Walmart
צילום: iStock

שם המשחק - דאטה: וולמארט רוצה למכור פרסום כמו אמאזון

עם 4,755 סניפים ו-300 מיליון לקוחות בחודש, הקמעונאית הגדולה בעולם מביטה לכיוון אמאזון ופריחתה באונליין כפלטפורמה לפרסום ורוצה להעתיק את המודל
משה בנימין |

התחרות העזה בשוק הקמעונאות, הטכנולוגיה והכסף הגדול שאפשר למצוא כשמרימים את העיניים מסידור המוצרים על המדף ומפנים אותן לכיוון הדאטה שניתן לאסוף על הלקוחות - היא שם המשחק החדש של הרשתות הגדולות. אחרי גוגל ופייסבוק, השחקנית שתפסה את המקום השלישי בנתח הפרסום הדיגיטלי העולמי היא אמאזון וכעת רשת וולמארט רוצה חלק מהחגיגה.

עם 4,755 סניפים, מחזור של 380 מיליון דולר בארה"ב בלבד, 300 מיליון לקוחות שפוקדים את החנויות מדי חודש, כך על פי חברת המחקר פורסטר, ומיליונים נוספים אונליין בתאר החברה, רשת וולמארט, הקמעונאית הגדולה בעולם במספר סניפים, מביטה לכיוון אמאזון ופריחתה בגזרת האונליין כפלטפורמה לפרסום ורוצה להעתיק את המודל אליה, פיזית, לסניפים ובעיקר לאתר החברה. 

כמו ענקית המסחר המקוון אמאזון שגדלה וצמחה והפכה בשנה האחרונה לאיום הגדול ביותר על גוגל, עם הכנסה של 4.6 מיליארד דולר מפרסום באתר ב-2018 (עלייה של 144% לעומת 2017), גם וולמארט מבינה שפוטנציאל ההכנסה שלה מפרסום אינו ממומש, כמו גם פוטנציאל האיסוף, העיבוד והשימוש שלה בדאטה העצומה שהיא יכולה לאסוף מלקוחותיה בחנויות הפיזיות באונליין. 

היתרון הגדול של וולמארט שהופך אותה למתחרה ראויה לפייסבוק, גוגל ואמאזון נובע מהמידע הרב שאותו היא מחזיקה על העדפות הצרכנים לצד העובדה שהיא מוכרת בסניפיה הכל מהכל, ממותגים רבים ומגוונים כולל מכירת מזון שנמצאת בצמיחה. היכולת של וולמארט לדעת בדיוק מה רכש צרכן X, בין אילו מוצרים הוא התלבט ומה הוא רכש בנוסף שווה המון עבור מפרסמים שמוכרים מוצרים בוולמארט ומעוניינים להיות המותג שבו יבחר הצרכן. 

עדות נוספת לערכה של הדאטה והמרדף אחריה ניתן לראות בניסיון של ענקית מוצרי הצריכה P&G (פרוקטר אנד גמבל) שעושה הכל כדי לשפר את איכות הקמפיינים הפרוגרמטיים שלה. בכנס שיווק שנערך לאחרונה בלונדון נחשף כי החברה מעוניינת לעשות זאת באמצעות איסוף מידע על הצרכנים, אליו אין לה גישה כיום, מאת הקמעונאים שמשווקים את מוצריה. החברה ביקשה מהם לשתף עמה את המידע כדי שזו תוכל לחדד את הטירגוט, לבנות "תעודת זהות" של הצרכנים וכך לפרסם להם בצורה אפקטיבית יותר. 

פרוקטר שמחזיקה בתואר המפרסמת הגדולה בעולם פנתה לקמעונאים באירופה, הודו, המזרח התיכון ואפריקה וביקשה מהם לצאת אתה ב"שת"פ לשיווק מבוסס ביצועים". על פי אתר Digiday, בתמורה למידע שישותף איתה, P&G תטרגט פרסום מדויק ואפקטיבי יותר ללקוחות שלהערכתה צפויים לקנות אצל משווק מסוים ובכך להגדיל את פוטנציאל הקנייה בקרב הלקוח והמכירה מצד המשווק. בשורה התחתונה - המשוואה היא: מידע על הלקוחות שקנו אצל משווק מסוים מועבר ל-P&G על ידי הקמעונאי עצמו ולאחר מכן P&G מטרגטת את הלקוחות עם פרסום מדויק וכך מגדילה את המכירות של מוצריה אצל אותו הלקוח ועוזרת לו בהתאם למכור יותר ולהגדיל את המחזור.

בשוק פרסום אמריקאי שנוגע בכל שנה בפסגה חדשה ונאמד בכ-210 מיליארד דולר, הניסיון של רשתות ענק לתרגם את כוחן להכנסות פרסום מקבל משנה תוקף. על פי תחזיות חברת המחקר eMarketer, שנת 2019 תהיה שנת המפנה וציון דרך היסטורי, שבה הפרסום הדיגיטלי יהווה יותר מ-50% מעוגת הפרסום האמריקאית. הוא יעלה ב-19% נוספים ויעמוד על כ-129 מיליארד דולר, 54% משוק הפרסום. מתוכו כשני שליש יהוו פרסום במובייל - הקטר המוביל של הדיגיטל. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עם זאת, שורת התחזית הדרמטית ביותר בדו"ח של eMarketer מחזק עוד יותר את המגמה של וולמארט: שחקן הפרסום מספר 3, אמאזון, ימשיך בדהירה ובמגמת הצמיחה תוך שהוא גדל על חשבון ענקיות הדיגיטל פייסבוק וגוגל שיאבדו נתח. הצפי הוא לצמיחה של יותר מ-50% שתוביל את אמאזון לנתח שוק של 8.8% בשוק הדיגיטל האמריקאי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.