ישראייר - הצלחה בשחקים
בתחילת 2012 דויד קמיניץ מינה את אורי סירקיס למנכל ישראייר. סירקיס נחשב כבר אז למנהיג כרזיזמט אך דעתן לא קטן. עבור מי שמבין ולא מפחד זה נכס בל יתואר ,אבל עבור רבים אחרים זה טרבלמייקר שראוי להישמר מהחזון והחלום שלו.
לא בכדי נחשב סירקיס לאחד המנכלים הטובים במשק, כזה שנערץ על ידי עובדיו, רואה אותם תמיד בראש, מהעובד הזוטר ועד הבכיר ורואה בהם שותפים אמיתים,מנהל שנמצא בחצות בשדה התעופה לבדוק שההמראות תקינות, מנכל שהציף ערך לבעל הבית ולבעלי המניות. לאורך העשור האחרון סירקיס עסק בעיקר ביזמות והפיכתה של ישראייר מחברת תעופה לחברה מבוססת ומצליחה שנשענת על יסודות בריאים ומגוונים.
שוק התעופה בעיקר בארץ הוא רכבת הרים תמידית. השוק חווה משברים משמעותים כמו מלחמת צוק איתן, סגירת שדה דב, משבר הקורונה והאומיקרון, מלחמת רוסה אוקראינה וכמובן מלחמת חרבות ברזל, אבל סירקיס אינו איש של תירוצים ,במהלך הקורונה כאשר כולם נכנסו לשיתוק והוציאו כברירת מחדל את העובדים לחלת סירקיס עבד במרץ ליום שאחריי,סירקיס מאמין שמשבר לא צריך לפתור אלא לנהל אותו.
בשנת 2020 שנת הקורונה ישראייר הוציאה פי שלוש נוסעים מארקיע שהיתה עד אז החברה הגדולה והמובילה מבין החברות הישראליות (אחרי אל על). ישראייר הסיבה במהירות מטוסי נוסעים לטיסות מטען. והיא נכנסה יחד עם אלקטרה לתחום פעילות חדש: חיטוי וטיהור של, מטוסים שיוכלו להבטיח את בטיחות הנוסעים. בנוסף ישראייר ניסתה בכל חלון הזדמנות להפעיל טיסות ליעדים שונים,לשירות הציבור ולשימור יכולת התעופה של הטייסים.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סירקיס שאב אולי את חזונו מתאודור רוזוולט הבן נשיאה ה-26 של ארצות הברית שאמר: "השבח לאדם בזירה, שפניו מכוסים באבק, זיעה ודם. זה שאינו מפסיק לשאוף, לטעות ולהחטיא שוב ושוב, משום שאין מאמץ מחוסר טעות או פן שלילי. אבל הוא שמנסה, שעושה, שיודע התלהבות, מחויבות וחתירה למטרה. הוא זה שיודע שבמקרה הטוב מחכה לו הצלחה גדולה ובמקרה הרע, אם ייכשל, לפחות עשה זאת מתוך תעוזה. כך מקומו לעולם לא יהיה לצד הנשמות הקרות, החוששות ומוגות הלב שלא ידעו מעולם ניצחון או תבוסה".
110 שנה אחרי דומה שסירקיס העתיק את חזונו של רוזוולט ופעל לפיו. בענף התעופה הברק היכה פעמיים. אחרי שנת קורונה קשה על נגיפיה השונים הגיעה המלחמה, אלא שבניגוד לקורונה שהביאה לשיתוק כמעט מוחלט בפעילות התעופה,מלחמת חרבות ברזל היתה דווקא הזדמנות לחברות הישראליות.הביקושים אומנם צנחו אבל גם ההיצע התרסק עקב הפסקת פעילותם של מרבית החברות הזרות לישראל כך למשל בחודש ינואר 2024 נרשם בישראייר גידול במספר הנוסעים של 18% למול שנת 2023 ונתח השוק של ישראייר בנתבג עלה מ-3% ל-9.73%.
הביקושים אומנם צנחו אבל לאלו שטסו ישראייר ידעה להציע מגוון פתרונות תעופה וזה נתון שאינו מובן מאליו ,ארקיע למשל בינואר 2024 היתה בקיטון של 51% במספר הטסים לחו"ל. אם מסתכלים שבע שנים אחורה רואים את כברת הדרך שעברה החברה למול ארקיע שהיתה מתחרה העיקרית שלה.
- הכשרת הישוב מגייסת כ-100 מיליון שקל מהמוסדיים
- שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
*מספר נוסעים באלפים.
רכישה ,הנפקה והצפת ערך למשקיעים
ישראייר ניסתה מספר פעמים להתמזג עם סן דור. האמונה של מנכל החברה היא שאין מקום במדינה קטנה לשלוש חברות תעופה ישראליות. סירקיס טוען שיש יותר מידי חברות תעופה ישראליות ושהרצון לאחד כוחות הוא לא מחולשה אלא מתוך הסתכלות קדימה.
לאחר משא ומתן שנמשך שנה וחצי, נחתם הסכם הבנות לעסקת המיזוג בין סן דור לישראייר. בתחילת ינואר 2018 דחתה הרשות להגבלים עסקים את בקשת המיזוג מחשש לפגיעה בתחרות בשוק, אלא שבינואר 2021 דווקא במהלך משבר הקורונה רכשו רמי לוי ושלום חיים 76% ממניות החברה לפי שווי של 162 מיליון שקל שנה וחצי אחרי ביוני 2022 ישראייר ביצעה הנפקה לפי שווי של 220 מיליון שח לפני הכסף. ההנפקה היתה מוצלחת והיא הסבה למשקיעים נחת ותשואה של 50% על השקעתם במשך שנה וחצי. כיום ישראייר נסחרת כבר לפי שווי שוק של 420 מיליון שקל.
נתון מעניין, 13 חברות הנפיקו בשנת 2022 בבורסה בתל אביב. מרביתן כולל שיכון ובינוי אנרגיה,קרסו נדלן,בית בכפר הסבו למשקיעים עוגמת נפש וירדו מאז בשיעור חד של 25-40% המניה היחידה שהנפיקה באותה שנה והצליחה זו ישראייר ששערה זינק מאז ההנפקה ב 50%.
במקביל ישראייר ממשיכה בנסיונות המיזוג לפני חודשיים דיווחה החברה שמתקיימים מגעים עם בעלי ארקיע האחים נקש במטרה למזג את שתי החברות תחת ישראייר.
המשא ומתן בין הצדדים נמצא עדיין בשלבים ראשוניים אך במקביל מתנהל שיח בין נציגי ישראייר לבין אנשי רשות התחרות וזאת כדי למנוע מצב בו המיזוג ייפסל מטעמים של ריכוזיות. יש לקוות שנסיונות המיזוג לא יצלחו ,בטח לא אחרי שנה שאמורה להיות שנת שיא לחברות הישראליות.
מה סוד ההצלחה של ישראייר
1. תבונה תעופתית,ארכיטקטורה של לו״ז הטיסות – ישראייר טסים ליעדים ברשת האזורית בזמן ממוצע של 5.5 שעות הלוך ושוב. זה מאפשר למטוס לבצע 3 טיסות ביום - מחיר ההון נחלק לכ 900 סגמנטים ביום במקום 600 וכל זה במחיר ממוצע של 500 דולר שמהווה אלטרנטיבה לנופש בישראל. במלחמת חרבות ברזל הסבב הממוצע אפילו ירד ל 5.1 שעות.
2. ישראייר פיזרה סיכונים והקימה רשת בטחון המנותקת מהפעילות האוירית וממצבת את מופע העונתיות באמצעות סדרה של חברות בנות המייצרות כשליש מהרווח של החברה ותורמות לסינרגיה הניהולית והתפעולית. סקידיל שהיא מותג מוביל לסקי המייצרת רווח ברבעון ראשון - החלש. מרכז תחזוקה בקפריסין ,יחידת רווח עצמאית המקטינה את הוצאות התחזוקה ותורמת גם היא ברבעון הראשון. דרכים טיולים גאוגרפים – טיולים בתפירה אישית הפעילה לאורך כל השנה. כל אלו גם תורמים לרווח ולא פחות מזה מקטינים את השפעת העונתיות ומחירי הדלק.
3. נדל״ן מלונאי - במסגרת הפיזור העסקי ישראייר רכשה שישה בתי מלון כולל: מלון סקי ארבעה מלונות באתונה,מלון בכרתים. ההשקעה הכוללת היתה בשווי של 20 מליון דולר כאשר השווי הנוכחי כעת מוערך כבר ב 30 מיליון בתוך שנתיים.
4. הטכנולוגיה בישראייר מובילה בכל הפרמטרים המרכיבים את פונקציית הייצור. במהלך הקורונה נעשה שינוי טכנולוגי עמוק שכלל מערכת ניהול תשואה מערכת אזור אישי ללקוח השקעה גדולה בטכנולוגיה וכיום מעל חצי מיליון פעולות של לקוחות מבוצעות ישירות באתר החברה(צק אין,הושבה ,כבודה).
בנוסף ישראייר השיקה בפיתוח מערכת אחת עבור ניהול טיסות ארציות ובינלאומיות,מערכת אחידה בכל שדות התעופה,מערכת הזמנות חדישה עם יכולת פונקציונלית גבוהה ועוד.
5. פיתוח מוצרים נלווים – תשלום עבור כבודה טרולי ומזוודות, דמי שינוי, משקל ייתר הושבות סך הכנסות עודפות שיגיעו השנה לכ-18 מליון דולר.
6. מעבר להסכם עם הטייסים יחסי העבודה בישראייר מהטובים שיש. רק 8 עובדים יצאו לחלת במהלך מלחמת חרבות ברזל וגם זה ביוזמתם.עובדי ישראייר כולל השכבה הניהולית ותיקה,נמרצת ומאד מנוסה.
7. התייעלות היא מרכיב חשוב בהצלחה. בשנת 2016 היו 617 עובדים שהפעילו 1750 טיסו.ת בשנת 2023 היו בחברה 440 עובדים שהפעילו 3950 טיסות.
8. גמישות וקבלת החלטות מהירה - בעקבות מלחמת חרבות ברזל נעשה שינוי בצי המטוסים של החברה – רכישת מטוס והפעלת מטוסים חכורים בחכירה רטובה בעצימות נמוכה יותר וביטול עסקת רכישת התעופה הצ'כית.
לסיכום הידע המקצועי של הנהלת החברה הביא לשדרת מהלכים שהביאו לשיפור בתוצאות העסקיות.
מה צופנת 2024 לישראייר
מניות חברת תעופה נסחרות בדרך כלל בחסר בשל חוסר היציבות שמלווה את התחום,מעבר להשפעות עולמיות(כמו מגיפת הקורונה ) יש השפעה על הביקושים למחירי הדלק ולעוד גורמים שמקשים על העמדת תחזיות מדוייקות כמו חברות ציבוריות בתחומים אחרים.
תוצאותיה העסקיות של ישראייר בשנים האחרונות טובות. בשנת 2020 החברה הרוויחה 1.6 מיליון דולר ב2021 (שנת הקורונה) היא הפסידה 36 מיליון דולר ,ב 2022 הרוויחה 20 מיליון דולר וגם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 היא הרוויחה 20 מיליון דולר
מלחמת חרבות ברזל הביאה לשינוי בשוק התעופה מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו את פעילותן לארץ ונתח השוק של ישראייר קפץ באופן חריג במיוחד.מ 3% למעל 9%
זה שינוי מהותי שלא יכל להגיע במהלך עסקים רגיל של חברה.
חברות תעופה זרות התחילו אומנם לשוב לפעילות בארץ אבל התדירות נמוכה והגמישות בחלק מהחברות לא קיימת.בנוסף רינאייר חברתהלאו קוסט הגדולה טרם הודיעה על חזרה לארץ. השוק יעבור השנה שינוי ביעדי הטיסה,טורקיה ,שארם ומרוקו ימחקו מהמפה ויפנו מקומם לקפריסין איי יוון גיאורגיה ויעדים קרובים אחרים. זו אינה בשורה רעה עבור ישראייר שהיתה באופו יחסי חלשה ביעדים שימחקו מהמפה.
ישראייר גם לא צופה האטה בביקושים, על רקע פגיעה בהכנסה הפנויה, כתוצאה מהמלחמה, בשל הצורך הבסיסי לצאת לחופשה. בתוכניות העסקיות של החברה נקבע אפריל 2024 כמועד להקמת מועדון לקוחות של רמי לוי וישראייר,מועדון שעלייתו נדחתה מספר פעמים.
איני משוכנע בפוטנציאל שגלום במועדון כזה ,אולם מעניין יהיה לעקוב אחר התפתחותו
- 13.מעיין 01/03/2024 07:04הגב לתגובה זוישראייר הולכת לטוס חזק למעלה כל עוד החברות הזרות לא חוזרות לארץ
- 12.שבי 29/02/2024 08:04הגב לתגובה זומלונות. חברות בת. כניסה לתחומים חדשים
- 11.בת אל 29/02/2024 01:06הגב לתגובה זופוטנציאל רווח אדיר
- 10.יודע 28/02/2024 20:15הגב לתגובה זוהמבין יבין
- 9.מאד מעניין (ל"ת)אלעד 28/02/2024 19:42הגב לתגובה זו
- 8.איריס 28/02/2024 16:45הגב לתגובה זורק זה משהו שעשוי להוריד את המחירים
- 7.מושיק 28/02/2024 16:23הגב לתגובה זוללא ספק הנפקה מוצלחת וראויה
- 6.יופי. חברה נהדרת (ל"ת)טלטול 28/02/2024 16:07הגב לתגובה זו
- 5.אין עליו. המנהל הבי מוכשר בארץ 28/02/2024 15:31הגב לתגובה זואין עליו. המנהל הבי מוכשר בארץ
- 4.רק איתם אני טסה 28/02/2024 15:28הגב לתגובה זורק איתם אני טסה
- 3.אלי 28/02/2024 14:32הגב לתגובה זומנהל בחסד
- 2.טובי 28/02/2024 14:20הגב לתגובה זואנחנו בפסח קנינו כרטיסים כבר עכשיו והמחירים יחסית סבבה
- 1.אלופים (ל"ת)28/02/2024 13:50הגב לתגובה זו

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.94% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן
מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי
חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'
פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי.
נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה
החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי
השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי
צריכה ואנרגיה מתחדשת
- תדיראן נכנסת לתחום קירור חוות השרתים
- תדיראן: ההכנסות עלו, הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היחלשות
הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025
