מהו המניע לעסקה המוזרה של דסק"ש במניות סלקום?
חברת דיסקונט השקעות -2.56% שבשליטת אדוארדו אלשטיין, דיווחה אתמול כי ביצעה עסקת החלף (SWAP) לרכישה של 1.15 מיליון מניות סלקום בהיקף כ-24 מיליון שקל למשך תקופה של שלושה חודשים.
אלא שהמניע לעסקה לא ממש ברור, זאת נוכח שיעור האחזקה הגבוה ממילא של דסק"ש במניות סלקום (45.45%) והצהרתה של החברה כי תרכוש מניות נוספות וכתבי אופציה בהנפקה של סלקום בהיקף של כ-200 מיליון שקל.
מנסים לעשות סיבוב מהיר?
אם כן, מדוע בכל זאת צריכה דסק"ש לרכוש עוד מניות של סלקום לתקופה קצובה מראש? האם מדובר במהלך ספקולטיבי? כנראה שלא. ככל הנראה המניע לעסקה הינו גידור סיכונים בלבד, שכן דסק"ש הצהירה כי בכוונתה לשמור על שיעור אחזקתה בסלקום לאחר ההנפקה.
כלומר, ככל הנראה המהלך נועד לאפשר לדסק"ש מרווח ביטחון אשר יאפשר זמן לרכישת מניות נוספות במידה ולא תקבל את כל הכמות הנדרשת למניעת דילול אחזקתה בהנפקה. בעניין זה, צריך לציין כי במידה ותדולל דסק"ש לשיעור אחזקה נמוך מ-45%, ותהיה מעוניינת לחזור לשיעור האחזקה הנוכחי, תידרש החברה לבצע הליך מורכב יחסית, של הצעת רכש.
- מי שעושה עסקאות SWAP בריבית שנתית של 20% פשוט לא רוצה לממש סחורה
- מגוריט: הקצאה של 70 מיליון שקל בפרמיה של 26% על מחיר השוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרטי עסקת ה-SWAP
על פי תנאי העסקה תרכוש דסק"ש את המניות מצד שלישי אשר זהותו אינה ידועה לחברה, באמצעות הבנק, במחיר השוק של מניית סלקום בבורסה ביום המסחר האחרון לפני ביצוע העסקה.
לאחר כשלושה חודשים, במועד סיום העסקה, תמכור החברה בעסקה מחוץ לבורסה את המניות בחזרה למוכר, במחיר הסגירה של מניית סלקום בבורסה כפי שיהיה ביום המסחר האחרון לפני סיום התקופה, ותבצע התחשבנות מול הבנק בעניין ההפרש שבין מחיר המניות בתחילת התקופה לבין מחירן בסוף התקופה. מדובר בעסקת הפרשים בלבד, אשר במהלכה, יהיו המניות בבעלותה של דסק"ש, ואילו למוכר לא תהיה כל זכות ביחס אליהן.
בנוסף, במסגרת עסקת ההחלף, החברה תשעבד לטובת הבנק, בשעבוד קבוע, את מניות ההחלף, וכן פקדון שקלי בסכום של כ-5% משווי המניות (כ-1.2 מיליון שקל).
שורה תחתונה
- 1.המינופים של אלשטיין 27/06/2018 13:06הגב לתגובה זומעניין מתי תפוצץ בועת אלשטיין מגלגל כסף מפה לשם ובינתיים כל מי שמשקיע בעסקי הקש של אלשטיין מפסיד כסף. אידיבי פיות אגח פח כל היום רק הפסדים

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
