קרן מור. החשיפה הגבוהה ביותר לפרזנטורית בשווי מדיה
צילום: צילום מסך

ברייק לגברים בלבד? בקטגוריות הפרסום המובילות בישראל כמעט ואין ייצוג נשי

בדיקת יפעת עבור אייס מגלה כי בקטגוריית משרדי הממשלה גברים הם 83% מהמציגים לעומת 17% בלבד לנשים, ונסו לנחש באיזו קטגוריה הן מובילות?
משה בנימין | (2)

יומיים לאחר ציון יום האשה הבינלאומי ורגע לפני שנושא ייצוג הנשים, מעמדן וחוסר השוויון בעניינן במגוון תחומים יורד מהכותרות - בדיקה של יפעת בקרת פרסום מצביעה על פער משמעותי לטובת גברים המוצגים בפרסומות כפרזנטורים בקטגוריות הפרסום המרכזיות.

מחקר המדיה שערכה יפעת בקרת פרסום כלל בדיקה של הפרזנטוריות המובילות בישראל  לפי מותג - השקעה כספית במדיה, תמהיל המדיה ובדיקת הפרזנטורים על פי מגדר (גברים או נשים) בתתי הענפים המובילים בפרסום בישראל.

מהבדיקה עולה כי 3 הפרזנטוריות המובילות בישראל שבהתאם להשקעה המאסיבית במדיה זוכות גם לחשיפה הגבוהה ביותר לאשה בפרסומת הן: קרן מור עבור לאומי קארד בהשקעה של 8.8 מיליון שקלים. ג.יפית המקדמת שלל מותגים ביניהם קואופ, סטימצקי, מחלבות רמת הגולן, סנו, סונול ועוד, בהשקעה של 8.6 מיליון שקלים, וגל גדות לקסטרו, קרליין ועוד, בהשקעה של 6.5 מיליון שקלים.

פרזנטוריות בולטות נוספות הן: אסתי גינזבורג לאפריל, ZIP, תכשיטי מילר ועוד, בהשקעה של 6.3 מיליון שקלים, בר רפאלי לקרולינה למקה והודיס בהשקעה של 6.3 מיליון שקלים,  שני כהן לביטוח 9 מיליון בהשקעה של 5.9 מיליון שקלים, יובל שרף לקניוני עופר בהשקעה של 5.2 מיליון שקלים, שירלי בוגנים למשביר החדש לצרכן והשחר העולה בהשקעה של 4.7 מיליון שקלים, ציפי שביט ל-HOT והמרכז הישראלי לריהוט בהשקעה של 4.4 מיליון שקלים ועדי הימלבלוי - גם היא ל-HOT בהשקעה של 4.3 מיליון שקלים.

עבור המגזר הנשי, הנתון הבולט והמדאיג בבדיקה וזה שעליו יש לתת את הדעת הוא הפער המשמעותי בין פרזנטורים - גברים לפרזנטוריות - נשים, ב-10 קטגוריות הפרסום המרכזיות: כרטיסי אשראי, רשתות שיווק וחנויות, אינטרנט, בנקים, תקשורת, ביגוד, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תקשורת סלולרית, ביטוח כלי תחבורה ומשרדי ממשלה. 

גברים מובילים בייצוג ב-9 מתוך 10 קטגוריות הפרסום המובילות

הבדיקה מגלה כי למעט קטגוריה אחת, הגברים מובילים על הנשים כפרזנטורים ב-9 קטגוריות. יתרה מכך, הקטגוריה שבה נשים מככבות יותר מגברים - קטגוריית הביגוד  - מנציחה אף היא את חלוקת התפקידים המסורתית שכנגדה נשים מתרעמות. כך למשל בקטגוריית הבנקים גברים משמשים כפרזנטורים ב-82% מהמקרים לעומת 18% בלבד לנשים. עם זאת, וזה מגיע כהפתעה, הקטגוריה שבה נשים הכי מודרות בפרסומות, היא דווקא משרדי הממשלה שבה 83% מהמציגים הם גברים ורק ב-17% מהמקרים נשים מובילות את הפרסומות. 

הקטגוריות השיוויוניות ביותר שבהן הפער הגברי לעומת הנשים הוא הקטן ביותר הן: כרטיסי אשראי עם 53% לגברים לעומת 47% לנשים ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה עם 58% לגברים לעומת 44% לנשים. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קטגורייה נוספת שבה הייצוג הגברי גבוה באופן משמעותי לעומת הנשים, וקשה מאוד להבין מדוע, היא קטגוריית האינטרנט שבה המציגים הגברים זוכים לחשיפה של 80% לעומת 20% בלבד לנשים. בקטגוריית התקשורת החלוקה היא לפי 63% לגברים ו-37% לנשים. בקטגוריית התקשורת הסלולרית החלוקה היא לפי 60% לגברים ו-40% לנשים ואילו בקטגוריית ביטוחים לכלי תחבורה החלוקה היא לפי 75% לגברים ו-25% לנשים. 

בסופו של דבר, בסיכום הכללי, הפער בין גברים לנשים המשמשים כפרזנטורים כפי שעולה מ-10 הקטגוריות המובילות בפרסום הוא 62% לגברים מול 38% לנשים. עם זאת, האמת היא שהפער בין גברים לנשים הוא הרבה יותר משמעותי. קטגורית הביגוד הקיצונית שבה נשים מובילות בייצוג בפער של 90% מול 10% מעוותת את התוצאות באופן שמצליח למתן את השורה התחתונה.  

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום מציין כי "הרצון של המותגים המסחרים לייצר הזדהות ב-30 שניות ולטשטש את הגבולות בין ברייק הפרסומות ורצף התוכניות, גורם לשיבוץ גדול של טאלנטים בפרסומות. מבחינה של רשימת 10 הפרזנטוריות המובילות בווליום פרסומי, עולה שהרשימה מורכבת משחקניות ודוגמניות למעט ג.יפית שהיא פרזנטורית בהגדרה. יעקובי מוסיף: "הפרזנטורית הבולטת בפרסומות עם מסרים מכירתיים היא אסתי גיזנבורג המופיעה בשלל פרסומות של רשת אפריל הכוללות הצגת מחיר, הנחות, ומבצעים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    די,נמסתם כבר,ערפדיות!! (ל"ת)
    דרור הנאור מרמת גן 11/03/2015 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חנה רדו כתבה את הכתבה? (ל"ת)
    אני 11/03/2015 09:47
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.