ספאנטק: הכנסות של 192.3 מיליון שקל ברבעון; הרווח הגולמי זינק פי 2.5

רוי שיינמן | (1)

חברת  ספאנטק 0.58%  , המייצרת בדים לא ארוגים עבור תעשיית המגבונים מדווחת על תוצאותיה לשנת 2023. ההכנסות עלו ב-7% והסתכמו ב-733.9 מיליון שקל לעומת 684.6 מיליון שקל ב-2022. הרווח הגולמי זינק ב-63% והסתכם ב-135.8 מיליון שקל (18.5% מההכנסות) לעומת 83.3 מיליון שקל (12% מההכנסות) ב-2022.

ברבעון הרביעי הכניסה החברה 192.3 מיליון שקל לעומת 180.3 מיליון שקבל ברבעון המקביל. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-44.4 מיליון שקל לעומת 17.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. לדברי החברה הגידול נבע משינוי בתמהיל המוצרים שנמכרו, הסטת מכירות של המפעל בישראל מהשוק המקומי לשווקי חו"ל, גידול כמותי בהיקף המכירות בשיעור של 2.7% אשר הביא לשיפור בניצולת קווי היצור, על בסיס תמהיל המוצרים שנמכרו, מרמה של 86.3% ברבעון המקביל אשתקד לרמה של 89.7% ברבעון הרביעי לשנת 2023, היחלשותו של השקל מול הדולר ומול האירו תרמה לרווח הגולמי סך של כ-6.9 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2023 ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי הסתכם ב-64.6 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-33.1 מיליון שקל לעומת הפסד נקי של 19.9 מיליון שקל ב-2022, זאת לצד EBITDA של 96.1 מיליון שקל לעומת 31 מיליון שקל ב-2022.

בפילוח למוצרים, המגזר שהכניס הרי הרבה בשנת 2023 הוא מגזר המגבונים לתינוקות עם הכנסות של 443 מיליון שקל, כאשר אחריו נמצא מגזר המגבונים לחיטוי וניקוי עם הכנסות של 189.9 מיליון שקל.

החברה גם פירטה על המכירות ללקוחות אשר היוו מעל ל-10% מהכנסות החברה, כאשר הלקוחה הכי גדולה היא פרוקטר אנד גמבל עם סך מכירות של 169.3 מיליון שקל המהווים 23% מסך המכירות של החברה. אחריה נמצאת חברת נייס פאק עם 159.5 מיליון שקל המהווים 21.7% מסך המכירות של החברה. 

בנוסף, בתקופת הדוח תרמה החברה כ-460 אלף שקל. עיקר התרומות הופנו לתמיכה ביישובי עוטף עזה. בנוסף עובדי החברה תרמו ימי חופשה בשווי של כ-130 אלף שקל אשר גם הם נתרמו לתמיכה ביישובי העוטף. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בהצלחה (ל"ת)
    אבי 17/03/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳