Walmart
צילום: iStock

שם המשחק - דאטה: וולמארט רוצה למכור פרסום כמו אמאזון

עם 4,755 סניפים ו-300 מיליון לקוחות בחודש, הקמעונאית הגדולה בעולם מביטה לכיוון אמאזון ופריחתה באונליין כפלטפורמה לפרסום ורוצה להעתיק את המודל
משה בנימין |

התחרות העזה בשוק הקמעונאות, הטכנולוגיה והכסף הגדול שאפשר למצוא כשמרימים את העיניים מסידור המוצרים על המדף ומפנים אותן לכיוון הדאטה שניתן לאסוף על הלקוחות - היא שם המשחק החדש של הרשתות הגדולות. אחרי גוגל ופייסבוק, השחקנית שתפסה את המקום השלישי בנתח הפרסום הדיגיטלי העולמי היא אמאזון וכעת רשת וולמארט רוצה חלק מהחגיגה.

עם 4,755 סניפים, מחזור של 380 מיליון דולר בארה"ב בלבד, 300 מיליון לקוחות שפוקדים את החנויות מדי חודש, כך על פי חברת המחקר פורסטר, ומיליונים נוספים אונליין בתאר החברה, רשת וולמארט, הקמעונאית הגדולה בעולם במספר סניפים, מביטה לכיוון אמאזון ופריחתה בגזרת האונליין כפלטפורמה לפרסום ורוצה להעתיק את המודל אליה, פיזית, לסניפים ובעיקר לאתר החברה. 

כמו ענקית המסחר המקוון אמאזון שגדלה וצמחה והפכה בשנה האחרונה לאיום הגדול ביותר על גוגל, עם הכנסה של 4.6 מיליארד דולר מפרסום באתר ב-2018 (עלייה של 144% לעומת 2017), גם וולמארט מבינה שפוטנציאל ההכנסה שלה מפרסום אינו ממומש, כמו גם פוטנציאל האיסוף, העיבוד והשימוש שלה בדאטה העצומה שהיא יכולה לאסוף מלקוחותיה בחנויות הפיזיות באונליין. 

היתרון הגדול של וולמארט שהופך אותה למתחרה ראויה לפייסבוק, גוגל ואמאזון נובע מהמידע הרב שאותו היא מחזיקה על העדפות הצרכנים לצד העובדה שהיא מוכרת בסניפיה הכל מהכל, ממותגים רבים ומגוונים כולל מכירת מזון שנמצאת בצמיחה. היכולת של וולמארט לדעת בדיוק מה רכש צרכן X, בין אילו מוצרים הוא התלבט ומה הוא רכש בנוסף שווה המון עבור מפרסמים שמוכרים מוצרים בוולמארט ומעוניינים להיות המותג שבו יבחר הצרכן. 

עדות נוספת לערכה של הדאטה והמרדף אחריה ניתן לראות בניסיון של ענקית מוצרי הצריכה P&G (פרוקטר אנד גמבל) שעושה הכל כדי לשפר את איכות הקמפיינים הפרוגרמטיים שלה. בכנס שיווק שנערך לאחרונה בלונדון נחשף כי החברה מעוניינת לעשות זאת באמצעות איסוף מידע על הצרכנים, אליו אין לה גישה כיום, מאת הקמעונאים שמשווקים את מוצריה. החברה ביקשה מהם לשתף עמה את המידע כדי שזו תוכל לחדד את הטירגוט, לבנות "תעודת זהות" של הצרכנים וכך לפרסם להם בצורה אפקטיבית יותר. 

פרוקטר שמחזיקה בתואר המפרסמת הגדולה בעולם פנתה לקמעונאים באירופה, הודו, המזרח התיכון ואפריקה וביקשה מהם לצאת אתה ב"שת"פ לשיווק מבוסס ביצועים". על פי אתר Digiday, בתמורה למידע שישותף איתה, P&G תטרגט פרסום מדויק ואפקטיבי יותר ללקוחות שלהערכתה צפויים לקנות אצל משווק מסוים ובכך להגדיל את פוטנציאל הקנייה בקרב הלקוח והמכירה מצד המשווק. בשורה התחתונה - המשוואה היא: מידע על הלקוחות שקנו אצל משווק מסוים מועבר ל-P&G על ידי הקמעונאי עצמו ולאחר מכן P&G מטרגטת את הלקוחות עם פרסום מדויק וכך מגדילה את המכירות של מוצריה אצל אותו הלקוח ועוזרת לו בהתאם למכור יותר ולהגדיל את המחזור.

בשוק פרסום אמריקאי שנוגע בכל שנה בפסגה חדשה ונאמד בכ-210 מיליארד דולר, הניסיון של רשתות ענק לתרגם את כוחן להכנסות פרסום מקבל משנה תוקף. על פי תחזיות חברת המחקר eMarketer, שנת 2019 תהיה שנת המפנה וציון דרך היסטורי, שבה הפרסום הדיגיטלי יהווה יותר מ-50% מעוגת הפרסום האמריקאית. הוא יעלה ב-19% נוספים ויעמוד על כ-129 מיליארד דולר, 54% משוק הפרסום. מתוכו כשני שליש יהוו פרסום במובייל - הקטר המוביל של הדיגיטל. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עם זאת, שורת התחזית הדרמטית ביותר בדו"ח של eMarketer מחזק עוד יותר את המגמה של וולמארט: שחקן הפרסום מספר 3, אמאזון, ימשיך בדהירה ובמגמת הצמיחה תוך שהוא גדל על חשבון ענקיות הדיגיטל פייסבוק וגוגל שיאבדו נתח. הצפי הוא לצמיחה של יותר מ-50% שתוביל את אמאזון לנתח שוק של 8.8% בשוק הדיגיטל האמריקאי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.