סחר אלקטרוני: האם משהו מסריח בממלכת eBay?

הקריסה של מערכות ענקית הסחר האלקטרוני האמריקנית השבוע מעוררת מחשבות אצל ארז בן-ארי החושב כי היום בו תיפסק הצמיחה שלה - מתקרב
ארז בן-ארי |

השבוע אירעה תקלה במערכת הזנת המכרזים של eBay, ובמשך כמעט יום שלם מערכת ה-Listing Designer הייתה בלתי זמינה. תקלה בסדר גודל כזה פחות משבוע לאחר הקריסה המתוקשרת של שירות Skype מעלה את השאלה האם משהו מסריח בממלכת eBay?

בחודש שעבר דיווחה הנהלת eBay על רווח נקי של 1.83 מיליארד דולר ברבעון השני של 2007. לכאורה, הדבר מהווה גדילה של 30% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, אך כידוע, כסף זה לא הכל בחיים.

אם תשאל את הישראלי הממוצע האם הוא קונה באינטרנט, לרוב התשובות יהיו כי הגולשים חוששים למסור את פרטי כרטיס האשראי שלהם. אותם אנשים אינם חוששים למסור את המספר בטלפון לזר-מוחלט בפיצריה השכונתית, אך באינטרנט בהחלט כן מכיוון שהתקשורת נוהגת באופן שגרתי להציג את עולם המסחר המקוון כגן עדן לרמאים וגנבים. חברת eBay משקיעה הרבה מאוד זמן וכסף במאבק בפשע המקוון, אך עוד יותר זמן וכסף במאבק בדעה הרווחת שכל מי שייכנס ל-eBay יאבד את כספו מיד. כחלק ממאבק זה, ביצעה החברה מגוון שינויים במערכות שלה, שהגדול והמשמעותי ביותר הוא שינוי שיטת המשוב שנעשה במאי השנה.

מלבד זאת, שינתה החברה לאחרונה את מדיניות הטיפול במוכרים בעלי ביצועים נמוכים. הכל טוב ויפה, וביטחון הוא דבר חשוב, אך במהלכים אלו מודה החברה, למעשה, כי המערכת שלהם חורקת בתחום זה, על אף העובדה שמחלקת האבטחה שלה מעסיקה כמעט 20 אחוז מעובדי החברה.

לא ניתן לצפות מחברה שלה עשרות מיליוני לקוחות בכל העולם שתפעל בלי לעורר מחלוקת, אך eBay, ששמה הפך למילה-נרדפת למסחר אלקטרוני בכללותו, מצליחה שוב ושוב לעורר מחלוקות רציניות מאוד. מקור רציני למחלוקות היא חברת PayPal שאותה קנתה eBay בשנת 2002.

חברת PayPal פועלת ומתנהגת בצורה דומה מאוד לבנק, אך אינה מוגדרת על ידי החוק כבנק, ופעולותיה מעוררות לעיתים קרובות את חמת-זעמם של קונים ומוכרים כאחד. משתמשים רבים מספרים כיצד החברה סגרה את החשבון שלהם ו-"העלימה" סכומי כסף גדולים שהיו בו, וזאת בלי לתת להם הזדמנות ראויה להגן על עצמם. במקרים כגון זה, את PayPal, כמו eBay, כמעט בלתי אפשרי להשיג באמצעות הטלפון, אלא רק באמצעות דואר אלקטרוני המניב לרוב תשובות סתומות וחסרות משמעות. הגולשים אינם שותקים, כמובן, וניתן למצוא ברשת מגוון אתרים העוסקים בסיפורי-זוועה אודות eBay ו- PayPal, כגון: http://www.aboutpaypal.org , http://paypalsucks.com ו -http://www.paypalwarning.com .

תחום נוסף שבו זוכה החברה לביקורת רבה היא מדיניות התמחור שלה, הנוגסת אחוזים ניכרים מרווחי המוכרים. במכירה ממוצעת נאלץ המוכר לשלם כ-5-6 אחוזים מהכנסתו ל-eBay, ועוד כ-5% נוספים ל-PayPal. אם נוסיף על כך את אחוזי הסגירה הנמוכים באתר, וקל לראות כי המצב אינו פשוט - הרי גם ככה, עם התחרות האדירה בין הסוחרים, צריכים מוכרים רבים להסתפק בשולי רווח קטנים, ולכן מספיקים כמה לקוחות רמאים בחודש כדי להכניס את העסק להפסדים.

לפני כחודש יצאה eBay בהכרזה פומבית על כך שהיא מגבירה את פעולותיה כנגד מוכרים שביצועיהם אינם טובים. במסגרת צעד זה תתייחס החברה למשוב נייטרלי כחלק מחישוב ביצועי המוכר, וכך מוכרים שיקבלו הרבה ציונים נייטרליים יסבלו מסנקציות עד כדי השעיית חשבונם. הנושא נידון בהרחבה בהודעה הרשמית והוא בעל משמעות רבה כלפי לא מעט משתמשים - לטובה ולרעה.

צעד זה, בפני עצמו, הוא חשוב וטוב, אך אם מסתכלים על שרשרת השינויים והתקלות שנראו בחודשים האחרונים, קל לראות שהמצב רחוק מלהיות מזהיר.

אמנם, לחברה יש מעל 250 מיליון משתמשים רשומים, אך רק חלק קטן מהם (כשליש) הנם פעילים. הרי בסופו של דבר, לכל שוק יש גבול מסוים, ויגיע היום שבו החברה לא תוכל להראות גידול של עשרות אחוזים בשנה כפי שהתרגלנו. בשלב כלשהו, הגידול עלול להיעצר, ואפילו להיות שלילי, וכאשר יגיע היום הזה, יהיה לחברה קשה מאוד להיחלץ מהבוץ.

ל-eBay יש מערכת יחסי ציבור משומנת ביותר, אך יש גבול לכמות ה-Spin שאפשר לעשות, ומתישהו גם הצרכן העיוור ביותר ישים לב שהחברה מתקשה להתמודד עם המציאות. בינתיים, אמאזון וגוגל, מתחרותיה העיקריות של eBay אינן שוקטות על השמרים. לגוגל יש מערכת תשלומים מקוונת שאינה מתחרה ישירות ב-eBay בשלב זה, אך נראה שיש לחברה כוונות להרחיבה בעתיד הלא רחוק. גם אמאזון השיקה לא מזמן שירות-תשלומים מקוון המיועד עבור פלטפורמת המכירה הפרטית שלה. עדיין מוגזם להספיד את גוליית, אך eBay חייבת לצאת ממצב כיבוי-השריפות שבו היא נמצאת כרגע, ולהתרכז בשיפור השירות ללקוח – מוכרים וקונים כאחד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ישי דוידי קרן פימי
צילום: BIZTV

פימי מנפיקה את עמל לפי שווי של 2.7-3 מיליארד שקל

דליה קורקין המנכ"לית "שווה" קרוב ל-600 מיליון שקל, פימי שילשה את השווי בתוך 3.5 שנים; מגדל ופועלים אקוויטי גם הצטרפו לחגיגה עם רווח של קרוב ל-100%

רן קידר |
נושאים בכתבה פימי

קבוצת עמל ומעבר המובילה בישראל בשירותי סיעוד ביתי, טיפול במתמודדי נפש, טיפול באוכלוסיות מיוחדות והפעלת בתי אבות סיעודיים, שבבעלות קרן פימי (49.5%), דליה קורקין (14.4%), פועלים אקוויטי (20%) ומגדל (16.1%) יוצאת להנפקה בבורסה בתל אביב לפי שווי מוערך של כ-2.7-3 מיליארד שקל (לפני הכסף). 

הקבוצה מציגה גידול בכל הפרמטרים, מרחיבה פעילותה לתחומים חדשים ופועלת בשוקי יעד בעלי צמיחה משמעותית. בשנים עשר החודשים שהסתיימו ביוני 2025, הקבוצה הציגה מחזור של כ-2.2 מיליארד שקל  ורווח נקי בסך של כ- 139 מיליון שקל. בשנים עשר החודשים האחרונים הרווח התפעולי של הקבוצה עמד על כ- 200 מיליון שקל. 

הקבוצה חילקה בשלוש השנים האחרונות דיבידנדים בסך של כ-300 מיליון שקל. 

עמל ומעבר, שהוקמה בשנת 1988, הינה חברת הסיעוד, השיקום והטיפול המובילה בישראל. בשנת 2022 נרכשה ע"י קרן פימי,כשמאז שוויה עולה יותר מפי 2.5. הקבוצה מעסיקה היום כ- 29 אלף עובדים.

הקבוצה פועלת בארבעה מגזרי פעילות מרכזיים:

·         סיעוד ביתי – מתן שירותי סיעוד ביתיים לכ-32,000 מטופלים דרך 37 סניפים ברחבי ישראל.

יו״ר רשות ני״ע, ספי זינגר. קרדיט: עומר לוייו״ר רשות ני״ע, ספי זינגר. קרדיט: עומר לוי

רשות ני״ע משנה את אופן הדיווח על בעלי עניין: דוח קצר יותר, מידע נגיש יותר

עמדת סגל חדשה מאפשרת לחברות להעביר את פירוט ההחזקות באג״ח ובניירות ערך מסחריים לקובץ נפרד, במקום להעמיס את טפסי ה-HTM בעשרות עמודים. המהלך צפוי להפחית עומס רגולטורי ולהקל גם על המשקיעים שמתקשים לעקוב אחרי הדיווחים הקיימים

צלי אהרון |

רשות ניירות ערך פרסמה עמדת סגל חדשה שמטרתה להקל על החברות הציבוריות ולשפר את הנגישות של המידע למשקיעים. לפי העמדה, תאגידים מדווחים יוכלו מעתה לצרף לקובץ הדיווח העיקרי (טופס HTM) קובץ נפרד ובו פירוט ההחזקות של בעלי העניין באג"ח סטרייט ובניירות ערך מסחריים. בכך תתאפשר הפחתה ניכרת בעומס המידע הקיים כיום בטפסים, שלעיתים מגיעים לעשרות עמודים. הניסיון הנוכחי הוא כדי לייצר הפרדה ברורה יותר בין החזקות הון (מניות ואופציות) לבין החזקות חוב.

טופס ה-HTM הוא אחד הדוחות החשובים ביותר שמפרסמות החברות הציבוריות, והוא נועד להציג את תמונת ההחזקות של בעלי העניין. כלומר, בעלי מניות מהותיים, בעלי שליטה ודירקטורים המחזיקים במניות או באגרות חוב של החברה. הדוח משמש את ציבור המשקיעים, האנליסטים והתקשורת כדי להבין מי מחזיק בפועל בשליטה ובאיזה היקפים, ומהם יחסי הכוחות בתוך החברה. 

עד עתה נדרש כל תאגיד לפרט באותו טופס גם את כל ההחזקות באגרות החוב, מה שהפך את הדוחות למסורבלים ולעיתים כמעט בלתי ניתנים לקריאה.

המטרה: לקבל תמונה בהירה יותר

לפי העמדה החדשה, החברות יוכלו להפריד בין חלקי הדוח: טופס ה-HTM יתמקד בהחזקות בהון, קרי - מניות ואגרות חוב להמרה. ואילו פירוט ההחזקות באג"ח סטרייט ובניירות ערך מסחריים יופיע בקובץ נפרד שיצורף לדוח. הפיצול הזה נועד לא רק להקל על החברות עצמן, אלא גם לשפר את חוויית השימוש של המשקיעים, שיוכלו לקבל תמונה בהירה יותר של מבנה הבעלות והחוב בכל חברה ציבורית.

ברשות ניירות ערך מסבירים כי מדובר בצעד נוסף במסגרת מהלך רחב שמטרתו להפחית עומס רגולטורי, לייעל את הדיווחים וליצור אחידות בפורמט הנתונים. בעשור האחרון התרחב היקף המידע שעל החברות למסור, והטפסים הפכו לעמוסים ולעיתים כפולים. כאשר נתונים זהים מופיעים בכמה טפסים במקביל. כעת, באמצעות הפרדה בין סוגי ההחזקות, מנסה הרשות להקל גם על המדווחות וגם על המשתמשים במידע.