וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

באפט קונה בדיוק בזמן – רכש את UNH בשפל והרוויח כבר יותר מ־25%

ברקשייר האת'ווי השקיעה כ־1.6 מיליארד דולר ביונייטד הלת' במחירים שנעו בין 250 ל־350 דולר למניה; למרות חקירות פדרליות ותחזית רווח חלשה ל־2025, באפט מעריך שהמודל המשולב של ביטוח ושירותי בריאות יבטיח לחברה יתרון מתמשך

אדיר בן עמי | (1)

וורן באפט הראה שוב את יכולתו לזהות ערך במקומות שבהם אחרים רואים קושי. ההשקעה של ברקשייר האת'ווי Berkshire Hathaway Inc -0.54%   ביונייטד הלת' UnitedHealth 0.84%  – שנשמרה בחשאיות במשך השנה – מתבררת כמהלך משתלם. המניה, שנסחרת כיום סביב 345 דולר, מעניקה לבאפט רווח של יותר מ-25% על מחיר קנייה ממוצע של 271.77 דולר למניה בתוך מספר חודשים.


באפט החל לרכוש את מניות יונייטד הלת' כבר ברבעון הראשון, כשהן נסחרו סביב 500 דולר, אך העמיק את האחזקה ברבעון השני לאחר שהמניה צנחה בעקבות דוחות מאכזבים ומשבר ניהולי. בסך הכול השקיע כ-1.6 מיליארד דולר, במחירים שנעו בין 250 ל-350 דולר – בעיקר לאחר הירידות החדות.


ההחלטה של באפט התבססה על ההערכה שהקשיים הנוכחיים זמניים, בעוד שהמודל העסקי של החברה יציב בטווח הארוך. יונייטד הלת' משלבת את זרוע הביטוח UnitedHealthcare עם זרוע השירותים הרפואיים והפארמה Optum – שילוב שמקשה על מתחרים להתקרב. למרות חקירות פדרליות, מתקפות סייבר וקשיים תפעוליים, באפט זיהה חברה עם יתרונות מבניים שהשוק לא תימחר כראוי. ברקשייר ביקשה אז גם לשמור על חסיון לגבי הרכישות, כדי למנוע מהשוק לזהות את הקנייה ולגרום לעליות מוקדמות במחיר. באפט השתמש בטקטיקה דומה גם בהשקעת הענק בחברת הביטוח צ'אב ב-2023. כך הוא מגן על אסטרטגיה ארוכת טווח מפני תגובות מהירות של המשקיעים.


ההתאוששות של יונייטד הלת' נובעת בחלקה מהתחזקות תחום Medicare Advantage. החברה עדכנה כי עד 2027 כ-78% מהמבוטחים בתוכניותיה יהיו רשומים במסגרות שדורגו בארבעה כוכבים ומעלה – רמה שמקנה לה בונוסים משמעותיים מהממשל. המשמעות היא תוספת הכנסות ממסלולים מסובסדים ויתרון תחרותי בשוק.


עם זאת, יונייטד הלת' לא חפה מבעיות. היא ניצבת מול חקירות פדרליות בנוגע לתוכניות Medicare, יחס הוצאות רפואיות שעלה ל-89.4%, ומשבר ניהולי שכלל חילופי מנכ"לים. החברה אף עדכנה מטה את תחזית הרווח ל-2025 ל-16 דולר למניה – מתחת להערכות האנליסטים. באפט, לעומת זאת, בחר להתמקד במבנה העסקי הרחב ולא ברעש בטווח הקצר.


ההשקעה ביונייטד הלת' משתלבת היטב בגישה של באפט: רכישת חברות בעלות בסיס חזק במחירים אטרקטיביים בתקופות משבר זמני. החברה מנהלת את מאגר מבוטחי Medicare הגדול ביותר בארה"ב, מפעילה מערך משולב של ביטוח ושירותי בריאות, ומרוויחה מהזדקנות האוכלוסייה. באפט בעצם מעריך שבעוד שנים ספורות המשקיעים לא יזכרו את החקירות או את משבר הסייבר, אך יונייטד הלת' תישאר מובילה בענף. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 315.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה איבדה 31% מתחילת השנה ו-42% ב-12 החודשים האחרונים




קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 11/09/2025 09:44
    הגב לתגובה זו
    אין מצב שהוא קנה ב270 כי הוא קנה ברבעון הראשון והשני אז היה לו קניות ב400 300 וההמוצע שלו איפה שהוא שמה. צא ולמד
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.