קרן מור. החשיפה הגבוהה ביותר לפרזנטורית בשווי מדיה
צילום: צילום מסך

ברייק לגברים בלבד? בקטגוריות הפרסום המובילות בישראל כמעט ואין ייצוג נשי

בדיקת יפעת עבור אייס מגלה כי בקטגוריית משרדי הממשלה גברים הם 83% מהמציגים לעומת 17% בלבד לנשים, ונסו לנחש באיזו קטגוריה הן מובילות?
משה בנימין | (2)

יומיים לאחר ציון יום האשה הבינלאומי ורגע לפני שנושא ייצוג הנשים, מעמדן וחוסר השוויון בעניינן במגוון תחומים יורד מהכותרות - בדיקה של יפעת בקרת פרסום מצביעה על פער משמעותי לטובת גברים המוצגים בפרסומות כפרזנטורים בקטגוריות הפרסום המרכזיות.

מחקר המדיה שערכה יפעת בקרת פרסום כלל בדיקה של הפרזנטוריות המובילות בישראל  לפי מותג - השקעה כספית במדיה, תמהיל המדיה ובדיקת הפרזנטורים על פי מגדר (גברים או נשים) בתתי הענפים המובילים בפרסום בישראל.

מהבדיקה עולה כי 3 הפרזנטוריות המובילות בישראל שבהתאם להשקעה המאסיבית במדיה זוכות גם לחשיפה הגבוהה ביותר לאשה בפרסומת הן: קרן מור עבור לאומי קארד בהשקעה של 8.8 מיליון שקלים. ג.יפית המקדמת שלל מותגים ביניהם קואופ, סטימצקי, מחלבות רמת הגולן, סנו, סונול ועוד, בהשקעה של 8.6 מיליון שקלים, וגל גדות לקסטרו, קרליין ועוד, בהשקעה של 6.5 מיליון שקלים.

פרזנטוריות בולטות נוספות הן: אסתי גינזבורג לאפריל, ZIP, תכשיטי מילר ועוד, בהשקעה של 6.3 מיליון שקלים, בר רפאלי לקרולינה למקה והודיס בהשקעה של 6.3 מיליון שקלים,  שני כהן לביטוח 9 מיליון בהשקעה של 5.9 מיליון שקלים, יובל שרף לקניוני עופר בהשקעה של 5.2 מיליון שקלים, שירלי בוגנים למשביר החדש לצרכן והשחר העולה בהשקעה של 4.7 מיליון שקלים, ציפי שביט ל-HOT והמרכז הישראלי לריהוט בהשקעה של 4.4 מיליון שקלים ועדי הימלבלוי - גם היא ל-HOT בהשקעה של 4.3 מיליון שקלים.

עבור המגזר הנשי, הנתון הבולט והמדאיג בבדיקה וזה שעליו יש לתת את הדעת הוא הפער המשמעותי בין פרזנטורים - גברים לפרזנטוריות - נשים, ב-10 קטגוריות הפרסום המרכזיות: כרטיסי אשראי, רשתות שיווק וחנויות, אינטרנט, בנקים, תקשורת, ביגוד, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תקשורת סלולרית, ביטוח כלי תחבורה ומשרדי ממשלה. 

גברים מובילים בייצוג ב-9 מתוך 10 קטגוריות הפרסום המובילות

הבדיקה מגלה כי למעט קטגוריה אחת, הגברים מובילים על הנשים כפרזנטורים ב-9 קטגוריות. יתרה מכך, הקטגוריה שבה נשים מככבות יותר מגברים - קטגוריית הביגוד  - מנציחה אף היא את חלוקת התפקידים המסורתית שכנגדה נשים מתרעמות. כך למשל בקטגוריית הבנקים גברים משמשים כפרזנטורים ב-82% מהמקרים לעומת 18% בלבד לנשים. עם זאת, וזה מגיע כהפתעה, הקטגוריה שבה נשים הכי מודרות בפרסומות, היא דווקא משרדי הממשלה שבה 83% מהמציגים הם גברים ורק ב-17% מהמקרים נשים מובילות את הפרסומות. 

הקטגוריות השיוויוניות ביותר שבהן הפער הגברי לעומת הנשים הוא הקטן ביותר הן: כרטיסי אשראי עם 53% לגברים לעומת 47% לנשים ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה עם 58% לגברים לעומת 44% לנשים. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קטגורייה נוספת שבה הייצוג הגברי גבוה באופן משמעותי לעומת הנשים, וקשה מאוד להבין מדוע, היא קטגוריית האינטרנט שבה המציגים הגברים זוכים לחשיפה של 80% לעומת 20% בלבד לנשים. בקטגוריית התקשורת החלוקה היא לפי 63% לגברים ו-37% לנשים. בקטגוריית התקשורת הסלולרית החלוקה היא לפי 60% לגברים ו-40% לנשים ואילו בקטגוריית ביטוחים לכלי תחבורה החלוקה היא לפי 75% לגברים ו-25% לנשים. 

בסופו של דבר, בסיכום הכללי, הפער בין גברים לנשים המשמשים כפרזנטורים כפי שעולה מ-10 הקטגוריות המובילות בפרסום הוא 62% לגברים מול 38% לנשים. עם זאת, האמת היא שהפער בין גברים לנשים הוא הרבה יותר משמעותי. קטגורית הביגוד הקיצונית שבה נשים מובילות בייצוג בפער של 90% מול 10% מעוותת את התוצאות באופן שמצליח למתן את השורה התחתונה.  

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום מציין כי "הרצון של המותגים המסחרים לייצר הזדהות ב-30 שניות ולטשטש את הגבולות בין ברייק הפרסומות ורצף התוכניות, גורם לשיבוץ גדול של טאלנטים בפרסומות. מבחינה של רשימת 10 הפרזנטוריות המובילות בווליום פרסומי, עולה שהרשימה מורכבת משחקניות ודוגמניות למעט ג.יפית שהיא פרזנטורית בהגדרה. יעקובי מוסיף: "הפרזנטורית הבולטת בפרסומות עם מסרים מכירתיים היא אסתי גיזנבורג המופיעה בשלל פרסומות של רשת אפריל הכוללות הצגת מחיר, הנחות, ומבצעים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    די,נמסתם כבר,ערפדיות!! (ל"ת)
    דרור הנאור מרמת גן 11/03/2015 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חנה רדו כתבה את הכתבה? (ל"ת)
    אני 11/03/2015 09:47
    הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.