תקליטים ודיסקים מפוזרים AI
תקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון | (1)
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

חברת Primary Wave קנתה חלק גדול מהזכויות וממשיכה לעבוד עם השם שלה. הם דואגים שדורות חדשים יגלו אותה בטיקטוק ובאפליקציות אחרות, מה שאומר עוד קהל ועוד כסף. הקול של יוסטון הפך לנכס שעובד 24 שעות ביממה, והכסף לא הולך להפסיק להיכנס בקרוב.


פרדי מרקורי – מת מזמן, אבל עדיין מכניס המון כסף

פרדי מרקורי מת ב-1991, אבל הכסף שלו רק התחיל לזרום אז באמת. הוא היה הסולן של להקת Queen, שיצרו קלאסיקות שעד היום פופולריות -
"We Will Rock You", "Don't Stop Me Now", "Bohemian Rhapsody"

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הסרט הביוגרפי Bohemian Rhapsody הפך ללהיט קופתי והחזיר את הלהקה לשיא הפופולריות, ועסקת הענק למכירת קטלוג קווין לחברת Sony תרמה להכנסות חסרות תקדים. בשנת 2024 בלבד העיזבון של מרקורי הכניס כ־250 מיליון דולר, סכום שמציב אותו בצמרת רשימות פורבס לאמנים המנוחים המרוויחים ביותר.

בעוד שחברי הלהקה ממשיכים להופיע, להקליט ולשלוט בחלקם ברווחים באופן ישיר, ההכנסות של מרקורי זורמות אל העיזבון שלו ואל היורשים שמונו בצוואתו. למעשה, כל הופעה מחודשת של הלהקה, כל שימוש בשיר בפרסומת וכל מכירה של זכויות הופכת עבור מרקורי למקור הכנסה מתמשך גם שלושה עשורים אחרי מותו.



מלך הפופ חי גם אחרי מותו

מי שהכי הרבה מרוויח אחרי מותו הוא מייקל ג׳קסון.

בשנת 2009, העולם איבד את מייקל ג'קסון, אבל מבחינה כלכלית, המותג שלו רק הלך והתחזק. כיום, יותר מ־15 שנים לאחר מותו, העיזבון שלו הפך למכונת מזומנים משומנת שמייצרת מאות מיליוני דולרים מדי שנה. למעשה, בשנת 2024 בלבד, ההכנסות של מייקל ג'קסון הגיעו ל-600 מיליון דולר, מה שהופך אותו לאמן המנוח המרוויח ביותר. מאז מותו, סך ההכנסות עברו את רף 3.3 מיליארד דולר, סכום שמתאים יותר לתאגיד גלובלי מאשר לאמן יחיד.

הצלחת המותג של ג'קסון לאחר מותו מבוססת על שלושה מקורות הכנסה עיקריים:

מוזיקה: קטלוג השירים העצום שלו ממשיך לייצר הכנסות משמעותיות דרך השמעות חוזרות בפלטפורמות סטרימינג ובתחנות רדיו.

רישיונות מסחריים: שיתופי פעולה עם חברות גדולות מאפשרים שימוש בשיריו ובדמותו לצרכים מסחריים, כמו פרסומות, סרטים וסדרות.

מופעים ופרויקטים: הצלחת מחזות זמר כמו MJ: The Musical בברודוויי מראה כיצד יצירות חדשות המבוססות על חייו ומורשתו ממשיכות להכניס מיליונים.

הניהול המקצועי של העיזבון הפך את מורשתו למודל עסקי ייחודי, שמראה איך מוזיקה יכולה להפוך לאימפריה פיננסית מתמשכת, אפילו שנים רבות לאחר מותו של היוצר.


מעבר אליהם יש עוד אמנים שממשיכים להכניס כסף אחרי מותם: אלביס פרסלי עדיין מושך מיליונים בזכות גרייסלנד והשירים שלו, בוב מארלי הפך למותג עולמי שמכניס עשרות מיליונים בשנה, ופרינס השאיר קטלוג ענק שנמכר בעסקאות גדולות. גם ג׳ון לנון עדיין מניב הכנסות מהביטלס ומהשירים האישיים שלו.





תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ובסוף כל המיליארדרים יהיו זל (ל"ת)
    אנונימי 18/09/2025 03:34
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.