סחר אלקטרוני: האם משהו מסריח בממלכת eBay?
השבוע אירעה תקלה במערכת הזנת המכרזים של eBay, ובמשך כמעט יום שלם מערכת ה-Listing Designer הייתה בלתי זמינה. תקלה בסדר גודל כזה פחות משבוע לאחר הקריסה המתוקשרת של שירות Skype מעלה את השאלה האם משהו מסריח בממלכת eBay?
בחודש שעבר דיווחה הנהלת eBay על רווח נקי של 1.83 מיליארד דולר ברבעון השני של 2007. לכאורה, הדבר מהווה גדילה של 30% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, אך כידוע, כסף זה לא הכל בחיים.
אם תשאל את הישראלי הממוצע האם הוא קונה באינטרנט, לרוב התשובות יהיו כי הגולשים חוששים למסור את פרטי כרטיס האשראי שלהם. אותם אנשים אינם חוששים למסור את המספר בטלפון לזר-מוחלט בפיצריה השכונתית, אך באינטרנט בהחלט כן מכיוון שהתקשורת נוהגת באופן שגרתי להציג את עולם המסחר המקוון כגן עדן לרמאים וגנבים. חברת eBay משקיעה הרבה מאוד זמן וכסף במאבק בפשע המקוון, אך עוד יותר זמן וכסף במאבק בדעה הרווחת שכל מי שייכנס ל-eBay יאבד את כספו מיד. כחלק ממאבק זה, ביצעה החברה מגוון שינויים במערכות שלה, שהגדול והמשמעותי ביותר הוא שינוי שיטת המשוב שנעשה במאי השנה.
מלבד זאת, שינתה החברה לאחרונה את מדיניות הטיפול במוכרים בעלי ביצועים נמוכים. הכל טוב ויפה, וביטחון הוא דבר חשוב, אך במהלכים אלו מודה החברה, למעשה, כי המערכת שלהם חורקת בתחום זה, על אף העובדה שמחלקת האבטחה שלה מעסיקה כמעט 20 אחוז מעובדי החברה.
לא ניתן לצפות מחברה שלה עשרות מיליוני לקוחות בכל העולם שתפעל בלי לעורר מחלוקת, אך eBay, ששמה הפך למילה-נרדפת למסחר אלקטרוני בכללותו, מצליחה שוב ושוב לעורר מחלוקות רציניות מאוד. מקור רציני למחלוקות היא חברת PayPal שאותה קנתה eBay בשנת 2002.
חברת PayPal פועלת ומתנהגת בצורה דומה מאוד לבנק, אך אינה מוגדרת על ידי החוק כבנק, ופעולותיה מעוררות לעיתים קרובות את חמת-זעמם של קונים ומוכרים כאחד. משתמשים רבים מספרים כיצד החברה סגרה את החשבון שלהם ו-"העלימה" סכומי כסף גדולים שהיו בו, וזאת בלי לתת להם הזדמנות ראויה להגן על עצמם. במקרים כגון זה, את PayPal, כמו eBay, כמעט בלתי אפשרי להשיג באמצעות הטלפון, אלא רק באמצעות דואר אלקטרוני המניב לרוב תשובות סתומות וחסרות משמעות. הגולשים אינם שותקים, כמובן, וניתן למצוא ברשת מגוון אתרים העוסקים בסיפורי-זוועה אודות eBay ו- PayPal, כגון: http://www.aboutpaypal.org , http://paypalsucks.com ו -http://www.paypalwarning.com .
תחום נוסף שבו זוכה החברה לביקורת רבה היא מדיניות התמחור שלה, הנוגסת אחוזים ניכרים מרווחי המוכרים. במכירה ממוצעת נאלץ המוכר לשלם כ-5-6 אחוזים מהכנסתו ל-eBay, ועוד כ-5% נוספים ל-PayPal. אם נוסיף על כך את אחוזי הסגירה הנמוכים באתר, וקל לראות כי המצב אינו פשוט - הרי גם ככה, עם התחרות האדירה בין הסוחרים, צריכים מוכרים רבים להסתפק בשולי רווח קטנים, ולכן מספיקים כמה לקוחות רמאים בחודש כדי להכניס את העסק להפסדים.
לפני כחודש יצאה eBay בהכרזה פומבית על כך שהיא מגבירה את פעולותיה כנגד מוכרים שביצועיהם אינם טובים. במסגרת צעד זה תתייחס החברה למשוב נייטרלי כחלק מחישוב ביצועי המוכר, וכך מוכרים שיקבלו הרבה ציונים נייטרליים יסבלו מסנקציות עד כדי השעיית חשבונם. הנושא נידון בהרחבה בהודעה הרשמית והוא בעל משמעות רבה כלפי לא מעט משתמשים - לטובה ולרעה.
צעד זה, בפני עצמו, הוא חשוב וטוב, אך אם מסתכלים על שרשרת השינויים והתקלות שנראו בחודשים האחרונים, קל לראות שהמצב רחוק מלהיות מזהיר.
אמנם, לחברה יש מעל 250 מיליון משתמשים רשומים, אך רק חלק קטן מהם (כשליש) הנם פעילים. הרי בסופו של דבר, לכל שוק יש גבול מסוים, ויגיע היום שבו החברה לא תוכל להראות גידול של עשרות אחוזים בשנה כפי שהתרגלנו. בשלב כלשהו, הגידול עלול להיעצר, ואפילו להיות שלילי, וכאשר יגיע היום הזה, יהיה לחברה קשה מאוד להיחלץ מהבוץ.
ל-eBay יש מערכת יחסי ציבור משומנת ביותר, אך יש גבול לכמות ה-Spin שאפשר לעשות, ומתישהו גם הצרכן העיוור ביותר ישים לב שהחברה מתקשה להתמודד עם המציאות. בינתיים, אמאזון וגוגל, מתחרותיה העיקריות של eBay אינן שוקטות על השמרים. לגוגל יש מערכת תשלומים מקוונת שאינה מתחרה ישירות ב-eBay בשלב זה, אך נראה שיש לחברה כוונות להרחיבה בעתיד הלא רחוק. גם אמאזון השיקה לא מזמן שירות-תשלומים מקוון המיועד עבור פלטפורמת המכירה הפרטית שלה. עדיין מוגזם להספיד את גוליית, אך eBay חייבת לצאת ממצב כיבוי-השריפות שבו היא נמצאת כרגע, ולהתרכז בשיפור השירות ללקוח – מוכרים וקונים כאחד.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה
הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .
אורבניקה אורבניקה -12.82% צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5% שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.
במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.
- הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית
בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות
אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.
עלייה במכירות - ירידה ברווחיות
מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק.
החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.
מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש
לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל.
- אורבניקה: ירידה במכירות וחיתוך ברווח הנקי בעקבות מבצע 'עם כלביא'
- הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.
