קלרנההמניה שמזנקת 30% ביום המסחר הראשון שלה
קלרנה, שבעיצומו של משבר 2022 התרסקה משווי של יותר מ-45 מיליארד דולר ל-6.7 מיליארד בלבד, נכנסה לוול סטריט ומכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה
קלרנה Klarna Group plc 3.81% מזנקת ב-30% במסחר הראשון שלה, למרות שהחברה שווה היום פחות ממחצית מהשיא שלה לפני שלוש שנים. החברה מכרה 34.3 מיליון מניות במחיר של 40 דולר למניה, וגייסה 1.37 מיליארד דולר. הביקוש היה כל כך גדול שהמשקיעים רצו פי שניים יותר מניות ממה שהוצע, וההנפקה תומחרה מעל הטווח שתוכנן מראש. התוצאה: זינוק של 30% במסחר הראשון למחיר של 52 דולר למניה.
בשיא הקורונה ב-2021, קלרנה גייסה כסף פרטי בהערכת שווי של 45.6 מיליארד דולר. החברה עדיין לא הייתה נסחרת בבורסה, אבל רכבה על הגל של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". עם זאת, האינפלציה הגיעה והריביות עלו, גיוס הון פרטי ב-2022 העריך אותה רק ב-6.7 מיליארד דולר - צניחה של יותר מ-80%.
כעת, עם שווי של כמעט 20 מיליארד דולר, קלרנה מוכיחה שהיא לא רק שרדה את המשבר . המנכ"ל סבסטיאן סימיאטקובסקי מסביר שהמשקיעים כמעט לא שאלו על "קנה עכשיו, שלם אחר כך" במהלך מסע השיווק למשקיעים. "זה היה נפלא לראות שהמסר עובר - שזה לא רק קנה עכשיו, שלם אחר כך", אמר.
קלרנה של היום היא חברה אחרת
החברה הפכה לבנק דיגיטלי מלא שמציע חשבונות חיסכון, חשבונות עובר ושב וכרטיסי אשראי. המוצר החדש שלה נקרא "מימון הוגן" - זה מאפשר ללקוחות לפרוס תשלומים על פריטים יקרים יותר לתקופה ארוכה יותר, כמו רכישת ריהוט או מכשירי חשמל. זה עדיין רק 2% מסך העסקאות שלה, אבל מספר הסוחרים שמציעים את השירות הזה הכפיל עצמו בשנתיים האחרונות. עם זאת, הבעיה עם "מימון הוגן" היא שהוא דורש מקלרנה להקצות יותר הפרשות לחובות מסופקים. כשאתה נותן הלוואות ארוכות טווח, אתה צריך להתכונן לזה שלא כולן יוחזרו. זה לוחץ על התוצאות הכספיות בטווח הקצר, אבל יכול להיות משתלם בטווח הארוך.
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- ההנפקה השנייה בגודלה לשנה מזנקת מעל 50% ביומה הראשון בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבחירה להנפיק דווקא בניו יורק אינה מקרית. ארה״ב היא השוק הגדול ביותר של קלרנה, שם היא עובדת עם קמעונאיות ענק כמו Walmart ו-eBay. שיתופי פעולה אלה חיזקו את מעמדה של החברה והפכו את שמה למוכר גם מחוץ לאירופה. באירופה, ובייחוד בגרמניה, קלרנה כבר מזמן נחשבת לשם מוכר כמעט כמו ויזה או פייפאל. מעבר לשוק האמריקאי והאירופי, קלרנה פועלת כיום ב-26 מדינות ברחבי העולם. בשנה האחרונה בלבד היא הוסיפה 26 מיליון משתמשים פעילים חדשים, נתון שממחיש את הביקוש ההולך וגובר לשירותיה ואת יכולתה להתרחב גם בשווקים חדשים.
ביצועים פיננסיים
קלרנה הפסידה 153 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה, לעומת הפסד של 38 מיליון דולר באותה תקופה אשתקד. אבל ההכנסות עלו מ-1.33 מיליארד דולר ל-1.52 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה ההפסד הנקי עמד על 99 מיליון דולר, וברבעון השני גדל ל-52 מיליון דולר לעומת 18 מיליון בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. לפי סמנכ"ל הכספים ניקלאס נגלן, הדבר נובע מהרחבת תיק ההלוואות – ולכן נדרשות הפרשות גבוהות יותר, אך לא מעיד על הרעה באיכות האשראי עצמה.
החברה בעצם לא צריכה את הכסף מההנפקה. סימיאטקובסקי אומר שהחברה "בת קיימא מבחינת הון" ומכרה רק כ-200 מיליון דולר בניירות ערך חדשים. אז למה בכלל להנפיק? המנכ״ל התבדח ואמר כי אחרי 20 שנה של משקיעים פרטיים ועובדים שקנו מניות, זה הפך לכל כך מסובך לעקוב אחרי המסחר הפרטי ב"גוגל שיטס" שעדיף היה לצאת לבורסה.
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- הפד בדרך להורדת ריבית נוספת - אך חושש לאבד שליטה על האינפלציה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
אנשי קלרנה הוסיפו כי עצם ההנפקה מעניקה לחברה אמינות גדולה יותר מול לקוחותיה והסוחרים שעובדים עמה. "זה אות ברור לשוק שאנחנו שחקן אמיתי ויציב," אמר דיוויד סקייס, סמנכ"ל המסחר בחברה. לדבריו, עצם המעבר לבורסה הוא מסר של בגרות פיננסית ושקיפות, שמחזק את מעמדה של קלרנה כגוף פיננסי בינלאומי משמעותי.
שוק ההנפקות האמריקאי מתחמם
ההנפקה באה בזמן טוב. שוק ההנפקות האמריקאי מתאושש אחרי שנתיים קשות. חברות כמו סירקל (קריפטו) ופיגמה (עיצוב דיגיטלי) זינקו ביום המסחר הראשון שלהן ונתנו למשקיעים תיאבון להנפקות חדשות. השבוע הזה עמוס במיוחד - לצד קלרנה יוצאות לבורסה גם Gemini של האחים וינקלבוס, חברת ההנדסה Legence Corp וחברת הקפה Black Rock Coffee Bar. השנה כבר גויסו 25.7 מיליארד דולר, לעומת 20.4 מיליארד באותה תקופה אשתקד.
המשקיעים הוותיקים של קלרנה חוגגים. Sequoia Capital, שמחזיקה בכ-22% מכוח ההצבעה אחרי ההנפקה, הרוויחה 2.7 מיליארד דולר על ההשקעה המקורית שלה. החזר של יותר מפי 6 - לא רע עבור קרן השקעות שחוותה כמה שנים קשות בפינטק. המשקיעים האחרים גם נהנים מההצלחה. המיליארדר הדני אנדרס הולץ' פובלסן יחזיק בכ-8.9% מכוח ההצבעה דרך חברת Heartland. השותף המייסד ויקטור יעקובסון יחזיק ב-8.8%, וסימיאטקובסקי עצמו יחזיק ב-7.4%. החלוקה הזאת אומרת שאף אחד מהמייסדים לא יכול לקבל החלטות לבדו, מה שמכריח אותם לשתף פעולה עם המשקיעים הגדולים.
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם
OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.
שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.
OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.
חיסכון מוחשי בזמן ובכסף
הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.
- עסקת ענק בין גוגל ואנת'רופיק
- אנת'רופיק חוזה הכנסה שנתית של 9 מיליארד דולר ל-2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.
