בדיקה

בעל השליטה ברשת טיב טעם רכש השנה מניות בכ-3.4 מיליון שקל

הרכישות בוצעו במסגרת עשרות עסקאות קטנות שבוצעו בבורסה, זאת לאחר שבשנת 2018 רכש מניות בהיקף של כ-2 מיליון שקל; מניית טיב טעם עלתה בכ-23% מתחילת השנה
ערן סוקול |
נושאים בכתבה טיב טעם שלום חגי

חגי שלום, בעל השליטה (55.7%) ברשת טיב טעם 0.03%  כנראה מאמין במניה. למרות שהרשת מקרטעת בשנים האחרונות בבחינת השורה התחתונה, שלום רכש מתחילת השנה, במסגרת עשרות עסקאות קטנות שבוצעו בבורסה, מניות הרשת בהיקף של כ-3.4 מיליון שקל, זאת לאחר שרכש בשנת 2018 מניות בהיקף של כ-2 מיליון שקל.

לאחר שבמהלך שנת 2018 רכש שלום מניות בהיקף של כ-2 מיליון שקל כאמור, החזיק בתחילת שנת 2019 כ-54.2% ממניות החברה בשווי שוק של כ-113.6 מיליון שקל. מתחילת השנה רשמה מניית טיב טעם תשואה של כ-23%, כאשר במקביל, עד לרכישה האחרונה שבוצעה אתמול, רכש שלום מניות נוספות בהיקף של כ-3.4 מיליון שקל ועלה להחזקה של כ-55.7% ממניות החברה, בשווי שוק נוכחי של כ-142.8 מיליון שקל.

התפתחות מחיר מניית טיב טעם ב-3 השנים האחרונות

החזקותיו של שלום במניות טיב טעם, הינן באמצעות חברות פרטיות בשליטתו המלאה - הארגז השקעות והארגז אחזקות. על פי דיווחי החברה, כ-31.6% ממניות החברה משועדות לטובת חוב של חברות בשליטתו של שלום.

טיב טעם הינה "תאגיד קטן" ולכן מדווחת אחת לחצי שנה. במחצית הראשונה של 2019 דיווחה הרשת על ירידה של כ-3% בהכנסות ל-674 מיליון שקל ועלייה של למעלה מ-60% ברווח הנקי, כשבמחצית הראשונה של 2019 הרוויחה כ-7.6 מיליון שקלים, לעומת כ-4.5 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).

הרווח הנקי כאמור מגיע לאחר שבשלוש השנים האחרונות רווחי טיב טעם מקרטעים, עם הפסד של כ-36.2 מיליון שקל בשנת 2016, מעבר לרווח של 21.1 מיליון שקל בשנת 2017 ורווח אפסי של כ-81 אלף שקל בשנת 2018.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

השחיקה בתוצאות הרשת חלה, בין היתר, על רקע סכסוך בין שלום לבין מנכ"ל הרשת לשעבר עדי כהן, בן זוגה לשעבר של בתו של שלום, אשר סיים את תפקידו בחברה, נוכח התוצאות העסקיות החלשות במקביל להליך ההיפרדות בין בני הזוג.

לקריאה נוספת:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳