מניית אוורגרנד הסינית התרסקה ב-79% ביום המסחר הראשון שלה מאז מרץ שנה שעברה
סקטור הנדל"ן בסין נמצא בבועה ועם חובות עמוקים, אותן הבעיות שהרעידו את השווקים לפני כשנתיים חוזרות שוב. שוק הנדל"ן הסיני צבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת לתדלק התרחבות מהירה. האטה כלכלית, שנוצרה בעקבות הקורונה והחמירה לאחר המדיניות המחמירה של הממשלה לטיפול במגיפה, זירזה את הבעיות הפיננסיות בסקטור.
מניית ענקית הנדל"ן הסינית אוורגרנד צנחה ב-87% עם פתיחת המסחר שלה, והיא נסחרת לראשונה מאז 21 במרץ 2022. המשך המסחר מגיע לאחר שהחברה דיווחה על הפסד של 39.25 מיליארד יואן (5.38 מיליארד דולר) עבור ששת החודשים שהסתיימו ביוני, הפסד קטן יותר לעומת הפסד של 86.17 מיליארד יואן בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות עמדו על 128.81 מיליארד יואן, עלייה מ-89.28 מיליארד יואן ביוני 2022.
לאוורגרנד יש חובות של למעלה מ-300 מיליארד דולר. החברה חדלה לפרוע את חובותיה ב-2021, והיא נמצאת בהליכי ארגון מחדש מאז. המשבר של אוורגרנד הוא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני הכלכלה הסינית, והוא עורר חששות מפני הידרדרות נוספת בשוק הנדל"ן הגדול בעולם. שוק הנדל"ן הסיני הוא אחד מהמנועים החשובים של הכלכלה הסינית. בשנת 2021, שוק הנדל"ן הסיני תרם כ-20% לתוצר המקומי הגולמי של סין.
המשבר של אוורגרנד עלול להוביל לירידה בהשקעות בנדל"ן בסין, מה שעלול להאט את הצמיחה הכלכלית. המשבר עלול גם להוביל לעליית מחירי הדירות, מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הציבור הסיני. הממשלה הסינית נקטה צעדים שונים כדי לתמוך בשוק הנדל"ן, כולל הגדלת ההלוואות למשקיעים בנדל"ן והענקת הקלות מס. עם זאת, עד כה לא הצליחה הממשלה למנוע את המשך ההידרדרות בשוק.
- פירמת רואי החשבון PwC נקנסה על הביקורת הכושלת באוורגרנד - האם הקנס מספיק?
- מההונאות הגדולות בהיסטוריה - אברגרנדה ניפחה הכנסות ב-78 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר של אוורגרנד הוא מורכב ועלולות להיות לו השלכות רחבות, כמו למשל: ירידה בהשקעות בנדל"ן בסין, מה שעלול להאט את הצמיחה הכלכלית, עליית מחירי הדירות, מה שעלול לפגוע בכוח הקנייה של הציבור הסיני ופגיעה באמון המשקיעים במערכת הפיננסית הסינית.
"הרשויות בסין חשפו תמריצים רבים על מנת להתמודד עם ההאטה הכלכלית, אך המשקיעים מבולבלים מההיקף של המדיניות, היות ונראה כי לא יהיה לה את הכוח הנדרש על מנת באמת להניע את הצמיחה", כתב אנליסט XM מריוס האדג'יקיריאקוס. "מאחורי החשש הזה נמצאות רמות החוב הגבוהות בסין, במיוחד במגזר הפרטי".
המשך המסחר במניית אוורגרנד יהיה צמוד למהלך של שוק הנדל"ן הסיני, וכן להצהרות הממשלה הסינית בנושא. השאלה שנשאלת כנראה הכי הרבה היא האם המשבר יסתיים בקרוב. קשה לומר בוודאות אם המשבר של אוורגרנד יסתיים בקרוב. המשבר הוא מורכב, וקיימים גורמים רבים שעשויים להשפיע על תוצאותיו. הממשלה הסינית עשויה להצליח לתמוך בשוק הנדל"ן ולמנוע הידרדרות נוספת. עם זאת, גם אם הממשלה תצליח, ייתכן שהמשבר יגרום נזק משמעותי ובלתי הפיך לכלכלה הסינית.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
- 1.המגיב 28/08/2023 19:20הגב לתגובה זושלא עמדה בתשלום חוב לפני כשבוע.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
