יינות ביתן נבהלה מהתגובות לקמפיין "רוסי ישראלי" - ומתנערת מחסות לערוץ 9
מיהו רוסי? השאלה הזו שעליה רוב הצברים הישראליים יענו בטעות שכל דובר רוסית הוא רוסי, רחוקה מהדרך שבה יוצאי ברית המועצות יגדירו את זהותם, שלא באמצעות השפה אלא באמצעות המוצא על כל רבדיו: הגיאוגרפי, התרבותי, ההיסטורי ועוד. באופן מפתיע הקמפיין תחת השם "רוסי ישראלי" של ערוץ 9 לדוברי הרוסית בחסות יינות ביתן נפל בדיוק למלכודת הזו והסתיים בהתנערות של יינות ביתן מהקמפיין לאחר שלל תגובות לא אוהדות ברשת.
כאמור, הקמפיין יצא לדרכו לפני כ-3 ימים, בכיכובם של אושיות הסושיאל מהמגזר הרוסי סמיון גרפמן ודניס צ'רקוב. סרטון הפרסומת למהלך בכיכוב השניים צולם בסניף יינות ביתן במקביל לסרטון נוסף שבו מככבים סלבס ממגזר יוצאי ברית המועצות כגון אנה ארונוב, ארקדי דוכין, קסניה טרנטול, אלכס אברבוך, ליאוניד פטשקה ועוד.
זעמם של הגולשים כנגד הקמפיין יצא בעקבות ההגדרה הכוללנית של כל דוברי הרוסית כרוסים. רוב ההתנגדות, באופן טבעי, הגיעה מצד קהל דוברי הרוסית האוקראינים שבלשון המעטה, אינם אוהבים שכוללים אותם כחלק מיוצאי רוסיה ומעדיפים לשמור בקנאות על מוצאם וזהותם כאוקראינים. המלחמה האחרונה בין רוסיה לאוקראינה שגבתה קרבנות רבים משני הצדדים מוסיפה אף היא למתח הכללי בין הצדדים למרות המרחק הרב והמכנה המשותף, הישראלי.
המשנה למנכ"ל ערוץ 9, טל סיטון אמר לאייס: "בטרם היציאה לקמפיין ערכנו מחקרים בנושא שמהם עלה שאין לנו טעויות בניסוח ובפנייה. הקמפיין עשה הד שלא היה לנו שנים עם תוצאות טובות בדיגיטל ורוב של תגובות חיוביות. עם זאת, יש קומץ שלא אהב את הקמפיין, פחות אוהב ופחות מזדהה, בהובלת בחור ממוצא אוקראיני שנלחם בנו". עוד מוסיף סיטון כי "יש לא מעט אוקראינים שהזדהו עם מסרי הקמפיין שבשורה התחתונה נועד לאחד".
חלקה של 'יינות ביתן' במהלך של ערוץ 9 הוא חלק מעסקה מסחרית גדולה יותר של מותג הקמעונאות עם ערוץ הטלוויזיה. במסגרת זו לקחה הרשת גם את החסות על מהלך "ישראלי רוסי" כשסיפקה את הלוקיישן לצילום הסרטון באחד מסניפיה וכן כזו שתעניק את הפרס לאחד מהגולשים שאמורים לענות על שאלון הומוריסטי בנושא "רוסים בישראל" ביניהם תוגרל חופשה.
ב'יינות ביתן' היו קשובים לתגובות בפייסבוק שקראו לחרם כנגדה והזדרזו להתנער מכל קשר. דוברת הרשת נטע הר-לב פרסמה הודעה בנושא בה הוסבר כי "יינות ביתן מבקשת לחדד, לאור הדיאלוג של היממה האחרונה ברשתות החברתיות, אנו לא חלק מהפעילות של ערוץ 9. הערוץ ביקש לצלם את הקמפיין ברשת וקיבלנו בתמורה לכך קרדיט. אנו קשובים לרגשות הציבור ומתנצלים באם מישהו נפגע, ביקשנו מהערוץ להוריד את האזכור שלנו מכל הפרסומים".
על ההתנערות של יינות ביתן מהמהלך אומר סיטון לאייס: "אני רוצה שהלקוחות שלנו ירדגישו בנוח ושלא יספגו אש בחרם מצד קבוצה קטנה. הם עובדים איתנו והכל בסדר וממשיכים איתם".
- 2.סמנכל קריאייטיב 29/08/2017 14:44הגב לתגובה זוואז תפסיקו להיות מופתעים שאנשים עם 0 הבנה בשיווק, אסטרטגיה ופרסום חרבנו לכם את התדמית של המותג.
- 1.גארי 28/08/2017 21:46הגב לתגובה זועשיתם טעות פטאלית. אין אף יהודי ממוצא רוסי שקורא לעצמו "רוסי", כמו שאין אף יהודי ממוצא מרוקאי שקורא לעצמו "ערבי", ועל זה יצא קצפם של הגולשים. בפיד שלי ראיתי עשרות תגובות זועמות, ואף תגובה חיובית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
