אלקטרה מוצרי צריכה תמכור מערכות חימום ב-350 מיליון שקל

ההסכם מגיע על רקע משבר הגז באירופה; לפני כשבועיים חתמה החברה על הסכם עם לקוח אסטרטגי נוסף באירופה בהיקף של מיליארד שקל
דור עצמון | (1)

חברת אלקטרה מוצרי צריכה אלקטרה צריכה 0.5% העוסקת בייבוא, יצור ושיווק מוצרי צריכה חשמליים, חתמה על הסכם התקשרות עם חברת Weishaupt (ווייסהאופט) האירופאית, במסגרתו אלקטרה תפתח, תייצר ותספק מערכות חימום לשלוש שנים 2023-2025 מינואר 2023.

ההסכם מגיע על רקע משבר הגז באירופה והגידול בביקוש למוצרי חימום מבוססי אינוורטר אשר יעילים אנרגטית. החברה צופה כי הכנסותיה ממכירת מוצרים ל-Weishaupt יסתכמו בתקופת ההסכם בסך כולל של כ-350 מיליון שקל. ההסכם הינו בתוקף עד לשנת 2025 והוא יתחדש אוטומטית לשנה נוספת בכל פעם עד לשנת 2025.

לפני כשבועיים חתמה החברה על הסכם עם לקוח אסטרטגי נוסף באירופה, שהוארך עד שנת 2026, ושהיקפו הכולל הוגדל לסך של מיליארד שקל. בסך הכל, ההסכם הנוכחי מתווסף להסכמים של אלקטרה עם Bocsh ומותגים נוספים בהיקף כולל של למעלה מ-2 מיליארד שקל. אלקטרה ציינה, כי בשל הגידול המשמעותי בביקוש למערכות חימום מבוססות אינוורטר של הלקוחות האסטרטגיים, וכן של לקוח מקבוצת BOSCH ושל לקוחות נוספים עבורם החברה מפתחת ומייצרת מערכות חימום, מכירותיה לייצוא של החברה הבת יצמחו בשנים 2023-2026 מסך של כ-350 מיליון שקל בשנה ועד לסך של כ-800 מיליון שקל בשנה בתום התקופה.

מניית אלקטרה צריכה ירדה ב-34% מתחילת השנה למחיר של 117 שקל המבטא שווי חברה של 2.53 מיליארד שקל.

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "זהו הסכם שני שלנו השנה עם לקוח אסטרטגי ומשמעותי באירופה, המעיד על הצורך האדיר הקיים בשוק האירופי לפתרונות החימום שאלקטרה מוצרי צריכה נותנת לו מענה באמצעות המפעל המשותף שאנו מקימים באשקלון יחד עם קונצרן Bosch. אירופה זקוקה כיום, בעקבות המשבר האנרגטי הפוקד אותה, לפתרונות יעילים ודחופים לחימום, והמערכות הייחודיות שפיתחנו מהוות אלטרנטיבה איכותית ואטרקטיבית עבור החברות המובילות, ביניהן eishaputW. אנו גאים להיות שחקן עולמי ומוביל, המייצר במפעל נקי כחול-לבן, שבו בוחרות החברות האירופאיות מהשורה הראשונה. הסכם זה עשוי לתרום לנו הכנסות שנתיות של מאות מיליוני שקלים החל מהשנה הקרובה. אנחנו מפתחים ומייצרים לחברות הגדולות באירופה ביניהם Weishaupt את מערכות החימום. אנחנו נותנים מענה גדול לשוק המתפתח ביותר באירופה בתחום החימום והמערכות שלנו נמצאות בחוד החנית של הטכנולוגיה המתקדמת ביותר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רומי 08/12/2022 12:18
    הגב לתגובה זו
    אני קורא לחב' תדיראן ללמוד מאלקטרה צריכה איך חותמים הסכמים בסכומי עתק עם אירופה. נצלו את המומנטום..
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.