הכתובת למעסיקים ולעובדים לצורך בנייה של תכניות ביטוח משולבות, שבהן ניתן לתת פתרון כולל לעובד ולמעביד". כמו כן, התייחס אוזן להם תפקידיו של מנהל ההסדר הפנסיוני במפה החדשה ואמר כי ירידת העמלות, התגברות התחרות בשוק הפנסיה והפיננסים והכניסה העתידית של הבנקים לתחום הפנסיה, כל אלה פוגעים במרווח של מנהל ההסדר. מעבר לכך תפקידו של מנהל ההסדר הפנסיוני יותר מורכב מבעבר, כיוון שעליו לעבוד מול גורמים רבים במקביל ולמעשה יהפוך היועץ הפנסיוני לגורם חיצוני שיפתח יכולות עבודה מול מספר גורמים. היות והייעוץ יותר מורכב מבעבר, אומר אוזן ובגלל השחיקה במרווחים, התשלום על חיסכון לפנסיה צריך לכלול גם תשלום על השירות שנותן היועץ הפנסיוני ולא רק תשלום על המוצר כפי שהיה נהוג עד כה. ריבוי הרפורמות והרגולציה שובר את המודל הפנסיוני ההומוגני שהיה מקובל עד כה, יש שונות רבה במוצרים וכדי לאפשר למנהל ההסדר לבנות תשתית של שירות איכותי, יש לתגמלו בהתאם, בין אם על ידי המעסיק ובין אם על ידי העובד ישירות. בנוסף התייחס אוזן לבעייתיות הקיימת כיום בעבודתו של מנהל ההסדרים הפנסיונים וקרא לגורמים בתעשייה לפתח סטנדרט אחיד שיבוסס על פרוטוקול שיוסכם על כל הגופים בשוק הפנסיה והביטוח. באמצעות הפרוטוקול ניתן יהיה להקים מערכת לאחזור מידע על הלקוחות וניתן יהיה לשלוף מידע מלא על מצבם הפיננסי והפנסיוני. נכון להיום קיים כאוס אדיר בכל הנוגע לפענוח המידע ואנרגיה רבה מושקעת בפענוח המידע על הלקוח מתוך מאגרי מידע רבים.