ברייק לגברים בלבד? בקטגוריות הפרסום המובילות בישראל כמעט ואין ייצוג נשי

בדיקת יפעת עבור אייס מגלה כי בקטגוריית משרדי הממשלה גברים הם 83% מהמציגים לעומת 17% בלבד לנשים, ונסו לנחש באיזו קטגוריה הן מובילות?
משה בנימין | (2)

יומיים לאחר ציון יום האשה הבינלאומי ורגע לפני שנושא ייצוג הנשים, מעמדן וחוסר השוויון בעניינן במגוון תחומים יורד מהכותרות - בדיקה של יפעת בקרת פרסום מצביעה על פער משמעותי לטובת גברים המוצגים בפרסומות כפרזנטורים בקטגוריות הפרסום המרכזיות.

מחקר המדיה שערכה יפעת בקרת פרסום כלל בדיקה של הפרזנטוריות המובילות בישראל  לפי מותג - השקעה כספית במדיה, תמהיל המדיה ובדיקת הפרזנטורים על פי מגדר (גברים או נשים) בתתי הענפים המובילים בפרסום בישראל.

מהבדיקה עולה כי 3 הפרזנטוריות המובילות בישראל שבהתאם להשקעה המאסיבית במדיה זוכות גם לחשיפה הגבוהה ביותר לאשה בפרסומת הן: קרן מור עבור לאומי קארד בהשקעה של 8.8 מיליון שקלים. ג.יפית המקדמת שלל מותגים ביניהם קואופ, סטימצקי, מחלבות רמת הגולן, סנו, סונול ועוד, בהשקעה של 8.6 מיליון שקלים, וגל גדות לקסטרו, קרליין ועוד, בהשקעה של 6.5 מיליון שקלים.

פרזנטוריות בולטות נוספות הן: אסתי גינזבורג לאפריל, ZIP, תכשיטי מילר ועוד, בהשקעה של 6.3 מיליון שקלים, בר רפאלי לקרולינה למקה והודיס בהשקעה של 6.3 מיליון שקלים,  שני כהן לביטוח 9 מיליון בהשקעה של 5.9 מיליון שקלים, יובל שרף לקניוני עופר בהשקעה של 5.2 מיליון שקלים, שירלי בוגנים למשביר החדש לצרכן והשחר העולה בהשקעה של 4.7 מיליון שקלים, ציפי שביט ל-HOT והמרכז הישראלי לריהוט בהשקעה של 4.4 מיליון שקלים ועדי הימלבלוי - גם היא ל-HOT בהשקעה של 4.3 מיליון שקלים.

עבור המגזר הנשי, הנתון הבולט והמדאיג בבדיקה וזה שעליו יש לתת את הדעת הוא הפער המשמעותי בין פרזנטורים - גברים לפרזנטוריות - נשים, ב-10 קטגוריות הפרסום המרכזיות: כרטיסי אשראי, רשתות שיווק וחנויות, אינטרנט, בנקים, תקשורת, ביגוד, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, תקשורת סלולרית, ביטוח כלי תחבורה ומשרדי ממשלה. 

גברים מובילים בייצוג ב-9 מתוך 10 קטגוריות הפרסום המובילות

הבדיקה מגלה כי למעט קטגוריה אחת, הגברים מובילים על הנשים כפרזנטורים ב-9 קטגוריות. יתרה מכך, הקטגוריה שבה נשים מככבות יותר מגברים - קטגוריית הביגוד  - מנציחה אף היא את חלוקת התפקידים המסורתית שכנגדה נשים מתרעמות. כך למשל בקטגוריית הבנקים גברים משמשים כפרזנטורים ב-82% מהמקרים לעומת 18% בלבד לנשים. עם זאת, וזה מגיע כהפתעה, הקטגוריה שבה נשים הכי מודרות בפרסומות, היא דווקא משרדי הממשלה שבה 83% מהמציגים הם גברים ורק ב-17% מהמקרים נשים מובילות את הפרסומות. 

הקטגוריות השיוויוניות ביותר שבהן הפער הגברי לעומת הנשים הוא הקטן ביותר הן: כרטיסי אשראי עם 53% לגברים לעומת 47% לנשים ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה עם 58% לגברים לעומת 44% לנשים. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

קטגורייה נוספת שבה הייצוג הגברי גבוה באופן משמעותי לעומת הנשים, וקשה מאוד להבין מדוע, היא קטגוריית האינטרנט שבה המציגים הגברים זוכים לחשיפה של 80% לעומת 20% בלבד לנשים. בקטגוריית התקשורת החלוקה היא לפי 63% לגברים ו-37% לנשים. בקטגוריית התקשורת הסלולרית החלוקה היא לפי 60% לגברים ו-40% לנשים ואילו בקטגוריית ביטוחים לכלי תחבורה החלוקה היא לפי 75% לגברים ו-25% לנשים. 

בסופו של דבר, בסיכום הכללי, הפער בין גברים לנשים המשמשים כפרזנטורים כפי שעולה מ-10 הקטגוריות המובילות בפרסום הוא 62% לגברים מול 38% לנשים. עם זאת, האמת היא שהפער בין גברים לנשים הוא הרבה יותר משמעותי. קטגורית הביגוד הקיצונית שבה נשים מובילות בייצוג בפער של 90% מול 10% מעוותת את התוצאות באופן שמצליח למתן את השורה התחתונה.  

נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום מציין כי "הרצון של המותגים המסחרים לייצר הזדהות ב-30 שניות ולטשטש את הגבולות בין ברייק הפרסומות ורצף התוכניות, גורם לשיבוץ גדול של טאלנטים בפרסומות. מבחינה של רשימת 10 הפרזנטוריות המובילות בווליום פרסומי, עולה שהרשימה מורכבת משחקניות ודוגמניות למעט ג.יפית שהיא פרזנטורית בהגדרה. יעקובי מוסיף: "הפרזנטורית הבולטת בפרסומות עם מסרים מכירתיים היא אסתי גיזנבורג המופיעה בשלל פרסומות של רשת אפריל הכוללות הצגת מחיר, הנחות, ומבצעים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    די,נמסתם כבר,ערפדיות!! (ל"ת)
    דרור הנאור מרמת גן 11/03/2015 23:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חנה רדו כתבה את הכתבה? (ל"ת)
    אני 11/03/2015 09:47
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.