
מניית אנבידיה מטפסת: איך זה קשור לאורקל ולאיזה מחיר היא צפויה לעלות?
הביקוש למחשוב בינה מלאכותית ממשיך להזניק את מניות ענקית השבבים אנבידיה. המניה עלתה אתמול 4%, ומוסיפה כעט כ-0.8%
הלקוחות של אורקל הם גם הלקוחות של אנבידיה. כשהם מריצים את מערכות ה-AI הם זקוקים לשבבים של אנבידיה ולשרתי הענן של אורקל. כשאורקל מדווחת על מספרים מאוד גבוהים ומפתיעים, זה אומר שהשוק תוסס. זה לא בהכרח מעיד שאצל אנבידיה צפוי רבעון מדהים. אנחנו לא באמת יודעים איך תהליך ההצטיידות מתבצע. מה רוכשים קודם, מה רוכשם אחרי? אולי בגלל החשש שלא יהיה הלקוחות קנו בשלב ראשון המון שבבי AI של אנבידיה ועכשיו מתחילים לרכוש לשלב ההסקה (שבו ה-AI כבר יודע להסיק בעצמו) את השרתים המתאימים?
ועדיין, ברור שזה סימן חיובי. אנביידה שירדה ב-8% מהשיא, חזרה השבוע לעלות, והיא כבר כ-2% מהשיא.
אורקל הפתיעה בענק וחשוב להזכיר שבחברות קטנות יכולות להיות תנודות והפתעות, אבל בחברות ענק זה נדיר מאוד. זאת חברה של בקלוג בהיקף 100 מיליארד דולר, זינוק לכיוון 400 מיליארד זאת דרמה ענקית. זאת צמיחה חסרת תקדים שממחישה את האצת המעבר ליישומי בינה מלאכותית בקנה.
מחוזי ענן למיליארדי GPU: איך אורקל מזניקה את אנבידיה
חברות ענן כמו אורקל, אמזון, מיקרוסופט וגוגל נדרשות לספק קיבולת מחשוב אדירה כדי לענות על הביקוש הגואה. לקוחות עסקיים, אוניברסיטאות וחברות הזנק בתחום הבינה המלאכותית דורשים כוח עיבוד עצום. עיקר הדרישה נוגע לשבבי GPU - יחידות עיבוד גרפיות שמיועדות לחישובים מקבילים מורכבים, והפכו לחלק בלתי נפרד מתהליך אימון והרצה של מודלים מבוססי AI.
במקביל מושקעים מאות מיליארדים בבניית מרכזי נתונים שיצרכו חשמל בכמויות מאוד משמעותיות. מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, הרחיב לאחרונה על המשמעות הכספית ואמר שמרכז נתונים בהיקף של גיגה-ואט אחד בלבד יחייב השקעות של כ-35 מיליארד דולר בחומרה של אנבידיה, ועוד כ-15 מיליארד דולר ברכיבים נלווים כמו מערכות קירור, תשתיות רשת ופתרונות אחסון.
- מניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הואנג אף טבע מונח חדש למרכזי הנתונים של העתיד: "מפעלי-על של בינה מלאכותית". לדבריו, מתקנים כאלה ידרשו מספר גיגה-ואטים, כלומר עשרות עד מאות מיליארדי דולרים בהשקעות. ככל שיותר חברות מצטרפות למירוץ הבינה המלאכותית, כך מתרחבת התלות באנבידיה כספקית הטכנולוגיה הקריטית.
המירוץ לבינה מלאכותית: למה אנבידיה מובילה על המתחרים
בעוד שאנבידיה נהנית מהתחזיות האופטימיות, מתחרותיה נותרות מאחור, אם כי ברודקום עושה סימנים של צמיחה מואצת בשבבים לנישות מסוימות ב-AI לרבות לשרתים . מנגד, AMD ואינטל, עדיין מאחור. אנבידיה נחשבת כיום לסטנדרט בתעשייה עבור רוב מערכות הבינה המלאכותית. היתרון שלה אינו רק בחומרה - השבבים שלה תומכים באקוסיסטם רחב הכולל תוכנות, ספריות קוד ומסגרות פיתוח כמו CUDA. השילוב הזה יוצר חומת מגן טכנולוגית שמקשה על המתחרים לשבור את ההגמוניה.
השאלה הגדולה נותרת: האם הביקוש הזה ימשיך לאורך זמן או שמדובר בבועה זמנית? נכון לעכשיו, הסימנים מצביעים על מגמה ארוכת טווח. יישומי AI מחלחלים לכל תחום, מרפואה ופיננסים ועד חינוך ובידור. כל תעשייה דורשת כוח מחשוב גדול יותר, מה שמייצר צורך מתמשך במרכזי נתונים עתירי ביצועים. עם זאת, חשוב לציין שהרווחיות של החברה חריגה מאוד ולא אפשרית לאורך זמן. היא מבטאת מצב של חוסר תחרות אמיתית, אבל בשוק תחרותי, אין דבר כזה שאין תחרות בטווח הבינוני-ארוך. יכול להיות יתרון טכנולוגי שיוביל לכמה שנים טובות של רווחיות מרשימה, אבל זה לא יכול להיות לעד.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
כך או אחרת, האנליסטים העלו אחרי הדוח של אנבידיה, את ההמלצה על המניה. מחיר היעד המשוקלל עומד על 217 דולר למניה כשהיא ב-179 כעת, כלומר מדובר על פרמיה של 21%
- 1.אנונימי 11/09/2025 14:20הגב לתגובה זויאללה ל200
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
