REE
צילום: יחצ REE

מניית REE מזנקת ב-10%

החברה נערכת למסירות רכבים חשמליים ברבעון האחרון של השנה
נחמן שפירא |
נושאים בכתבה REE רכבים חשמליים

חברת REE REE שנסחרת בוול סטריט בשווי של 77 מיליון דולר בהמשך לעלייה של 10% כעת, עדיין רחוקה 97% ממחיר ההנפקה לפני כשנתיים, ועדיין אם מסתכלים קדימה, הרי שמדובר בסטארטאפ שפעם היה שווה מיליארדים והיום עשרות מיליונים (עם מזומנים בגובה העולה על השווי שוק). השאלה הגודלה בהקשר זה היא איך אף חברה טכנולוגית בתחום, קרן הון סיכון או גוף אחר לא רוכש את החברה או הפעילות. 

כך או כך, הזינוק היום נובע מהשקה של פלטפורמת ההנעה המרכזית של החברה שמספקת בעצם שילדה מלאה לרכבים חשמליים ואוטנומיים. במקום שיצרן ייצר את כל מרכיבי הרכב, REE מאפשרת ייצור רזה יותר כשהיא מספקת את כל מערך ההיגויי והשלדה המרכזית. תדמיינו לגו שבו יש חלקים של הפח, המושבים, דשבורד ואת כל החלק התחתון - גלגלים, מערכת היגוי, שילדה. אז כל החלק הזה מיוצר על ידי REE. היום חשפה החברה עוד חלק בלגו שהיא מספקת - תא נוסעים. נשמע מעניין, חלום גדול, אבל מכירות משמעותיות עדיין אין. אולי המערכת החדשה תשפר את המצב. 

  

REE לקראת מסירות הרכבים - האם השינוי המיוחל בדרך?

 

בכנס ACT שהתקיים באנהיים ארה"ב, השיקה REE את את P7-C, שלד של משאית בינונית במשקל של עד 7.5 טון המציעה עיצוב תא נוסעים חדש שנבנה על הפלטפורמה החשמלית המודולרית P7

   

טלי מילר, סמנכ"לית המכירות ופיתוח עסקי של REE אמרה על רקע העסקה:  "פלטפורמת ה-P7 מאפשרת ללקוחות שלנו להפיק מהרכבים המבוססים עליה את המקסימום.

"לצד ההתקדמות בהשלמת הדרישות הרגולטוריות בארה״ב והצפי למסירת הרכבים הראשונים בהמשך השנה, אנו שמחים לצרף שלושה מפיצים חדשים לרשת המפיצים שלנו -  Monarch Truck Center,The Truck Shop ו- RyDer. המפיצים החדשים מצטרפים לרשת ההפצה המתרחבת של החברה בארצות הברית בה כבר חברים Tom's truck, Pritchard, IPT, New England Truck solution, FMI Truck sales &service.

 

  

ב- REEמציינים כי משאית ה-P7-C החדשה היא חלק חשוב מהיצע הרכבים החשמליים השלם שלהם שמבוסס על פלטפורמת הדגל שלה P7, אשר תוכננה לשרת משאיות בינוניות במשקל של בין 4.5-7.5 טון. הרכבים בתוכנית P7 תוכננו עבור הסביבות העירוניות בדגש על יכולת תמרון אופטימלית, נפח מטען מוגבר, גובה כניסה נמוך, עיצוב אווירודינמי, רעש נמוך, ראות טובה יותר ובטיחות מוגברת.

היצע רכבי ה-P7 של REE כולל את משאית הקבינה ה-P7-C ((Cab-Chassis, משאית ה-P7-B (Box Truck),  ושלדת ה-P7-S (Stripped Chassis). הרכבים המבוססים על שלדות REE מתוכננים להוזיל את העלות כוללת.  ב-REE מציינים כי ניתן להזמין כעת את כל רכבים המבוססים P7,  כאשר מסירות ראשונות של רכבים צפויה להתחיל ברבעון הרביעי של 2023.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

בנוסף מסבירים בחברה כי השלימו בהצלחה את כיול מערכות הליבה שלה X by Wire במסגרת מבחני חורף בשבדיה, צעד משמעותי נוסף לקראת השלמת הדרישות הרגולטורית בארה"ב העתידים לדברי החברה להסתיים בראשית הרבעון הרביעי לשנת 2023.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.