מי מפיץ בטוויטר את המאמר החריף של גיא רולניק נגד אל על ובנק לאומי? נכון, אילן שילוח

במאמר ב-The Marker רולניק כותב על כך שבישראל אין שוק חופשי ובין השאר משתלח באל-על ובנק לאומי. במקאן סירבו להגיב
משה בנימין | (2)

חוק לא כתוב בטוויטר גורס שאם צייצתי את מה שאדם אחר כתב (ללא כותרת ברורה שמתנגדת לדבריו) אז כנראה שאני מסכים עם דבריו והוא אמר זאת טוב ממני. מדי יום יש אלפי דוגמאות לכך ברשת הטוויטר, ובסוף השבוע האחרון קיבלנו דוגמא מקומית מרתקת, עם עמימות מסוימת, שמגיעה מכיוון אילן שילוח, יו"ר קבוצת מקאן בישראל שצייץ מאמר חריף שכתב גיא רולניק, מייסד The Marker ועורכו הראשי.

הפרופיל הטוויטרי של שילוח ידוע כחסר עכבות ומשולח רסן, והספיק לסבך את יו"ר מקאן בלא מעט תקריות מול לקוחות משרד הפרסום שלו. המאמר של רולניק תחת הכותרת "מי שדופקים אותו שלוש פעמים - לא יוכל להיגמל בפעם הרביעית" מדבר על כך שבישראל "אין שוק חופשי, לא בנדל״ן, לא בפנסיה, לא בסלולר, לא ברכב, לא בביטוח סיעודי. הכל פוליטי בסופו של דבר. לא פוליטיקה של ימין ושמאל, אלא פוליטיקה שמשרתת קבוצות אינטרס או את הציבור הרחב המפוזר. בדרך כלל היא משרתת את הקבוצה הראשונה". איך זה מתקשר לשילוח אתם שואלים? ובכן, רולניק מזכיר ומבקר באופן ברור שניים מלקוחות מקאן: בנק לאומי ואל-על.  

שילוח צייץ את הכתבה וכתב: "האנשים שממלאים את בתי הקפה, המלונות ונתב"ג - ומדוע מי שנדפק שלוש פעמים לא יכול להיגמל..". וכעת נשאלת השאלה, האם שילוח עומד מאחורי דבריו של רולניק, האם עמדותיהם של השניים (שנחשבים לקרובים מאוד) זהות? הפצת המאמר שבו רולניק מייחס לאל על ובנק לאומי התנהגות שדופקת את האזרח הקטן, היא אמנם לא עוד אחד מהציוצים הלוחמניים של שילוח, אך עיון יסודי בדבריו של רולניק לא משאיר מקום לספק לגבי עמדותיו כלפי לאומי ואל על. 

הציוץ של שילוח - צילום מסך

במאמרו אותו צייץ שילוח כותב רולניק: ״ענף הבנקאות, שבו שני בנקים מנהלים תיאום כזה כבר עשורים, רנטה של 10 מיליארד שקל בשנה זורמת לקבוצת מנהלים ענקית הנהנית משכר של  50 - 100 אלף שקל בחודש ו״על הדרך״ הריכוזיות מולידה ״בנקאות מקורבים״ - חלוקת מיליארדי הלוואות לטייקונים שפושטים רגל וממשיכים לגור בבתים השווים עשרות מיליוני שקלים ולחיות כמו מלכים בעוד בנק ישראל, ״המפקח״, ישן בעמידה". שני הבנקים, אליהם מתכוון רולניק, הם כמובן בנק הפועלים והלקוח של מקאן, בנק לאומי.

 

רולניק משתלח במאמרו בצורה חריפה עוד יותר בלקוח אחר של שילוח, חברת אל על שעליה הוא כותב: ״כוח השוק האדיר שיש לאל על בשוק התעופה הישראלי נותן לה מעמד כמעט מונופוליסטי בכמה קווים רווחיים, שבהם קל למתחרים הבודדים שלה ״ליישר קו״. אל על היא מונופול בשליטת משפחת מוזס, שבגלל הרקע הממשלתי שלו (??) חולק את רוב הרנטה המונופוליסטית שלו עם עובדיו. כאשר אל על היתה נתונה בקשיים, הדליפו גורמים בהנהלת החברה לעיתונות את ממדי עודף כוח האדם בחברה - והם נאמדו ברבע עד חצי מיליארד שקל בשנה. כסף שזורם מהלקוחות לקבוצה קטנה של עובדים בחברה״. רולניק ממשיך ומאשים את אל על ב״תיאום סמוי״ עם מתחרותיה: ״מה עוצמת ״התיאום הסמוי״ הקרטליסטי של המחירים של אל על עם ״מתחרותיה״ הגדולות - יונייטד איירליינס, דלתא, בריטיש איירווייס ודומותיהן? אינדיקציה מסוימת לכך נגלה בחודשים הקרובים, כאשר לקוחות חברות התעופה הטסות לישראל יגלו לתדהמתם שבעוד שמחירי הנפט (רכיב עיקרי בהוצאה של חברות התעופה) נפלו בשנה האחרונה ב–70%, הרי שמחירי כרטיסי הטיסה יירדו בשיעורים נמוכים הרבה יותר, אם בכלל, בקווים שבהם יש תיאום סמוי בין חברות התעופה".

 

לשילוח, כאמור, הסטוריה רצופת ציוצי טוויטר שנגעו ללקוחותיו. בין השאר, לפני כשנתיים הוא כתב על חברת חשמל, לקוח ותיק של המשרד, ויושב הראש שלה יפתח רון טל: "חברת החשמל מפרסמת את עובדיה והיו"ר שלה שהם גיבורי ישראל, במקום להבין שהם עושקי ישראל. יפתח רון-טל, בתשדיר פתטי, חושב שהוא בצבא”. חברת חשמל מיהרה להודיע כי תפטר את מקאן, אך חזרה בה לאחר ששילוח יישר עימה את ההדורים.

 

במשרד הפרסום מקאן תל אביב סירבו להגיב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    nav 25/01/2016 15:58
    הגב לתגובה זו
    כנראה שאילן מאמין שהלקוחות זקוקים לו יותר משהוא זקוק להם. כל הכבוד על אומץ הלב ועל היושרה.
  • 1.
    דני 24/01/2016 19:54
    הגב לתגובה זו
    שילוח יורק לבאר שהוא שותה ממנה. לקוחות סמרטוטים
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.