ריינג' רובר ספורט SE DYnamic  בנזין. צילום יואב פולס
ריינג' רובר ספורט SE DYnamic בנזין. צילום יואב פולס

ריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת

הריינג' רובר ספורט היא אחת המכוניות המרשימות בהן נהגנו לאחרונה ובכלל. עם מנוע 3.0 ליטר בנזין היא מלאה בקסם ומלכותיות, כמו שיש רק ללנדרובר.

אהבנו: הכל, אהבת אמת. 

פחות אהבנו: העדר מסאז' בכסאות, מחיר

ציון מסכם 4.9 בסולם פולס

יואב פולס |

נתחיל בווידוי קטן. יש לי פינה חמה בלב למותג לנדרובר מאז החזקתי בבעלותי דיפנדרים (של שנות ה 90', ודיסקברים מהדור הראשון והשני). לצד הפינה החמה יש גם פינה קרה ואפלה, זו שמימנה את תחזוקת הלנדרוברים האלה. על אף האמור, ואולי בגלל האמור, כשאני מקבל לנדרובר חדש למבחן (בשנים האחרונות עניינו אותי בעיקר הדיפנדרים החדשים) אני עדיין מצליח לזהות את אותו DNA שאני הכרתי כל-כך טוב, בעיקר בתנוחת הנהיגה והתחושה השונה כל-כך שיש ללנדרוברים מהסדרות החדשות. בהיבט הזה, הדיסקברי ספורט נשוא מבחן זה מצליח לדייק את אותה תחושת מלכותיות שהיא חלק מכל לנדרובר. או שאתה אוהב את זה או שלא. אני כן.

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר E-SUV פרימיום
מימדים (מטר)        אורך 4.946 /רוחב 2.047 /גובה 1.82 /בסיס גלגלים 2.997
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    בנזין, 3.0 ליטר, הנעה כפולה, אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
הספק ומומנט              400 כ"ס, 55 קג"מ
צריכת דלק             8.7 ק"מ לליטר, נתוני יצרן
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 6.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                 854,500 ש"ח


 עיצוב פנימי וחיצוני

הריינג' ספורט לא דומה לאף רכב אחר שאינו לנדרובר. כך זה היה כל השנים עד שיצרן סיני רכש טכנולוגיה ואנשי פיתוח ועיצוב מלנדרובר והחל לייצר קרוסאובר עממי 'מזכיר לנדרובר'. עם זאת, כשמולך החזית המזוהה עם יחידות התאורה הצרות והכיתוב ' RANGE ROVER ' אתה לא באמת מתבלבל לחשוב שזה רכב אחר. הריינג' ספורט הוא רכב ענק. הוא באמת גדול, רחב וגבוה ממרבית הקרוסאוברים על הכביש שלצידו. עם ידיות דלתות נסתרות, קורות מושחרות וכך גם החלונות האחוריים, מתקבל אפקט שהדרך היחידה שלי להגדיר אותו היא 'עוצמה מאופקת'.

גם מאחור ממשיך אותו קו עיצובי מאוד נקי, נטול התחכמויות מיותרות. שמשה אחורית כהה, פס בצבע המרכב, פס כהה המשלב בתוכו גם את יחידות התאורה האחוריות וזהו. היתר כבר בצבע המרכב.

פנים הרכב הוא חגיגה של פרימיום אמיתי ולא מתנצל. נתחיל מהמושבים. כורסת הנהג מקבלת אותך והיא הדבר הראשון שאתה חווה בכניסה לרכב. אח"כ לא תרצו לצאת ממנה. תאמינו לי. כל-כך נוח, ולמי שסובל מבעיות גב קשות היא גם עושה קסם ומפחיתה כאבים בזכות אחיזה נכונה. מתגי הכיוון החשמלי למושבים ממוקמים על הדלתות, לרבות הזיכרונות. הגה גדול ועליו מתגים לבקרת השיוט ולמולטימדיה. צג לוח מחוונים דיגיטלי אולם ללא התחכמויות מודרניות מיותרות. מד סל"ד גדול, מד מהירות, ובאמצע מחשב עם מגוון תצוגות מידע. מסך מדיה מרכזי בגודל ''13.1 שבמבט ראשון נראה מורכב מאוד, אבל ככל שמשתמשים בו ובקיצורי דרך שבו יותר ויותר, הופך להיות מאוד אינטואיטיבי.


ריינג' רובר ספורט - סביבת נהג. צילום יואב פולס


קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הקונסולה בין הנהג לנוסע רחבה מאוד עם בורר הילוכים ומתג התנעה. זהו. מתחת לכל החיפויים מסתתרים מספר תאי איחסון גדולים ושימושיים.

מעבר לשורת המושבים האחורית מביאה אותי  למושב האחורי הכי נוח עליו אי פעם ישבתי בחיי. כל-כך נוח שגם ממנו לא רציתי לצאת, על גבול המושלם. למושבים האחוריים אפשרות לכיוון זווית משענת המושב, חשמלי כמובן מה חשבתם, וגם במקרה הזה כיוון המשענת באמצעות מתג שנמצע בדלת האחורית.

הנעה ותיבת הילוכים

הריינג' ספורט 'שלנו' מצויד במנוע בנזין, שישה צילינדרים בטור, בנפח 3.0 ליטר. ההספק 400 כ"ס והמומנט 55 קג"מ. התאוצה הרשמית מעמידה ל – 100 קמ"ש אורכת 5.5 שניות והמהירות המירבית 242 קמ"ש. צריכת הדלק הרשמית 11.5 ליטר ל 100 ק"מ, כלומר כ – 8.7 ק"מ לליטר, נתון שנאתגר אותו בהמשך ונביא תוצאות מפתיעות. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה הילוכים, וההנעה כפולה קבועה, גם בכביש כמובן. חלק מסימן ההיכר של לנדרובר.

על הכביש

בנהיגה מתחיל הריינג' ספורט שלנו לפזר את כל אבקת הפיות שהיא חלק מה-DNA המלכותי שלו. מתלי האוויר המתכווננים עושים עבודה לא פחות ממושלמת, וגרגור המנוע רק גורם לך לרצות לגרום לו לשחרר את כל 400 הסוסים האצילים שהוא מסתיר מתחת למכסה המנוע. כשהוא עושה את זה, אתה משוגר בנחישות ובעוצמה שקשה להעביר במילים. הריינג' ספורט אינו הרכב המהיר ביותר על הכביש, ולא המהיר ביותר בו נהגנו. עם זאת הוא ללא ספק האצילי ביותר.

נסיעה במהירות של 120 קמ"ש מרגישה כמו זחילה ב 60 קמ"ש, וכדי להרגיש כאילו אתם על 110 קמ"ש המהירות צריכה להיות קרובה מאוד לכזו שמתחילה עם הספרה 2. את כל הקסם הזה עושים המתלים יחד עם ההיגוי. הריינג' ספורט לא מכיר מהמורות בכביש, ולא יודע מה זה פסי האטה. הם פשוט שם, והוא פשוט מתעלם מהם, "...וכך הם חיים בהרמוניה עד עצם היום הזה".


ריינג' רובר ספורט. צילום יואב פולס


את העליות לרמת הגולן דרך מבוא חמה עושה הריינג' ספורט במהירות גבוהה וללא דראמה, אבל ניכר בו שהוא לא בסביבה הטבעית שלו. גם המימדים הגדולים שלו וגם האופי של הרכב, ובעיקר שהנהג ברכב מאותגר שכלית, וחושב שהוא איזה GTI זריזה. זה בפירוש לא המקום שלו.

פרק השטח היה קצר. עם חישוקים בקוטר ''22 וצמיגים בחתך נמוך 285/45 לא עלה בדעתנו לאתגר את נסיכת הלנדרובר הזו בנסיעת שטח, עם זאת, עליה לתצפית יפהפיה ליד אלוני הבשן הביאה אותנו להגביה את המרכב המלכותי על מתלי האוויר ולקבל מרווח גחון ראוי ומרשים, ובעיקר נוסך בטחון. הריינג' ספורט מצויד בבקרת משיכה לצד נעילת דיפרנציאל מרכזי, כך שלאמיצים מביניכם, הוא לא זונח לחלוטין יכולות שטח. רק שימו לב לצמיגים. או שפשוט תקנו דיפנדר למשימות השטח שלכם.

צריכת הדלק הרשמית של הריינג' ספורט היא 8.7 ק"מ לליטר כאמור. נהיגה אגרסיבית למדי, הניבה צריכה של 8 ק"מ לליטר. עם זאת, וכאן ההפתעה הגדולה, נסיעה בינעירונית ארוכה ורצופה, לאורך 200 ק"מ עם קרוז קונטרול על 90 קמ"ש הניבה צריכה של 16.7 ק"מ לליטר. למען הספקנים, המסכים מצולמים ומתועדים.


ריינג' רובר ספורט 3.0 בנזין - צריכת הדלק תלויה לא מעט בנהג.  צילום יואב פולס


בתחום הבטיחות מצויד הריינג' ספורט בסט כמעט מלא של אמצעי בטיחות אקטיבית - שש כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית לרבות בנסיעה לאחור ועוד. ציון אבזור הבטיחות 6, ובמבחן הבטיחות של ה EuroNcap קיבל הריינג' רובר ספורט ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

ועל אף כל האמור, שתי ביקורות קטנוניות על הרכב. הראשונה תהיה המחיר בפסקה הבאה, והשניה היא העדר פונקצית מסאז' במושבים הקדמיים, פונקציה שקיימת בדגמים אחרים של הריינג' ספורט, והייתי מצפה שתהיה ברכב במחיר בו הוא משווק.

הריינג' רובר ספורט משווק בלא פחות מ- 11 רמות איבזור והנעה, החל ב 731,000 ₪ ועד 1,561,800 ₪. הריינג' ספורט 'שלנו' עם מנוע הבנזין משווק במחיר של 854,500 ₪, שזה אמנם 'נמוך' בקשת הדגמים של הריינג' רובר ספורט, אבל אבסולוטית המון כסף. 

הריינג' ספורט משחק בסביבת תחרות של מותגי הפרימיום המסורתיים, ויסלחו לי כל ה 'וונאביז' מהמזרח. בסביבה התחרותית שלו הוא מתמודד עם מרצדס, ב.מ.וו, אודי ואפילו קאדילק, כשלכל מותג יש את ה DNA שלו, וההתאמה ללקוחות שזה בדיוק מה שהם מחפשים.

הריינג' ספורט הוא אחת המכוניות המרשימות והטובות ביותר בהן נהגתי.

ציון מסכם:

ריינג' רובר ספורט SE Dynamic בנזין        

נוחות                5.0
דינמיות / שטח                5.0
צריכת דלק                5.0
אבזור                4.9
בטיחות                5.0
עיצוב                    5.0
תמורה למחיר VFM                4.5
ציון מסכם                4.9


 


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?