ליפט
צילום: יוטיוב/LYFT

ליפט מזנקת ב-14% - מרחיבה את השותפות עם וויימו

ליפט מאמצת את הטכנולוגיה האוטונומית של וויימו, ומכינה את הקרקע לעתיד שבו היא לא רק חברת הסעות, אלא פלטפורמת ניהול ציים אוטונומיים

אדיר בן עמי |

וויימו, שנחשבת כמתחרה עיקרית של חברות ההסעות המסורתיות, הופכת לשותפה האסטרטגית של ליפטLyft 12.63%  . השתיים הכריזו על הרחבת השותפות שלהן לנאשוויל החל מהשנה הבאה. וויימו תביא את הטכנולוגיה המתקדמת, ליפט תספק את התשתית והניסיון בניהול ציי הרכבים.


השוק הגיב בחיוב להכרזה. מניית ליפט מזנקת ב-14%, כשהמשקיעים רואים בשותפות הזדמנות להאיץ את הצמיחה של החברה. אלפאבית, הבעלת של וויימו, נסחרת ביציבות, בעיקר כי עבורה זה רק פרויקט אחד מתוך תיק השקעות רחב. אובר, לעומת זאת, יורדת ב-5%.


במקום להתמודד עם הטכנולוגיה האוטונומית או לנסות לפתח אותה בעצמה, ליפט בוחרת לשלב אותה באסטרטגיה העסקית שלה כמקור הכנסה חדש. החברה תספק לוויימו את כל שירותי ניהול הצי הכרוכים בהפעלת הרובוטקסיות - החל מתחזוקה שוטפת, דרך הקמת מקומות טעינה וחניה, ועד ניהול מלא של המחסנים והמוסכים. מהלך שבעיניי המשקיעים נתפס הרבה יותר חכם מהשקעת מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיה עצמאית שעלולה לקחת שנים להבשיל.

נאשוויל תהיה העיר השישית שבה תפעל וויימו בארצות הברית, לצד פיניקס, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אטלנטה ואוסטין. התוכנית מחולקת לשלבים: בהתחלה הנסיעות יוזמנו דרך האפליקציה של וויימו בלבד, כדי לבחון את התגובה המקומית ולכייל את המערכות. מאוחר יותר ב-2026, הרכבים האוטונומיים יעברו גם לפלטפורמה של ליפט, מה שיאפשר לליפט להציע ללקוחותיה גם נסיעות ללא נהג לצד השירות המסורתי. החברה גם תבנה מתקן חדש לניהול ציי הרכבים האוטונומיים בעיר.


שותפות מ-2017

השותפות הזאת לא מתחילה מאפס. ליפט ווויימו עובדות יחד כבר מ-2017, אבל רק בשנים האחרונות הן מגבשות מודל עסקי ברור ורווחי. ליפט כבר הוכיחה שהיא יודעת לנהל שותפות כאלה, החברה מפעילה רובוטקסיות באטלנטה עם החברה May Mobility, מתכננת להרחיב לדאלאס עם מובילאיי, ואפילו לצאת לשווקים בינלאומיים בגרמניה ובריטניה עם החברה הסינית באידו. כל השותפויות האלה מבוססות על אותו עיקרון: ליפט מספקת את השירותים הלוגיסטיים, השותפות מביאות את הטכנולוגיה.


התחרות בשוק הרובוטקסיות מתגברת, והפעם ליפט מנסה לקבל יתרון על המתחרה העיקרית שלה. אובר, שהיתה עד כה בעמדה חזקה בתחום, מוצאת עצמה מאבדת שותפים חשובים לליפט. וויימו כבר עובדת עם אובר בכמה ערים, אבל החליטה להעמיק את הקשר עם ליפט ולהרחיב אותו לעיר נוספת. זה מראה שוויימו רוצה לפזר את הסיכונים ולא להיות תלויה בשותף אחד, אבל גם מעיד על שביעות הרצון מהעבודה עם ליפט. 


ליפט מציגה עצמה בהדרגה כפלטפורמה טכנולוגיית שירות המתמחה בכל מה שקשור לניהול ציים אוטונומיים ולא רק כחברת הסעות קלאסית שתלויה בנהגים. במקום להיות בעיקר מתווכת בין נהגים ולקוחות, ליפט הופכת לחברת תשתית מתקדמת שמנהלת בפועל את הציים המשולבים, גם רכבים עם נהגים וגם רכבים אוטונומיים. השינוי הזה יכול להיות נקודת המפנה שהחברה חיפשה כדי להתמודד עם המתחרים הגדולים יותר ולבדל את עצמה בשוק.

קיראו עוד ב"גלובל"


דוד רישר, מנכ"ל ליפט: "וויימו הוכיחה שהטכנולוגיה האוטונומית שלה עובדת בקנה מידה, ואנחנו רוצים להביא אותה ליותר אנשים ביותר מקומות". במקום לנסות להתחרות בוויימו או להתנגד לטרנד הרובוטקסיות, החברה מחליטה לרתום את הטכנולוגיה הזו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)

מנכ"ל אנבידיה: "מאוכזב" אחרי דיווח על איסור בסין - ענן כבד מעל עסקי ה-AI במדינה

ג'נסן הואנג: "היינו חלק אינטגרלי מהתעשייה הסינית במשך 30 שנה, ותרמנו יותר לשוק זה מאשר לרוב המדינות האחרות"

צוות גלובל |

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מתייחס לקשיים של החברה בסין, לאחר הדיווחים כי הרגולטור הסיני מורה לחברות טכנולוגיה גדולות במדינה - בהן בייטדאנס (טיקטוק) ועליבאבא - להפסיק רכישות של שבבי הבינה המלאכותית של החברה, כולל הדגם המוחלש H20 שיועד במיוחד לשוק המקומי.

הואנג אומר כי הוא "מאוכזב" מההתפתחויות האחרונות, אך מוסיף כי מדובר בסוגיה רחבה יותר של יחסי סין וארצות הברית. לדבריו: "אנחנו יכולים לשרת שוק רק אם המדינה רוצה בכך. היינו חלק אינטגרלי מהתעשייה הסינית במשך 30 שנה, ותרמנו יותר לשוק זה מאשר לרוב המדינות האחרות. מאכזב לראות את המצב הנוכחי, אך ברור שיש כאן נושאים גיאופוליטיים רחבים יותר."

פעילות החברה בסין: מסלול של עליות ומורדות

המשבר הנוכחי מצטרף לשנים תנודתיות בפעילותה של אנבידיה בסין. כבר ב-2023 החילה וושינגטון מגבלות על יצוא שבבי AI מתקדמים לשוק הסיני, מחשש לשימושים ביטחוניים. באוגוסט 2025 נחתם הסכם חריג עם ממשל טראמפ - אנבידיה קיבלה רישיון יצוא לשבבי H20, בתמורה לכך ש-15% מהמכירות לסין יועברו לממשל האמריקאי.

עתה, עם ההנחיה החדשה של בייג'ינג, מתערערת ההסכמה שהושגה בקיץ ועלול להיווצר מצב שבו הסכם היצוא לא ניתן ליישום. המשמעות עבור אנבידיה היא אובדן שוק יעד מרכזי והעמקת אי הוודאות סביב תחזיות ההכנסות העתידיות שלה. הואנג אף מציין כי החברה מנחה את האנליסטים שלא לכלול את סין בתחזיותיה הכספיות, מתוך הבנה שהנושא תלוי בממשלות ולא רק בהחלטות עסקיות.

חקירה רגולטורית ופגיעה בתדמית

במקביל, הרגולטור הסיני פותח השבוע בחקירת הגבלים עסקיים נגד אנבידיה סביב רכישת מלאנוקס הישראלית. למרות שהעסקה הושלמה כבר ב-2020, חידוש הבדיקה מצביע על רצון סיני להפעיל לחץ נוסף על החברה. החקירה יוצרת אי ודאות משפטית ופוגעת בתדמית של אנבידיה, דווקא בשעה שהיא נחשבת לחברה הדומיננטית ביותר בשוק שבבי ה-AI.