בועז וייזר צקראטק
צילום: יחצ
ראיון

זוז פאוור תתמזג לספאק בשווי פי 5 וחצי? "השווי בת"א לא מייצג - נמכור ב-30 מיליון דולר בשנה תוך 5 שנים, אפילו קודם"

מנכ"ל החברה בועז וייזר דוחה בראיון לביזפורטל את החששות בשוק מהחברה: "תסתכל על מתחרות בחו"ל, הן מתומחרות הרבה יותר גבוה. אין אף חברת צמיחה שמתומחרת לפי המזומן בקופה ואנחנו נמכור מערכות בעד 300 אלף אירו לאחת". בחברה משווים את עצמם ל-ADS TEC Enegy שנסחרת לפי שווי של 300 מיליון דולר, רק שהיא צופה לסיים את השנה הקרובה עם הכנסות של 100 מיליון אירו. זוז פאוור רוצה להגיע ל-30 מיליון דולר תוך 5 שנים
נתנאל אריאל | (8)

חברת החלום זוז פאוור זוז פאוור 0.04%  (לשעבר צ'קראטק) רוצה להתמזג עם חברת ספאק (חברה עם מזומנים ללא פעילות שהוקמה למטרת מיזוג בלבד לתוך חברה קיימת) בנאסד"ק ומזנקת היום בת"א. זוז פאוור שרוצה להטעין כלי רכב חשמליים במהירות, באמצעות תחנות הטענה אולטרה-מהירות, כאלה שיטעינו את כלי הרכב החשמליים תוך 5 דקות, כמו רכב בנזין רגיל, ולא תוך רבע שעה - חצי שעה, מתכננת להתמזג עם חברת הספאק KEY ARCH (סימול "KYCH") שגייס בתחילת 2022, סכום של 115 מיליון דולר בנאסד"ק, אבל כמו בכל הנפקות הספאק - המשקיעים ברחו עם הכסף ונותרו בקופה 25 מיליון דולר. על פי תנאי המיזוג הספאק יצטרך להביא לפחות 10 מיליון דולר, והשלמת המיזוג צפויה ברבעון הרביעי השנה (כלומר צפו לפידיונות נוספים). 

זוז פאוור רוצה להתמזג לפי שווי של עד 100 מיליון דולר, כ-370 מיליון שקל, פי 5.5 מהשווי שלה כעת בת"א (66 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר היום). האם זה סביר? בתחילת הדרך בחברה מדברים על שווי של 60 מיליון דולר - 222 מיליון שקל, פי 3 ביחס לשווי בת"א אבל זה לא פי 30 כמו האב סקיוריטי. הדאונסייד האפשרי צנוע הרבה יותר.

לכאורה יכול לקרות כאן אותו דבר - המניה עלולה להתרסק אחרי ההנפקה. אבל בכל זאת יש הבדלים: האב רצתה לקבל שווי של יותר מ-4 מיליארד שקל, זוז פאוור מסתפקת ב-370 מיליון שקל במקרה הטוב. ובכל זאת, יש מחיר, המחיר בת"א הוא 66 מיליון שקל, למה שוול סטריט תסכים לשלם פרמיה גדולה? המניה כעת נסחרת בערך בשווי המזומן בקופה, כלומר השוק לא מתמחר את הפעילות. השאלה היא האם וול סטריט תסכים לתת תמחור נוסף לחברה. בזמנים של גאות בשווקים התשובה ברורה, אבל השווקים עדיין לא חזרו לגל ההנפקות. העולם עדיין במצב רוח של רווחים, לא של צמיחה. הכסף יקר יותר היום.

המשקיעים בת"א לא מאמינים בחברה אבל היא מאמינה בעצמה. החברה נאלצה לחתוך את השווי בחצי ל-200 מיליון שקל כדי להיכנס לת"א עם הערת עסק חי ומאז דיללה את המשקיעים כשגייסה 96 מיליון שקל מהמוסדיים מור, הפניקס, ילין לפידות ומיטב דש וכן מאפקון (וכך מחקה את ההערה). בינתיים היא לא רושמת עדיין הכנסות, אבל דיווחה על מכירות ראשונות של 5 עמדות בגרמניה. כעת היא רוצה להתמזג ל-SPAC בנאסד"ק באותו שווי שבו רצתה להגיע לת"א.

צילום מסך אתר החברה

צילום מסך אתר החברה

זוז פאוור בינתיים לא רושמת הכנסות ומפסידה עשרות מיליוני שקלים בשנה. בשנת 2022 היא הפסידה 59 מיליון שקל, כאשר הוצאות המו"פ היו 22 מיליון (גידול לעומת 16 מיליון בשנת 2021) הוצאות השיווק 8.2 מיליון (לעומת 6.7 מיליון אשתקד) והוצאות ההנהלה עלו ל-9 מיליון לעומת 8.2 מיליון אשתקד. היא שרפה 35 מיליון שקל מפעילות שוטפת, גידול לעומת 20 מיליון בשנת 2021. נכון לסוף השנה שעברה, היו לחברה בקופה 72.4 מיליון שקל, זינוק לעומת 17.6 מיליון בשנת 2021 אבל זה בעיקר בעקבות הגיוס כאמור של 96 מיליון שקל ודילול המשקיעים הקיימים.

ובכל זאת, בחברה מקווים שיש לפניהם עתיד ורוד. נכון להיום יש לחברה מערכת אחת שהותקנה יחד עם אפקון ודור אלון בזכרון יעקב, ארבעה פיילוטים בארה"ב - ארקו עם התקנה אחת ויש לה 3,000 תחנות בארה"ב, בלינק, פיילוט עם חברת השכרת רכב מהגדולות בעולם בשדה התעופה לה גווארדיה בניו יורק (השלוש הגדולות הן הרץ אוויס וסיקסט, אז כנראה אחת מהן) וחברת החשמל של ניו יורק: "התחלנו מכירות באירופה (גרמניה) ואנחנו מתחילים התקנות ראשונות במסגרת הפיילוטים בארה"ב, השווקים באירופה ובארה"ב נמצאים כעת בתנופה מאוד משמעותית ואנחנו רוצים ללוות באמצעות הנאסד"ק את החדירה שלנו לשווקים האלה, אנחנו גם חוברים לשותף אסטרטגי, קרן הון סיכון שמנהלים יזמים מהונג קונג שגדלו בארה"ב, במטרה שהם יכניסו אותנו לשוק הסיני" אומר מנכ"ל החברה בועז וייזר, בראיון לביזפורטל. "עם כאלה שותפים בפיילוטים, מספיק שאחד מהם ירצה להתקדם איתנו מעבר לפיילוט וזו כבר מכירה של מאות עמדות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"התחום נמצא רק בתחילתו - חברות השכרת הרכב רק מתחילות לתת שירותים של רכב חשמלי לאנשים ששוכרים רכב חשמלי. אין איפה לטעון את הרכב, אין לו תחנת דלק קרובה. אז יש צורך ואנחנו חברה עם פוטנציאל קיים".

אבל החברה שורפת כסף בקצב גבוה. היא צריכה מזומנים. אז אתם צריכים את הכסף? "נכון, חלק מהסיבה שאנחנו הולכים לנאסד"ק זה לגייס, זה יאפשר לנו גיוס הון חוזר במטרה להקל על הצמיחה. אתה נוגע בדיוק בנקודה שאנחנו עובדים עליה הרבה זמן. החברה שלנו עוסקת בשוק שנמצא בצמיחה מטורפת, יש לנו מוצר וטכנולוגיה מאוד ייחודיים שעונים על פער מאוד משמעותי וראוי שהשווי של החברה ייגזר מהבנת הפוטנציאל ולא מכמות המזומנים שיש לנו בקופה".

השוק לא מתמחר אתכם נכון?

"אי אפשר בצורה כזו לתמחר סטארט-אפים. הכניסה לנאסד"ק נועדה בדיוק בשביל הנקודה הזו. לא נכון לתמחר חברה שפועלת בשוק כמו שאנחנו פועלים, עם פתרון ייחודי לפי הכסף שיש לנו בבנק. לא נכון לתמחר כך אף חברת צמיחה, ואם יורשה לי לדבר עלינו - לא חושב שנכון לתמחר אותנו כך. השוק מכוסה בצורה רציפה ע"י האנליסטים. אפשר להסתכל על חברות דומות בנאסד"ק ורואים שיש להן שוויים הרבה יותר גבוהים שלא משתקפים רק במזומנים בקופה ולכן אנחנו חושבים שנקבל שם הערכה יותר נכונה לפוטנציאל שאנחנו פועלים בו".

צריך לומר, וייזר עושה לעצמו קצת הנחה. בזוז פאוור מבקשים להשוות את עצמם למשל ל-ADS TEC Enegy שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 300 מיליון דולר, רק שהיא צופה לסיים את השנה הקרובה עם הכנסות של 100 מיליון אירו, בשנה שעברה היא הכניסה 26.4 מיליון אירו ובשנת 2021 היא הכניסה 33 מיליון אירו. זוז פאוור רוצה להגיע להכנסות של 30 מיליון דולר תוך 5 שנים. 

בועז וייזר. מנכ

בועז וייזר. מנכ"ל זוז פאוור. צילום: יחצ

זוז פאוור מתכננת למכור את המוצרים שלה בעד 300 אלף אירו לעמדת טעינה. מדובר לכאורה במחיר הגבוה יותר, אבל בטח בשלב החדירה היא תצטרך לקחת מחירים הרבה יותר נמוכים. בחברה מקווים למכור מאות מערכות ואולי יותר מ-1,000 בשנה, אבל גם אם היא תמכור 100 מוצרים בשנה, היא בעצם מדברת על הכנסות של 100-300 מיליון אירו.

תמכרו ב-300 מיליון אירו תוך כמה שנים?

"אתה אמרת", הוא נזהר מלהתחייב.

מה בכל זאת אפשר לצפות מהחברה?

"אחת מאבני הדרך במיזוג היא שבעלי המניות יקבלו הקצאה נוספת אם בעוד 5 שנים החברה תכניס 30 מיליון אירו במשך ארבעת הרבעונים הטובים ביותר מתוך חמישה, שזה בערך 30 מיליון בשנה - ואנחנו מקווים להגיע לזה קודם".

אז איפה תהיו תוך 5 שנים? המתחרות לא יפגעו בכם?

"אני חושב שאנחנו צפויים להיות ספק מוביל בתחום הזה של תשתיות לרכבים חשמלים. צריכות להיפרס בשנים הבאות עשרות אלפים רבות של עמדות טעניה מהירות, צריך 'בוסטרים' לתדלוק החשמלי. אז יש בהחלט עוד 5 מתחרים שמזנבים בטכנולוגיה שלנו אבל הם נמצאים 3 שנים מאחורינו. כך שגם אם נמכור מאות מערכות, ואולי יותר, בשנה - שכל אחד יעשה את המכפלות שלו כדי להבין כמה החברה צריכה למכור עוד כמה שנים.

"בסופו של דבר, קח את ה-300 אלף אירו לעמדה, כפול 100 מערכות. ואני חושב שאנחנו יכולים לעשות יותר מזה. הדרך לא קצרה, לא נהיה לבד בשוק, אבל אם ניקח מרכיב לא גדול בשוק אבל מספיק משמעותי - אלה המספרים שאנחנו מדברים עליהם".

המתקן של זוז פאוור בזיכרון יעקב. צילום: רפי דלויה

המתקן של זוז פאוור בזיכרון יעקב. צילום: רפי דלויה

מה דעתך על ההשוואה לחברות הספאק שנכנסו לוול סטריט והתרסקו בעשרות אחוזים? לא יקרה לכם אותו דבר?

"אנחנו חושבים שהשווי שמשוקף לחברה שלנו בעסקה הזו הרבה יותר מתאים לפוטנציאל של החברה ביחס לכמה שהיא מוערכת בשווי בת"א. קטונתי מלייעץ לספאקים אחרים. אני חושב שחלק מהספאקים הללו הגיעו עם שוויים של מיליארדי דולרים ואז מתפלאים למה חברה בלי מכירות או מכירות קטנות מאבדת 90% מהשווי.

"אני לא חושב שאנחנו ברי השוואה. הסברנו מראש שעשינו מיזגו עם ספאק, יודעים שיש פידיון משמעותי לכספים אצלו. אנחנו מאוד צנועים בהיבט של השווי שאיתו אנחנו נכנסים למיזוג הזה ואנחנו עם הרגליים על הקרקע בהיבט של כמה הון יזרום לקופת החברה. אבל לדעתנו זו הדרך להיות על פלטפורמה שנסחרת בנאסד"ק כדי להזרים הון לחברה בלי המספרים המטורפים האלה של הספאקים.

"אנחנו גם מכירים את הספונסרים של הספאק. יש כבר היום יחסים עסקיים ואנשים שאנחנו מכירים לבין הספונסרים ואנחנו, מתוך ההיכרות שלהם עם השוק הסיני, חושבים שהם יודעים לעזור לנו להיכנס לשוק הסיני.

"אנחנו חושבים שהפלטפורמה יחד עם האנליסטים תעזור לנו להסביר למשקיעים, גם בישראל, על הפוטנציאל שלנו ותתמחר נכון בוודאי את הפוטנציאל בשוק הסיני. השווי צריך להיגזר מהפעילות העסקית שאנחנו ממשיכים איתה גם לפני היום וזה צפוי לצמוח בצורה משמעותית בתקופה הקרובה, על בסיס הדברים הטובים שדיווחנו עליהם ולכן זה גם התזמון הנכון ללכת לנאסד"ק". 

למידע נוסף על המניה לחצו כאן:

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שושו 10/12/2023 16:37
    הגב לתגובה זו
    מתי הם יפרסמו את הפאשלה המטורפת בניסוי שנערך שבוע שעבר בארצות הברית? איך מסתירים דבר כזה מהמשקיעים?? היה פיצוץ תרתי משמע! הלך הכל.
  • אם יש לך איזה מידע מוזמן לשתף (ל"ת)
    משקיע 12/02/2024 12:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    Avremalle 01/08/2023 07:24
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיה פשוטה של הטענה מהירה ללא כל ייחודיות, כל העולם הולך לכיוון זה כך שאין שום יתרון
  • 4.
    אם אין מכירות על מה הוצאות שיווק? (ל"ת)
    8 מיליון בשנה 31/07/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המגיב 31/07/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
    נשמע הזוי, לפחות לדעתי. מי יסביר לי למה צריך לשלם על עמדת טעינה בודדת סכום כזה ?
  • 2.
    לא מתים רק מתחלפים… (ל"ת)
    פראיירים 31/07/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
  • מחליפים חדרים בטיטאניק (ל"ת)
    תזוז פאוור 07/08/2023 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    dw 31/07/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
    זוז ונוסטרומו נסחרו בשווים דומים בסה"כ בת"א. שניהם סטארט אפים עם חלומות בתחום האנרגיה. נוסטרומו כבר הצליחה למכור כמה מערכות מסחריות, בישראל וארה"ב, בעוד זוז בשלב מוקדם יותר. אז למה שמישהו ישלם על זוז פי 5??? מילא אם יציגו מכירות משמעותיות, אבל הם עדיין לא שם.
צחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמירצחי חג'ג', יו"ר חג'ג' אירופה, צילום: שי תמיר

צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%

הנפקה מעין פרטית למקורבים בדיסקאונט מפילה את המניה; החברה גייסה כ-50 מיליון שקל נמוך ממחיר הסגירה של אתמול בכ-10%

צלי אהרון |

חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , העוסקת בנדל"ן יזמי ונדל"ן להשקעה ברומניה, קיימה והשלימה אמש גיוס של כ-50 מיליון שקל ממשקיעים מסווגים, במסגרת מכרז מוקדם שנערך לקראת אפשרות של הנפקה לציבור. במסגרת ההנפקה הוצעו יחידות הכוללות מניות רגילות וכתבי אופציה במחיר של 925 אג' ליחידה - מחיר הנמוך בכ-10% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בבורסה. בפועל ההנחה הא גדולה מ-10% כשמתחשבים בשווי האמיתי של האופציות.  

מצב כזה פוגע כמובן במשקיעים הפרטיים. הם מדוללים במחיר נמוך, והמניה נופלת כעת ב-11%. צחי חג'ג' יכול היה לגייס במסגרת הנפקת זכויות א6ו באפשרויות אחרות ואז המשקיעים הפרטיים היו יכולים להשתתף בהנפקה. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם הנפקת זכויות גורמת במקרים רבים לירידה במניה, אך היא מספקת שוויון אמיתי בין בעלי המניות.  

החברה ציינה כי התקבלו התחייבויות מוקדמות לרכישת 54,059 יחידות, מתוכן בחרה להקצות 50,004 יחידות, בהיקף כספי כולל של כאמור כ-50 מיליון שקל. בין המשתתפים בהנפקה נכללו גם בעלי עניין בחברה, ובראשם נפתלי שמשון (נ.ש אחזקות), שהתחייב לרכוש כ-5,377 יחידות. עם פרסום ההודעה נרשמה תגובה חריפה מצד השוק: מניית חג'ג' אירופה צונחת כעת בכ-10% במחזור גבוה של כ-1.68 מיליון שקל. הירידה החדה משקפת את חוסר שביעות הרצון של המשקיעים מהדיסקאונט שניתן בהנפקה.

סימני שאלה. מדוע דווקא עכשיו?

הנפקה בדיסקאונט נתפסת לרוב בשוק ההון כמהלך של חולשה, כאילו החברה נאלצת "למשוך" כסף במחיר נמוך מהשוק כדי להבטיח ביקושים. מנגד, העובדה שהחברה בחרה לגייס דווקא אחרי תקופה של עליות במניה - 50% מתחילת השנה, מלמדת על רצון בעצם לדלל את החזקות בעל השליטה אחרי העלייה.   

התגובה השלילית כעת עשויה גם לשקף חשש משבירת המומנטום החיובי שראינו בתקופה האחרונה. השאלה המרכזית היא מדוע לגייס דווקא עכשיו. ייתכן שמדובר בצורך לממן פרויקטים יזמיים חדשים ברומניה, או ברצון לנצל חלון שבו המשקיעים מוכנים להזרים הון בתנאים יחסית נוחים לחברה. לחלופין, מדובר בצעד לחיזוק הנזילות והחוסן הפיננסי של החברה, שיאפשר לה גמישות רבה יותר בשוק תנודתי. במידה וההון יופנה לפרויקטים קיימים או להשבחת נכסים, הדבר עשוי להוות בשורה למשקיעים, שכן הוא עשוי לתרום לגידול עתידי בהכנסות וברווחיות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%

טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%

מערכת ביזפורטל |

השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת. 


ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?


הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42%  , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

מנכ״ל משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".