סיכום חצי שנתי: מניות הנדל"ן בראש, מניות התקשורת בתחתית
המניות הטובות מתחילת השנה, במדד ת"א 125 - קבוצת אשטרום, ישראל קנדה
, מגה אור ושיכון ובינוי עם תשואה של כ-70%; המניה הטובה בבורסה (בכל הרשימות) - אלקטריאון - 380%; מנגד - מניות התקשורת איבדו עשרות אחוזים
מניות הנדל"ן בראש ומניות התקשורת בתחתית, כך נראית התמונה מתחילת השנה ברשימת החברות במדד ת"א 125.
מניית אשטרום קבוצה 0.44% מניית שיכון ובינוי -0.38% , מניית ישראל קנדה 1.81% , מניית מגה אור 1.82% עם תשואה של כ-70%.
חמישית בטבלה - וואן טכנולוגיות שלאחרונה מימשו בעלי השליטה בה מניות ב-30 מיליון שקל (הרחבה כאן)
חברת אשטרום זינקה בזכות דוחות טובים שעלו על תחזיות האנליסטים וכן במקביל לזכייה במספר פרויקטים משמעותיים (לרבות באזור העסקים החדש של בני ברק). למעשה, אשטרום הפכה לחביבת המשקיעים בשנים האחרונות כשהתשואה בה בשלוש השנים האחרונות מסתכמת ב-270%.
שיכון ובינוי - התאוששות אחרי הנפילה
מניית שיכון ובינוי עלתה במחצית הראשונה אחרי נפילה בשנת 2018 על רקע החקירה והחחשדות למהלכים לא תקינים באפריקה.
שיכון ובינוי תחת בעל השליטה החדש - נתי סיידוף (שרכש את מניות שרי אריסון), נראית לשוק ההון ממוקדת יותר, עם נכסים חזקים (לאחרונה מימשה את האחזקה באיי.די.או, רגע לפני הנפילה), ועם הנהלה טובה - אייל לפידות מונה לאחרונה למנכ"ל.
- מניות התשתיות - האם זה הזמן לקנות?
- המלחמה ריסקה את הרווח של אשטרום; ההכנסות ירדו ב-11%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מגה אור בתקופה מצויינת. החברה מימשה נכס במודיעין ב-470 מיליון שקל ורווח של 150 מיליון שקל. היא מורווחת על הנייר מהשקעתה באפריקה נכסים סכום של 70 מיליון שקל, והתוצאות שלה הולכות ומשתפרות. מאז ההנפקה הראשונה לפני 17 שנה, מניית החברה זינקה פי 15 (הרחבה כאן)
ישראל קנדה - שווי של 1 מיליארד שקל
חברת ישראל קנדה של ברק רוזן ואסף טוכמאייר רשמה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה משמעותית, במקביל לפרוייקט ייזום גדולים בעיקר בתל אביב, לצד החזקה של נכסים בחו"ל (לרבות ברוסיה). החברה העמיקה בשנים האחרונות את השת"פ עם אלקטרה, והדוחות האחרונים מבטאים פוטנציאל השבחה עתידי.
מניית אלקטריאון מובילה מבין כל הרשימות בבורסה עם תשואה של 380% מתחילת השנה. החברה מפתחת טכנולוגית הסעת רכבים בעזרת אנרגיה שנצברת בכבישים עצמם, כאשר בשלב זה מדובר בסטארט-אפ לכל דבר ועניין.
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- נאייקס מגייסת 566 מיליון שקל ומרחיבה את פעילות טעינת הרכבים החשמליים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
חברות התקשורת בשפל
מן העבר השני, מניות התקשורת מובילות את התשואות השליליות מתחילת השנה, כאשר בי קומיוניקיישנס -0.08% רשמה את הירידה החדה ביותר - כ-72% ואחריה ברשימה זוהי סלקום שרשמה ירידה של כ-53% מתחילת השנה.
מניית טבע 2.6% , שעברה שנה מטלטלת נמצאת במקום השלישי עם ירידה של 43%, מניית איידיאיי ביטוח -0.16% רביעית עם ירידה של כ-26% מתחילת השנה ומניית בזק -0.16% חמישית עם ירידה בשיעור דומה.
נראה כי נטיית המשקיעים לעבר מניות הנדל"ן מוכיחה את עצמה לאורך זמן, כאשר גם במבט רב-שנתי, מניות הנדל"ן הן אלו שרשמו את התשואות הגבוהות ביותר. אשטרום קבוצה, רושמת זינוק מרשים של כ-269% בראיה תלת-שנתית, ומגה אור רשמה זינוק של כ-173% בשלוש השנים האחרונות.
- 1.יש באר זהב בים ושמו רציו והוא דןרך במקום מוזר מאוד!!!!! (ל"ת)משה ראשל"צ 01/07/2019 07:49הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.89% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)עמית בירק פורש מאקוואריוס - מה המשכורת של המנכ"ל החדש?
אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021
אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?
צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת.
במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית.
מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.
אבל הכי חשוב זה כמה המנכ"ל החדש עומד להשתכר. אתם קוראים נכון - 90,000 שקל בחודש, וזה עוד לפני בונוסים שנתיים של 3-6 משכורות חודשיות כלומר כ-400 אלף שקל בשנה לפחות. קשה להאמין אבל זו חברה ששורפת מיליוני שקלים ברבעון וזה השכר שהיא מציעה למנכ"ל החדש:
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
