ישראייר - הצלחה בשחקים
בתחילת 2012 דויד קמיניץ מינה את אורי סירקיס למנכל ישראייר. סירקיס נחשב כבר אז למנהיג כרזיזמט אך דעתן לא קטן. עבור מי שמבין ולא מפחד זה נכס בל יתואר ,אבל עבור רבים אחרים זה טרבלמייקר שראוי להישמר מהחזון והחלום שלו.
לא בכדי נחשב סירקיס לאחד המנכלים הטובים במשק, כזה שנערץ על ידי עובדיו, רואה אותם תמיד בראש, מהעובד הזוטר ועד הבכיר ורואה בהם שותפים אמיתים,מנהל שנמצא בחצות בשדה התעופה לבדוק שההמראות תקינות, מנכל שהציף ערך לבעל הבית ולבעלי המניות. לאורך העשור האחרון סירקיס עסק בעיקר ביזמות והפיכתה של ישראייר מחברת תעופה לחברה מבוססת ומצליחה שנשענת על יסודות בריאים ומגוונים.
שוק התעופה בעיקר בארץ הוא רכבת הרים תמידית. השוק חווה משברים משמעותים כמו מלחמת צוק איתן, סגירת שדה דב, משבר הקורונה והאומיקרון, מלחמת רוסה אוקראינה וכמובן מלחמת חרבות ברזל, אבל סירקיס אינו איש של תירוצים ,במהלך הקורונה כאשר כולם נכנסו לשיתוק והוציאו כברירת מחדל את העובדים לחלת סירקיס עבד במרץ ליום שאחריי,סירקיס מאמין שמשבר לא צריך לפתור אלא לנהל אותו.
בשנת 2020 שנת הקורונה ישראייר הוציאה פי שלוש נוסעים מארקיע שהיתה עד אז החברה הגדולה והמובילה מבין החברות הישראליות (אחרי אל על). ישראייר הסיבה במהירות מטוסי נוסעים לטיסות מטען. והיא נכנסה יחד עם אלקטרה לתחום פעילות חדש: חיטוי וטיהור של, מטוסים שיוכלו להבטיח את בטיחות הנוסעים. בנוסף ישראייר ניסתה בכל חלון הזדמנות להפעיל טיסות ליעדים שונים,לשירות הציבור ולשימור יכולת התעופה של הטייסים.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סירקיס שאב אולי את חזונו מתאודור רוזוולט הבן נשיאה ה-26 של ארצות הברית שאמר: "השבח לאדם בזירה, שפניו מכוסים באבק, זיעה ודם. זה שאינו מפסיק לשאוף, לטעות ולהחטיא שוב ושוב, משום שאין מאמץ מחוסר טעות או פן שלילי. אבל הוא שמנסה, שעושה, שיודע התלהבות, מחויבות וחתירה למטרה. הוא זה שיודע שבמקרה הטוב מחכה לו הצלחה גדולה ובמקרה הרע, אם ייכשל, לפחות עשה זאת מתוך תעוזה. כך מקומו לעולם לא יהיה לצד הנשמות הקרות, החוששות ומוגות הלב שלא ידעו מעולם ניצחון או תבוסה".
110 שנה אחרי דומה שסירקיס העתיק את חזונו של רוזוולט ופעל לפיו. בענף התעופה הברק היכה פעמיים. אחרי שנת קורונה קשה על נגיפיה השונים הגיעה המלחמה, אלא שבניגוד לקורונה שהביאה לשיתוק כמעט מוחלט בפעילות התעופה,מלחמת חרבות ברזל היתה דווקא הזדמנות לחברות הישראליות.הביקושים אומנם צנחו אבל גם ההיצע התרסק עקב הפסקת פעילותם של מרבית החברות הזרות לישראל כך למשל בחודש ינואר 2024 נרשם בישראייר גידול במספר הנוסעים של 18% למול שנת 2023 ונתח השוק של ישראייר בנתבג עלה מ-3% ל-9.73%.
הביקושים אומנם צנחו אבל לאלו שטסו ישראייר ידעה להציע מגוון פתרונות תעופה וזה נתון שאינו מובן מאליו ,ארקיע למשל בינואר 2024 היתה בקיטון של 51% במספר הטסים לחו"ל. אם מסתכלים שבע שנים אחורה רואים את כברת הדרך שעברה החברה למול ארקיע שהיתה מתחרה העיקרית שלה.
- ברקת תממן פרויקט מגורים חדש בפארק הים בבת ים
- אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג...
*מספר נוסעים באלפים.
רכישה ,הנפקה והצפת ערך למשקיעים
ישראייר ניסתה מספר פעמים להתמזג עם סן דור. האמונה של מנכל החברה היא שאין מקום במדינה קטנה לשלוש חברות תעופה ישראליות. סירקיס טוען שיש יותר מידי חברות תעופה ישראליות ושהרצון לאחד כוחות הוא לא מחולשה אלא מתוך הסתכלות קדימה.
לאחר משא ומתן שנמשך שנה וחצי, נחתם הסכם הבנות לעסקת המיזוג בין סן דור לישראייר. בתחילת ינואר 2018 דחתה הרשות להגבלים עסקים את בקשת המיזוג מחשש לפגיעה בתחרות בשוק, אלא שבינואר 2021 דווקא במהלך משבר הקורונה רכשו רמי לוי ושלום חיים 76% ממניות החברה לפי שווי של 162 מיליון שקל שנה וחצי אחרי ביוני 2022 ישראייר ביצעה הנפקה לפי שווי של 220 מיליון שח לפני הכסף. ההנפקה היתה מוצלחת והיא הסבה למשקיעים נחת ותשואה של 50% על השקעתם במשך שנה וחצי. כיום ישראייר נסחרת כבר לפי שווי שוק של 420 מיליון שקל.
נתון מעניין, 13 חברות הנפיקו בשנת 2022 בבורסה בתל אביב. מרביתן כולל שיכון ובינוי אנרגיה,קרסו נדלן,בית בכפר הסבו למשקיעים עוגמת נפש וירדו מאז בשיעור חד של 25-40% המניה היחידה שהנפיקה באותה שנה והצליחה זו ישראייר ששערה זינק מאז ההנפקה ב 50%.
במקביל ישראייר ממשיכה בנסיונות המיזוג לפני חודשיים דיווחה החברה שמתקיימים מגעים עם בעלי ארקיע האחים נקש במטרה למזג את שתי החברות תחת ישראייר.
המשא ומתן בין הצדדים נמצא עדיין בשלבים ראשוניים אך במקביל מתנהל שיח בין נציגי ישראייר לבין אנשי רשות התחרות וזאת כדי למנוע מצב בו המיזוג ייפסל מטעמים של ריכוזיות. יש לקוות שנסיונות המיזוג לא יצלחו ,בטח לא אחרי שנה שאמורה להיות שנת שיא לחברות הישראליות.
מה סוד ההצלחה של ישראייר
1. תבונה תעופתית,ארכיטקטורה של לו״ז הטיסות – ישראייר טסים ליעדים ברשת האזורית בזמן ממוצע של 5.5 שעות הלוך ושוב. זה מאפשר למטוס לבצע 3 טיסות ביום - מחיר ההון נחלק לכ 900 סגמנטים ביום במקום 600 וכל זה במחיר ממוצע של 500 דולר שמהווה אלטרנטיבה לנופש בישראל. במלחמת חרבות ברזל הסבב הממוצע אפילו ירד ל 5.1 שעות.
2. ישראייר פיזרה סיכונים והקימה רשת בטחון המנותקת מהפעילות האוירית וממצבת את מופע העונתיות באמצעות סדרה של חברות בנות המייצרות כשליש מהרווח של החברה ותורמות לסינרגיה הניהולית והתפעולית. סקידיל שהיא מותג מוביל לסקי המייצרת רווח ברבעון ראשון - החלש. מרכז תחזוקה בקפריסין ,יחידת רווח עצמאית המקטינה את הוצאות התחזוקה ותורמת גם היא ברבעון הראשון. דרכים טיולים גאוגרפים – טיולים בתפירה אישית הפעילה לאורך כל השנה. כל אלו גם תורמים לרווח ולא פחות מזה מקטינים את השפעת העונתיות ומחירי הדלק.
3. נדל״ן מלונאי - במסגרת הפיזור העסקי ישראייר רכשה שישה בתי מלון כולל: מלון סקי ארבעה מלונות באתונה,מלון בכרתים. ההשקעה הכוללת היתה בשווי של 20 מליון דולר כאשר השווי הנוכחי כעת מוערך כבר ב 30 מיליון בתוך שנתיים.
4. הטכנולוגיה בישראייר מובילה בכל הפרמטרים המרכיבים את פונקציית הייצור. במהלך הקורונה נעשה שינוי טכנולוגי עמוק שכלל מערכת ניהול תשואה מערכת אזור אישי ללקוח השקעה גדולה בטכנולוגיה וכיום מעל חצי מיליון פעולות של לקוחות מבוצעות ישירות באתר החברה(צק אין,הושבה ,כבודה).
בנוסף ישראייר השיקה בפיתוח מערכת אחת עבור ניהול טיסות ארציות ובינלאומיות,מערכת אחידה בכל שדות התעופה,מערכת הזמנות חדישה עם יכולת פונקציונלית גבוהה ועוד.
5. פיתוח מוצרים נלווים – תשלום עבור כבודה טרולי ומזוודות, דמי שינוי, משקל ייתר הושבות סך הכנסות עודפות שיגיעו השנה לכ-18 מליון דולר.
6. מעבר להסכם עם הטייסים יחסי העבודה בישראייר מהטובים שיש. רק 8 עובדים יצאו לחלת במהלך מלחמת חרבות ברזל וגם זה ביוזמתם.עובדי ישראייר כולל השכבה הניהולית ותיקה,נמרצת ומאד מנוסה.
7. התייעלות היא מרכיב חשוב בהצלחה. בשנת 2016 היו 617 עובדים שהפעילו 1750 טיסו.ת בשנת 2023 היו בחברה 440 עובדים שהפעילו 3950 טיסות.
8. גמישות וקבלת החלטות מהירה - בעקבות מלחמת חרבות ברזל נעשה שינוי בצי המטוסים של החברה – רכישת מטוס והפעלת מטוסים חכורים בחכירה רטובה בעצימות נמוכה יותר וביטול עסקת רכישת התעופה הצ'כית.
לסיכום הידע המקצועי של הנהלת החברה הביא לשדרת מהלכים שהביאו לשיפור בתוצאות העסקיות.
מה צופנת 2024 לישראייר
מניות חברת תעופה נסחרות בדרך כלל בחסר בשל חוסר היציבות שמלווה את התחום,מעבר להשפעות עולמיות(כמו מגיפת הקורונה ) יש השפעה על הביקושים למחירי הדלק ולעוד גורמים שמקשים על העמדת תחזיות מדוייקות כמו חברות ציבוריות בתחומים אחרים.
תוצאותיה העסקיות של ישראייר בשנים האחרונות טובות. בשנת 2020 החברה הרוויחה 1.6 מיליון דולר ב2021 (שנת הקורונה) היא הפסידה 36 מיליון דולר ,ב 2022 הרוויחה 20 מיליון דולר וגם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 היא הרוויחה 20 מיליון דולר
מלחמת חרבות ברזל הביאה לשינוי בשוק התעופה מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו את פעילותן לארץ ונתח השוק של ישראייר קפץ באופן חריג במיוחד.מ 3% למעל 9%
זה שינוי מהותי שלא יכל להגיע במהלך עסקים רגיל של חברה.
חברות תעופה זרות התחילו אומנם לשוב לפעילות בארץ אבל התדירות נמוכה והגמישות בחלק מהחברות לא קיימת.בנוסף רינאייר חברתהלאו קוסט הגדולה טרם הודיעה על חזרה לארץ. השוק יעבור השנה שינוי ביעדי הטיסה,טורקיה ,שארם ומרוקו ימחקו מהמפה ויפנו מקומם לקפריסין איי יוון גיאורגיה ויעדים קרובים אחרים. זו אינה בשורה רעה עבור ישראייר שהיתה באופו יחסי חלשה ביעדים שימחקו מהמפה.
ישראייר גם לא צופה האטה בביקושים, על רקע פגיעה בהכנסה הפנויה, כתוצאה מהמלחמה, בשל הצורך הבסיסי לצאת לחופשה. בתוכניות העסקיות של החברה נקבע אפריל 2024 כמועד להקמת מועדון לקוחות של רמי לוי וישראייר,מועדון שעלייתו נדחתה מספר פעמים.
איני משוכנע בפוטנציאל שגלום במועדון כזה ,אולם מעניין יהיה לעקוב אחר התפתחותו
- 13.מעיין 01/03/2024 07:04הגב לתגובה זוישראייר הולכת לטוס חזק למעלה כל עוד החברות הזרות לא חוזרות לארץ
- 12.שבי 29/02/2024 08:04הגב לתגובה זומלונות. חברות בת. כניסה לתחומים חדשים
- 11.בת אל 29/02/2024 01:06הגב לתגובה זופוטנציאל רווח אדיר
- 10.יודע 28/02/2024 20:15הגב לתגובה זוהמבין יבין
- 9.מאד מעניין (ל"ת)אלעד 28/02/2024 19:42הגב לתגובה זו
- 8.איריס 28/02/2024 16:45הגב לתגובה זורק זה משהו שעשוי להוריד את המחירים
- 7.מושיק 28/02/2024 16:23הגב לתגובה זוללא ספק הנפקה מוצלחת וראויה
- 6.יופי. חברה נהדרת (ל"ת)טלטול 28/02/2024 16:07הגב לתגובה זו
- 5.אין עליו. המנהל הבי מוכשר בארץ 28/02/2024 15:31הגב לתגובה זואין עליו. המנהל הבי מוכשר בארץ
- 4.רק איתם אני טסה 28/02/2024 15:28הגב לתגובה זורק איתם אני טסה
- 3.אלי 28/02/2024 14:32הגב לתגובה זומנהל בחסד
- 2.טובי 28/02/2024 14:20הגב לתגובה זואנחנו בפסח קנינו כרטיסים כבר עכשיו והמחירים יחסית סבבה
- 1.אלופים (ל"ת)28/02/2024 13:50הגב לתגובה זו

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה
לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"
בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%. בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".
מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.
"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת.
האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים. ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך.
- מכליס על הפוטנציאל של אלביט ואיך מניה במכפיל 40 ממשיכה לזנק?
- חרם? אלביט זכתה בחוזה של 1.635 מיליארד דולר לפתרונות הגנה באירופה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.
"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.

אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
מאחורי התוצאות הרבעוניות המעולות של ליברה "אין קסמים - יש עבודה קשה" מסבירה לנו המנכ"לית אתי אלישקוב; "השחיקה בפרמיות - יזומה" ליברה הוגנת ועדיין תחרותית; לא נבהלת מהמימושים בענף "טבעי להיפגש עם הכסף - הקונים מאמינים בענף"; היא גם מתייחסת ל'עד כמה הרבעון מייצג?' ו'איך משמרים ומשפרים את המספרים?'
אתי אלישקוב נכנסה לעולם הביטוח עם מטרה אחת: לשבור את התפיסה המסורתית של הענף ולהביא אותו לעידן דיגיטלי הרבה יותר שקוף ויעיל. ב־2017 היא הקימה את ליברה, חברה "רזה ודינמית" כמו שהיא אוהבת להגדיר אותה.
בלי מערכים כבדים של גבייה ובקרה. חברה שמתבססת
על אוטומציה וטכנולוגיה כדי לנהל את כל תהליכי ההצטרפות, התביעות והשירות העצמי ללקוחות. זה מאפשר לליברה להתחרות בענקיות הביטוח כשהיא ממוקדת בעיקר במגזרי ביטוחי הרכב. כשהחברות הוותיקות מנסות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ליברה כבר "נולדה" ככה. התוצאות הרבעוניות
האחרונות, עם זינוק ברווח הנקי ויחס חיתום מרשים של 76%, מוכיחות שהמודל של ליברה עובד.
אבל עדיין לא הכל וורוד, אפשר לראות שחיקה בפרמיות, יש יותר "ראשים" אבל עלות הפרמיה נשחקת. אלישקוב לא מנסה להסתיר את זה, להפך: היא מציינת כי זה מהלך יזום, חלק מאסטרטגיה שתבטיח תחרותיות ארוכת טווח ותשמור על הדרך את המיצוב של החברה ככזאת שמציעה מחירים הוגנים.
ההנפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 סימנה את הכניסה של ליברה לליגה של החברות הציבוריות. ב-12 החודשים האחרונים המניה כמעט ושילשה את עצמה ושווי השוק של החברה מתקרב ל-700 מיליון שקל. ברבעון השני של 2025 רשמה ליברה עלייה של כ-14% בפרמיות ברוטו שהסתכמו בכ-208 מיליון שקל, והרווח הכולל קפץ ב-68% ל-35.1 מיליון שקל. גם בתשואה להון ליברה מציגה 67% במונחים שנתיים ובמקביל מכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל - לתוצאות הרבעון השני של ליברה.
- "אפשר להרוויח בביטוח רכב ועדיין להיות הוגנים"
- ליברה: הרווח ברבעון עלה ב-32% ל-25 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל, אתי אלישקוב מנכ"לית ליברה פותחת את כל הקלפים. היא מסבירה על האסטרטגיה של החברה מאחורי השחיקה בפרמיות ומה הם עושים כדי לשמור על היתרון התחרותי מול הקולגות שלא יושבות בשקט וגם הן צועדות ומרחיבות את הדיגיטציה.