בועז וייזר צקראטק
צילום: יחצ
ראיון

"לעומת העולם, בישראל השוק מתפתח בצורה איטית מאוד"

"בארה"ב הקצו 7.5 מיליארד דולר לתחום ההטענה החשמלית באיזורים מרוחקים. החלפת הממשל הפכה את השוק לאטרקטיבי יותר עבורנו" כך אומר מנכ"ל צ'קראטק בועז וייזר בראיון לביזפורטל. האם באמת אין לחברה מתחרים?
תומר אמן | (1)
נושאים בכתבה צ'קראטק

"השוק בארץ מתפתח בצורה איטית מאוד ביחס לשאר מדינות העולם. ההערכות בשוק הישראלי הן לכך שכבר בשנת 2025 נראה 300 עמדות טעינה מהירות, אך כעת יש בארץ בערך עשירית מהכמות, ואנחנו כבר בסוף שנת 2021. אנחנו מאמינים כי כשהשוק בארץ יתעורר ויבין את הצורך שבמוצר שלנו נוכל לחדור גם כאן" - כך אומר מנכ"ל חברת צ'קראטק בראיון לביזפורטל. 

היום דיווחה החברה כי תספק שתי מערכות טעינה מהירה בגרמניה. זוהי מכירה ראשונה עבור החברה. היקף החוזה מיליון יורו והתמורה לצ'קראטק עצמה תהיה 700 אלף יורו. לאלה יתווסף 15% מהרווח התפעולי שעמדות הטעינה יניבו. העבודות צפויות להתחיל ברבעון השלישי של 2022 וההפעלה ברבעון רביעי. על פי החברה, יש לה פוטנציאל למכירת עוד 4 עמדות. 

לצ׳קראטק יש פטנט לטכנולוגיה שמאפשרת המרה של אנרגיה חשמלית לאנרגיה קינטית, ללא תלות בהספק החשמל של תשתית הרשת המקומית. למעשה, המנוע הוא כמו גנרטור שיאפשר המרה של האנרגיה הקינטית לחשמל, גם באור שבו תשתית החשמל חלשה ומוגבלת בהספק. המטרה שלה היא לאפשר הטענה מהירה באופן יחסי של רכב חשמלי.

 

וייזר: "את המכירות הראשונות בגרמניה אנחנו לא מגדירים כפיילוט. אנחנו פועלים בשוק המקומי ביחד עם שותפה עסקית שמקדמת את המדיניות שלנו כבר למעלה משנתיים. לפני שנה הם סייעו לנו להתקין את אחת מהמערכות שלנו בלייפציג. הלקוח הנוכחי ראה את המוצר והבין את היתרון".

וייזר מספר כי מערכות החברה משמשות בעיקר עמדות הטענה במקומות בהן לא ניתן לחבר את אתרי התקנת העמדות לרשת החשמל המקומית, לרוב בשל עלויות הקמה גבוהות וזמני ביצוע ארוכים. 

וייזר: "גרמניה בפרט ואירופה בכלל נחשבות בעולם למובילות בתחום הרכבים החשמליים. הלקוח, שעוסק בעיקר בהשקעה בנכסים מניבים, ראה תחנת דלק הצמודה לכביש ראשי ועמוס מאוד. כחלק מהטראפיק בכביש היה אחוז לא מבוטל של רכבים חשמליים, ורובם התלוננו על כך שאין עמדות הטענה חשמליות בתחנות הדלק. הלקוח בדק אפשרות של חיבור תחנת הדלק לרשת החשמל בהספקים שיאפשרו הטענה של רכב חשמלי, אך נתקל בקשיים אל מול ספקיות. כשבחן את המוצר שלנו הוא הבין שזה מה שהוא מחפש" 

דרך מעט מוזרה אך אולי הטובה ביותר להסביר כיצד פועל המוצר של צ'קראטק היא להשוות אותו לניאגרה של בית שימוש: תחנות הטעינה אוגרות את החשמל ללא המוצר של החברה, ולאחר מכן משתמשות בטכנולוגיה כדי להטעין את הרכב בהספק גבוה מאוד ובזמן קצר מאוד באופן יחסי, בדומה לאופן בו ניאגרה אוגרת את המים ולאחר מכן מורידה אותן במהירות רבה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

חברה ישראלית נוספת,  ג'נסל -0.87% גם פועלת בתחום הטעינה החשמלית בעמדות מרוחקות וכאלו המנותקות מרשת החשמל. החברה עוסקת בפיתוח, יצור ושיווק פתרונות אנרגיה ירוקה של גיבוי ואספקת חשמל מבוססי תאי דלק אלקליים הפועלים על מימן. אולם בצ'קראטק טוענים שהמוצרים אינם מתחרים, כי אם מהווים מוצרים משלימים, כאשר העמדות של ג'נסל מספקות את האנרגיה הדרושה להטענת הרכב כשאין מקור חשמל המחובר לעמדה, בעוד שזה של צ'קראטק מספקת את ההספק הדרוש להטענה מהירה של רכבים אלו. 

וייזר: "העמדות שלנו פועלות בשני נדבכים, הראשון הוא במקומות בהם לא כדאי כלכלית לחבר את התחנה אל רשת החשמל המקומית, שם הטכנולוגיה מחליפה את הצורך בחיבור להספקים גדולים. השני הוא באותם מקומות, כאשר עמדות ההטענה מסוגלות להטעין בהספקים ממוצעים, מדובר בדרך כלל ב-10 קילו-וואט. בהספקים האלו יקח בערך 4 שעות על מנת להטעין 60% סוללה וזה משהו שהנהגים לא ירצו להיתקל אותו כשהם במהלך נסיעה. המוצר שלנו מסוגל לעלות את הספקי הטעינה לכ-150 קילו-וואט, מה שמוריד את זמן הטעינה לבערך 15-20 דקות עבור סוללה מלאה" 

לא מזמן ראיינו בביזפורטל את מנכל קבוצת דור אלון, עודד גולן, שאמר לנו אז כי תחנות הדלק של הקבוצה מתפעלות כבר בימים אלו עמדות הטענה המהירות המאפשרות  טעינה בהספקים וזמני הטענה דומים. בהתחשב בכך שצ'קראטק לא פועלת עדיין בארץ האם עמדות ההטענה של דור אלון אינן מוצר מתחרה?

וייזר: "דור אלון אינה החברה היחידה בארץ שמספקת עמדות הטענה המהירות, יש עוד עמדות כאלו בארץ, אבל המוצר שלנו לא מתחרה במוצר שלהם אלה מהווה מוצר משלים. בסופו של דבר כל אותן ספקיות של עמדות טעינה המהירות יגלו כי הן מגיעות לקצה גבול הפוטנציאל שלהם, כלומר הם יגלו שכבר ניצלו את כל העמדות בארץ בהן ניתן להתקין עמדות הטענה כאלו ללא המוצר שלנו. אנחנו מעריכים שאז יקרה בדיוק כפי שקרה עם הלקוח הגרמני. גם הם יפנו לחברת חשמל בניסיון להבין אם הם יכולים לחבר את התחנות שלהם לרשת החשמל ויבינו שמדובר בהליך יקר וארוך מאוד, ואז הם יזדקקו למוצר שאנחנו מציעים"

בחברה מקווים שכאשר שוק הרכב החשמלי יחל לתפוס תאוצה ממשית בארץ, בהיקפים הדומים לאלו הנראים באירופה ומתחילים להיראות גם בארה"ב, המדינה תחל לפעול בצורה בה פועלות הממשלות במדינות אלו, ותתחיל לתת מענקים והטבות רגולטוריות לגופים המעוניינים להשתמש במערך ההטענה המהירה. 

"זה משהו שאפשר לראות בעוד מדינות חוץ מאירופה, קח לדוגמא את ארה"ב. עוד לפני הבחירות פעלנו ליצרת קשרים עסקיים במדינה אבל לא ראינו כדאיות לכניסה לשוק הזה, גם בגלל שהצמיחה שלו הייתה איטית יותר מזאת של אירופה אבל גם בגלל היעדר סבסוד ממשלתי. מאז שביידן נכנס לתפקיד ראינו העברת חוק שעתידה לתקצב את שוק הרכבים החשמליים בכ-7.5 מיליארד דולר, כאשר סכום רב מהכסף מיועד לעמדות הטענה חשמליות בכלל ועמדות המהירות בפרט. המעבר של החוק יעודד ריבוי של התקנת עמדות כאלו ויאפשר לנו לחדור גם לשוק הזה" 

כמו כן מאמין המנכ"ל כי המוצר יחדור בקלות רבה יותר לשוק האמריקאי, כמו כן לשווקים נוספים בעולם שאינם השוק האירופאי, בהם מותלים קנסות גדולים על אלו החורגים בצריכת החשמל. על פי וייזר המוצר שלהם יודע לווסט את הספקי החשמל הנצרכים ובכך למנוע את הטלת הקנסות בזמנים של פיקים על מה?בצריכה. 

המודל העסקי של החברה משתנה. החברה פועלת בשיתוף פעולה עם חברה מקומית בשם EES, חברה בעלת היכרות עם השוק הגרמני וכזאת שמסוגלת לבצע את הקישור בין לקוחותיה במדינה. החברה מאתרת את הלקוחות שעבורם המוצר יכול להיות אטרקטיבי ומקשרת בינה לבין צ'קראטק. בעסקה הנוכחית, כאמור הראשונה של צ'קראטק, שכרה החברה את שירותיה של קבלן משנה מקומי, אשר אמון על תפעול התחנה, אך לדברי המנכ"ל יתכן שמודל זה ישתנה בעסקאות עתידיות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מזומן 07/12/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
    עדיין החשמל שצריך להאיץ מגיע מגז טבעי או פחם.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.99%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טבע מטפסת 3%; ת"א נפט וגז מזנק 2%, הבנקים מאבדים 1% - מגמה מעורבת בבורסה

טבע מתחזקת אחרי הגשת בקשה ל-FDA לאישור זריקה תת-עורית לסכיזופרניה; עסקת הייצוא למצרים לקראת אישור סופי ושותפויות הגז מזנקות; נאוויטס עם סיקור ראשוני של איי.בי.איי ואפסייד של כ-30%; מגזר הפיננסים נצבע באדום היום אחרי רצף של עליות בימים האחרונים

מערכת ביזפורטל |

  


המסחר במדדים במגמה מעורבת אחרי נעילה מעורבת אתמול ללא שינויים מהותיים. ת"א 35 מוסיף 0.1% העליות בת"א 90 נמחקות והמדד יורד 0.1%.

במגזר הפיננסים התמונה שונה - הבנקים יורדים בכ-1.1%, בעוד ת"א ביטוח יורד 0.1%. ת"א נדל"ן יציב ללא שינוי, בעוד ת"א נפט וגז מזנק 2.2%.


בתום רצף דיונים שנמשך לתוך הלילה, משרד האנרגיה והשותפויות במאגר לוויתן הגיעו לסיכום שמאפשר להניע את אחת העסקאות המשמעותיות שנרשמו בענף האנרגיה הישראלי. ההסכם, שאמור להיחתם רשמית על ידי ראש הממשלה ביממה הקרובה, יאפשר יצוא גז טבעי למצרים בהיקפים שמעולם לא נחתמו קודם, ויהווה בסיס להרחבת פעילות המאגר בשנים הקרובות. מאחורי ההסכמות עומדת מערכת של שיקולים כלכליים, רגולטוריים ומדיניים, שמתחברת לצורך של שני הצדדים לייצב את משק האנרגיה שלהם ולבסס תשתיות ארוכות טווח.

על פי המתווה, לוויתן ייצא למצרים 130 BCM גז טבעי בהיקף של כ-35 מיליארד דולר, באמצעות חברת Blue Ocean Energy המצרית. מבחינת השותפות - ניו-מד ניו-מד אנרג יהש  , שברון ורציו רציו פטרול יהש -1.86%   זה בעסקה שמאפשרת את ההשקעה בהרחבת יכולות ההפקה וההולכה של המאגר, כולל צינור חדש ומערכות שמיועדות להגדיל את קצב ההפקה. מנגד, משרד האנרגיה קיבל כמה התחייבויות שנועדו לשמר את ביטחון האנרגיה של ישראל: מחיר מוגדר לאספקה לשוק המקומי, וכן מנגנון שלפיו במקרה של תקלה במאגרים אחרים, לוויתן יפנה גז ישירות למשק הישראלי. זה גם מהלך שמחזיר חלק מהעקרונות שהיו במתווה הגז המקורי, ומייצר למדינה יכולת תכנון רחבה מול הביקוש הגובר - ישראל ומצרים מתקרבות לחתימה: מתווה יצוא הגז מלוויתן יוצא לדרך