טיב טעם מורידה מחירים ל-1000 מוצרים, האם זה ישרת את שורת הרווח?

החברה פרסמה את תכניתה לשנת 2020 במסגרתם תפעל להגדלת מועדון הלקוחות ולהוזלת מחירי הבשר. האם החברה תצליח להתחרות מול רשתות הדיסקאונט? השוק בינתיים מעלה את המניה ב-6%
איתן גרסטנפלד | (9)
נושאים בכתבה טיב טעם

רשת המרכולים טיב טעם 0%  פרסמה כי בכוונתה להוריד מחירים לאלף מוצרים מובילים ולהשוות אותם למחירי שופרסל דיל. זאת, בכדי להביא לקוחות חדשים במטרה להגדיל את מחזור המכירות.

החברה הודיעה על המהלך במסגרת מצגת למשקיעים שפרסמה כחלק מתכניותיה לשנה הקרובה. לדבריה, המהלך נועד "לשנות את תפיסת המחיר של טיב טעם שנתפסת כרשת יקרה יותר ממה שהיא באמת, במטרה להביא לקוחות חדשים לקנות ברשת, מהלך שיביא להגדלת מחזור המכירות".

בנוסף, הודיעה החברה על שני מהלכים נוספים כחלק מתהליך הצמיחה בשנה הקרובה, הוזלת מחירי הבשר, והגדלת מועדון הלקוחות. המהלך להוזלת הבשר, החל במרץ אשתקד, במסגרת זו החלה הרשת לקנות בשר באופן ישיר ללא מתווכים מבתי מטבחיים ויצרני בשר. 

באשר למועדון הלקוחות, בכוונת החברה להציע ללקוחותיה, הצטרפות חינם, לכל החיים וללא צורך בחידוש. כיום מונה מועדון הלקוחות 171 אלך חברים האחראים לכ-66% ממכירות החברה. במסגרת זאת, תציע החברה לחברי המועדון, מבצעים "בלעדיים ואטרקטיביים", לצד מתן הטבות וקופונים אישיים. החברה צופה כי המהלך יוביל להגדלה דרסטית של מאגר חברי מועדון, והציבה יעד של 300,000 חברי מועדון בסוף 2020. 

הצעדים האמורים, מהווים אמנם בשורה עבור הצרכנים ככלל, ובעבור לקוחות הרשת בפרט. אך האם מהלך של הורדת מחירים באמת משרת את שורת הרווח? האם ביכולת החברה להתמודד באופן ראוי בתחרות עם שופרסל ורשתות הדיסקאונט?

המהלך של החברה, עשוי להתברר כצעד לא הכי יעיל, זאת לאור התחרות הקשה המתנהלת בין רשתות הסופרמרקטים. מעבר לכך ששורת הרווח עשויה להיפגע באופן מיידי, החברה תצטרך להפגין איתנות ואורך רוח בכניסה למגרש של רשתות הדיסקאונט. במילים אחרות - מדובר בהימור גדול, ונזכיר שבהימורים הקודמים של הרשת היא לא ממש הצליחה - לא ברכישת עדן טבע מרקט, ולא באסטרטגיה של מכירת לא כשר לצד כשר.

ירידה בהכנסות זינוק ברווח הנקי

טיב טעם מדווחת אחת לחצי שנה. במחצית הראשונה של 2019 דיווחה הרשת על ירידה של כ-3% בהכנסות ל-674 מיליון שקל ועלייה של למעלה מ-60% ברווח הנקי, כשבמחצית הראשונה של 2019 הרוויחה כ-7.6 מיליון שקלים, לעומת כ-4.5 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הרווח הנקי כאמור מגיע לאחר שבשלוש השנים האחרונות רווחי טיב טעם מקרטעים, עם הפסד של כ-36.2 מיליון שקל בשנת 2016, מעבר לרווח של 21.1 מיליון שקל בשנת 2017 ורווח אפסי של כ-81 אלף שקל בשנת 2018.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    גל 29/01/2020 00:25
    הגב לתגובה זו
    אין להם תקנה
  • 6.
    אלון 29/01/2020 00:18
    הגב לתגובה זו
    ב"ה תוך שנה הם קורסים. למה הם מזהמים את מדינת היהודים באוכל של גויים. תזכרו שמי שמורד בבורא עולם, בורא עולם ימחק אותו. !!!!!
  • 5.
    מעבודה בשבת , מהתרסה נגד יהדות , לא מרויחים (ל"ת)
    י 28/01/2020 20:47
    הגב לתגובה זו
  • טל 29/01/2020 00:21
    הגב לתגובה זו
    ולכן הספקים שלהם צריכים לחשוש, כיוון שקריסתם קרובה מאוד !!!!!!!!!!!!!!
  • טל 29/01/2020 00:21
    הגב לתגובה זו
    ולכן הספקים שלהם צריכים לחשוש, כיוון שקריסתם קרובה מאוד !!!!!!!!!!!!!!
  • 4.
    סקי 28/01/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
    אם חשובים המשקיעים חזור לפרסום רבעוני
  • 3.
    דודל 28/01/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
    זו רשת יקרה שצריכה ללמוד מקשת טעמים איך להתיחס ללקוחות ולבצע מבצעים דרך הרשת. היתה פעם רשת מענינת והיום סתם רשת ללא ערך מוסף
  • 2.
    אנטון הזונזון 28/01/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    טוב נו באמת.... טיב טעם ?? מי קונה שם ? זה מזמן סוג של מוזיאון ... אבל לא רשת שבאים למלא עגלה.... ולמה? פשוט מאוד כי המחירים יקרים מדי... הרבה יותר יקרים מכל סופר או רשת אחרת... נקודה.
  • 1.
    בתחרות המזון טיב טעם תהיה הקרבן המת הראשון (ל"ת)
    יוני 28/01/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.