גיל גירון מנכל אשטרום ורמי נוסבאום יור הקבוצה
צילום: ישראל הדרי

סיכום חצי שנתי: מניות הנדל"ן בראש, מניות התקשורת בתחתית

המניות הטובות מתחילת השנה, במדד ת"א 125 - קבוצת אשטרום, ישראל קנדה

, מגה אור ושיכון ובינוי עם תשואה של כ-70%; המניה הטובה בבורסה (בכל הרשימות) - אלקטריאון - 380%; מנגד - מניות התקשורת איבדו עשרות אחוזים

נועם בראל | (1)

מניות הנדל"ן בראש ומניות התקשורת בתחתית, כך נראית התמונה מתחילת השנה ברשימת החברות במדד ת"א 125.

מניית אשטרום קבוצה 0%  מניית שיכון ובינוי 0% , מניית ישראל קנדה 0% , מניית מגה אור 0% עם תשואה של כ-70%.

חמישית בטבלה - וואן טכנולוגיות שלאחרונה מימשו בעלי השליטה בה מניות ב-30 מיליון שקל (הרחבה כאן

חברת אשטרום זינקה בזכות דוחות טובים שעלו על תחזיות האנליסטים וכן במקביל לזכייה במספר פרויקטים משמעותיים (לרבות באזור העסקים החדש של בני ברק). למעשה, אשטרום הפכה לחביבת המשקיעים בשנים האחרונות כשהתשואה בה בשלוש השנים האחרונות מסתכמת ב-270%.

שיכון ובינוי - התאוששות אחרי הנפילה 

מניית שיכון ובינוי עלתה במחצית הראשונה אחרי נפילה בשנת 2018 על רקע החקירה והחחשדות למהלכים לא תקינים באפריקה. 

שיכון ובינוי תחת בעל השליטה החדש - נתי סיידוף (שרכש את מניות שרי אריסון), נראית  לשוק ההון ממוקדת יותר, עם נכסים חזקים (לאחרונה מימשה את האחזקה באיי.די.או, רגע לפני הנפילה), ועם הנהלה טובה - אייל לפידות מונה לאחרונה למנכ"ל. 

גם מגה אור בתקופה מצויינת. החברה מימשה נכס במודיעין ב-470 מיליון שקל ורווח של 150 מיליון שקל. היא מורווחת על הנייר מהשקעתה באפריקה נכסים סכום של 70 מיליון שקל, והתוצאות שלה הולכות ומשתפרות. מאז ההנפקה הראשונה לפני 17 שנה, מניית החברה זינקה פי 15  (הרחבה כאן)   

ישראל קנדה - שווי של 1 מיליארד שקל

חברת ישראל קנדה של ברק רוזן ואסף טוכמאייר רשמה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה משמעותית, במקביל לפרוייקט ייזום גדולים בעיקר בתל אביב, לצד החזקה של נכסים בחו"ל (לרבות ברוסיה). החברה העמיקה בשנים האחרונות את השת"פ עם אלקטרה, והדוחות האחרונים מבטאים פוטנציאל השבחה עתידי.

מניית אלקטריאון מובילה מבין כל הרשימות בבורסה עם תשואה של 380% מתחילת השנה. החברה מפתחת טכנולוגית הסעת רכבים בעזרת אנרגיה שנצברת בכבישים עצמם, כאשר בשלב זה מדובר בסטארט-אפ לכל דבר ועניין.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

חברות התקשורת בשפל 

מן העבר השני, מניות התקשורת מובילות את התשואות השליליות מתחילת השנה, כאשר בי קומיוניקיישנס 0% רשמה את הירידה החדה ביותר - כ-72% ואחריה ברשימה זוהי סלקום 0% שרשמה ירידה של כ-53% מתחילת השנה.

 מניית טבע 0% , שעברה שנה מטלטלת נמצאת במקום השלישי עם ירידה של 43%, מניית איידיאיי ביטוח 0%  רביעית עם ירידה של כ-26% מתחילת השנה ומניית בזק 0%  חמישית עם ירידה בשיעור דומה.

 

נראה כי נטיית המשקיעים לעבר מניות הנדל"ן מוכיחה את עצמה לאורך זמן, כאשר גם במבט רב-שנתי, מניות הנדל"ן הן אלו שרשמו את התשואות הגבוהות ביותר. אשטרום קבוצה, רושמת זינוק מרשים של כ-269% בראיה תלת-שנתית, ומגה אור רשמה זינוק של כ-173% בשלוש השנים האחרונות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יש באר זהב בים ושמו רציו והוא דןרך במקום מוזר מאוד!!!!! (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/07/2019 07:49
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)

המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס

אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקוואריוס

אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע  . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?

צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת. 

במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית. מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.

תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.

אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.