אוורגרנד
צילום: אתר החברה

מניית אוורגרנד הסינית התרסקה ב-79% ביום המסחר הראשון שלה מאז מרץ שנה שעברה

המשבר של אוורגרנד עלול להוביל לירידה בהשקעות בנדל"ן בסין, מה שעלול להאט את הצמיחה הכלכלית. המשבר עלול גם להוביל לעליית מחירי הדירות, מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הציבור הסיני
עדן ספיר | (1)

סקטור הנדל"ן בסין נמצא בבועה ועם חובות עמוקים, אותן הבעיות שהרעידו את השווקים לפני כשנתיים חוזרות שוב. שוק הנדל"ן הסיני צבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת לתדלק התרחבות מהירה. האטה כלכלית, שנוצרה בעקבות הקורונה והחמירה לאחר המדיניות המחמירה של הממשלה לטיפול במגיפה, זירזה את הבעיות הפיננסיות בסקטור. 

מניית ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד צנחה ב-87% עם פתיחת המסחר שלה, והיא נסחרת לראשונה מאז 21 במרץ 2022. המשך המסחר מגיע לאחר שהחברה דיווחה על הפסד של 39.25 מיליארד יואן (5.38 מיליארד דולר) עבור ששת החודשים שהסתיימו ביוני, הפסד קטן יותר לעומת הפסד של 86.17 מיליארד יואן בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות עמדו על 128.81 מיליארד יואן, עלייה מ-89.28 מיליארד יואן ביוני 2022.

לאוורגרנד יש חובות של למעלה מ-300 מיליארד דולר. החברה חדלה לפרוע את חובותיה ב-2021, והיא נמצאת בהליכי ארגון מחדש מאז. המשבר של אוורגרנד הוא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני הכלכלה הסינית, והוא עורר חששות מפני הידרדרות נוספת בשוק הנדל"ן הגדול בעולם. שוק הנדל"ן הסיני הוא אחד מהמנועים החשובים של הכלכלה הסינית. בשנת 2021, שוק הנדל"ן הסיני תרם כ-20% לתוצר המקומי הגולמי של סין.

המשבר של אוורגרנד עלול להוביל לירידה בהשקעות בנדל"ן בסין, מה שעלול להאט את הצמיחה הכלכלית. המשבר עלול גם להוביל לעליית מחירי הדירות, מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הציבור הסיני. הממשלה הסינית נקטה צעדים שונים כדי לתמוך בשוק הנדל"ן, כולל הגדלת ההלוואות למשקיעים בנדל"ן והענקת הקלות מס. עם זאת, עד כה לא הצליחה הממשלה למנוע את המשך ההידרדרות בשוק.

המשבר של אוורגרנד הוא מורכב ועלולות להיות לו השלכות רחבות, כמו למשל: ירידה בהשקעות בנדל"ן בסין, מה שעלול להאט את הצמיחה הכלכלית, עליית מחירי הדירות, מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הציבור הסיני ופגיעה באמון המשקיעים במערכת הפיננסית הסינית.

"הרשויות בסין חשפו תמריצים רבים על מנת להתמודד עם ההאטה הכלכלית, אך המשקיעים מבולבלים מההיקף של המדיניות, היות ונראה כי לא יהיה לה את הכוח הנדרש על מנת באמת להניע את הצמיחה", כתב אנליסט  XM מריוס האדג'יקיריאקוס. "מאחורי החשש הזה נמצאות רמות החוב הגבוהות בסין, במיוחד במגזר הפרטי".

המשך המסחר במניית אוורגרנד יהיה צמוד למהלך של שוק הנדל"ן הסיני, וכן להצהרות הממשלה הסינית בנושא. השאלה שנשאלת כנראה הכי הרבה היא האם המשבר יסתיים בקרוב. קשה לומר בוודאות אם המשבר של אוורגרנד יסתיים בקרוב. המשבר הוא מורכב, וקיימים גורמים רבים שעשויים להשפיע על תוצאותיו. הממשלה הסינית עשויה להצליח לתמוך בשוק הנדל"ן ולמנוע הידרדרות נוספת. עם זאת, גם אם הממשלה תצליח, ייתכן שהמשבר יגרום נזק משמעותי  ובלתי הפיך לכלכלה הסינית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 28/08/2023 19:20
    הגב לתגובה זו
    שלא עמדה בתשלום חוב לפני כשבוע.
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.